Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

HAGA

Tiggern

over 19 år siden

Tiggern

Jeg vurderer å leie en spillerett på Haga i Oslo, men har hørt så mye forskjellig om banen. 2005 sesongen var tragisk med vinter greener nesten hele sesongen, men håper på at det ikke skjer to år på rad. Har hørt at banen er kjedelig å gå og at man går frem og tilbake på et stort jorde.
Hva synes dere om banen?

balla

over 19 år siden

balla

Banen er grei den. Er ikke fram og tilbake på et jorde. Noen hull er åpne men de har planetet en del trær som gjør at det ikke blir så åpent. Suveren resturant der og godt miljø i klubbhuset. Bra treningsanlegg også. Bra klubbkonkuranser og fine premier.

Niels

over 19 år siden

Niels

Ikke fram og tilbake på et jorde? Er du nå sikker hvilken bane Haga er? Syns det var en gørr bane. Noen bra hull, masse kjedelige hull. Hullene er for like. Er bare noe bunkere på en flat mark. Noen bakker her og der, men lite spenning. Ville heller vært medlem et annet sted.

Nydelige treningsfasiliteter da.

John A. Carlsen

over 19 år siden

John A. Carlsen

Haga er en av de beste banene i Oslo-området, så bor du like i nærheten må er det en topp bane å være medlem av. Nye 18 hull (kombinasjon) hver uke, og 9 hull reservert for medlemmene til enhver tid. Aldri problemer med å komme ut på 9 hullsbanen. Og helt topp range, og en 9 hulls treningsbane som man også kan benytte, mot betaling. Flott klubbhus med utlerket mat. Håper de får skikk på greenene sine i år, for de har slitt veldig hittil. Men med ny greenkeeper som måtte bruke sin første sesong i fjor til å finne ut hva som er nødvendig å gjøre, tror jeg på mye bedre greener i år og topp neste år. Jeg kjenner forholdene på Haga svært godt!
Men har du like langt til Losby eller Miklagard, ville jeg nok vurdert de også. I tillegg til Oslo Gk er de i særklasse bedre enn de andre i nærheten.

Niels

over 19 år siden

Niels

Mye vits å nevne Oslo GK - som er kjempelett å bli medlem på. Enig med at det er fabelaktig med en 9-hullssløyfe man alltid kommer ut på. Stort stort pluss! Maten er eksepsjonell på Haga og faktisk ikke så dyr.

Hvis bare

over 19 år siden

Hvis bare

Hadde HAGA hatt samme markeringsbehov som Miklagard og Holtsmark hadde nok Haga opplevt et mye større trykk enn de gjør.
Feilen (eller fordelen) med Haga er at de er superanonyme. De lever sitt stille liv, hypertilgjengelig med Norges mest moderne klubbhus, i skarp kontrast til fjøset på Miklagard. Det er ingen grunn til å tro at ikke greenene skal komme opp i superklasse, men driving-rangen er ikke spesielt imponerende, altfor kort.
Uansett, hvis jeg hadde bodd i Oslo er jeg ikke i tvil om hvilken bane jeg ville vært medlem på.

Niels

over 19 år siden

Niels

Jaha, hvor langt slår du da? Er vel bare drivern som smeller over gjerdet, er du nødt å se hvor den treffer bakken? Syns det er glimrende å trene på Haga. ovseriktelig og flere flagg å sikte på.

Jeg er mer interessert i banedesign enn klubbhusdesign. Maten som serveres er ett fett for jeg har ikke råd å spise der ofte. Haga har gørre hull, miklagard har morsomme hull. I osloområdet kunne jeg tenkt meg å være medlem på Miklagard, Tyrifjorden, Holtsmark (litt dyrt om man spiller mye), Evje, Losby. Til nøds Hauger. Nei Haga ER og blir en pottisåker.

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

Enig med Niels.
Haga er omtrent like spennende som en Danielle Steele roman.

joda, den er fin, og joda, klubbhuset er så moderne atte....

men å snakke om markeringsbehov i kontrast mellom MG og Haga blir bare for dumt. der er du på jordet.

de som markerer for Miklagard er ikke Miklagard selv, det er medlemmene som er fornøyde med banen sin. Holtsmark har et naturlig markeringsbehov, for de er i etableringsfasen, mens Haga har fått snobbestempel uten å ha et bra produkt å levere.
Dritdyrt, og dritkjedelig.

