Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Turneringsnybegynnere

stianol

over 19 år siden

stianol

Lurte på en ting angående turneringer og nybegynnere. Man skal jo som kjent følge alle reglene og tildele seg selv straffeslag hvis man gjør noe feil, ellers risikerer man å bli disket (?). Når man spiller turneringer for første gang må det jo nesten være umulig å oppdage alle feil man gjør? Så egentlig burde nesten ingen nybegynnere klare å fullføre en turnering?
Er det så strengt?

metanol

over 19 år siden

metanol

Jepp, det er så strengt.

stianol

over 19 år siden

stianol

Så i teorien burde de fleste diskes de første gangene?

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Ja, den vanligeste feilen er nok hvordan en adresserer ballen og hva en gjør og ikke gjør når en finner ballen uti i skogen eller annet trøbbel

Hvorfor

over 19 år siden

Hvorfor

Hvorfor skal en da gi seg i kast med å spille turneringer, så lenge en uansett skal diskes de første gangene ??

Niblick

over 19 år siden

Niblick

The best advice I can give to anyone playing a tournament is play the ball as it lies. If you are unsure if you can move it, drop it etc just play it.

One of the biggest mistakes I have seen people do is hitting a provisional ball when they think that their ball has gone in a water hazard....it is not allowed.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Den beste måten å lære er å hoppe i det, spill turneringer og spør de andre i flighten ved behov.

Turn E Ring

over 19 år siden

Turn E Ring

Det er ikke straff for å spørre om regler. Spør de andre spillerene om hvilke alternativer du har i en vanskelig situasjon. Men du må bestemme selv hvilket alternativ du skal velge.

Spiller du ballen som den ligger er du nesten alltid på riktig side av loven (untak er f.eks flyttet ball)

Å være turneringsnybegynner er ikke så farlig som det høres ut, men det kan kanskje være lurt å gå en runde først med en som har turneringserfaring og som kan regler, så kan han/hun kan vise deg hvordan ting gjøres i en turnering.

stianol

over 19 år siden

stianol

Har spilt turnering en gang, men da var det Texas Scramble, og ballen skulle plasseres innen et scorekorts lengde hver gang. Det gjør jo det hele litt enklere. I tillegg gikk jeg faktisk i samme ball som Gunder, og det var veldig behagelig å gå sammen med han.

Skulle Ønske

over 19 år siden

Skulle Ønske

Skulle ønske vi hadde samme system som i Storbritannia om at handicap kun kan reguleres i turneringsrunder. Da ville langt flere delta i turneringer (som er utrolig sosialt). Det ville både bedre miljøet i klubbene, utdanne golferne i regler og etikette - og ikke minst: Gjøre at selskapsrundene går raskere!

Vips

over 19 år siden

Vips

Det er ikke noe å være redd for dette. OK det er mye regler i golf, men en lærer seg de snodige reglene mens en spiller. Noe å en bare lese seg frem til før en går ut på banen.

En uskreven regel i golf er at regelboka skal være med i bagen. Det er ikke noe problem å stoppe opp og lese litt hvis en er i tvil. (bare pass på at folk slipper igjennom mens en leser.)

syns regler er til for å følges og det gjør spillet så morsomt som det er....

Men nå må snøen snart forsvinne her...

snappy

over 19 år siden

snappy

Kan ikke regulere hcp på treningsrunder, i hcp klasse I... Tror ikke systemet som er i UK ville ført til mer turneringsspill.. Hoverdsaken for at nye ikke spiller turneringer er prestasjonsangst...

Vil bare si til alle nybegynnere.. Spill turneringer, det er veldig gøy, sosialt og spennende..

Lykke til

nja

over 19 år siden

nja

til alle nybegynnere:

ikke spill turneringer, dere bare sinker oss andre som kan spille golf...

Bongo

over 19 år siden

Bongo

Lite gjennomtenkt innlegg i starten av tråden.
Selvfølgelig skal reglene følges på turneringer.
Ihvertfall etter beste evne.
De fleste turneringer deler også inn deltagerne etter handicap.
Er vel ingen overraskelse at regelkunnskapen er heller tynn i den svakeste klassen, og at det foregår mange ubevisste brudd på reglene blant nybegynnerne.

stianol

over 19 år siden

stianol

Selvsagt skal reglene følges etter beste evne, men som i så mange andre sportsgrener vil man være mer strenge i toppen enn de som spiller lenger ned i "divisjonene".
Selv spiller jeg innebandy i 4. divisjon. I innebandy er det, tro det eller ei, en hel masse regler. Et eksempel er at man skal ha like drakter, det skal være nummer på både fram og baksiden.
Men i 4. divisjon er det ingen som sier noe om en ikke har nummer på brystet, og det går også bra om ikke alle draktene er helt like (samme farge er en forutsetning).
Man skal også egentlig alltid ha 2 dommere, men dukker det bare opp 1 dommer blir det kamp allikevel.

