Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

318

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Henrik er nå nr. 318 på verdensrankingen. Er dette all time high - noen som vet ?

Uansett kan vi kanskje håpe på topp 100 i løpet av 12 mnd ?

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Tror nok det er mulig med topp-100. Men da må han fortsette å prestere topp-plasseringer. Får ikke mye poeng for plasseringer rundt 20.

Etter hans flotte topp-10 for en stund siden var det ikke måte på hvor langt opp man trodde HB skulle komme. Det ble snakket om RydersCup og Masters allerede i år. Vi har vel nå sett at det er beintøft å hevde seg på touren. Masters er det etter min mening kun teoretiske sjanser for at han kan klare. RydersCup er ikke noe vits å tenke på en gang. I år vel å merke. Neste år derimot er HB i Masters.

Tror vi skal være fornøyd med hver cut han klarer. Godt fornøyd med topp-30. Juble for topp-20. Være ekstatiske for topp-10. Ta helt av for topp-5. Og seier.... Ja si det.

Ronni

over 19 år siden

Ronni

Tror Henrik har vært inne blant topp 300 tidligere i 2002-sesongen.
Da ble Henrik nr 3 i Scandinavian Masters og nr. 2 i Hong Kong Open bl. a.

Etter min mening er dette fortsatt hans beste golfprestasjoner.

Jan

Mats

over 19 år siden

Mats

Hsuk at du alltid må dele poengene har får totalt på minimum 40 turneringer, selv om han ikke har spilt 40 turneringer. Akkuart nå deles litt over 17 poeng på 40, dvs. 0,44. Når han får litt flere turneringer som gir poeng så stiger også han jevnt og trutt på statistikken. Topp 10 gir selvfølgelig mye, utenfor topp 35-40 gir ingenting.

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Ja Bjørnstad har jo samlet på sig 8,20 rank points på sine første 7 turneringer i år... Noe som i snitt gir 1,1714 points i den perioden...

SÅ rent hypotetiskt OM Henrik presterer på samme måte som han gjort så langt i år videre så kommer han å stabilisere seg på 1,1714*1,125 (average weight) = 1,318 poeng noe som gir en 105:e plass på OWGR...

Er jo en bra pekepinn på hvor bra han har prestert så langt i år synes jeg...!

elbow

over 19 år siden

elbow

Er det total premiepott i en turnering som bestemmer hvor mange rankingpoeng man får for en gitt plassering?

Eks.: Tiger Woods fikk 33 poeng for seieren i Ford Championship, men "bare" 28 i Buick Invitational.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Det er en eller annen formel jeg tror du må ha hovedfag i matematikk for å forstå. Tror hvem som er med har noe å si. Jo flere av de med god ranking, jo flere poeng.

Noen som har link til formelen?

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Her fant jeg noen greier. Google er din venn.

Sett der inn det, dere som har tid.
http://www.golfrankindex.com/00prm01.htm

elbow

over 19 år siden

elbow

Takk. Det kommer såvidt jeg kan forstå an på hvilken ranking feltet har, med unntak av Majors og TPC som har egne regler. Egentlig ganske logisk.

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Ja men ettersom det ikke er så ofte som spillere fra Europatouren och USA Touren møter hverandre, så kan nettopp dette systemet med at det gis ekstra mye rank points dersom det er mange med høy rank med, til at det nesten blir umulig for rankforholdet mellom europatouren och USA Touren å forandre seg og stabilisere seg på et litt mer realistikt nivå, ettersom det da blir så få ganger at spillerne fra europatouren får mulighet til å forandre på dagens forhold.

Det var dette bl.a. Paul McGinley m.fl. påpekte for noen år siden, men rankingen fortsetter å være som den er...

Det som er litt domt også er jo at en hel del av de få turneringene som ALLE er med på går på typsike amerikanske baner som spillere på europatouren ikke kanskje er vant med og trenger ofte litt tid å bemestre (i hvertfall banene som brukes på US Open og PGA Championship).

Jeg synes rankingen er helt OK som den er idag, MEN den hade vært bedre om:

# Gjort poengutdelningsforskjellen noe mindre mellom US Touren og Europatouren enn det den er idag
# Høyt minimum divider fra 40 til 50 (Så en spiller som "kun" spiller 20 turneringer i året og da bare velger de mest lukurative for han, ikke ska få for høyt snitt)
# Fordele rankpoengene etter turneringene mer likt (alltså i stedet for (fra 1-10 plass: % 100-60-40-30-24-20-16-14-12-10 eller hva det nå er nå for tiden så ha mer som: % 100-80-65-55-48-42-35-30-26-23 osv...
Noe som sier mer om hvordan golfspilleren presterer enn hvis en går helt amok av hengslene i poeng for en seier men får ingenting for T8 selv om det kanskje bare var 2 slag forskjell...

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Jeg følger tankegangen din Daniel.
Du burde sende inn forslaget og sett om du, i motsetning til McGInley, får gjennomslag.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her