Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skaperen

Skaper

over 20 år siden

Skaper

Tre ganger hurra for Bernt på Skaperen!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

En ting slo meg med denne putteren. Det er jo bare tull at putteren garanterer at man står med hodet rett over ballen. Sikte-systemet gjør at man kan se om man har hodet vinkelrett på putterhodet, men det hjelper lite om ikke putterhodet ligger vannrett. Før man innstallerer et vater på putterhodet så virker dette mer som en gimmick enn noe jeg kommer til å bruke penger på... Men lykke til!

AlterEgo

over 20 år siden

AlterEgo

Fjosok.
Har du hørt om Custom fitting ;)
Se tidligere link her der Bernt forklarer dette grundig.
http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=37447

No brains -no headache.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Mm. Tar man sin vanlige stance, legger putteren flatt, hjelper systemet deg å minske marginen for feil. Flott puttis ;) spent på hur den funker i sommer.

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Hvis man klarer å legge putteren horisontalt så er det sikkert flott. Når kommer den første gyro-putteren???

Gammel Rev

over 20 år siden

Gammel Rev

Hvert år kommer det fantastiske nyheter som skal revolusjonere golfresultatene for oss alle, og som setter alt annet tilbake til steinalderen.

Men

Når det har vært på markedet en stund så viser det seg at det var visst ikke så fantastisk likevel. C4-driveren til Callaway var en kjempeflopp, Futura-putteren til Scotty forsvant som dugg for solen etter at "alle" hadde prøvd den på et par PGA-turneringer. Putterflausene fra Norge har kommet på rad og rekke, O-putteren, Clyve-putteren og sist Devil-Ray putteren har kommet med høy sigarføring i anmeldelser og reklame, for så forsvinne helt i den grå massen.

Når markedsføringsguruer og personer med økonomiske interesser i et produkt sitter og forteller eventyr og vrir og vrenger på fine ord og falske sannheter ringer alarmbjellene. I dette tilfellet har Fjosok helt rett i det han sier, putteren til Bernt (og Gunder???) sørger for at man holder øynene vinkelrett på overflata av puttern. THAT'S ALL, NOTHING MORE.
I en annen tråd ble det foreslått av en debattant at customfitting var viktig for at putteren skulle fungere. Og vips, så henger Pilot-gutta seg på, men de burde egentlig ha forklart dette på web-siden sin lenge før kloke hoder trekker konklusjoner for dem.
Hvor god denne putteren er får vi en god indikasjon på når proene på de gjæveste turene tar den i bruk. Og da tenker jeg ikke på en eller to "bekjente" middelmådigheter som lar seg avbilde i reklameøyemed og kanskje bruker den på en turnering eller to, men på gode spillere som bruker den over tid til å oppnå gode resultater.

Uansett er det dumt å kaste seg over et nytt produkt første dagen det kommer på markedet bare fordi det er norsk, eller fordi man blir fanget av reklameflesk.
La nye produkter modnes og vise hvor gode de er. Antar Pilot-putteren kommer til å legge seg på et astronomisk prisnivå i begynnelsen for så å synke etterhvert som produksjonen øker (ved suksess) eller lagrene blir for store (ved dårlig slag)

AlterEgo

over 20 år siden

AlterEgo

Heia Norge.
Det sier seg selv at et visuelt siktesystem som faktisk fungerer MÅ tilpasse lie-vinkelen for å kunne stå i sin bekvemme og vante posisjon.

Se http://www.2barputter.com/liealine.php

Du tror de henger seg på, som du kaller det. Det virker ikke akkurat som Bernt har oversett noe som helst med systemet sitt.

Dessuten, hva har alle andre prosjekter med dette prosjektet å gjøre? Jeg skjønner ikke poenget. At det finnes hundrevis av mislykkede prosjekter, deriblant noen norske, så er det ingen logikk i at ikke det neste norske prosjektet ikke skal lykkes. Det kommer jo helt an på selve idéen og produktet. Klart det er mye gimmick og marketing i golfindustrien som i alle andre industrier, men det ser utvilsomt ut som om Bernt faktisk har klart å løse et geometrisk problem. Han har jo klart å lage et 3D-system av sloike system som skal ramme inn ballen, og dersom patentet hans er grundig vil det neppe være mulig å lage liknende systemr. Dessuten har jeg hørt han har 3 forskjellige system i bare det første patentet.

