Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Aksjer/andeler på salg -høstdepresjoner?

Dag T. Andersen

over 22 år siden

Dag T. Andersen

Ser at det kryr av rimelige andeler på børsen nå( Scangolf og Golf.no) Spesiellt Østmarka-andeler selges veldig rimelig. Mange andeler som selges for 10-14 tusen. Konkurs på gang eller?

Fikk en mail om andel på Miklagard for 28000 tidligere i dag. Miklagard reklamerer også villt med greenfee for 200-250 kr, med sju dagers forhåndsbestilling.
Hva er det som skjer? Dårlig likviditet?
Samtidig har Holstmark i Lier startet opp igjen...

Går alt over ende eller?

Egentlig optimist ;)

Gary Hogan

over 22 år siden

Gary Hogan

Alt går neppe overende, men kanskje noe.
Jeg vil heller si det slik: Alt normaliserer seg.

Mikla

over 22 år siden

Mikla

Miklagard Golfklubb selger ikke greenfee til kr 200-250! Det gjør derimot enkelte investorer i selskapet som har mange billetter på sine medlemskap.

Miklagard tar inn 95% av sine årlige inntekter før 1. mai og er totalt uavhengige av greenfeeinntekter i sesongen. Medlemmene sørger for at klubbens økonomi er sikret ved årskontingenten og dette medfører at medlemmene har meget god tilgang til egen bane.

Antydninger om dårlig likviditet og konkurs viser liten innsikt i hvordan Miklagard Golfklubb driftes. Sjekk om dere har riktig informasjon før dere sprer falske rykter. Ta gjerne kontakt med en av klubbens medlemmer som full oversikt over tingenes tilstand.

Mikla too

over 22 år siden

Mikla too

Men vi er ganske mange som ikke har gjort nok for å kvitte oss med de påtvungne greenfeebillettene vi måtte kjøpe i vår, og det blir nok ikke enstemmig å gjøre det samme neste år.
De fleste jeg har snakket med på banen er misfornøyde med ordningen, og jeg lurer på hvem det er som stadig legger innlegg her som får det til å se ut som alle er enige i denne type forhåndssalg.
FOR DET ER VI IKKE.

Mikla too

over 22 år siden

Mikla too

Det at vi selger greenfeebilletter så billig er fordi vi ikke får solgt dem for det vi ga, 450kr. Det er vanskelig å komme i kontakt med kjøpere til denne prisen,

Dag T. Andersen

over 22 år siden

Dag T. Andersen

Det virker som at innlegget mitt virket litt sårt på deg Mikla? Jeg synes å merke at det har vært trenden i foraet i hele år, at mange med interesser i Miklagard er litt hårsåre.
Innlegget mitt er skrevet litt med glimt i øyet og litt med alvor. Jeg spør nettopp om noen vet hvordan det går på Miklagard fordi jeg ikke vet det selv. Er det å spre rykter? Jeg takker forøvrig for svaret! Det kan jo hende jeg er nervøs for at ikke mange nok kjøper andeler på min egen hjemmeklubb vet du ;) Svaret angående Miklagard har jeg nå fått, og takker for det.
Jeg vil også takke for det gode greenfetilbudet på Miklagard, og videre kan jeg melde at jeg og 18 andre venner/kolleger av meg har benyttet tilbudet.

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Har spilt Miklagard 3 ganger i år, og synes banen er virkelig bra. Lurer derfor på å kjøpe aksje, men det største ankepunktet er faktisk ordningen med obligatorisk kjøp av 5 greenfee-billetter for videresalg. Plagsomt ekstrabryderi for medlemmene som jeg ikke skjønner at de finner seg i. Avventer derfor et evt. aksjekjøp til etter beslutning om regler vedrørende dette for 2004 sesongen er tatt.

Aasmund Brevik

over 22 år siden

Aasmund Brevik

Jeg er medlem av Miklagard, av tre grunner. Den ene er beliggenheten, den andre er tilgjengeligheten, den tredje er kvaliteten. Jeg er såpass glad i å spille golf, at jeg synes det er verdt å betale noen tusenlapper ekstra for å kunne spille (i hvert fall stort sett) når jeg vil, uten å måtte planlegge mange dager i forveien.

