Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Restaurant-priser på golfbaner

Karin

over 19 år siden

Karin

Etter å ha lest at Miklagard medlemmer må betale så og så mye til restauranten og at det også er vanlig noen andre steder, kom jeg til å tenke på da jeg kjøpte en flaske vann på Hauger i fjorsommer og betalte 26 kroner!!!!!!
For meg er dette helt uhørt og det slo meg at det kanskje er restaurantenes feil at de ikke tjener nok. De tar skyhøye priser. Kanskje hvis de viste moderasjon ville folk synes at det var greit med lunsj på banen med nogot attåt, isteden for alle som har med matpakke og drikke hjemmefra. Ja det var bare en tanke. Jeg er av de som tar med mat og drikke, så det er sagt.

H

over 19 år siden

H

Tror nok du er inne på noe Karin. Med noe lavere priser så får de større omsetning og mer stabilt med kunder. Bare se til Sverige. Der holder de lave priser i golfrestauranter og folk spiser der også. Det samme gjelder svenske lunch-restauranter. Billig, bra og mange som bruker dem

Erik

over 19 år siden

Erik

Dersom restaurantene holder skyhøye priser, bidrar de meget sterkt til å øke snobbestempelet til golfsporten.
Da blir det til at kaksene sitter å spiser lunsj i restaurangene og kun de.
En forferdelig utvikling.

Mr.X

over 19 år siden

Mr.X

Nå er det heldigvis ikke alle klubber-kafeteriar (resturanter) som har den holdningen. Grønmo-kafeen blir drevet sunt (baguett=20 kr.) og er veldig populær. Jeg gidder ikke smøre matpakke for 20 kr., men når jeg var medlem på Losby så gjorde jeg det...

mr pang

over 19 år siden

mr pang

heit enig me deg Karin, resturantene bør ikje ødelegga for seg sjøl. Eg e vel kjip, men tege me mat og drikke.

Eg bu ikje så lant frå banen, å sulte ikje ihjel om eg glømme det, derfor kjøpe eg litt, for eg vil ha prosjappa og e redd for å mista læremesteren som eige bua.

eg kan godt kjøpa både vann og baguetta for henholdsvis 20 å 25 krone, men der seie eg stopp.

mr pang

over 19 år siden

mr pang

nåe feil, eg betale for å ikje sulte ihjel, men ikje ofte!

Erik

over 19 år siden

Erik

Når man tar 26 kroner for litt vann, som egentlig koster 1 øre pluss jobben det er å få det oppi en flaske, ja da sier man også neitakk til vanlige folk. Og ja takk til the upperclass.
Da får man ett slikt upperclass miljø, som Kjartan Eide harselerer med i sine telefonstunts.

bahaha!

over 19 år siden

bahaha!

"Når man tar 26 kroner for litt vann, som egentlig koster 1 øre pluss jobben det er å få det oppi en flaske, ja da sier man også neitakk til vanlige folk. Og ja takk til the upperclass.
Da får man ett slikt upperclass miljø, som Kjartan Eide harselerer med i sine telefonstunts."

Hvis du tror upperclass folk kjøper Imsdal-vann til 26 kr tar du skammelig feil. Vannet er både markant dyrere, og ikke minst betraktelig mer eksklusivt.

Karin

over 19 år siden

Karin

Kanskje det er slik at det kun er et fåtall som ønsker å ha en dyr restaurant på banen, men ikke vil beatal hele kalaset og derfor innfører sånne ting som at alle må kjøpe for en fastsatt sum. Og det lille de får for den summen holder liv i restauranten som få egentlig har råd til å bruke.

Eller kanskje er det slik at de foretrekker å selge lite mat til høy pris enn mye mat til lavere pris. Det gir jo større profitt med mindre volum og høyere pris. Tror ihvertfall at miljøet lider av at de fleste synes at det er for dyrt å gå og spise på klubben, tenk om alle kunne spise der når de hade lyst, treffe nye medlemmer og bli bedre kjent med alle.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

merkelig hvordan det virker som om Erik vaker i vannflaten og hugger til med en gang han kan skyte inn litt om hvor grusomt det er med rike mennesker.

har du ikke noe annet å diskutere, Erik?

hva med...... golf for eksempel?