For meg ser idéen sinnsyk enkel ut, det er bare å gjemme den orange varselfargen, så er du perfekt oppstilt hver gang. Klart man må tilpasse lie-vinkelen, det er jo nettopp fordi systemet faktisk funker.

Nordmenn og Mikkel Rev tar kaka, først gjøre en sammenligning som er totalt irrelevant, dernest komme med spådommer om at det misslykkes. Jeg ønsker alle produkter som faktisk forbedrer dagens systemer velkommen, og dette ser utvilsomt ut som et kvantesprang (det finnes flere andre 3D systemer ja, men ingen som løser oppgavene på den måten Pilot Putters gjør det).

Det er vel bare Devilray som har hatt høy sigarføring, ingen andre norske prosjekter har ført høy sigar hva jeg har sett. Men hvorfor være så fordømt negative. Man må kunne klare skille mellom ting som faktisk funker og ideéer som ikke funker , eller har mange drawbacks, som lyden på Clyveputterne, vektfordelingen på Devilray, og hullkantdødaren O-putteren.......

Pilot Putters kommer garantert til å bli en suksess. Fordi bransjen vil snappe opp dette unike systemet og den banebrytende design på køllehodet. Så vi får se om Janteloven står for fall nok en gang:)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Takk AlterEgo. Godt å se det finnes de som klarer vurdere prosjekter enkeltvis.

Gammel Rev.
Vi har ikke lansert i Norge, så hvor har du sett reklamen for Pilot Putters?
Dersom du ser noe på nettsiden som ikke stemmer får du si ifra.
Vi vil aldri ta astronomisk pris, hvor har du fått slik informasjon? Hva er poenget med å prise seg ut av markedet? Det gjør ikke vi. Sannsynlig pris i USA ligger under 199 USD.

Apropos fitting. Det sier seg selv at sensitive siktesystemer i 3D MÅ fittes, dersom man skal unngå å tilpasse sin oppstilling med hendene til køllen, men heller falle i sin vante og behagelige posisjon. Dette presiserte vi på verdensmessen, men for å si det pent, så er det litt "goes without saying" ;)

Men det beste råd jeg kan gi deg, er å prøve den før du uttaler deg;)

Fugle Jeger

over 20 år siden

Fugle Jeger

Dette virker interesant. Har tilpasset 2ballputter men klarer ikke alltid å få øynene rett over. Tester ved å slippe en ball fra øyet og kan være forann og bak når jeg tror jeg står riktig. Er der bilde av denne noen plass?

eldrick

over 20 år siden

eldrick

Gjør ikke de to siktestrekene (i forskjellige høyde)på en hvilkensom helst annen putter samme jobben? Det er riktignok ikke farger, men for at de skal opfattes som en må putteren være 90 grader i forhold til øyet og disse må jo også tilpasses for å bli riktig til den enkelte spilleren.
Blir spennende å se hva som kommer. Håper jeg får muligheten til å teste denne putteren.
Da devilray putteren kom var det jo ikke mulig å få testet putteren, og da var jeg på jakt etter ny putter. Håper det blir lettere denne gangen.

Anal Ysator

over 20 år siden

Anal Ysator

AlterEgo skriver. "For meg ser idéen sinnsyk enkel ut, det er bare å gjemme den orange varselfargen, så er du perfekt oppstilt hver gang. Klart man må tilpasse lie-vinkelen, det er jo nettopp fordi systemet faktisk funker"
Geometri er tydeligvis ikke din sterke side.......

Bernt skriver: " Det sier seg selv at sensitive siktesystemer i 3D MÅ fittes" Hvordan sier det seg selv ?? Du BURDE skrevet dette på web-siden. Det er et klart drawback ved putteren din, og derfor er det sansynligvis ikke nevnt. Dere vil tydeligvis bare ensidig ha frem de positive sidene.