GP

over 19 år siden

GP

Ganske kjedelig bane. Personlig liker jeg ikke utformingen. Altfor mange hull hvor man ikke kan (bør) ta frem driver. Spilte der to ganger i fjor. Tidlig i sesongen var kvaliteten helt krisedårlig. Bedre sensommers. Får håpe at det kommer seg med tid. Pluss med 27 hull. Mye eldre mennesker og mange fine biler men ikke fullt så mange fine svinger....

mr pang

over 19 år siden

mr pang

håpe ikje detta svert haga, potetåker, dyr mat og vann, kjedelige bane Osv. Nåe positivt er de nok me di fleste klubber uansett, ellers hadde di dødd ut.

som nybegynner å ikke har sett omtrent 0 a baner, eg tege jerne ein tur til Haga om eg e i nerheten, å domme meg ut. slite sulten i skrotten, så kan ikje noe mat koste så mye at eg vil sulte (sjøl om eg e kjip)

tru d e fint m en bane man finne fred, golf e blitt betegna som en symfoni, herli

good old sam

over 19 år siden

good old sam

Haga har ett ubetalelig fortrinn: En tilgjengelighet som er enestående i Oslo-området. Som medlem slipper du å bestille, det er tilstrekkelig å ankomme banen, få på golfskoene og stille med bag'en på første tee på medlemssløyfen, så er du ute etter 5-10 minutter. Dessuten er det ballrenne etter kl 18 på 18-hullssløyfen, så i sesongen er det alltid plass til et medlem med behov for å få spilt noen hull.
Ett annet fortrinn må også nevnes: Beliggenheten. Bor du i Oslo eller Bærum eller Asker, tar det 10-15 minutter å komme seg opp dit. Over Røa må du regne fem minutter ekstra. Vi lever som kjent i et land der det å bygge anstendige veier der det bor folk, av politikere flest blir betraktet som en forbrytelse.
Er Haga bra? Hull for hull, slett ikke verst. Men det blir litt pregløst, det hele, om man ser anlegget som en helhet. Fjoråret var selvsagt riktig ille, hva greener og fairwayer angår. Åtte vintergreener på 18 hulls sløyfen i slutten av juli, forteller sitt. Vi må tro at ting ikke går riktig så av skaftet i år.
Beste bane i Oslo-området er selvsagt Oslo GK. Man trenger ikke være medlem for å spille denne herlige banen. Greenfee er overkommelig, men en tur dit må planlegges, da bare visse tidspunkt er åpne, dersom du ikke klarer å få deg en runde med et medlem. Nest best er Hauger, som er en solid utfordring, golfmessig, og som dessuten gir mye god trim. Losby og Miklagard er også gode baner, jeg vil mene at Miklagard er best av de to. Mobbingen av Miklagard her på forumet er fullstendig patetisk og helt grunnløs.
Det er riktig at maten er god og forholdsvis rimelig på Haga. Men selve klubbhuset er ikke funksjonelt. Alt for lite plass innvendig, det merkes særlig godt når det regner. 4 bord tilgjengelig er ikke nok. Men intimt blir det, under slike forhold. Treningsanlegget er fantastisk, blant de aller beste i landet.
Til slutt: Det tar nå i underkant av en time å nå Moss og/eller Borre fra Oslo. Kjempebaner, strålende anlegg. Moss har 18 hull, Borre kan by på 27, dvs Haga-tilgjengelighet. Noe å tenke på....

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Vel, å si at treningsfasilitetene er fantastiske på Haga er drøyt. Ja, fin drivingrange og ja, ok nærspillsmuligheter i fohold til en del andre baner. Skal man snakke om "fantastiske" treningsfasiliteter så står Byneset i en egen klasse blant de baner jeg har vært på (ikke medlem der, nei).

good old sam

over 19 år siden

good old sam

Jeg mener at treningsfacilitetene på Haga er fantastiske. Jeg kan grunngi dette slik: Haga tilbyr Norges flotteste range, innpå 80 matter under tak. Haga tilbyr utmerket puttinggreen, bunkere og en 9 hulls treningsbane som man kan spille for en billig penge. Hvor ellers i Norge har man en slik pakke å tilby medlemmer og gjester?

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Haha. Bare slik at dere vet det... good old sam og jimenez er samme lange mann fra Bergen.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Hvis kjærlighet til Brann, Meland og Hauger er godt kjent.

Kjærlighet er en fin ting, men dessverre gjør den deg også blind. Vilket kanskje er like greit, hvis man skal ha noen å dele sin kjærlighet med.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Ok, Byneset kan kanskje ikke vise til like fin range, men helt ok (ca 25 matter og 250 m. lang + 20 egne matter for kurs). Nærspillsfasilitetene derimot slår Haga langt under sålene i støvla. 2 øvingsgreener som man kan pitche/chippe på (opp mot 100 m skulle jeg tro). Her kan man gjøre innspill både fra fairway lengde på gresset og semi-rough + bunker. Selvfølgelig puttinggreen i tillegg. Alt dette helt i nærheten av bane og klubbhus (noe man kanskje ikke kan si om Haga, eller?) Byneset har også en "rimelig" 9-hulls (sør). Jeg er som sagt ikke medlem og bor langt unna (Oslo), men ble meget imponert over treningsmulighetene der oppe ved besøk i fjor.