Rundt Oslo-området finnes det mange typer baner, med forskjellig kvalitetsnivå og forskjellig prisnivå. Det er sånn det bør være. Derfor både håper og tror jeg at markedet er såpass stort at det er plass til en bane som Miklagard.

Med andre ord: Av de nærmere 40.000 mer eller mindre aktive spillerne som finnes i nærområdet, tror jeg at 2,5 % av disse finner Miklagard midt i blinken for sine behov.

Selvfølgelig er ikke alle enige i dette. Men jeg har snakket med temmelig mange medlemmer i løpet av året, og jeg har ikke funnet NOEN som er uenige i måten Miklagard finansierer driften på.

Så mitt råd til Mikla Too og Middelsvingeren blir: Finn en annen bane...

Det finnes massevis av baner i nærheten som trolig dekker deres behov bedre. Nes, Losby og Hauger er flotte baner som koster noen tusenlapper mindre per år. Miklagard vil - uansett hva dere ønsker - helt sikkert bevare sin policy. Takk og pris. For gode baner med dårlig tilgjengelighet finnes det nok av.

Mens Miklagard finnes det bare en av.

HP

over 22 år siden

HP

Jeg er 100% enig med Middelsvingeren. Miklagard er en virkelig flott bane. Jeg er også på jakt etter en bane å investere i. Det at Miklagard påtvinger medlemmene greenfeebilletter er hovedgrunnen til at jeg holder meg unna. Når jeg betaler gode penger for medlemskapet så er det for å spille golf, ikke for å fly rundt å pushe biletter på folk. Hva blir det neste? Tvinge medlemmene til å selge lodd? ;-)

Jeg forstår ikke den hardnakkede argumenteringen for denne ordningen. Jeg forstår at motivet for den er å sikre økonomien, samt å "holde bermen unna" gjennom å begrense tilgangen på rimelige greenfees, men det finnes andre måter å nå disse målene på.

En profesjonell klubbledelese må da være i stand til å drive klubben selv om noen av pengene kommer gjennom året. "Bermen" kan man holde unna ved å velge en greenfee-pris på et nivå mellom dagens offisielle 900 og markedsprisen på de billettene medlemmene selger (ca. 450).

Dagens ordning har nemlig et problem som ingen har nevnt ennå: Både jeg og Middelsvingeren (og sikkert mange andre) kunne egentlig godt tenke oss å være medlemmer på Miklagard., men så lenge klubben har slike merkelige og lite tiltrekkende bestemmelser så skremmer den potensielle medlemmer unna.

Og hva skjer da: Jo medlemmer som har aksjer til salgs får ikke solgt, og da faller prisen. Synes dere medlemmer at dagens markedspris på ca. 25000 er "riktig" pris? Jeg tror ikke det. Jeg leier på Grønmo i år, og aksjer der ser faktisk ut til å være litt dyrere enn Miklagard! Kvitt dere med denne tåpelige ordningen. Det kommer til å hjelpe.

Sorry Hr. Brevik, men sett fra min synsvinkel virker alle dine argumenter meningsløse og/eller usaklige, med mindre du faktisk liker å løpe rundt og selge greenfeebilletter, da. ;-) Ingen av tingene du setter pris på ved medlemskapet ditt trenger å bli borte hvis denne ordningen endres, men aksjen din vil stige i verdi.

Aasmund Brevik

over 22 år siden

Aasmund Brevik

Jeg løper da ikke rundt og selger greenfee-billetter...:-)

Personlig anser jeg dem i utgangspunktet som en del av årsavgiften, men jeg går helt sikkert 5 runder per år sammen med venner fra andre klubber som mer enn gjerne kjøper dem fra meg...

Jeg har sikkert gått 50 runder i år, riktig nok mange 9-hulls... Da kan jeg ikke klage på årsavgiften - jeg synes helt ærlig at banen er verdt det, og det er da en frivillig sak om du vil selge greenfee-billetter.