Hvor mange puttere har dere bestilt for distribusjon i orge og når kan vi forvente å få prøve et eksemplar.
Kommer dere til å selge puttere med kun én lie-vinkel, eller blir det et utvalg av skaftlengder og lie-vinkler å finne på hvert utsalgssted?
Siden systemet krever tilpasning, blir putterne bare solgt gjenom køllemakere og proshop'er der kvalifisert personell kan foreta riktig tilpasning, eller blir det "hyllesalg" der hver kjøper blir overlatt til seg selv med å finne riktig geometri ???

Feilretting

over 20 år siden

Feilretting

"orge" i inlegget over skal være Norge.
Dårlig batteri i tastaturet.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Eldrick.
Det er korrekt det du sier.
Men det jeg har prøvd å få til er et høykontrastsystem som gjør at du ikke trenger flytte blikket til indikatorene for å sjekke set-up posisjon.

Fuglejeger.
Som du ser av 2-ball, Voodoo og I-Trax er at disse systemene rammer inn ballen, og indikatorene er i bredde med diameter på ballen. For å konstruere slikt i 3D slik jeg har gjort, og tror er eneste måte å gjøre korrekt, så øker det muligheten for å oppfatte hva som skjer i synsfeltet under gjennomføring av slaget.
Disse nevnte systemene er som kjent flate (2D) og er dermed insensitiv til øyeposisjon i forhold til køllehodet, dermed gir disse systemene så og si samme "bilde" uansett hvor du plasserer øynene over køllen. Mitt derimot endrer bildet seg betraktelig ved feiloppstilling pluss denne varselfargen som dukker opp. Det siste er at mitt system er totalt parallelt, hvilket ikke påvirkes av hvilket øye som er ditt mesterøye.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Analysator.
Det er klart man enten må selge la oss si tre forskjellige lie-vinkler, men slik alle andre systemer med høydeforskjell på indikatorene må man tilpasse lie-vinkelen for å ha et level køllehode ved set-up. Selv Odyssey Rossie II, verdens mest solgte putter før 2-ball, er det to ytre siktemerker som må stemme overens oppe og nede, men allikevel solgte de kun en standard lie-vinkel! Og se om Odyssey på noe sted skriver noe som helst om lie-vinkel og custom fitting!!! Se på Rossaputters/Taylor Made om de skriver noe om lie-vinkel.....begge disse har høydeforskjell på indikatorene på flere modeller.

Så hva gjør man da, og hva forventet odyssey at kundene skulle gjøre? - enten tilpasse ved å bøye lie.vinkel eller la kunden tilpasse sin posisjon med hendene til køllehodet er level. ikke verre enn det. Men vi tenker kjøre 3 standard lie-vinkler FORDI om man bøyer double-bend skaft, så endres aksegjennomgangen i forhold til tyngdepunktet, med andre ord blir køllen ikke lenger face-balanced dersom man bøyer et double-bend skaft! Men det er faktisk ikke så vesentlig og farlig om denne endres minimalt.

Så da ser vi om vi kjører ett standard og kjører to alternative skaft for flat og bratt vinkel.

Å kalle det drawback at systemet funker faller vel på sin egen urimelighet.....Som jeg sier, i bransjen er det common knowledge at puttere må tilpasses, men for massene og de som ikke har funnet en posisjon de føler seg bekvem i ved oppstilling, de tilpasser seg til køllen. Derfor står det ikke der.

Men når det er forklart, hvorfor er dere så negative til et nytt produkt og hvor man mener man har gjort noe nytt og hensiktsmessig som faktisk fungerer. Leadbetter, Bettinardi, Bobby Grace, Callaway-toppene, R&A, Rankmark, Hoeflich (rtidligere produkthøvding TM), Aschenbach Golfweek senior Editor, alle skryter av PP og sier det er idiotsikkert, det beste de har sett etc... prøv helelr selv før dere er så negative. Og om det om så hadde vært hundre andre norske flopper, svar meg på ett eneste spørsmål, hva i huleste har disse andre prosjektene med mitt å gjøre?

Det er sikkert flopper i Tyskland også, har de noe med mitt å gjøre, neppe. Det handler om nordmenn som ikke unner andre nordmenn å lykkes. Men vi får se hva som skjer til slutt;)

Vi er i forhandlinger med mange land som vil ha produktet, og de blir prioritert av nturlige årsaker - volum. Vi har avtale med stor norsk aktør, men det blir for 2007 sesongen. Mulig vi selger på webshop til sommeren.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Dersom interessen er tilstede kan jeg stille på Fornebu eller Sandaker med prototyper slik at alle som vil kan få prøve.