Erik

over 19 år siden

Erik

Bhaha:
Jeg kan fortelle deg at det er helt vanlig springvann som er avkjølt, og som derfor kjennes bedre ut.
Pluss den psykiske effekten av å se en eksklusiv etikett, noe som lurer de fleste til å tro det er eksklusivt og noe ekstra bra.
Så er det alså bare helt vanlig springvann.
Selvsagt rent lureri.

bahaha!

over 19 år siden

bahaha!

Selvfølgelig er det bare lureri!
Heldigvis har du skjønt det, men de rike, de skjønner ingenting så de går fem på. Lurer på om jeg ikke skal begynne å selge lakeballs, men bare kalle de vintage balls og selge de for 500 kr stk. De rike er så dumme, at dette komme til å slå an.

Erik

over 19 år siden

Erik

Helt klart ved å bruke smarte markedsføringstriks kan man lure de fleste. Ingen tvil om det.

Gamle Erik

over 19 år siden

Gamle Erik

Ingen tvil om det meste når det gjelder Erik. Trist at noen er rike sier Erik, for derfor er de andre fattige. Ingen tvil om det heller, sier Erik.

Erik er ikke så veldig moden ennå. Ingen tvil om det heller.

Snart skal Erik starte forretning. Den kommer til å gå bra. Ingen tvil om det heller nei. Og så skal han gi det kjempestore overskuddet sitt til de fattige. Ingen tvil om det heller.

Livet er enkelt så lenge man sover. Ingen tvil om det.

Unge Erik

over 19 år siden

Unge Erik

Jeg har et forslag. Hver gang Erik smetter inn med sine innspill og sporer av tråder, så overse ham. Lat som han ikke er her, så kan han sitte å dulle med seg selv. BOIKOTT ERIK

Vanntapper

over 19 år siden

Vanntapper

Et gammet ordtak:
Verden vil bedras, vi lar oss bedra hver dag, enten med 26 kr for 0,5 liter vann, greenfee på kr800 eller kr 150++ for en pakke tobakk.
Poenget er at vi betaler og smiler, mens noen smiler og ler hele veien til banken.

Karin

over 19 år siden

Karin

Der sa du det vanntapper. Så blir det matpakke og hjemmetappet vann i år også. Egentlig er det jo synd med en restaurant man ikke har råd til, i sin egen klubb.

gunnar

over 19 år siden

gunnar

Var svært fornøyd med Miklagard restauranten inntil i fjor. Spiste vel 15-20 måltider der i sesongen.

Men i fjor kom ny eier. Og prisene ble "latterlig" høye. Eks 12 kr for eple, 12 kroner for kvikklunsj. Antall måltider ble redusert til 0.

Kanskje en fordel å innset at et rimelig prisnivå gir langt mer fornøyde gjester og langt større omsetning

Karin

over 19 år siden

Karin

gunnar
Det må de vel se, men det ligger kanskje en annen grunn bak en sånn avgjørelse.

Man kan da ikke være helt blind for sånne ting hvis man driver en restaurant?

Det er veldig fristende å si at kanskje de bare ønsker en del av medlemsmassen?

Pinseeker

over 19 år siden

Pinseeker

Desverre så er det slik at så fort golf er innblandet så går prisen opp.
Se bare på reiser f.eks.
Sjekk prisene på såkalte golfreiser mot vanelige pakketurer til samme sted, dobbelpris, uhørt.
12 kr for et eple i en golfrestaurant, uhørt.
26 kr for en flaske vann, uhørt.
Baquetter med litt ost litt skinke og et vissent salatblad 35 kr, uhørt.
Lakeballer til 10 og 12 kr stykket, uhørt.
Her er det bare å forsette, la de som har råd betale, men hvis du vil gi utbytterne konkuranse, tapp vann på flaske og smør matpakke, alle har vi et valg.

Ole P

over 19 år siden

Ole P

Karin: Og hvorfor skulle dem bare ønske en del av medlemsmassen? Dem prøver vel å tjene mest mulig penger. Eller tror du at dem syns det er bedre å ha halv inntekt og vaske opp tallerkener til de som kjører Porsche?