Mitt poeng er fortsatt at kvalitet og tilgjengelighet koster. Og jeg har full forståelse for at ikke alle ønsker å betale for disse fortrinnene.

Men at disse likevel vil bli medlem av Miklagard - det skjønner jeg ikke.

mikla aksje

over 22 år siden

mikla aksje

Hei. Har også hørt om aksjer yil 28.000,- Hvem selger disse, og hvordan??

Dag T. Andersen

over 22 år siden

Dag T. Andersen

Re mikla aksje:

Jeg fikk en nyhetsmail fra Asbjørn Ramnefjell og Golfsiden.com der Greenfee for fire til 800, og aksje i Miklagard til 28000 var en del av innholdet.
Henvend deg dit.

HP

over 22 år siden

HP

Ikke missforstå meg Hr. Brevik. Jeg synes også banen er verdt pengene. Med unntak av noen baner som jeg ikke har spilt ennå (Bogstad, Haga og Losby), er den etter min smak den beste i byen, og den forsvarer greit noen kroner mer i årsavgift enn f.eks. Hauger. De ekstra kronene blir vel anvendt. Mens Miklagard var i nærmest perfekt stand da jeg spilte den for litt siden, så hadde Hauger helt kriminelt dårlige teesteder denne uken, og enkelte sandbunkere trengte desperat påfylling. Klasseforskjell etter min mening.

Det er kun ordningen med greenfeebillettene jeg ikke liker, og jeg tviler på at jeg er alene om det. Slik det er for øyeblikket tror jeg at det hadde gått greit å selge 5 billetter til venner som spiller sammen med meg, men en rekke av mine golfspillende venner vurderer å kjøpe aksjer en klubb i Oslo-området nå. Vi ønsker fortrinnsvis å melde oss inn samme sted, og da blir det straks litt mer plagsomt å finne kjøpere til alle billettene. Men for all del, jeg har ingen grunn til å klage før jeg eventuelt er medlem. Poenget mitt er at ordningen er til administrasjonens fordel, på bekostning av medlemmene (gjennom tvungent salg og lavere aksjekurs enn nødvendig). Kanskje er det en feilprioritering?

Mikla

over 22 år siden

Mikla

Ordningen med 5 greenfeebilletter inkludert i årsavgiften gjør at Miklagard klarer seg uten greenfeegjester. Det gjør at klubben er økonomisk sikret før sesongen starter og det er vel en fordel for alle medlemmene?
Når du ser at andre baner sliter med å få dekket sine greenfeebudsjetter og går underskudd år etter år, må det vel være på tide at de også ser på andre måter å få inntektene sikret.

Miklagard er, som alle andre klubber, en klubb hvor årsmøtet bestemmer hvordan systemet skal være. Det betyr at hvis noen ikke er enige så bør de gi utrykk for det i det forumet. Jeg var på årsmøtet i fjor og ingen gå utrykk for misnøye med denne ordningen.

Aasmund Brevik

over 22 år siden

Aasmund Brevik

Til HP. Neida, jeg misforstår deg ikke - tror jeg ihvertfall :-).

Men "problematikken" med greenfee-billettene kan ses fra mange synspunkter. F.eks. kan det ses som en fordel for medlemmene at de kan invitere gjester til en - forholdsvis - rimelig pris. Og som Mikla sier, så sikrer det økonomien til klubben allerede før sesongen starter.

En annen årsak er at det sitter en del investorer med veldig mange aksjer, som - på grunn av den generelt dårlige situasjonen på aksjemarkedet - heller vil selge dagsmedlemskap enn å dumpe aksjene til en slikk og ingenting. Så lenge denne situasjonen er som den er, vil ordningen med greenfee-billetter være den beste for klubbens medlemmer. (Jeg gjør oppmerksom på at jeg kun er et vanlig medlem, og kun sier min private mening...)

