Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ballhastighet på simulator

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Har bl.a brukt full sving simulator (typen de har på sandaker og fornebu) som ledd i inne treningen i år. Der får man målt ballhastigheten men ikke svinghastigheten.

En kamerat av meg mente man kunne dele ballhastigheten på et tall og dermed finne en ca svinghastighet, med TRYKK på ca. Altså ingen nøyaktig måling. Mer en indikasjon.

Noen som har hørt noe lignende? For mange er sikkert ballhastighet og svinghastighet irellevant,men jeg synes slikt er morro og vite, derav spørsmålet:-)

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Jeg tror en slik en beregning blir meget ca. Det er derfor det er en fordel med simulatorer som måler både balhastighet og køllehastighet. Disse oppgir så en såkalt "Smash Factor" eller "Solid Hit Factor", de forskjellige simulatorprodusentene bruker litt forskjellige navn.

Denne faktoren vil variere betydelig, avhengig av hvor godt du treffer ballen. En god sving med treff midt i "sweet spot" gir en høy faktor. Treff utenfor dett, f.eks. på helen gir en lav faktor. Min erfaring er at når du kjenner at du har slått et godt slag, så vil også simulatoren måle en høy smash factor. Jeg har også erfart at for min egen del er det ingen fordel å prøve å slå så hardt som mulig. Da får jeg ofte en dårlig smash factor. Et mer kontrollert slag med lavere svinghastighet gir meg ofte en lengre drive fordi jeg får et renere treff og dermed både en høyere smash factor og høyere ballhastighet.

Med et elendig treff kan smash factor f.eks. bli så lav som 1,1. På relativt gode til gode slag er den gjerne 1,5 til 1,6 med driver. For min egen del ligger smash factor noe lavere når jeg slår med jern. Alt dette er basert på de tallene som simulatoren min oppgir.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Tror ballhastigheten er 50% høyere enn svinghastigheten, men dette er ikke å stole 100% på. Kommer sikkert inn flere variabler her, som type ball, type sving, type kølle osv osv.

Så hvis man svinger med 100m/h blir ballhastigheten 150m/h. Dette er ihvertfall tall jeg har sett på nettet.

Og det er ikke irrelevant i det hele tatt, hvis man ikke er en sosegolfer da.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Takker for tilbakemeldinger. "Haugerfantomet" : brukte tallene du fant på nettet, og regnet dermed ut ca hastighet med trykk på CIRKA , for min svinghastighet med driver i m/ph på de slagene hvor jeg føler jeg har slått godt. Dvs de som går rimelig rett med god trøkk i seg.

Ser ut til å stemme bra med lengdene jeg oppnår. Takker og bukker:-)

Til "Yankee" : Helt enig i det du sier. Hvor du treffer ballen med kølle hodet er helt vesentlig for ballhastigheten sammen med hvor godt utført teknikken er i det enkelte slag. Derfor brukte jeg bare hastigheten på gode treff når jeg regnet ut CA hastigheten på min sving takket være "haugerfantomets" tall..

LD

over 19 år siden

LD

Fant dette på nettet i dag:

Just for reference, Dave Mobley's swing speed is around 135 mph, his ball speed averages 200 mph, and he is the World Champion.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Husk at gutta som driver med long drive bruker intil 50 tommer lange skaft. Dvs ca 15 cm lenger kølle enn en standard driver på 45 tommer. Det er omtrent den samme lenge forskjellen jeg har mellom 3'er jernet mitt og driveren.

Hadde vært iteressant å prøve en slik monster "klubbe" en gang......Da kunne jeg slått ballene enda lenger inn i skogen:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her