Vel, jeg har ingenting i mot Haga, men å kalle det fantastisk er etter mine begreper noe overdrevet.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Når jeg tenker meg om så har faktisk Byneset 3 øvingsgreener man kan pitche/chippe på. Den ene er rett nok ikke fullgod green, men kortklipt gress og flagg.

good old sam

over 19 år siden

good old sam

Da er vi bare litt uenige, Maverick. Og uenigheten handler altså om uttrykket "fantastisk". Det er muligens noe i overkant å kalle Hagas treningsfaciliteter for fantastiske. "Blant landets beste" kunne vært mer passende. Så da går vi for det.
Byneset er en flott bane, skulle ønske den ble ferdig snart. 9 hull mangler fortsatt, regner med at Bjørn Wirkola & Co får orden på dette nå. Jeg har stor tro på "Henrik"-effekten i norsk golf i år. Og da kommer trønderne. Som Marvin Wiseth sier: _ Vi trøndere er spontane, bare vi får tenkt oss om.
Trondheim by har forøvrig også den utrolig morsomme banen oppe på Sommersetra å by på. Trondheim GK er en drøm av en bane, tung å gå, mye mygg og fluer på den tiden av året golf er aktuelt, men for et deilig sted å spille golf! Bare hyggelige mennesker og masse lun humor med ekte trøndersk stempel.
Anne Kari skriver noe om kjærlighet og blindhet som jeg ikke helt forstår hva har med meg å gjøre. Jeg er tross alt bare en person som spiller golf på fritiden. Etter fattig evne, men med desto større lyst og glede.

Niels

over 19 år siden

Niels

Tilghengeligheten på Haga er glimrende ja. Desidert best Oslo.

Puttinggreenen er latterlig. Neste ingen flate områder å trene skikkelig. Men til gjengjeld bra onduleringer som mange andre puttinggreener mangler. Hvorfor er puttinggreener så jævla dårlig planlagt i Norge? noen er paddeflate (Evje), noen er monsterondulerte (Asker). Tyrifjorden må ha den absolutt beste. Og glimrende å trene chipping der. Miklagard sin er bare ok, med med brilliant hastighet. Mener at Ballerud har en bra en også, men husker den ikke helt.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Treningsfasilitetene på Hage er ikke mye å skryte av, det er mange steder der det er mye bedre, jeg bor 4 minutter fra Haga, men velger heller å kjøre et stykke lenger for å trene.
good old sam, du skriver "Haga tilbyr utmerket putting green, bunkere og en 9 hulls treningsbane som man kan spille for en billig penge. Hvor ellers i Norge har man en slik pakke å tilby medlemmer og gjester?"
Hva med Bærum, Losby, Ballerud, Oslo, Miklagard og Grini (bare nærspill og putting), de har bra treningsfasiliteter, det å ha en 9 hullsbane som ikke er gratis for medlemmer er jo tragisk!
Putting greenene og nærspillsområdet er også alt for dårlige! Rangen er jeg heller ikke spesielt imponert over, fint at det er tak, men det er det på de fleste andre steder også, syntes det er vanskelig å måle lengder på rangen, og dyrt er det også.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

good old sam: det var ikke å vente at du skulle forstå hva jeg snakket om. En blind begynner ikke å se selv om noen påpeker at han er blind.

Jeg kan bare påpeke fakta. Ikke helbrede, dessverre;-)

Bjarnemann

over 19 år siden

Bjarnemann

Helt enig med Marius G !!

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Haga slår meg som en bane som etter min oppfatning har prioritert penger på en merkelig måte. Drivingrange med tak og to etasjer men ingen gresstee, og i tillegg kan man ikke drive der. De har presset inn 27 hull på et areal som ikke burde hatt mer enn 18. Det er brukt millioner på å få høyspent ned i bakken.

Er man ikke opptatt av kvalitet (sportslig) så kan Haga virke besnærende. Det er og blir en grei klubbane med god beliggenhet. Men vil man spille golf så burde man dra andre steder.

Terjen

over 19 år siden

Terjen

Fjosok: enig !!!

Borat

over 19 år siden

Borat

Kjøper du aksje på Haga er ikke kvaliteten det viktigste (ikke penger heller forsåvidt..).

Det du får er en lengre golfsesong, siden det tar langt kortere tid å komme seg dit.. feks etter jobb.

Fisla

over 19 år siden

Fisla

Man kan vel drive på rangen på Haga? Er jo skog bak gjerdet.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Syns det er glimrende å trene på rangen på Haga. Bra baller har dem også, dog litt dyrt.

