Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Provisorisk ball

Undrende

over 21 år siden

Undrende

ang. provisorisk ball, er det en ting jeg lurer på. Vi spiller slagspill, og la oss si, at spiller ligger på fairway etter utslag, og slår slag nr. 2 langt til skogs(men ikke out of bounds). Han velger så å slå en provisorisk ball som lander en meter fra flagg. Kan han da uten videre si at: jeg spiller på den provisoriske ballen, bare glem den første, uten å lete etter sin opprinnelige ball ? Hadde den provisoriske også gått til skogs, og han måtte slått enda en provisorisk ball som kanskje landa et stykke utenfor green. Da ville han vært ivrig etter å lete etter sin opprinnelige ball, for eventuelt å finne den, melde den uspillbar og spille ny ball fra fairway. Hva sier regler og etikette om dette ?

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Jeg spilte konkuranse for ett år siden, og slo da utslaget, på hull 15 på
Elverum, langt til skogs. La på en provisorisk, og til stor forundring og glede gikk den rett i koppen. Jeg førte inn ett pent par på hullet, uten å lete etter første ball. Vi har en dommer som sekretær, og hun mente jeg var pliktig å lete, noe jeg var uenig i. Etter mye leting og lesing måtte hun etter hvert gi meg rett, jeg behøvde ikke lete. Du er således ikke pliktig til å lete i fem minutter.

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Om det er tvil om en kommer til å finne en ball kan man alltid slå en provisorisk ball(untatt om den første ballen ligger i et vannhinder). Hvorvidt spilleren selv ønsker å lete etter den første ballen er helt opp til han/hun. Det finnes ingen regler som sier at en er pliktig til å lete etter den første ballen. Det gis jo uansett straffeslag på den provisoriske ballen. Men om en motspiller ønsker, så kan denne bruke opptil fem minutter på lete etter ballen. Om den første ballen da blir funnet så er den ball i spill, og den provisoriske må da plukkes opp. I eksempelet til "undrende" så kan altså spilleren som slo den provisoriske ballen selv velge om han vil lete eller ikke. Men hans motspiller kan på eget initiativ velge å lete etter ballen, og om den da blir funnet så må den provisoriske ballen plukkes opp. I eksempelet til Børje så gjelder det samme. Han er ikke pliktig å lete, men andre kan om de vil, lete etter hans ball i intill fem minutter.

Numedøl

over 21 år siden

Numedøl

Jeg husker et eksempel fra en PGA-turnering på TV.
Sergio Garcia slo en ball langt til skogs, og slo en provisorisk ball som la seg meget godt til på et vanskelig hull.
Han ga beskjed til motspiller at han ikke ville lete etter den første ballen, og heller spille på den andre.
Dette var tydeligvis helt i orden.
Men.....
Så kom en banevakt ut av skogen og signaliserte at han hadde funnet ballen, hvorpå Garcia først ble tydelig irritert, men måtte spille videre på den første.
Han valgte å dømme den uspillbar, og slo deretter enda en ball fra utslagsstedet.
Så det er tydeligvis lov å la være å lete etter ballene sine.

Dunk

over 21 år siden

Dunk

Her er enda et problem som jeg nylig opplevde.
Dersom man slår en ball out of bounds og treffer en elektrisk luftledning som også er plassert out of bounds.
Er man da forpliktet til å spille en ny ball ?????

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Nils T.> Motstanderne kunne etter min mening ikke lete etter ballen min, da den provisoriske var hullet ut.

Undrende

over 21 år siden

Undrende

det jeg er ute etter her er hvorvidt det er medspillere sin plikt å lete litt etter ballen, dersom spilleren selv ikkje gjør det. Eller er det lov med en slik halvgardering som å si at det er en provosorisk, for så å se om det går bra eller ikke. For de store gutta som spiller på PGA touren og slikt, er to tapte slag uansett mye. Det er det nødvendigvis ikke på et lavere nivå. Er det f.eks. ufint av en annen i flighten å lete etter ballen dersom spilleren selv ikke vil, eller er det spilleren selv som er litt på kant med reglene dersom han ikke leter etter den.

rasken

over 21 år siden

rasken

Til Børje: Din provisoriske ball er ikke spill før din ball i spill er mistet, og den er ikke mistet før 5 min grensen er ute (eller ingen leter) - motspiller har dermed rett til å lete. Dette er selvfølgelig ikke avhengig av hvordan den provisoriske ballen ligger.
Til Undrende: Medspillerne har ingen plikt til å lete ref eksemplet med Garcia ovenfor. Spilleren er heller ikke på kant med reglene - han kan velge.
Personlig synes jeg ikke det er ufint av medspillere å lete , men det kommer kanskje litt an på situasjonen. Er det match eller turnering er det litt mer naturlig enn en vanlig "selskapsrunde"

Melde død?

over 21 år siden

Melde død?