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Enig i at det ofte er alt for dyrt på restaurantene. Jeg tror ikke Karin har rett i at man kun ønsker en del av medlemsmassen (det får være måte på konspirasjonsteorier:-), men resultatet kan fort bli slik.

Problemet er nok at det er vanskelig å få de fleste restaurantene til å lønne seg idetheletatt, og så skrus prisene opp. Det er jo ikke rart i og for seg, ingen kan jobbe gratis i lengden. Men det er nok mange som skyter seg selv i foten.

På Miklagard har de fleste jeg kjenner nesten helt sluttet å bruke restauranten, og det er veldig synd. Mye av kosen med golf er jo nettopp det 19. hullet...

Karin

over 19 år siden

Karin

Jeg satte mine konspi teorier bare litt på spissen, for realiteten er jo at det kun er et fåtall av medlemmene som bruker restauranten. Og det er jo veldig synd for det er jo på det 19.de at medlemmen kan forsette nye bekjentskaper dra dagens spill.

På Hauger har jeg inntrykk av at de fleste kommer, treffer folk før start, spiller, og drar rett hjem etterpå.

Jeg og skjønner jo at det er dyrt å drive en restaurant på en golfbane, men det hjelper vel lite med så høye priser at nesten ingen har råd til å bruke den.

Kanskje man skulle prøve en periode å snu på flisa og sette prisene så lavt at alle synes det er ok å gå dit å kjøpe mat og drikke. Ja jeg er ingen siviløkonom, men jeg ser da at slik det fungerer i dag så er det ikke bra for klubben som helhet. Og det er vel egentlig derfor vi har en restaurant der, for medlemmer og gjester.

hm

over 19 år siden

hm

Jeg tror løsningen er å sette ned prisene drastisk, selge varer som "alle" kjøper (epler, bananer, baguetter, vann, sjokolade) til butikk-priser, i tillegg til å ha meny-retter til ok priser. I tillegg bør en andel av årskontigent øremerkes restauranten (f.eks 500 kr.), uttak av varer trekkes fra denne gjennom sesongen. Ubrukt beløp ved sesongslutt tilfaller restauranten. Dette vil føre til større aktivitet i restauranten..

Antar jeg i 2005 kjøpte vann og bananer for 500 kroner på nærbutikken pga. vanvittige prisforskjeller.

Karin

over 19 år siden

Karin

Er enig i nesten alt du sier hm.
Men den tanken om å tvinge alle tilå handle for f eks 500 klinger ikke godt i mine ører.
Vi bor i et fritt land og man bør kunne handle der man vil. De har jo det systemet på Miklagard og litt opp i tråden så skriver jo Nye Gunnar Bull at ingen går dit selv om de må betale så og så mye i året til restauranten.

Tror mange blir enda mer negative til restauranten ved innføring av et slikt system. Så jeg tror heller det må være andre ting som får folk til å trekke mot restauranten. Hyggelige priser og kanskje mange aktiviteter sammen med priser man liker.

Ingenting er vel bedre enn å kunne gå inn på restauranten å bestill lunsj sammen med andre etter en hyggelig runde, og ikke føle seg fullstendig flådd.
På Hauger trenger de ihvertfall å finne på noe, for det er en bane hvor det er lite sosialt liv. Man kan lett føle seg veldig ensom der, Jeg skal spille min andre sesong der i år og jeg kjenner fremdelse ingen der, utover et nikk her og der.

Mulig det er meg, men det er jo aldri noen der rundt klubbhuset og treningsfeltet utover de som venter på å slå ut. Jeg har jobb som involverer mye sosi/ped og jeg har studert hvordan det fungerer på Hauger.
Bevares, alle er hyggelige mennesker, men jeg satt en dag på en krakk ved klubbhuset og så folk komme fra parkeringsplassen, gå til første utslag, spille runden, og så gikk de av banen bort til parkeringen og kjørte hjem. Kun et fåtall av de jeg så som gikk mot restauranten eller proshoppen.
Dette er ingen kritikk altså, jeg også gjør på denne måten. Jeg har med det jeg trenger, så jeg har ikke noe å gjøre i klubbhuset/restauranten. Ikke liker jeg å betale 26 for en flaske vann heller når den koster 10 på butikken.