Jeg venter køller om ikke så altfor lenge.

Meld dere på så jeg vet hvor mange som vil komme og så kan vi finne et tidspunkt som passer dere.

Lag egen tråd så kan vi finne et tidspunkt og sted slik at flest mulig kan få prøve. Men dette er ikke en lansering, heller et tilbud for de som viser interesse og vil prøve systemet.

Anal Ysator

over 20 år siden

Anal Ysator

Det er vel ikke så mange som har vært negative til selve putteren din, Bernt, men det er forståelig at det stilles spørsmål om en helt ny funksjon (eller dimensjon) som denne 3dje dimensjonen er.
Særlig når det legges ut en web-side som forenkler/glorifiserer produktet for de "store massene" så vil enkelte med større forståelse rive utsagnene dine i stykker og lete etter (skrive)feil.
Det hjelper heller ikke noe særlig at Gunder og AlterEgo tar en bråkjekk tone her på debattforumet og vrenger utav seg markedsføringsklisjeer som ikke henger på greip. Det finnes intelligente individer her som ikke lar seg lure av fagre ord, men er i stand til å analysere, tenke og konkludere.

Jeg tror putteren din er et meget bra produkt som hører hjemme på samme hylle som Odyssey, Rossa, Scotty, Ping, Bobby Grace, Yes og de andre high-end putterne. Men jeg tror ærig talt ikke at 3D-systemet ditt hjelper så mye, ihvertfall ikke for erfarne spillere. Det har både fordeler og ulemper, som veier opp hverandre. Men selve putteren (selv med flatt 2D siktesystem) ser tiltalende ut, og det er det viktigste. Ingen vil slå med ei stygg kølle, uansett hvor god den er.

Og til slutt en advarsel som Gunder bør lese: Går man ut og glorifiserer et produkt altfor mye før det lanseres skaper det store forventninger.
Selv om produktet er aldri så fantastisk, vil publikums kjøpelyst være avhengig av opplevelsen av produktet ihht forventningene.
Markedsanalyser har vist at de fleste velger et dårligere produkt fordi det overgår forventningene i stedet for et bedre produkt som ikke svarer til forventningene.
Å komme med bråkjekke utsagn som at "haha, det var en svenske i Orlando som påstod vi løy, men han fikk forklart sanneheten..bla bla" samtidig som han holder seg langt unna faktadiskusjoner gir bare vann på mølla til de som stiller spørsmål.

Gleder meg til å prøve Pilot-putteren til sommeren.

Andreas B.

over 20 år siden

Andreas B.

Vel er det ikke typisk Bernt. Nordmenn har en lei tendens til å være skeptisk når de blir introdusert til noen som tenker nytt. Det er trist at de klarer å dømme slike prosjekter nord og ned før dem har satt seg skikkelig inn i saken. Misunnelse? Jeg kan ikke så mye om putting men jeg tror du er inne på noe. Virker spennende. Jeg håper i alle fall at du lykkes og får til en internasjonal distribusjon av produktet.
Lykke til!

Vil gjerne prøve putteren på Fornebu en gang. Spørsmål: Hvordan er vekten på denne sammenlignet med andre puttere på markdet? Jeg vet ikke hva de andre veier, men amatører liker ofte tunge puttere.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Anal Ysator (bra navn forresten): Aahahha. Nå dauer jeg. For det første, jeg har ingenting med putteren å gjøre. Jeg er bare en kompis av Bernt. For det andre - jeg har ikke vrengt ut av meg markedsføringsklisjeer.. Jeez. Jeg sier bare at JEG syns den virker bra. Er ikke det lov nå da? Bråkjekk.. hihi. så morro. Jeg liker også Odysseyputteren min jeg. Får jeg ikke lov å fortelle at jeg syns den er bra?

Jeg er nok en positiv sjel som fort lar meg bli engasjert i ting og tang. Så hvis du ikke takler at jeg smiler til et nytt produkt så får du bare snu deg en annen vei da ;)

Svenskekaren du refererer til ble jo bare stille når han fikk forklart prinsippet. Han klarte ikke å overbevise om at teknologien ikke stemmer. Var det jeg mente serru.