Hva hvis man har spilt den første i skogen, så spiller en provisorisk som ligger bra. Kan man da umiddelbart melde den første død, eller må man først finne ballen?

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Børje: Er ikke helt sikker på det med ballen i koppen, men har hørt at det er gjort decisions på det. Skal sjekke litt nærmerere.

I "undrendes" eksempel i det første innlegget hvor ballen ligger 1 meter fra flagget. Om spilleren da skynder seg bort og slår ballen, så blir den provisorikse ballen i spill. Det er altså ikke nødvendigvis 5 min grensen som gjelder for når den privisoriske ballen blir ball i spill, men når et slag blir utført på den provisoriske ballen når denne antatt ligger nærmere hullet enn den første ballen.

Melde død: Du kan ikke umiddelbart "melde førsteballen død". Den provisoriske blir som tidligere nevnt ball i spill først etter 5 min med eller uten leting, eller et slag er slått på den fra et punkt nærmere hullet enn der hvor den første ballen er antatt å være.

Terper

over 21 år siden

Terper

Hvis du ønsker å dømme den første ballen uspillbar etter at du har slått den provisoriske må du slå enda en ny. Dette blir da ikke en provisorisk, men ditt tredje slag. Det blir det samme som om du finner den første og dømmer den uspillbar. Så lenge du finner den første ballen, er den provisoriske ute av spill.

Dunk: Så lenge du treffer ledningen når denne er OB, gjelder ikke regelen om å slå ny ball. Alt som er OB er OB!

Trusil

over 21 år siden

Trusil

Jeg lurer på hvorfor du MÅ spille på 1.ballen hvis du finner den. Hvorfor kan du ikke melde den uspillbar, og fortsette på den provisoriske? Er det noen staute karer der ute som kan reglene for dette?

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Trausil: For å dømme en ball uspillbar, må du vel finne den og droppe innenfor en (eller er det to?) køllelengder til et område du kan spille den fra - ikke nærmere hullet. Derfor kan du ikke utenvidere "dømme den uspillbar" og slå nytt slag fra f.eks teestedet.

rasken

over 21 år siden

rasken

Selvfølgelig kan du spille en ny ball fra der du sist spilte ballen dersom du erklærer en den uspillbar. Poenget er dog at det valget ikke skal være påvirket av hvordan du lykkes med den provisoriske ballen. Denne kan derfor ikke benyttes dersom du finner ballen i spill, og du må derfor slå en ny.

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Terper:
Om en provisorisk ball er slått så kan en ikke dømme den første ballen uspillbar, gi opp den provisorikse og slå en by ball på sitt tredje slag.
Om en provisorisk ball er slått så er den ball i spill om ikke den første ballen blir funnet, uansett!!! Om en da slår enda en ny ball så blir det en ny ball for den provisoriske og det blir da slag nr 5.

Hensikten med en provisoriks ball er å spare tid, ikke å gi spilleren et valg om. Spilleren skal ikke skal kunne slå en priovisorisk, for så å kunne velge om han skal fortsette på denne altetter om den blir bra eller dårlig.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Enig med Nils T. Du kan ikke uten videre dømme en ball "uspillbar". For "uspillbar ball" gjelder dropperegler.

Men, man har vel anledning - når som helst - til å "spille ny ball"? Det må da være klart at det ikke dreier seg om provisorisk ball, men at spilleren tilkjennegir at han setter ny ball i spill. Eller?

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Jo en kan alltid alltid spille en ny ball(bortsett fra om ballen er i ett vannhinder), men om en først har slått en provisorisk(som er dårlig) og ikke finner første ballen, så blir det da ny ball på den provisoriske, og altså femte slag om dette er på tee.

Trusil

over 21 år siden

Trusil

Tusen takk for fine svar. Men det ser ut til å være litt uenighet om en ev. ny ball blir slag nr 3 eller slag nr 5. Det kan da ikke bli slag nr 5?!?

I vannhinder

over 21 år siden

I vannhinder

Hva hvis dette skjer i et vannhinder?