Er golf så annerledes?

snappy

over 19 år siden

snappy

JA....

Men noe forferdelig dårlilige eksempler du kommer med... Det samme er jo i golf... Jeg kan spille i kortbukse, men det kan man ikke på PGA-T eller ET.. Blir vel det samme

Bryter du regler i golf får du straff... Nekter du å godt straffen ved å signere et feil aktig score kort, ja da blir du disket... Er du ikke kjent med den straffen du skulle hatt, eller ikke visste bedre, ja da blir du også disket.. Men slipper stempelet som juksemaker'en i klubben...

La oss si at du ligger på første plass etter en turnering, men du har jukset... Sammen med deg, på delt første plass ligger en spiller som ikke har jukset eller gjort noen feil uten å gi seg selv straffeslag.. Er det ikke da rettferdig at han vinner turneringen???

Jeg spilte en turnering på 18 hull en gang, denne turneringen var over 9 hull på to baner på samme dag... Avstanden til banene var bare 10min med bil... Jeg kom på andre plass, et slag bak vinneren... Etter premie utdelingen kom det frem at vinneren hadde trent på rangen på bane nr.2.. Dvs: Slått baller på rangen mellom hull 9 og 10.. Dette er vel disk, eller 2 straffeslag pr.ball.. Burde ikke jeg vunnet da, kansje ikke, men etter reglene skulle det vært jeg som gikk av med seieren...

Dette irriterer

Regelrytter

over 19 år siden

Regelrytter

Tror ikke du skal irritere deg så mye... Det er ikke lov å trene på den aktuelle BANEN den dagen man spiller turneringsrunde der, men rangen må du få bruke så mye du vil!

Turn E Ring

over 19 år siden

Turn E Ring

Snappy,

Veldig trist å høre at du ble irritert over å tape..

Tror du vinneren ble veldig mye bedre av å slå noen baller på rangen? Hvordan var turneringsbestemmelsene? Må en runde være 18 hull? Hvis det var to runder er det greit å trene mellom rundene. Kan du vise til noe regler der det står at det vinneren gjorde ikke er lov?

Hvor mange straffeslag mener du det ble hvis han slo 10 baller?

Turn E Ring

over 19 år siden

Turn E Ring

Lett å avspore ettter et par pils..

Tilbake til tema: Du er turneringsnybegynner og slår i et sidevannhinder. Hva gjør du?

Not: Hva bør jeg gjøre nå?
Yes: Hva sier reglene om hvordan jeg skal forholde meg nå ballen min har havnet i et sidevannhinder?

Og medspiller svarer selvfølgelig:
Slå ballen der den ligger.
Slå ny ball fra der du slo siste slag (1 slag straff).
Dropp innenfor to køllelengder fra der hvor ballen krysset grensen til hinderet (1 slag straff).
Dropp innenfor to køllelengder fra et punkt i grensen til hinderet som er like langt fra hullet som punktet der hvor ballen krysset grensen til hinderet (vanskelig å formulere..) (1 slag straff).
Dropp i flagglinjen (forlengingen av linjen mellom hullet og punktet der ballen krysset grensen til hinderet) (1 slag straff).

Og du viser at du forstår reglene ved å droppe godt opp i lia på andre siden av hinderet..

stianol

over 19 år siden

stianol

Jeg er helt for at man skal følge reglene, bare lurte på hvordan noen kan klare seg gjennom de første turneringene uten å bli disket (som man gjør dersom man bryter en regel uten å vite om det, for man skulle jo vite om det).
Men ser jo av diskusjonen at praksis er litt forskjellig avhengig av hvem man snakker med (ref. dette med å trene mellom hullene over 2 dager).

Dessuten er det vel kanskje ikke så ofte at en turneringsnybegynner kjemper i toppen :)

H

over 19 år siden

H

stianol

Du kan ikke trene på banen mellom to runder i slagspill eller på et hull mens din ball er i spill på det hullet du spiller, men du kan trene på foregående green etter at du er ferdigputtet eller på neste tee såfremt du ikke sinker spillet.

Ang. disk. Hvis du begår en feil og pådrar deg straffeslag så får du bare de to du pådro deg. Hvis du feks. pådrar deg straffeslag og ikke fører de på kortet, eller fører feil score av annen årsak og signerer kortet så blir du disket. Hvis du etterpå skjønner at du har begått en feil og har signert kortet skal du (hvis du er 100% ærlig) diske deg selv. Men, det går an å bruke sunn fornuft for de som er markør for en nybegynner, og det er lov å spørre om hva man har lov til å gjøre mht. regler.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her