Men jeg tar advarselen din seriøst og skal virkelig passe på å ikke si for mye her inne på Scangolf.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

når man heter Anal Ysator, så er det vel ikke så rart at det er dritt som kommer ut innimellom da.....

:O)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

analysator.
Det som er tilfelle er at proffene er de som har trigget mest på dette, nettopp pga. den trygghet de får ved å vite at de stiller opp likt hver eneste gang. Ikke minst er de begeistret over følelsen og tilbakemeldingen ved sweetspot treff og treff utenfor sweetspot.

Du har klart et poeng hva gjelder markedsføring, men vi har ikke markedsført produktet ennå, bortsett fra at vi har en nettside som beskriver konseptet, samt at vi viste fram systemt på messen i Orlando.
Glorifiseringen er det de som har vurdert putteren som har gjort, ikke vi. Men min trygghet på produktet gjør at det ikke er skremmende at toppene i bransjen skryter hemningsløst, det gjør meg bare enda tryggere.

Du nevner intelligente deltakere her, og jeg antar de som faller i den kategorien tenker at dette virker interessant og bør testes før man dømmer det nedenom og hjem ihvertfall;)

Siden du har lagt deg i kategorien over de som forstår mer enn massene ber jeg deg vise til de utsagn du mener bør rives i stykker. Jeg venter spent:)

Om du leser under Technology - Visual aspects, beskrives viktigheten av å ha øynene over det planet som dannes av ballens senter og siktelinjen. Skal man ha hjelp av et siktesystem ved visuell tilbakemelding om øynene er på dette planet ved oppstilling MÅ systemet være 3D. Dette er en forutsetning for konseptet og er nettopp det som hjelper spilleren med trygghet, repetisjon av oppstilling, samt unngår kompensatoriske bevegelser i kroppen pga. feiloppstilling.

Problemet er at alle disse nevnte systemene som rammer inn ballen, er i 2D-flate. Jeg har kontruert den eneste måten dette er mulig ågjøre under komplett parallellitet og som rammer inn ballen slik. Slike system gjør det lettere å oppfatte i synsfeltet om køllen beveger seg optimalt rett bak og rett igjennom over impact-sonen. Dette er en tilførsel av en ny dimensjon, slik det bare. Og klart alle siktesystemer med høydeforskjell på indikatorene må tilpasses under forutsetninig at du vil stille opp i en bestemt og behagelig posisjon med hendene, dersom det ønskes. Lengden bør tilpasses på alle puttere, derfor har de fleste standard tre langder, også vi.

AlterEgo

over 20 år siden

AlterEgo

analysator.
Rart du trigger sånn på dette. Klart de sikkert leverer tre standard lie-vinkler eller finner frem til den beste stadard-lie, slik at færrest trenger bøye eller endre vinkelen. Å bøye double bend skaft er meget enkelt, men klart du må finne en med maskin.
Om du så på Guerin Rife linken (Se http://www.2barputter.com/liealine.php), så har de løst dette ved å tilby en liten metallsak du stiller køllen i og bøyer selv. Jeg ville ikke anbefalt det, men det er nå så.

Potet

over 20 år siden

Potet

Skal du Analysator sitere noen kan du jo sitere dem korrekt heller:
"Det var som han svensken som kom på boothen i Orlando "Hey you guys are lying!". Men han gav seg jo etter litt forklaringer. Det var dog bare 1 negativ person der borte, og det var han."

Balthazar

over 20 år siden

Balthazar

Og vi takker Yngve fra Tyrifjorden for et imponerende og intelligent bidrag til diskusjonen....

Yngve

over 20 år siden

Yngve

Bernt,

jeg gleder meg til å teste putteren din videre, men samtidig så vil jeg også foreslå å legge inn en kommentar om at en slik putter bør tilpasses hver bruker.

samtidig, så vil jeg slå hardt tilbake til Anal Ysator som påstår det er negativt at en putter må tilpasses.
tilpasning av utstyr øker følelsen og tryggheten uansett om det er putter eller andre køller du har i baggen.
Putteren er den mest personlige kølla du har i baggen, og den skal være slik at du liker å ta den frem og slå med den uten å frykte at du ikke behersker den.

tilpasning er den eneste måten å personliggjøre en kølle, så jeg ser ingen negative sider med dette.