Ballen ligger i et vannhinder, men man forsøker å spille ballen der den ligger. Ballen slåes og blir borte i det samme vannhinderet (man lykkes ikke å slå seg ut). Skal man da slå neste (+1) slag fra samme sted, eller kan man droppe seg ut av vannhinderet?

Til Trusil

over 21 år siden

Til Trusil

1. Slår man første ball i skogen
2. så en provisorisk
3. finner ballen i skogen
4. erklærer denne uspillbar
5. Slår ny ball fra tee

Det siste slaget blir da 3. slaget, og den proisoriske plukkes opp

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Skal forsøke å forklare på en litt bedre måte.
En spiller slår ut en ball fra tee. Denn ballen går langt ut i røffen. Spilleren kan da mens han står på tee velge å slå en ny ball, og slår da sitt tredje slag. OM spilleren derimot velger å slå en provisorisk ball, og slår denne enda lenger ut ii røffen, kan han ikke etterpå(mens han står på tee) dømme ut den første ballen og slå en ny ball. Han MÅ da finne den første, ellers så gjelder den provisoriske. En eventuell tredje ball blir da en ny ball på den provisoriske, og IKKE på den første ballen(fordi den ikke er funnet) Derfor blir det fem slag om spilleren slår en ny ball uten å ha funnet den første. Om han derimot går frem og leter, og finner den første ballen langt ute i røffen, kan han dømme den uspillbar og deretter gå tilbake på tee og slå en ny ball, som da blir hans tredje slag.

Undrende

over 21 år siden

Undrende

Forklaringen til Nils T om hva som gjelder er veldig bra og korrekt med hensyn til hvor mange slag en har brukt. Det jeg var ute etter i mitt første innlegg var moralen med det å lete eller ikke når den provosriske ballen ligger veldig bra til. Etter min mening bør medspillere lete etter ballen dersom spilleren selv ikke gjør det, nødvendigvis ikke i 5 min., men man bør i alle fall gå over området der ballen sannsynligvis ligger. Jeg mener det blir urettferdig overfor andre spillere i en turnering dersom en spiller bruker en sånn mulighet til halvgardering. Når en ball ligger helt håpløst langt ute i skogen og umulig kan være spillbar, ville det vært naturlig å slå en ny ball med en gang. Det man oppnår med å kalle ballen provosorisk, er at man garderer seg litt mot å også slå denne til skogs, og dersom enda flere provosoriske går samme veg, blir det jo veldig viktig å finne første ball. For da kan man begynne på slag nr 3 igjen. Nå skal det vel sies at om man slår mange baller langt til skogs på et hull, er det vel rimelig at man kanskje gjør det på andre hull også, og vel uansett vil havne langt nede på resultatlisten. Hva er vanlig praksis i de ulike klubbene med at andre spillere i flighten leter etter en ball når spilleren selv ikke vil ?

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Var borti en lignende diskusjon senest under et regionsmesterskap lørdag, og meningene er veldig delte om dette. Urettredig vil jeg vel ikke kalle det . Det gis jo straffeslag på provisorisk ball. Det vil veldig sjelden bli en bra score uansett, men om noen har et "stjerneslag" på sin provisoriske ball, så har ikke jeg så mye inot at de velger å spille den uten å lete etter første ballen. Dette kan jo utnyttes, men om jeg spiller med en som slår provisoriske balleri hytt og pine, og kun leter når det er "passende", så ville jeg gått til det skritt å latt være¨å hjelpe til å lete når det faktisk behøvdes, og tatt tiden når han måtte lete. Om jeg derimot f.eks spiller match med en spiller som får et stjerneslag på sin provisoriske så vil jeg muligens legge litt ekstra energi i å finne ballen.

Klodrik

over 21 år siden

Klodrik

Enig med Nils T

Forholdet reguleres av reglene og ikke av etikette. Det er vel tvilsomt om en kan si at det er dårlig etikette å utnytte regelverket til sin gunst.

Jørre

over 21 år siden

Jørre

En eraren golfspiller følger regelverket og bruker det til sin fordel. I dette tilfellet som settes opp her vil medspillerene i flighten kunne lete i intil 5 min etter den første ballen. Det er ikke noe i veien for at spilleren selv velger å ikke lete etter ballen, men så lenge han har erklært at han spiller en provisorisk ball har han også gjort det klart at intensjonen er å lete etter den første ballen.

I vannhinder??

over 21 år siden

I vannhinder??

Hva hvis dette skjer i et vannhinder?

Ballen ligger i et vannhinder, men man forsøker å spille ballen der den ligger. Ballen slåes og blir borte i det samme vannhinderet (man lykkes ikke å slå seg ut). Skal man da slå neste (+1) slag fra samme sted, eller kan man droppe seg ut av vannhinderet?

