Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

9,5 eller 10,5 grader loft på driver?

Smurf

over 19 år siden

Smurf

Har bestemt meg for ny driver og har etter testing kommet frem til at TaylorMade R5 N med regular skaft er det som passer best. Problemet er at jeg ikke klarer å bli enig meg meg selv om jeg skal ha 9.5 eller 10.5 grader loft. Svinghastighet ligger på 102-104mph ved normal sving med driver, og jeg kommer "riktig" (ikke mine ord) inn i ballen.

Har tidligere slitt litt med å komme for rett inn i ballen og manglet høyde, men litt hjelp fra pro har fikset dette så på slutten av sesongen i fjor ble det mer høyde på ballbanen.

Grunnen til ønsket om å skifte er at min nåværende driver (Cleveland Launcher 460, 10.5 grader) har stiff skaft og jeg må ta i noe så inn i he... for å få følelse av å "treffe" skikkelig. De gangene jeg treffer går det jo bra, men det blir litt mye rare treff når jeg skal svinge maks hele tiden.

Etter å ha prøvd noen drivere med regular skaft i vinter (siste testrunde var på golfmessen på Fornebu) har jeg kommet frem til at det er enklere å svinge litt roligere og gå over til regular skaft for å få gode treff hele tiden (litt oftere i alle fall!).

Regner med at jeg sikker ikke slår så mye kortere om jeg svinger litt roligere. Regner med at bedre balltreff gir det som skal til, og uansett er det bedre å treffe flere fairwayer enn å ligge 10 meter lengre inn i skogen. Problemet er som sagt at jeg ikke er sikker på om jeg bør gå for 9.5 eller 10.5 grader.

Noen innspill hadde vært fint.

Smurf
(som venter på våren og grønt gress!)

r7

over 19 år siden

r7

det beste er å teste forskjellige køller og finne ut hvilken som paser best for deg! i utgangspunktet vil jeg tippe 10,5°, men det er nærmest umulig å si i og med at jeg ikke har sett deg slå. Men gå til Fornebu igjen og spør om de kan hjelpe deg å finne riktig loft!

Bjarnemann

over 19 år siden

Bjarnemann

Har du slitt tidligere med lav ballbane høres det ut som 10,5 er det rette for deg. få drivene opp i lufta så kommer du deg over de slemme bunkerne på 200-230. kanskje du får bittelitt lengre driver med 9,5 men til gjengjeld blir den mer upresis. Flere baller i fairway, og tryggere spill = 10,5. En dobbelsjekk med pro/fornebu er nok lurt. Er altfor mange av oss amatører som vikler rundt med altfor liten vinkel på drivern.

mr pang

over 19 år siden

mr pang

de e ikje alle som kan reise t fornebu. eg e nybeg. å lure på d samme som smurfen.

som nybeg. e pro godt fornøyd m mine slag frå driving range, men e ikje d sjøl. di fleste ballar havne ein meter frå utslag, andre får eg ikje høyde me - å får eg de - går de rett te himmels å havne max på 100 meter.

kansje eg bør hålla kjeft å trene villt, men likevel seie eg ikje nei te et eller fler råd om køller el. teknikk.

Smurf

over 19 år siden

Smurf

Mine problemer med driver tidligere var ikke bare lav ballbane. Det var mer snakk om skulderhøyde, 150-160 m carry og 40-50 rull på tørr fairway. Snakker om livsfarlig for alle i området foran!

Fikk orden på dette ved å slutte å komme inn i ballen parallelt med bakken eller nesten nedover, og heller ta ballen på oppsving. Har en mistanke om at mine problemer med høyde på ballbanene ikke var noe som forskjellen fra 9.5 til 10.5 grader loft ville kurert. Det måtte en skikkelig endring av sving til.

Når det er sagt så heller jeg også til at det mest fornuftige vil være en 10.5 grader. Men jeg er jo fortsatt litt usikker på hvorfor noen vil velge 9.5? Det må da være et forhold mellom svinghastighet, utgangshastighet for ballen og optimal utgangsvinkel for å få riktig ballbane for maks lengde?

Når det er sagt så tror jeg ikke min sving og min golf nødvendigvis er avhengig av om jeg spiller med 9.5 eller 10.5. Om ikke annet så kan jeg velge 10.5 så ikke noen tror jeg har potensproblemer og ønsker å kompensere for det med lavt loft på driver. Nå har jeg jo valgt bort stiff skaft så den potensforlengeren er jo ute av bagen.