At det mangler info om det er jeg derimot ikke enig i, siden ingen andre har hatt det som tradisjon å nevne at man bør tilpasse køllene, men det ville være et fortrinn å ta det med i informasjonen, slik at man ikke får negativ feedback fra de som ikke ser like selvfølgelig på det som Bernt.

Kall det pro-aktiv marketing, eller hva som helst.

go go gadget putter....

Yngve

over 20 år siden

Yngve

beklager Balthazar, men jeg kunne ikke dy meg......... bedre nå?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Analysator.
Han svensken trengte bare forklares at det handler om MARGINER, at å prøve bevege køllehodet med slagflaten vinkelrett til siktelinjen under hele slaget, og at man prøver bevege køllehodet lengst mulig rett bak og rett igjennom for å minimere sjansen for å sette sideskru på ballen. Han var ikke så vanskelig å overbevise, han bare stilte seg over køllen, så var det egentlig gjort;)

Andreas B.
Så hyggelig. Skal sørge for du får prøvet. Bet ikke hvordan vi skal samkjøre dette, men det beste er vel at jeg lager ny tråd når jeg får neste levering. Internasjonal distribusjon ja, ikke enkelt å plukke den riktige, for Japan er det 7 aktuelle som ønsker eksklusivitet;)

Vekten ja; siden dette er en pendelputter som er slagflatebalansert (promotere rett bak- rett igjennom slag) bør vekten ligge litt over det som er standard 325-345 på andre typer puttere. Men det med vekten på pandel- eller mallet-puttere er at formen på køllehodet i seg selv gir høyere vekt. Dessuten er min filosofi at man ikke skal bevege seg for langt unna det proffene er vant til, for at det ikke blir for stort sprang for dem å tilvenne seg til en slik putter, spesielt med tanke på avstandsbedømming, følelse osv.
Første modell ligger rundt 360gram.

Ja nordmenn er unike i så måte, andre land er patriotiske og ØNSKER suksess til de som tør satse. Her i landet ønsker man at andre skal mislykkes, slik at de fleste(skeptikerne) kan slå seg på brystet og si de fikk rett. Men det er liksom litt helgardering nesten ;) for sjansen for å lykkes i dette markedet er klart minimalt, det krever 4 ting:
-system som funker bedre
-system som er enklere
-innovativt design
-hensiktsmessig design (at formen løser sikteoppgaver og fysyske egenskaper til køllen)

Jeg mener jeg unikt nok har alt dette i "pakken", derfor blir dette en suksess, sånn er det bare. Men det handler ikke minst om kontakter. Skal man inngå kontrakter, finne potensielle samarbeidspartnere, mÅ man ha rett man ved sin side.

Man blir sjeldent profet i eget land, men om lille Norge ikke tar dette til seg bekymrer det meg lite, pga. det potensielle volumet Men skulle allikevel ønske folk ser med positive øyne på dette. Men klart det er lov til å være skeptisk, for all del. Men som alle kan lese så handler det om TONEN man tar når man prøver vise sin skepsis. Men at man snakker om andre prosjekter som har mislyktes er forunderlig, for jeg har ikke no med de å gjøre, teknologien er ikke på langt nær i nærheten og dessuten vil det alltid være minst 20 mislykkede prosjekter per suksess.
Sånn er det innen innovasjon, produktutvikling og marketing.

Men når alt kommer til alt, så er det produktet som må vise seg bra nok, sånn er det, og bør det være. Ingen ting er verre enn gimmicks synes jeg, og jeg har sett drøssevis på verdensmessen. Jeg frykter intet. Messen gav alle svar jeg drømte om og som jeg var trygg på før messen, men desto bedre å se at de som betyr noe i markedet bekrefter alt jeg kunne håpe på. Så får denne historien bli til fra dag til dag:)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Yngve.
Når putterne legges ut for salg, vil det under models klart komme fram at det finnes alternative lie-vinkler i motsetning til de store som faktisk burde hatt det, som nevnt lenger opp(Odyssey m.fl.)
Hvordan man markedsmessig løser det er hverken et problem eller aktuelt nå.
Som jeg skrev, så vil massene tilpasse sin oppstillingsposisjon til køllen, men jeg anbefaler allikevel alle å tilpasse. Det vil si prøve de forskjellige vinklene som vil være tilgjengelig i proshop.

