Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

GPS og avstandsmåling

hans

over 19 år siden

hans

Er det noen som kjenner til et produkt som fungerer på Norske baner når det kommer til avstandsmåling - neste lag/ lengde?

Ønsker å anskeffe slikt utstyr, men hva er det å velge i? Er det noen som sitter på noe kunnskap/erfaringer fra Norge om dette?

Takk

Gollum

over 19 år siden

Gollum

Jeg vurderer å kjøpe denne lasermåleren.

http://www.opticsplanet.net/nikon-laser-caddy.html

Bjørn E

over 19 år siden

Bjørn E

Hei.
Jeg testet noen slik lasermålere i California for et par måneder siden, og vil heller anbefale følgende modell:
Nikon Monarch Laser800 6x21 Range Finder 7439 800 yd, WP, Rubber Armored, w/Belt Case & FREE UPS

Dette som en følge av at den er vanttet, og noe mer presis.

Mvh
Bjørn E

Bjørn E

over 19 år siden

Bjørn E

Hei.
Beklager skrivefeilene:-) Vanntett. Du kan lese om den på samme siden som Gollum viste til

hans

over 19 år siden

hans

Tenkte mer på en slags GPS variant, noen som har noen erfaringer med noe slikt?

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Jeg kunne tenke meg en slik selv, men jeg skjønner ikke hvordan GPS kan vite hvor flagget står?
Legges det inn koder fra klubben om hvor flagget står til enhver tid eller er målingene kun til senter green?
I så fall kan man jo bomme med ganske mye der hvor greenene er store.

Da er vel direkte måling bedre som gir eksakt avstand til der hvor flagget står?
Det fine med GPS er at man kan "se" banen på en liten skjerm har jeg sett.

Og det er jo fint der man er ny. På hjemmebanen spiller det vel ingen rolle noe av det. Der er man vel såpass kjent at man "vet" alle avstander sånn sirkumlarum.

Gollum

over 19 år siden

Gollum

Leste at Nikon Lasercaddy 500G hadde programvare som var spesielt tilpasset golf. Poenget var at denne måleren viser avstand til nærmeste target og ikke fjerneste som er standard for avstandsmålere som typisk brukes til jakt. 500G skal tåle fuktighet som man normalt vil kunne få på en golfbane, men den er ikke laget for å kune brukes under vann :-)

Testet du ut 500G ?

snappy

over 19 år siden

snappy

GPS blir upresist på de fleste norske baner.. +/- mange meter...

Vil anbefale kikkert

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Høres fornuftig ut synes jeg.
GPS kommer sikkert etterhvert bare de får forbedret systemet og tilpasset det til Norge.

WeGolf

over 19 år siden

WeGolf

Vi laget i fjor et avstandsmålingsystem som benytter en GPS sammen med mobilen. Det ble testet ut på endel baner i østlandsområdet og erfaringen er at dette er både nøyaktig og tidbesparende.

På golfbanene er det stort sett fri bane mot himmelen, og man får derfor kontakt med mange sattelitter, og dermed helt akseptabel nøyaktighet på målingene.

I dagens version kan man registrere 1 punkt og få avstanden til dette fra der man står. Det vi i samarbeid med forbundet valgte å registrere på de banene vi testet var forkant av greenen.

Neste release som kommer til sesongstart vil inneholde mulighet for å registrere så mange punkter man ønsker på banen. Bunkere, vann, doglegs, punkter på green etc.

Programmet kan testes gratis på www.wegolf.net og er omtalt i test på bla; http://www.golfsiden.com/wegolf101105.html

snappy

over 19 år siden

snappy

Hva er nøyaktigheten i snitt??

Holder med dere i at dere måler fra front av green...

Cortina

over 19 år siden

Cortina

GPS er innenfor 10 m. 99% av tiden og innenfor 7.5 m. 95% av tiden. Den siste prosenten kan den svinge ut 100 m.

I USA og i Østen kan man laste ned korreksjoner for GPS'ens pseudoranger fra satelitt. (WAAS/MSAS). Da er GPS'en innenfor 2 m.
Det europeiske systemet EGNOS er fremdeles ikke i drift.

Det er ikke godt nok at man er ute og kan motta mange satelitter. Det er bedre med fire godt plasserte enn åtte omtrent på samme sted. I Norge kan man uansett ikke motta fler enn åtte.

Man kan rigge seg til med et slikt RTK system lik det landmålere bruker. Da oppnår man subdesimeter nøyaktighet og en uhyrlig pris.

Vent med GPS til EGNOS er oppe og går.

Skrætsj

over 19 år siden

Skrætsj

Selv synes jeg at et viktig element ved golfsporten faller bort ved bruk av disse hjelpemidlene, eller i hvertfall at spillet får et unødvendig instrumentelt preg. Litt av kunsten og ferdigheten som golf krever er jo å beregne avstander og å velge riktig kølle deretter.
En viktig del av spillet er jo nettop å utfordre sansene og se om jeg er i stand til å perfeksjonere også denne delen av spillet.
Men værsågod. Teknologien ligger jo der. Et fantastisk hjelpemiddel for synshemmede.

petter pan

over 19 år siden

petter pan

"Det er ikke godt nok at man er ute og kan motta mange satelitter. Det er bedre med fire godt plasserte enn åtte omtrent på samme sted. I Norge kan man uansett ikke motta fler enn åtte."

Hei cortina dette er feil, Hvor mange sattelitter du kan ta imot kommer ann på hvor mange "kanaler" gpsen din har, GPS sattelittene sender ut signaler på 2 forskjellige kanaler kalt L1 og L2 "billig" mottagere leser kun L1 frekvensen og som regel opptill 12 sattelitter, i landmålerverden hvor jeg jobber tar vi inn opptill 12 sattelitter i 2 kanaler dermed oppnår du høyere nøyaktighet, teoretisk nøyaktighet på landmålings GPS er 1cm sideveis og 2 i høyde og koster ca 175.000 kr pluss mva pr enhet altså ikke noe for oss golfspillere.

Jostein

over 19 år siden

Jostein

I følge det jeg har lært kan man ta inn maks åtte satelitter i Norge. Petter Pan, er du sikker på at du ikke tar inn seks satelitter i to kanaler, og at det er dette som blir "12" til sammen?

petter Pan

over 19 år siden

petter Pan

Jepp jostein det er jeg helt sikker på etter flere år ute i felt med profesionelle GPSmottakere er jeg helt sikker på dette:-) de mottakerenne vi bruker kan ta inn inntill 12 satelitter i 2kanaler, for å kunne utnytte systemet på det måte vi gjør MÅ vi ha minimum 5 sattelitter for å få en nøyaktig posissjon (les 2-3cm)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her