(aktuelt dersom ballen først ligger bra i vannhinderet, men der det er svært vanskelig å få en dropp til å ligge bra etterpå..)

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Kan være en ide å starte en egen tråd for nye spørsmål, men her kommer mitt svar:
Dersom ballen slås når den ligger i vannhinderet, og forsvinner helt, i det samme vannhinderet har spillerern følgende valgmuligheter:
1. Droppe en ball så nærme som mulig fra der hvor den forrige ballen ble slått(i vannhinderet), med et straffeslag
2. Droppe en ball i flagglinjen fra det punktet hvor den første ballen skar inn i vannhinderet, med et straffeslag.

BT

over 21 år siden

BT

Ja, her er det mange som burde ha studert reglene mye bedre. Ikke rart det tar tid når man er ute og spilller.....

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Til Børje: Sjekk innom på www.golfregler.no Der er det en tråd som angår det du nevnte med provisorisk ball i koppen.

Til BT: Det er vel bedre at folk kommer med spørsmål her inne og kanskje lærer noe, enn at de vaser rundt ute på banen uten å vite.

Temaet langsomt spill holder jeg meg unna i denne omgang, men foretrekker å se det positive i at folk spør om ting og tang her inne. Som en eller annen sa: Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar!! *S*

Terje

over 21 år siden

Terje

NB! Man også velge å gå tilbake å droppe på det stedet der man slo det siste slaget utenfor vannhinderet (selvfølgelig med et straffeslag)

Terje

over 21 år siden

Terje

(Det siste gjelder spm vedr. ball slått fra vannhinder)

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Om det slås et slag på ballen mens den befinner seg i vannhinderet så befinner det stedet der man slo sitt forrige slag seg i vannhinderet. Eneste droppningsalternativ ut av hinderet blir da i flagglinjen. Man kan ikke droppe seg helt tilbake til f.eks tee.

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Etter en rask tur innom i regelboka må jeg visst bite i det sure eplet og ta tilbake det jeg skrev i det forrige innlegget mitt. Ballen kan selvfølgelig også i tillegg droppes slik som Terje sier.
Sorry!!

Undrende

over 21 år siden

Undrende

Da er min konklusjon at reglene ikke er helt klare her.
Spilleren kan altså gå direkte videre på sin provosoriske ball dersom han anser det som en fordel. De andre spillerne kan, om de anser det som en fordel for seg selv, velge å lete etter den opprinnelige ballen.

Espen Ødegaard

over 21 år siden

Espen Ødegaard

Ja Undrende, du har stort sett klart å trekke essensen ut av diskusjonen ovenfor, men legg da også til presiseringen at det ikke er noen vits for de andre spillerne å lete lengre etter at spilleren har slått på sin provisoriske ball på et punkt forbi der den opprinnelige ballen antas å ligge.

Dog, reglene er "klare" i den forstand at det du spør om fremgår direkte av definisjonen av mistet ball, jfr. reglene om provisorisk ball i regel 27-2. At de kankje ikke er så enkle å lese, er en annen ting.

Så Sergio Garcia skulle bare løpt som f*** frem til den provisoriske ballen for å hindre at noen kunne finne den opprinnelige ballen.
Det vil si at det Garcia _egentlig_ skulle gjort var bare å erklære den første ballen uspillbar og slått en _ny_ ball istedet for en provisorisk. Da hadde den første ballen uansett vært ute av spill idet han hadde slått ut ball nr to, slik at han hadde sluppet å løpe.

(Man kan altså alltid erklære en ball uspillbar, uten å ha lett eller vite hvor den er, men man har da naturligvis ikke andre handlingsalternativer enn å spille fra der den opprinnelige ballen ble spilt, idet de andre drop-alternativene etter regel 28 (innen to køllelengder eller i flagglinjen) forutsetter at man kjenner ballens posisjon for å kunne fastsette hvor ballen skal droppes.)

Er ellers enig med Nils T, det finnes ikke dumme spørsmål, det er de vi lærer av.

Det forundrer meg imidlertid ved gjennomgang av tråden hvor skråsikre mange uttaler seg om reglene, tydeligvis uten helt å ha forutsetning for det. Men Nils Jørgensen driver som allerede nevnt et eget diskusjonssted for reglene, www.golfregler.no, som kan anbefales. Der finnes det bl.a. mye bakgrunnstoff for regelforståelse.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her