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Fisla: Det er faktisk ikke lov å slå over det gjerdet fordi det går en tursti bak.

tukata

over 19 år siden

tukata

HAGA:
1. En betongkoloss på en altfor kort drivingrange uten gresstee
2. Ett kostbart klubbhus med restaurantutsikten mot bakgården
og parkeringen
3. Et vedlikholdsbudsjett for 27 hull som er 1/3 av Miklagards 18
og 1/2 av OGKs Bogstad mm.

dette kan da ikke gå bra, men som et medlam sa: "...en grei kveldstur med bikkja", så verden vil velbedras...

jarra

over 19 år siden

jarra

Anne Kari: Du har en tendens til å stikke innom alle thredsa og slenge dritt på en "voksen" måte. I tillegg til dette liker du å utforske om kanskje samme person bruker to forskjellige nicks? skaff deg et liv..

Er det noen andre baner enn miklagard, Oslo gk og evt. Losby som ikke blir slaktet her på forumet? "kjedelig bane, dårlig kvlaitet, dårlige greener" osv osv. Går igjen og igjen. Er helt latterlig, spør du meg er dere en gjeng med tapere som skal slenge dritt om alle andres baner,hold dere på hjemmebanen deres.

Skulle ikke forundre meg om dere i sommer spiller greenfee på "middelmådige" baner kun for å ha nok kunnskap for å sleng dritt om dem her på scangolf til vinteren igjen.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Jarra: Au, den traff gitt...

Enig med deg. Ække no kult med jenter som slenger dritt. Mye bedre når du gjør det sjæl. Da blir det liksom mening i det da.

good old sam

over 19 år siden

good old sam

Enig med jarra i at det er mye sutring om såkalt middelmådige baner. En mer positiv holdning ville være å ønske. Golf er i utgangspunktet bare glede og moro, bare hygge og streben etter å bli bedre. Enhver som en eneste gang har truffet ballen bra, for deretter å bli hektet på golf, vil vite hva jeg snakker om.
Nå er det mange baner å spille i Norge. Noen skikkelig gode, andre gode, enkelte ikke fullt så gode. Men noen liker moren, andre drømmer om datteren. Det er ikke feil å ha respekt for at smaken er forskjellig. Lommebøkene er også forskjellige i tykkelse. Og så er det altså ikke alle som er født inn i golfen, og har fått medlemskap i Oslo GK i dåpsgave.
Jeg spiller på Haga med stor glede. Gleden er størst når greenene er gode og banen i fin stand, slik som den var i forfjor. Store deler av fjoråret ble golfgleden redusert av forferdelige greener. Ingen hadde større problemer med tingenes tilstand enn de ansvarlige i klubb og bane.
Jeg har stor sans for Oslo GK, en stor golfopplevelse hver gang. Jeg trives veldig godt på Hauger, den kanskje tøffeste av banene nær hovedstaden. Miklagard er det en fryd å komme til, skal bli artig å se hvordan det slår ut når den gamle 10'eren blir hull nr 1. For noen år siden var Kjekstad en lokal favoritt for meg. Ingen steder på disse kanter er man så til de grader på tur i naturen som når man spiller denne banen.

H

over 19 år siden

H

Så enig med jarra og Good old sam.

Merkelig at vi med 6 mnd vinter skal klage på de baner vi har i Norge.
Hvor gode er de "spillerne" som nesten ingen baner er gode nok for?
De minner meg litt om sutregjengen som skulle syte over absolutt alt når man var inne til førstegangstjeneste. Hverken mat eller senger var bra nok. Felles for disse sytpeisene var at de slettes ikke kom fra hjem/forhold som hadde noe bedre mat / fasiliteter enn det som vi hadde i forcen, de var bare oppblåste sutregutter.
Slutt med klagingen, De fleste baner i Norge overgår 98% av de som kaller seg golfspillere i Norge hva gjelder kvalitet.

Linda

over 19 år siden

Linda

Helt 100% enig med jarra, good old sam, h osv...

Nå må vi slutte å sutre her. Kan vi ikke bare ha det hyggelig? Tenk så fint det ville være å starte opp Scangolf om morgenen og bare lese koselige innlegg hvor alle skrøt av hverandre og alle var høflige og ikke sure og sinte...

Sånn, nå blir det nok bra. Å, jeg gleder meg til i morgen. Bare fine og søte og koselige innlegg...

Jeg kan nesten ikke vente, jeg.

PøttFøkker

over 19 år siden

PøttFøkker

pøh

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Nå må dere slutte å sutre over de som sutrer, så skal jeg slutte å sutre over de som sutrer for at noen sutrer....

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Nå må dere som klager over all sutringen slutte, det er jo ikke noe sutring her nå, syntes det er mye dritt ellers, men nå må dere jo se hva debatten handler om, det spørres om andres meninger om Haga, jeg for min del har ikke spilt banen, men vært og trent der, og om det har jeg beskrevet min opplevelse og mening om treningsområdet, det er jo ikke dritt, men en ganske objektiv beskrivelse.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her