hmm

over 19 år siden

hmm

1. Alle du så komme på park.plassen har nok vært på Rema først.

2. Hvis medl. på Miklagard ikke bryr seg med å benytte innbetalt beløp så sier vel det mest dem....

3. Det er ingen menneskerett å være medl. i golfklubb og ha god restaurant, medlemmene må stille opp i større grad

Husk at fortjeneste i restauranter er basert på omsetning, de har store varekostnader og personalkostnader. Lav omsetning = pølser i proshopen :)

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Til Karin og hmm. Vil bare rette opp i et par misforståelser. Når jeg skriver at mange nesten helt har sluttet å bruke restauranten, så mener jeg nettopp NESTEN. Ikke aldri - det er ganske stor forskjell.

Når det gjelder restaurantforskuddet, blir det selvfølgelig brukt opp :-)

Personlig synes jeg restaurantforskudd er en god idé. Det er selvfølgelig både ulemper og fordeler med det, men jeg tror de aller fleste på Miklagard synes det er greit i hvert fall.

Det de aller fleste ikke synes er greit, er selvfølgelig at prisene blir for høye. Og restauranten er en vesentlig faktor for å skape et godt klubbmiljø.

Personlig ville jeg foretrukket at klubben kunne drive restauranten. Motargumentet er at det er vanskelig å drive en restaurant, det blir fort bare tull og rot hvis man setter "amatører" til å drive den.

Det er kanskje rett.

Uansett er jeg enig med deg Karin, i at restauranten må lage noen "billigløsninger" med enkel baguette og drikke. Jeg tror den beste løsningen er at de gagner bredest mulig lag av medlemsmassen. Det burde være mulig å både ha enkel/rimelig og eksklusiv/dyr mat på samme sted, nettopp fordi det er en klubb vi snakker om.

gamlemor

over 19 år siden

gamlemor

då eg varte onge å mi jekk barfødd på jæren, va oldenvann de einaste ?

matskreppa: gammalt brø og vann frå bekken.

82 år å leve enno.

Backtee

over 19 år siden

Backtee

Synes ikke fremstillingen blir helt riktig her. Restauranten på miklagard blir absolutt benyttet, den var bedre før og har store forbedringspotensiale, men er allikevel godt besøkt.

Er enig i at noe av prisingen har vært hoderystende. blant annet 55 kr for baguett. det blir for dumt, og de gangene man kjøper føler man seg nesten lurt/dum. Når det er sakt er mye av middagsmenyen både kvalitetsmessig god og til ca 100 ++. Dette er etter min mening ikke ille.

Jeg synes en restaurant på golfklubb skal ha lave priser på baguett, brus og frukt, samt 1 middag(dagens), ved siden av dette kan de drive mer restaurantmessig med dyrere middagsretter.

De skyter seg ihvertfall i foten når det lønner seg (med god margin) å kjøpe brus, baguetter, frukt o.l på bensinstasjonen, fremfor klubben.

Bogstad har forøvrig et veldig bra middagstilbud til 100 kr, med masse godt å velge mellom. Det hender ofte at jeg legger middagen dit, selv når jeg ikke har spilt banen. Dere får sende restaurantsjefen på hjemmeklubben til bogstad på opplæringsbesøk

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Backtee: Takk for god og utfyllende informasjon.

Personlig er jeg vel av dem som har brukt restauranten mest, og jeg synes spesielt middagsmaten er både god og forholdsvis rimelig. Men veldig mange av de jeg kjenner valgte i fjor faktisk å kjøpe brus og mat på bensinstasjonen 100 meter fra parkeringsplassen fremfor å handle i restauranten. Det er ikke bra, og jeg håper virkelig at restauranteieren kan finne en løsning på dette i år.

Backtee

over 19 år siden

Backtee

Ja Gunnar! vi får håpe det.
De gjorde jo sin vanlige tilfredshetsmåling ved sessongslutt, hvor restauranten er inkludert.
Regner med at medlemmene har gitt klare tilbakemeldinger på pris og andre forbedringsområder

Skrens Petrus

over 19 år siden

Skrens Petrus

Dette er dessverre situasjonen i Arendal & Omegn GK også....uhørt høye priser på ting som burde koste halvparten...eks baguett 35 kroner. Greit nok at de driver restaurant, men det er jo for pokker et klubbhus også! Jeg er av den oppfatning at man for 50 kroner bør kunne få et enkelt og greit måltid man kunne bli mett av. Da f.eks pytt i panne, lapskaus eller noe lignende.