Jeg får tviholde på bladkøllene mine som siste rest av manndom. Jeg skulle sikkert ha spilt på noen store, lettspilte cavity køller. Jeg forstår at jeg kanskje kunne ha tjente litt på dette, men etter å ha opplevd følelsen i kroppen og tilbakemeldingen som gis av et perfekt slått langt bladjern er det ikke mulig å gå tilbake til cavity. At de ser pene ut gjør bare gleden enda større:-)

Dette ble en avsporing uten like, men jeg tror konklusjonen er klar. En ny 10.5 grader R5 N med regular skaft får bli min nye driver. At jeg da kjøper en "normal" driver får heller egoet mitt tåle. men Mizunoene mine får du aldri!!!!

Smurfen

mr pang

over 19 år siden

mr pang

veit ikje heil om eg forså deg, men meine du at temmelig flatt jern, jerne over det pila viser på en 7-er er ei grei løising m treff lige unna ballen å fokusering på den?

drid i manndommen golf e gøy. Sees på rø tee :-)

smurf

over 19 år siden

smurf

mr pang:
Ikke skjønner jeg hva du snakker om, ikke skjønner jeg hva du prøver å si - men ikke f.. om du finner meg på rød tee til våren. Jeg kan slutte med stiff skaft, jeg kan bruke 10.5 loft, men jeg går heller med rosa genser på golfbanen enn å stille på rød tee.

Men for all del, om du står der så bør du titte litt bakover. Om jeg er tilbake til gamle vaner med svingen min ligger det an til at du får deg en ProV1 rett i skallen:-)

Smurf

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

hahahahahahahahaha......

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Knallbra smurf!!!

Jeg skjønner heller ikke en dritt når mr pang setter igang.
Jeg må håppe over hans innlegg om jeg ikke skal bli gal.....

Greit med dialekt, men ærlig talt.....

Vet dere dette:

over 19 år siden

Vet dere dette:

Tar du et knippe drivere av ulike modeller fra ulike leverandører, men med samme nominelle loft, monterer helt like skaft i dem, setter dem i en testrobot og slår med nøyaktig lik hastighet vil dere finne at ballens utgangsbane varierer fra ca -2 til +5 grader i forhold til det som står stemplet på driveren.
Slår du perfekt ballbane med en 9 graders Cobra-driver og bytter til f.eks. 9 graders Ping vil du etter all sansynlighet få altfor lav ballbane.
I tillegg til utgangsvinkelen varierer backspin på 10 graders drivere fra ca 2500 til langt over 5000 rpm, og dette spiller stor rolle for hvor langt du slår.
Å kjøpe ny driver som du ikke har prøvd med orntlige baller er forferdelig dumt og garantert ikke optimalt.

Mats

over 19 år siden

Mats

Tror problemet ditt ligger mere på skaft siden som du også indikerer. Et stiff skaft passer for en liten og snever del av spillere med generellt lavt handicap. Når det i tillegg er så enorm forskjell på skaftene, blir det enda mere frusterende å finne noe som passer. Enten det være seg Aldila, fujikura, graffaloy, Harrison osv. I utgangspunktet vil jeg alltid anbefale reguler skaft fabrikkmontert. Det spiller liten rolle om du har 9,5 eller 10,5. Dette kan også justeres ved hjelp av peghøyden. Uansett er det viktig å ha et rimelig høyt balltreff (i køllehodet) i alle nye drivere og ta ballen litt på vei oppover i motsetning til alle andre slag som du slår ned i ballen på. Men igjen dette er min mening og sikkert ikke forenelig med alle. Noen drivere med stiffskaft kan fortone seg som rene knallharde stekepanner og derfor ser du også til stadighet disse tilsalgs på diverse kjøp/salg sider, pga feil bestillinger/ikke mestrer det enn trodde var optimalt og rimelig macho.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Det er slik som det blir sagt lenger oppe!

Gradene "lyver" på en del merker.

Dette fordi det ofte er lettere å slå med en driver med mye loft, men det "høres" ikke "tøft" ut....

En cobra driver med 9,5 har ofte 2-3 ekstra grader.
TaylorMade skla visst være mer nøyaktige på dette....

Personlig syntes jeg at jeg hadde litt for høy bane på min driver i fjor. (Cobra 10,5) Nå har jeg byttet til TM 8,5 og det er STOR forskjell. Det skaftet jeg hadde på Cobraen var jeg imidlertid veldig fornøyd med og det har fått plass på den nye TM-hodet......