Når det er sagt, så vil jeg også få tillegge at jeg synes det er fint jo flere aktive medlemmer det blir i klubben, og hva de betaler for aksjen er for meg uinteressant. Men jeg både håper og tror at de som kjøper seg inn, også forstår at Miklagards særpreg kun kan beholdes (og forbedres) ved hjelp av penger.

Med andre ord: Hvis du ønsker å betale 5000 kroner per år, så tror jeg du vil bli mer fornøyd med en annen bane enn Miklagard. Hvis du derimot synes gleden er verdt mere - ja, da anbefaler jeg Miklagard på det aller sterkeste!

swing it!

over 22 år siden

swing it!

Hmmm... Jeg blir ærlig talt en smule forundret når jeg leser enkelte innlegg vedrørende Miklagard i dette forumet. Sitter hue løst på dere eller kan dere ikke lese og fatte enkle setninger?!
Dag T Andersen: Siden du spiller så ofte på Miklagard; hvorfor i svarte spør du ikke de som jobber der hvordan det står til med økonomien i klubben? I stedet for å insinuere det ene og det andre? Du driter jo på draget når du påstår at klubben selger greenfee til 250 kr pga dårlig likviditet - hallo!!!!!
Mikla too: Jeg gleder meg til å høre din røst på neste generalforsamling når dette med greenfee-ordningen kommer opp igjen! Hvis du tør da... Det høres ut som om du er typen som går rundt og sprer dritt, men ikke har ryggrad nok til å stå oppreist når det er vindstille en gang... Hvis du er en av dem som NÅ forsøker å selge til 250 kr - i slutten av september - er det ingen hjemme oppe i topplokket ditt. Sorry...
Middelsvingeren og HP: Mitt råd til dere er: Slutt med golf hvis deres investeringer i en golfaksje dreier seg om gevinst i kroner og ører. Sats heller pengene på børsen. Dessuten - ingen tvinger dere til å pushe noe som helst! Hvorfor kan dere ikke heller bare invitere noen til en runde, og bruke billettene på den måten? Men det er vel ikke her skoen trykker, tenker jeg. Dere tenker atter igjen bare i kroner og øre. Mitt beste råd til dere: bli medlem i en annen klubb hvor dere sikkert får selge kakelodd etter skoletid.
Mizuno

Mikla 3

over 22 år siden

Mikla 3

Overrasket over at medlemmer og potensielle medlemmer av Miklagard har så få venner at det er et problem å få med seg 5 (!) venner/medspillere i løpet av en sesong.
Spiller dere aldri sammen med kjente?

Miklagard er jo veldig lett å invitere til også, de som har spilt der i år vet hvorfor.

Mikla 4

over 22 år siden

Mikla 4

Jeg er også litt overrasket. Har en liten mistanke om at Mikla too spiller oss et lite puss. Kanskje han ikke er medlem, men bare er en wannabe?

HP

over 22 år siden

HP

Det kunne jo vært en morsom øvelse å skrevet et harmdirrende tilbakesvar til "Swing it"-innlegget, men forfatteren har så totalt misforstått tildligere innlegg og snudd mine tilsynelatende grundig forklarte meninger så fullstendig på hodet at noen diskusjon med vedkommende antagelig ikke har noen mening.

Aasmund Brevik

over 22 år siden

Aasmund Brevik

Enig med deg, HP. Kanskje "Swing it" har kranglet med kona tidligere på kvelden:-).

Kjekt å ha et nick av og til... men litt pinlig for oss andre, da.

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Jeg slutter meg til de senere innlegg, og velger å la vær å kommentere Swing it's siste innlegg.

Jeg spilte Miklagard i går sammen med tre venner, og skal gjøre det igjen fredag.
Jeg likte banen svært godt. Takker og bukker for rimelig greenfee, og som den gentleman jeg er skal jeg prøve la være å harve opp banen også da...

Kåre Krapyl

over 21 år siden

Kåre Krapyl

Dag T. Andersen:

3 venner ?? Jeg trodde det var 2 venner og en bror du spilte sammen med jeg ??

Dessuten har jeg det fra sikre kilder at du er en jævel i sanda ?? Eller kanskje ikke ??