Jeg har til og med foreslått differansierte priser for golfspillere og vanlige restaurantgjester overfor styret uten å få gehør for dette. Jeg vet mange som stopper på enten Statoilstasjonen på Fiane, eller på Rimi for å handle mat før de reiser til golfbanen fordi det rett og slett er for dyrt på golfklubben.

Det som irriterer meg er at de ikke engang er villige til å forsøke en periode med lavere priser for å se om omsetningen øker...jeg vet om flere som ville handlet betydelig mer der dersom prisene var fornuftige. Slik det er idag forsøker ihvertfall jeg å unngå å kjøpe mat der....

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Begynner å bli lei av pølsene på Statoil, men når en liten hamburger med litt pommes frites koster 90 kroner eller karbonade på en brødskive til 60 pluss drikke til 25 kroner osv. Da blir det besinstasjon. Honnør til Bjaavann som hadde omelett med kaffe til 50 kroner, da spiser også folk i restauranten og de hadde ikke rare restauranten å skryte av. Nei Skrens Petrus vi har vel prøvd nok, uten gehør.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Er det ikke kos å være i Sverige å spille? Der kjøper man dagsn spaghetti eller kjøttboller til 30 kroner, tar med en brus og da blir det litt over 40. Hvorfor må alt være så vanvittig eksklusivt i Norge? Umulig å gjøre ting enkelt her til lands. Til og med hjemme i Harstad har de klodens dyreste vafler. Vel der er restauranten drevet av noen andre enn klubben, men herregud da. Tror faktisk vaflene kostet 40 kroner :) og en glasscola 35.

For min del blir det mange matpakker. I fjor var jeg slapp og kjøpte for mange baguetter til 55 kroner. Nei matpakke med salami ....... nei kanskje ikke salami i år.

Erik

over 19 år siden

Erik

Det å skru prisene opp så høyt at bare ett fåtall bruker restaurangene ødelegger for klubben.
Jeg er vel rimlig sikker på at klubbene taper på dette.

Har Lem

over 19 år siden

Har Lem

det er typisk norsk å være kjiip
ingenting skal koste noe
det er forbudt å tjene penger
vi går over bekken etter vann

så blir det plutselig ikke noe tilbud
kavliteten forringes

skal vi lære noe av historien snart?

et måltid mat man blir mett av for 50 kroner?!?
Råvarer skal kjøpes, fraktes, mat skal lages, husleie, strøm, forsikring, personlkost. bestikk, sevise, OPPVASK. Og så noen tørke av bordet etter deg!!! Og støvsuge gulvet.
Belegget på banen - under 250 personer i snitt. Lurer på hva man tjener på et måltid servert for kr 50 (inkl mva!!).

Hva skal vedkommende leve av og for, er det ikke lov til å tjene penger i dette landet?
Ønsker man å skifte driver hvert år?

TÅPER!!

Har fortsatt Lem

over 19 år siden

Har fortsatt Lem

Råder dere til å bruke restauranten minst mulig, da får dere et hyggelig sted å være.
Håper også alle boikotter tilbudene til bedriftene dere jobber i, så dere blir arbeidsledige!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Til Har Lem ++

Jeg har ingen problemer med å skjønne logikken din. Problemet er vel egentlig at det faktisk ikke lønner seg å drive golfrestaurant.

Alle vil ha den, men de aller fleste vil heller ikke betale mer enn de strengt tatt må for mat og drikke. Da er det lett å komme i en vond sirkel. Restauranten setter opp prisene og besøket daler enda mer. Så kutter de på servicetilbudet, og besøket daler enda et hakk.

Løsningen har jeg dessverre ikke. Konstruktive forslag mottas med takk :-)

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Se seg om etter nye markeder. Få ikke-golfere til å komme og ta søndagsmiddagen der (og kanskje få lyst på å begynne med golf). Catering. Utleie av lokale til bryllup, konfirmasjon, 50-årsdager etc. Men da må tilbudet være mer enn baguetter og lefser.