Mitt tips er følgene.

Drit i hva det er som står på hodet. Du MÅ prøve forskjellige hoder når du har funnet ut hvilket skaft du skal ha.

Smurf

over 19 år siden

Smurf

Har også stor tro på at det å gå tilbake til regular skaft kommer til å hjelpe. Skaftet jeg brukte sist sesong var et Fujikura Tour Platform 27.3 og det fungerte som sagt bra når jeg "klinte" til det jeg hadde og traff ballen bra. Problemet mitt var som sagt å treffe ballen bra når jeg hele tiden måtte svinge maks av det jeg klarte.

Håper ved å gå ned til et regular skaft at jeg kan svinge normalt og fortsatt få litt lengde gjennom bedre balltreff. Av de drivere jeg har prøvd synes jeg selv at TaylorMade R5 regular gir best følelse, balltreff og utgangsvinkel.

Er forøvrig helt enig i at det er stor forskjell på skaft. Det regular skaftet som satt i min Cleveland Launcher orginalt føltes som om det aldri skulle stoppe å bøye seg i baksvingen og at det aldri kom ned igjen i nedsvingen. Godt mulig det jeg egentlig skulle ha hatt var et regular skaft fra f.eks Fujikura, og ikke et stiff skaft.

Men, nå er det vinter og for å korte ventetiden frem mot vår og åpne baner igjen så må det handles litt utstyr:-) Takker for innspill fra de som har bidratt, og jeg kommer til å gå for en 10.5 grader.

Smurfen

p.s.
Om det er noen som ser en lett frustrert golfer på Fornebu som slår ball etter ball med TM R5 i hoftehøyde så det smeller i veggen på enden av rangen er det ikke meg. Ny driver vil selvfølgelig sikre at jeg aldri faller tilbake til gamle uvaner og svingspor:-)

mr pang

over 19 år siden

mr pang

hei smurf, vedde på at eg ser deg på rø tee. La King Ben bli gal, han røyke likevel for møe. tollingen :-P

oooops

over 19 år siden

oooops

røyge aligevel

mr pang

Begay Bingh

over 19 år siden

Begay Bingh

Bruk litt mindre energi på å tenke på hvorvidt du bør ha 9,5 eller 10,5 grader på driveren og litt mer energi på å trene på å slå med din nåværende driver så ska du se på resultater ;)

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Godt med en sigg da!!! ;-)))

Pepper

over 19 år siden

Pepper

King Ben; jeg har en Cobra driver 10,5 grader med fabrikkmontert regular skaft. Kølla er ok, men jeg vurderer å skifte skaft. Hadde du standard montert regular skaft på din Cobra?

Smurf

over 19 år siden

Smurf

Begay Bingh:
Om du hadde orket/klart å lese utgangspunktet for denne tråden så hadde du kanskje sett hvor bak mål svaret ditt er. At jeg lurer på om jeg skal ha 9.5 eller 10.5 grader er kun et resultat av at jeg skal bytte driver. Ditt glimrende (dette var ironi for de som ikke fikk det med seg) innspill viser at du

a) ikke kan lese og ikke har fått med deg utgangspunktet
b) ikke skjønner hva som var utgangspunktet
c) bare er ute etter å skrive for å skrive

Uansett hvilket alternativ du velger vil du se at ditt bidrag ikke kan komme til å hjelpe meg i det hele tatt. Poenget er jo at jeg ikke ønsker å fortsette å bruke den driver jeg har!

Jeg er ikke sikker på hvordan dette skal formuleres for å være sikker på at du skjønner problemstillingen, men jeg må vel bare forvente at svarene i en tråd på scangolf vil være delt i tre kategorier. De som kommer med hjelp, de som kommer med uforståelig babbel og de som kommer med tull.

Personlig er jeg ikke i tvil om hvilken kategori du tilhører:-)

Smurf

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Som nevnt tidligere i denne tråden så kan de forskjellige drivermerkene variere voldsomt på hvor mange grader en driver faktisk er. Jeg spiller selv med en Ping G2 driver på 8,5 grader og er kjempefornøyd med denne. Jeg har da en ballbane jeg føler er optimal for meg, og jeg kan variere høyden om det trengs ved å pegge lenger frem eller tilbake i standsen, eller pegge høyere/lavere. Jeg testet en Cobra driver en gang, 10 grader...den gikk rett til himmels. Absolutt ikke noe for meg. Tydeligvis designet for dem som sliter med å få ballen opp i luften.

