Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Finnes det noe Long drive miljø i Norge?

Sebastian

over 21 år siden

Sebastian

Har ingen forutsettning for å helt utdype spørsmålet siden ikke jeg helt vet i hvilken form denne "idretten" eksisterer.

Har selv bakgrunn fra toppidrett, og har høy eksplosivitet i kroppen. Kunne vært intressant å lære noe om teknikken og utstyret som evt brukes.

All informasjon er intressant...

mvh
Seb

Lars Chr. Hansen

over 21 år siden

Lars Chr. Hansen

Det finnes et slikt miljø i Norge. sjekk www.cddu.no European Lon Drive Union. Høvding i norge er Rob Doroshuk

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Hva med å lære fra den råeste i verden? En svenske ved navn Viktor Johanson ( 198 høy og 130 kg) kan du faktisk leie... Håper han ikke skremmer deg fra å prøve deg! Han slår faktisk like langt med et sjuerjern som jeg slår med min beste drive (240 m), og enda lenger med putteren!!!

Med driveren slår han 365 meter i snitt. Skaftet på driveren er 50" Harrison 2.5 Extra med 4x stiff flex.

Se forøvrig.

http://www.swingkong.com/

Jølla

over 21 år siden

Jølla

Han slår ikke 365 i snitt. På Barseback under Scandinavian masters i sommer slo han 270 i motvind. Han som vant VM i long drive i år slo ca 350 som lengst (ikke Victor).

Gutta slår sykt langt, men de varierer de lengste slagene med totale bomslag på 200 meter, så noen snitt på 365 er ikke riktig.

Hvordan klarer gutta å slå så langt ? Svar: 1. God grunnteknikk (minimum under 5 hcp, Victor har 0 i hcp) 2. Eksplosive muskler. 3. Ekstremt speialtilpasset utstyr som ikke kan brukes i vanlig golf med suksess.

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Ok Jølla. Se på hjemmesiden hans for kilde. Snittlengde på hvor langt man slår beregnes nok i dette tilfellet i vindstille, og med rene treff.

"50" Harrison 2.5 Extra shaft with a 4x stiff flex in his drivers" ... Ikke akkurat normale skaft nei!

BP.

over 21 år siden

BP.

Hmm... iflg SMT og REMAX er den offisielle verdensrekorden for 2002 384 yards - da er nok et gjennomsnitt på 400 yards uten vind litt merkelig ...

sjekk ut:
http://www.remaxwldc.com/WLDC-championshipresults
http://www.smtgolf.com/4553.html

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Synes jeg må fortelle litt mer om Viktor:

Viktor vant som det står forøvrig VM i longdrive i 2000, som den yngste noensinne, og var finalist de senere årene. Seks forsøk er vel det man har i konkurranse. Vil vel variere litt hvem som får best resultat hver gang da det er rimelig stor sjanse for bomslag med svinghastigheter over 250 km/t...

Her kan du forresten se en video av svingen hans (Swing Kong):
Han slår b.la. igjennom en TELEFONKATALOG.

http://golftimmen.golf.se/extra/page/

Rob D

over 21 år siden

Rob D

The average distance of any longdrive competitor is around 330 yards. The top guys have a higher average anywhere between 330-350 yards. when you add some tailwind thats when you see drives over 400 yards. The average drive at the world championships is around 360 yards. However I 've seen drives over 400 with no wind. Longest drive in Europe this year was 401 yards by Patrik Andersson.

For more info go to www.cddu.no European Longdrive Tour.

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Bruker disse gutta drivere man kan kjøpe i butikken, eller er det
spesiallagede greier ?
Hva med ballene (golfballene), er det standardballer ?
Gunnar

Gjermund

over 21 år siden

Gjermund

Så vidt jeg vet er hovedforskjellen skaftet..lengden og sånt. Hodene er for det meste komponenter som kan skaffes i butikk (du kan finne en spesialistforretning på www.horsepowergolf.com). Ballene er standard. Ikke at jeg har så mye info, jeg bare gjentar ting jeg har lest i referat fra SMT ang. diverse arrangementer.

BP.

over 21 år siden

BP.

En vesentlig forskjell er skaftlengden: vanlige driverskaft ligger på 44-46 tommer mens disse gutta bruker skaft opp mot 62 tommer (kanskje mer?). DET forklarer endel mht. lengde og presisjon ;-)

> http://www.accuflexgolf.com/longdriveshafts.htm

Rob D

over 21 år siden

Rob D

All clubs are USGA conforming, meaning no spring like effect. The maximum shaft length allowed in competition is 52 inches. There are manufacturers that focus on longdrive clubheads, this is where you can find clubheads with a loft range between 2-6 degrees. The balls are normal distance balls, the Pinnacle Power Core is the official world championship ball.

A longer shaft will not give you more distance unless you can maintain the same clubhead speed since it becomes heavier. Clubhead speed and launch angle equals distance. Plus it helps to hit it in the sweetspot.

The kick in your shaft will determine straight, hook or slice if your have a normal swing.

Seb

over 21 år siden

Seb

til Rob D

Hvilke svinghastigheter må man opp i for at man kan slå 300 meter?

What swingspeed do you need to produce lengths of 330 yards?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her