Gjøre det til en opplevelse utenom det å døtte noe fôr i magen før man kjører hjem.

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Det er da merkelig at de klarer dette mange andre plasser. Når overskuddkravet og eller inntjeningsbehovet blir såpass stort pga. tingene du nevner blir også besøkene mindre hyppige. Det må da lønne seg å selge noe til en billigere penge og oppnå både goddwill og større salg. Dekningsbidraget blir mindre, men økning av omsetning til det dobble og tripple vil også gi økt overskudd. Dra til danske eller Svenske golfklubber så har de en helt annen politikk. De tjener ikke så mye mindre enn oss, men dette er et tilbud til medlemmene og greenfee spillere som en bonus og at folk skal føle seg velkommen og komfortable. Etter gjentatte besøk i dannmark så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor prisnivået skal være langt under halvparten på de fleste varer du kjøper i restauranten eller for den skas skyld i badeland eller bowlinghallen ved siden av banen etc. Bøf med bayer 65 kroner. Toast 15 kr. Hamburger med frites 30 kr osv. Råvarekostnadene er rimelig like (litt dyrere i Norge). Personalet er jo likevel på jobb, hvorfor ikke jobbe litt samtidig? Trenger ikke se så veldig fancy ut med masse grønnsakspynt over hele tallerkenen i tillegg. Rask, billig (usunn) mat til en rimelig penge. Bestiller ikke dagens middag rett før du skal ut på runden etter en hektisk dag på jobben først. Men generellt må prisnivået senkes betraktelig. Men samtidig skader det ikke å ha større retter for de som vil ha dette. Men man må huske at dette er klubbhus restaurant i et Idrettslag basert på medlemmenes øsnker og behov og ikke et foretak som skal konkurrere med gourmet restauranten i nærområdet, hverken på pris eller kvalitet.

Har Lem

over 19 år siden

Har Lem

Rammevilkårene er viktige her.
Klubben må ikke ta for høy husleie, kanskje ta ibruk restaurantforskudd.
Klubben kan "dikterere" ""fornuftige"" priser på enkelte varer, som kompensajon for dette.

Golfklubben bør ikke satse på at denne delen av virksomheten skal finansiere andre deler av driften, men at inntektene dekker kostnadene ved å ha tilbudet.

Men jeg gjentar at de som driver restauranten også skal ha en inntekt, og det er lov også for de å kunne brødfø familen, ha hjem og bil, reise på ferier osv. Det er ofte lange dager og hardt arbeid også for denne gruppen.

Jeg etterlyser litt takknemlighet og forståelse hos det jevne medlem. Jeg registrerer i hvert fall mye sutring på min klubb og andre jeg besøker. Bare les denne og andre tråder.
Greit å være økonomisk og konservativ, men å fly billigste ukurrante fly til syden, for der å bo luxuriøst og betale greenfee som ofte er dobbel av gode norske baner, virker på meg som inkonsekvent.
Å spare 5 kroner på en mineralvann på nærmeste bensinstasjon, er å pisse i buksa for å holde seg varm etter min mening.

terje

over 19 år siden

terje

Tror ikke at Har Lem har lest de overstående innleggene spesielt godt.

Det flertallet sier er at ved lavere priser vil det nok bli BEDRE inntjening, så da blir det jo BEDRE inntekt til de annsatte etc, og de klarer det jo i sverige og danmark, så da klarer jeg ikke helt å se logikken i hans innlegg.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

det skrives at råvarer er "litt dyrere" i Norge.

dere kan virkelig ikke sammenlikne med Sverige og Danmark, for prisene er ikke litt men MYE lavere der.

ellers er jeg helt enig. det går an å drive bra med lave priser og høy kvalitet, men da må noen ta dugnaden det er å sponse den første perioden av driften. det må jo bygges opp for at folk skal få med seg at det er bra mat for en billig penge, og da mener jeg at restaurantforskudd er tingen.

Niels

over 19 år siden

Niels

Vaffeleksempel

Jeg klarer ikke å se at en stykk vaffelkake må koste 40 kroner for å ha inntjening. 25 for en vaffel syns jeg også er dyrt, det er vel denne prisen som er mer vanlig. Alle vet at det er billig å lage bingo-røre. 15 kr pr vaffel hadde nok ført til betydelig større inntjening.

