Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hjelp til valg av riktige golfballer

Villrede

over 19 år siden

Villrede

Som høyhandicapper (30,0) med "normal" svinghastighet, har jeg fått høre at jeg bør spille med forholdsvis myke baller - i hvert fall ikke veldig harde. Men jeg synes det er vanskelig å lese av spesifikasjoner osv hvor hard en ball er i forhold til andre. Og dessuten: er det andre egenskaper ved ballene foruten hardheten som har betydning for om de passer meg eller ikke?

Er det noen som vet om websider som omhandler valg av riktige golfballer, og som gjerne også nevner spesifikke ballmerker som passer forskjellige spillertyper?

Tar også gjerne imot konkrete tips fra dere som kan mer enn jeg om dette temaet.

me pang

over 19 år siden

me pang

e nybeg. men søstra mi he spillt i 3 år. ho seie at mjuke ballar e jenteballar å sjøl he ho forbedra spille sitt m sånne baller, ho sa dei va merka med ladys el. noe sånn. Du fer nok goe svar a proen ellar andre
me erfaring her på nette.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Her har du link til en oversikt. Se også videre linker på nedre halvdel av siden (compression - myk/hard ball)
http://www.golfequipmentsource.com/golf-balls.html

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Om du har 30 i hcp. som du sier, spiller det ingen rolle hvilken type baller du spiller på så lenge de ikke er skadet.
XXL har top-flite baller til 99,- dusinet. Det er ball i massevis.......

mr pang

over 19 år siden

mr pang

å eg kjøpte ei stor norgespakke me ca. 800 stygge baller på bruktmarked, for unna ein høvding.

Hcp 30 eller mer (gnål uten personlig erfaring)tru eg du kan bruga di billigaste balla uten invirkning på ditt spill. Lykke T.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hmm, vel her strides nok de lærde.

jeg skal ikke påstå å være en av de, men personlig så hadde jeg i starten aller best erfaring med harde baller.
rett og slett fordi jeg slicet en hel del, og de harde ballene har mindre spinn, og får dermed også mindre skru.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Kjøp baller du har råd til å miste. Ikke så dyre at du bruker masse tid på å lete etter baller som har kostet deg en formue.

mr pang

over 19 år siden

mr pang

Yngve, du he nok rett. eg fatte ikje kossen eg konne få ein ball te å gå ca. 50 m. så sku djevelen i farta, kommer som ein boomerang tibage å knuse vindue på naboens båt.....æsssssj

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg ville ikke anbefalt en 30 handicapper å kjøpe myke baller. Skal man ha mykere baller blir det fort kostbart, og det er ingen vits siden de ikke slår slag hvor man bruker spinn for å kontrollere lengde.

Nærmer man seg 10 i handicap blir ball viktigere. Man skal slå en chip og pitcher ganske aggressivt for å få nok spinn på ballen til at myke baller skal stoppe vesentlig kjappere. Støtter meg til det King Ben og Jørgen sier. Kjøp baller du har råd å miste.

Noe av det dummeste jeg ser er en 30 handicapper med helt nye Titleist pro v1. Hvis han tror scoren blir bedre med å bruke baller til 75 kr pr stk tror han faktisk helt feil. Men klart, er man søkkrik og liker å sløse, så for all del er det sikkert kult å flotte seg foran kompiser med pro v1 ;)

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Tull, myke baller behøver ikke koste mye. Du"Gunder" forveksler dyre balata baller og nye spinnballer (som Titleist pro v1, Nike one, Bridgestone B330, Precept utri tour, Callaway HX osv.) med billigere myke baller som, Precept Lady, Maxfli noodle, Titleis SOLO, Nike Mojo.

Glem ProV1 og resten i paentesen hvis du ikke er single hcp.

Høyhcp !!!!! Glem disse!!!!!!

Precept Lady, Maxfli noodle, Titleis SOLO, Nike Mojo.

Golfballene over gir max lengde, men man må forsake mye spinn og stop egenskaper på greenen, men det er vel noe som opptar lavere hcp mer.

Golfballene over egner seg spesielt for de som ikke svinger hardt og trenger all den hjelp til lengde de kan få. Og de har feel til putting. Eneste som er redusert er stoppegenskapene på greenen ved pitch slag fra f. eks. 100m

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

..... jeg gir meg ende over av Mr Pang... :-0

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Haugerfantomet! Øy! Ikke kall meg "Gunder" da. Gunder er mitt navn. Ikke helt på samme måte som Haugerfantomet er ditt ;)

Jeg er ikke helt kjent med Solo og mojo. Men Noodle er altfor hard til å få noe særlig med spinn på. Spes for meg som ikke slår så veldig mye spinn i utgangspunktet. Men ja, glem de dyre ballene om man ikke er single. Får lite bruk for dem. Balata er vel litt old tech nå? Ser ikke mye av de nå for tiden. Heldigvis har vi prov1 som funker like bra, går lenger, og tåler ufattelig mye mer bank.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her