Milla Moe

over 21 år siden

Milla Moe

Ser at Miklagard fikk all oppmerksomheten som vanlig i dette forumet. Jeg kjøpte Østmarka aksjen min for nesten 2 år side, og betalte da 15000 for den. Nå der jeg at folk selger den for 14.000. Har ike sett den lavere, men det stemmer sikkert at den går nede i 10.000 hvis du sier det. Poenget mitt er at ikke mye har forandret seg på 2 år.

Og egentlig gjelder det vel det samme på Østmarka som på Miklagard. Klubben får inn sine kroner ved medlemslånene til klubben, samt åravgifte. Nå brukes det masse penger på nytt treningsområde. Samt at det tidligere er sådd sinnsykt mange nye trær på front nine. Driving rangen er gjort sikrere. Flere hulle er forbedret/omlagt. Konkurs på Østmarka. Neppe!

At banen og da særdeles greenene har vært dårlig i år er det ingen tvil om. Mulig at dette har skremt folk bort? Som outsider i Østmarka føler jeg meg godt tatt hånd om og oppfatter klubben som trivelig!

Dingo

over 21 år siden

Dingo

Som sagt, det normaliserer seg.
Det er dyrere å melde seg inn i Asker og Skoger enn på Miklagard.
Snart er Miklagard en billigklubb på landet. Kanskje blir det som med Holtsmark. Utkanbane, Pay and Play for fjernmedlemmer........ De har jo samme arkitekt så da bør jo produktet bli det samme også.

Wizz

over 21 år siden

Wizz

Østmarka: 2 år siden 15000, nå 10000, ned 33,33%
Miklagard: nå 28000. Ved samme nedgang (33,33 %) burde utgangspunktet da vært rundt 42500. Hvor mye kostet de for 2 år siden ?

Bongo

over 21 år siden

Bongo

DA kostet det 100000

nope

over 21 år siden

nope

De kostet 80.000,-. Skal vi først diskutere idioti, får vi ihvertfall ha tallene riktig...

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Enig med Milla Moes beskrivelse av Østmarka. Ingen mesterskapsbane akkurat, men en OK bane og en klubb som "setter tæring etter næring". Det siste har vi jo nå sett det er flere som ikke gjør...

Økonomien er god, og når investeringene i nytt treningsfelt, samt utbedringene av hull 14 og 18 er ferdig, vil klubben priorietere banen forøvrig, og da spesielt greenkvaliteten. En årsavgift på 3500,- er heller ikke avskrekkende.

Hilsen fornøyd medlem

Mikla wannabe

over 21 år siden

Mikla wannabe

Hvor mye var egentlig årsavgiften på Miklagard denne sesongen? Hvor mange greenfeebilletter og hvor mye restaurantforskudd var inkl?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Dingo sier:

"De har jo samme arkitekt så da bør jo produktet bli det samme også."

....nettopp... Så når Rådhuset i Oslo og en del villaer på Oslos vestkant er tegnet av samme arkitekt (A. Arneberg) så skal Rådhuset benyttes til boligformål ?

Nå ble jeg like usaklig som deg, Dingo og liker det ikke, men hvorfor kan vi ikke forsøke å holde et visst nivå her inne ?

Dingo

over 21 år siden

Dingo

Smilende Sam, nå har smilet ditt stivna tror jeg.
Hva faen har Oslo rådhus å gjøre med boliger og golfbaner. Det er helt forskjellige produkter, kompis.
Men Miklagard og Holtsmark er to like produkter bygd i likt landskap av en samlebåndsarkitekt. Rimelig å forvente at den ene skal ligne på den andre.

Nivå får du selv passe på å holde

Haha

over 21 år siden

Haha

Hahahaha

Zingo

over 21 år siden

Zingo

Dingo - du æ`kke særlig god i topplokket - eller..? Samlebåndsarkitekt...? Ja, det er de alle sammen enten de heter Robert Trent Jones sr, jr, Jack Nicklaus eller Greg Norman. DU derimot har veeeldig greie på det ene og det andre. DUST!
Zingo

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her