Broren min kjøpte seg nettopp en Ben Hogan driver på 8,5 grader. Den slår han også himmelhøyt. Ballbanen hans er mellom dobbel og 3 ganger så høy som min, og ballen går da selvsagt kortere 20-30 meter hver gang (ihvertfall når vi spilte i Portugal 14 dager siden). Gjett om han var frustrert når han følte han slo gode slag, og jeg slo carry langt forbi ham....den blir nok snart til salgs den driveren... Skaftet var ikke så veldig forskjellig, Aldila 65S i min Ping, mens han hadde Aldila 70S på sin Ben Hogan. Og han har nok ca 5km/t raskere svinghastighet enn meg.

Poenget er at man ikke kan velge driver utifra antall grader. Man må prøve for å se selv hva som passer.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

til pepper!
Nei, jeg hadde et fujikura 80 X-fleks på denne. Var imidlertid så fornøyd med dette at jeg satte det på den nye TM driveren

Begay Bingh

over 19 år siden

Begay Bingh

Syntes jeg hadde et ganske bra poeng om DU giddet lese hva de andre skriver... Loften på driveren er bare et tall som en skal være veldig forsiktig med å sammenligne drivere i mellom...

Det var derfor jeg skrev det jeg skrev... Det var ikke for å være en tulling eller hva du nå tror. Bare en måte å fortelle at spørsmålet du stiller egentlig ikke er viktig i det hele tatt selv om du ska køpe en ny driver.

Håper jeg ikke får noen fler spydige svar tilbake...

Ha en bra dag! =þ

Smurf

over 19 år siden

Smurf

Begay Bingh:
Det er jo ikke snakk om å sammenligne drivere for min del. Jeg har jo sagt at jeg skal ha TM R5 N, men jeg var ute etter noen innspill til forskjellen på 1 grad i loft.

De fleste andre som har forsøkt å komme med hjelp har klart å ta poenget denne debatten gjelder, nemlig loft på drivere. At det har vært snakk om at grader og loft ikke kan sammenliknes fra merke til merke, og at vil være forskjell på hvordan driveren spiller ut fra hvor høyt ballen pegges osv, osv er helt greit. Dette er innspill som er relevant til det spørsmålet som var utgangspunktet.

At du mener mitt spørsmål om det er forskjell på en TM R5 N med 9.5 grader loft og en med 10.5 grader loft ikke er viktig får stå for din regning, men at ditt innspill på noen som helst måte bidro til å belyse problemstilling kan du vel på alvor ikke mene?

Det er godt mulig at jeg ikke kommer til å merke forskjell på 1 grad forskjell i loft, men jeg hadde håpet at det var mulig å få noen innspill og tanker omkring dette gjennom scangolf. Jeg har nå skjønt at å bruke dette forum som en mulighet til å få litt tips og hjelp kun har noe for seg dersom man orker å vade gjennom svada for å finne de få gullkorn som til tider dukker opp. Det har kommet mange gode innspill til mitt spørsmål, men også en del som ikke har vært til hjelp.

Ditt innspill var for å være helt ærlig det som var lengst ut over sidelinjen. Hvordan det skal kunne tolkes som noe annet enn et pent forkledd "tren mer din idiot, det er det som hjelper" er jeg ikke sikker på. Det var derfor jeg skrev det jeg skrev.

Dette er ikke ment spydig, men det forrige svaret var helt klart det. Om du tok det ille opp så beklager jeg, men hva annet hadde du forventet å få etter ditt innspill? En hyllest og stor takk for ditt innlegg med dyp innsikt som besvarte alle mine spørsmål?

En fin dag til deg også. Snøen tiner og det går riktig vei:-)

Smurfen

Bantoni

over 19 år siden

Bantoni

Haha! Sitter her og ler så tårene nesten renner av Mr Pang.... he he. Morsom fyr spør dere meg :-0

Var forøvrig i Uddevalla forrige helg og kjøpte driver av en privatperson gjennom golf.se. Purefit heter merket. Brukes visstnok av flere svensker som er med på et av lagene i den europeiske long driving konkurransen. Regulær stivhet og 10 grader loft. Dro dernest til Fornebu og pepret målbanneret oppunder taket på andre siden. Svinghastiget 95-99 mph.

Bantoni
snø smelter for sakte. Jeg vil ha påskegolf, men det skal holde hardt ifølge daglid leder på Borre.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her