Karin

over 19 år siden

Karin

Enig terje. En restaurant på en golfklubb er til for medlemmene og andre gjester, så da bør også forholdene legges til rette for et prisnivå som kan tilfredsstille både driver og kunder.

I tillegg må vi jo huske på at restauranten er en del av klubben fasiliteter og bør derfor trekke spillerne og gjestene inn i klubbhuset i steden for å stenge dem ute med priser ingen eller få kan leve med.

Å si at det er dyrt å drive en restaurant som "Har Lem" sier lenger opp er jo ikke noe poeng så lenge det ikke kommer "kunder". Det Har Lem vil antar jeg er at alle skal gå i restauranten og handle enten de har råd eller ikke.

Har Lem

over 19 år siden

Har Lem

Det jeg mener at at det synes som om golfere ikke er interessert i å betale det det koster.
Glem ekstremtilfellene, 40 for en vaffel er hinsides fornuft.
Men dere må også spørre dere om dere vil ha tilbudet eller ikke. Litt avhengig av lokalisering, så er det vrient å få restuaranten til å gå spesielt bra, mm man innser at det koster mer der enn på EPA.

Karin - stek vaffelen din selv!

Mustafa

over 19 år siden

Mustafa

Jeg åpner gjerne en kebab-restaurant med hyggelige priser.

Karin

over 19 år siden

Karin

Bruker gjerne restauranten hvis prisene er sånn nogenlunde normale, men som du sikkert har skjønt eller burde skjønt, så er ikke dette noe sære greier jeg mener fra min lille krok av verden.

Dette er et alment problem som bør diskuteres. Og ved diskusjon kan det kome frem bedre alternativer eller forbedringer. Hva er nytten av en restaurant i klubbhuset hvis kun et fåtall har råd å gå dit? Ja jeg bare spør.

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Så at Hagerfantomet dro en ny sak under et annet tema med tanke på kafe istedetfor restaurant. Helt riktig tenkt, hvem ønsker en restaurant og hvor mange plasser tilfredstiller det en restaurant?? Jeg vil gjerne ha en kafe og få et miljø både før og etter under/turneringen. Når miljøet blir praten på bensinstasjonen før eller etter runden fordi vi møtes der til pølser, er det da noe fundamentalt galt. Ikke har jeg dårlig med kroner heller. Men det ligger som sagt både bensinstasjon og dagligvare forretning like i nærheten. Og en gidder jo ikke kaste pengene ut gjennom vinduet når du kan få tilnærmet samme produkt til en vesentlig lavere pris rett ved siden av. Når dette blir mange ganger i uken så sier det seg selv desverre.

Har Lem

over 19 år siden

Har Lem

Restaurant - kafe - kro - kall det hva dere vil (TheaterKAFE - stille!, og det finnesreatauranter som er billigere en BakkeKROA).

Et eksempel som nevnes er en flaske vann til 26 kroner - dyrt, enig!
Men de som kjøper denne på Shell for 21 kroner i stedet bommer.
Her det prinsippet som er avgjørende - vann kan du fylle i springen, strengt tatt.

Om du først bruker pengene, så legg dem da igjen der du ønsker at tilbudet skal være.

Her er det nemlig ikke bare driveren som er problemet; medlemmene og klubben er PREMISSGIVERE, og så får dere noken gang finne ut, vil vi ha muligheten???

5 mnd sesong, ved max kapasitet, 230 potesielle kunder om dagen (sannsynligvis alt for høyt, da "ingen" spiller når det regner, og det gjør det).

Da koster det faktisk mer enn på bensinstasjonen og Rimi. Men - la klubben drive kaffen med minus da vel, og så får medlemmene presentert underskuddet i form av et krav på neste års kontingent. Eller sett opp brusautomater og sjokoladeautomater ref tråden om netthandel.

Setter du potet, så får du faktisk nettopp det - potet!

Til Har lem

over 19 år siden

Til Har lem

Har du hørt om markedskrefter og markedspris? Bommer du på markedsprisen har du intet marked! Så enkelt er det :o)

Har Lem

over 19 år siden

Har Lem

Det høres som du ihverfall har plukket opp noe, men ikke gjør deg dummere enn du egentlig er.

Markedet ligger der, men det er ingen som over tid kan gå med tap.
Det er svært få baner som ikke har byttet drivere av spisestedet sitt hyppig. Forklar da den.

Så lenge man sammenligner prisene på hull 19 med Rimi og hva du klarer å få til på kjøkkenbenken hjemme så gir resultatet seg selv.

Helt enig at ekstremtilfellene her er ting jeg ville styrt unna i 9 av 10 tilfeller - men gjør noe med det da - ta det opp med klubben din.

Selv ville jeg synes det var trist om denne kulturen fikk overhånd. Da forsvinner hull 19, og mye av totalopplevelsen.
Men da kan du jo ta med pilsen hjemmefra.

Det er bare det at golf skal være så j... billig.
Fortell om tilbud og etterspørmål og bli klok på at - også du - (sikkert) har betalt 70 kr eller mer for en 0,4 l pils i sola på Aker Brygge. Men 50 kr i klubbhuset - Å NEI!!

Nico

over 19 år siden

Nico

Enig i at det ikke er enkelt med restaurant på en golf bane. Alle golf spillerne er rett og slett ikke grunnlag nok. Men, med litt oppfinnsomhet og satsing så er det mulig. Se på restauranten på Sola golf klubb. Meget god mat i meget trivelig lokale. Maten er meget bra, fult på høyde med hvilkesomhelst restaurant i Stavanger. Prisene er ikke høye men heller ikke lave. En sjokolade eller brus får du ikke billigere på Shell, men litt billigere på Rema. Baguette/smørbrød kan du få både dyre og billige. De er aldri påsmurt på forhånd, men tilberedes mens du venter (altså god kvalitet). Om sommeren blir restauranten brukt flittig av mange som inviterer kunder til en runde + bedre måltid, og golfere inviterer familie etter runden for å sanke "brownie points" (eller for å bli hentet etter "en lille en"). Når sponsorne har turnering, har de fleste et måltid m/noe attåt. I mitt firma er det 60-80 mann med i turneringen. Med fri bar, så blir det penger av det!!. Restauranten har alle rettigheter for servering. Om vinteren arrangeres julebord for masse lag og firmaer. Alt fra Barnedåper, konfirmasjoner, bursdags selskaper etc, smettes inn, spesielt om vinteren. I "peiskroken" er der TV med viasat som oppfordrer mange til å samles når turneringer går.
Cluet mener jeg er en god restaurant, med trivelig og profesjonell betjening i meget trivelige, moderne omgivelser, i tillegg til flott ute areal hvor du kan følge med på tee sted hull 1 og 10, samt green på 9 og 18 med en skummende San Miguel i hånden etter et kvalitetsmåltid til riktig pris, virkelig frister til gjentagelse. I tillegg kommer initiativ og oppfinnsomhet. Fordelen restauranten på Sola har som ikke mange andre har er vel nærheten til olje miljøet på Forus, samt ingen konkurranse i rimelig nærhet. Statoil er en av de nærmeste naboene. Jeg kjenner ikke tallene til restauranten, men med 2 til 4 stk på kjøkkenet/baren til en hver tid når banen er åpen, så må det vel gå rimelig bra.

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Der har dere virkelig klart det. Dere har skapt et miljø. Men for å skape dette må visse kriterier ligge i bunnen fra børjan. Slik det ligger an nå flere plasser innbyr det ikke til miljø. Jeg har sagt dette mange ganger, la oss bruke klubbhuset til å se viktige turneringer som pga, players, Open, Masters Ryder Cup og annet. Skape et klubbmiljø med god drikke og mat, men først må dette samholdet og miljøet bygges. Fasiliteter, TV og annet er på plass for mange år siden.

Mustafa

over 19 år siden

Mustafa

Jeg savner likevel kebab.
Kebab er raskt godt og sunt.
Kebab er billig bra golfmiddag.
Kebab er sosialt.
Kebab kan spises fra tallerken som middag, eller som baguette mens du spiller golf.
Mer kebab på golfbanene !!!!!!!!!!!!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her