Men det handler kun om oppstillingskonfort, hvilket jeg mener er viktig for repeterbarhet, og ikke minst for å kunne være så trygg det er mulig, at køllen er horisontal ved oppstilling på ondulerte greener!!!!!

Det trenger ikke være så vanskelig heller, for om kunden i pro-shopen prøver en kølle og føler han/hun må endre posisjonen til hendene for å stå behagelig i sin vanlige posisjon, så vil man da enten bestille en opprett eller en flat modell til denne kunden. fintilpasning gjøres ved bøying, men vil bare gjelde svært få (som ikke passer en av de tre standard vinklene).

Takk forresten:)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

komfort......er litt for kvikk:)

Quasimodo

over 20 år siden

Quasimodo

Hmmmmm.... for meg høres dette ut som ett produkt man etter hvert vil få kastet etter seg på tv-shop.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Quasi.
LOL Morsomt og sant.
Vi har fått forespørsel fra 3 forskjellige store selskaper i USA som snoket på messen.

Men hvorfor tror du det.....fordi det er idiotsikkert og enkelt ;)

Nick

over 20 år siden

Nick

Bernt. Jeg er redd det er det siste du nevner som teller mest. Kontakter og ikke minst kapital.
Det nytter ikke å ha verdens beste produkt dersom ingen får høre om det.
Jeg ønsker deg lykke til med prosjektet og håper du får det til.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Det er helt korrekt Nick.
Men har man et produkt som skiller seg ut, kommer av og til kommer de store ulvene til det lille byttet.

Takk

Jalla

over 20 år siden

Jalla

Bernt, regner med at du forsyner proshopen i Kongsberg med nok puttere til å dekke etterspørselen, eller i det minste selger litt fra kjelleren til Anton. Kjøper nok en av deg selv om vi er uvenner. (hvis jeg får lov da....)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Jalla.
Jeg kjenner ingen som heter Anton!
Tøv- vi er vel ikke uvenner bare fordi vi er uenige eller irriterer vettet av hverandre:)
Vi setter nok opp web-shop om ikke så lenge. Jobber med produksjon i Asia. Setter opp produksjon for flere modeller.

Snedd

over 20 år siden

Snedd

Bernt, putteren ser helt konge ut. Gleder meg til å prøve den en vakker dag. Lykke til! Ikke hør på folk som Gammel rev og andre tullebukker. Det er klart det er såkalte nyvinninger som ikke slår til, men det betyr ikke at man skal slutte å videreutvikle denne verden.
At det går 1000 mislykkede langrennsløpere på hver som blir stjerne, betyr ikke at ingen skal få lov til å prøve!

Kvedd

over 20 år siden

Kvedd

og det går 1 million mislykkede golfspillere på hver som blir stjerne, mao et kjempemarked for nyvinninger.

AlterEgo

over 20 år siden

AlterEgo

Virker som dette systemet uansett gir bedre mulighet for å repetere oppstillingen og "stroket", som er veldig viktig for selvtillitt og trygghet.

Håper jeg får prøve snart.

AlterEgo

over 20 år siden

AlterEgo

Lykke til på tirsdag, jeg skal stemme på deg Bernt!

Anti Sneversynt

over 20 år siden

Anti Sneversynt

Kanskje lurt å se hva annet som tilbys før du bestemmer deg for hvem du skal stemme på.
Eller er du bare en blind bulldoser ???

Joda

over 20 år siden

Joda

Nå vet vi hvorfor Bernt hadde en avtale på Golfsenteret mandag formiddag: http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1260305.ece

Oh

over 20 år siden

Oh

Sherlock Holmes er ute med forstørrelsesglasset.

Nå er'n kjendis også!

over 20 år siden

Nå er'n kjendis også!

http://www.kjendis.no/2006/03/27/462009.html

Ohoi

over 20 år siden

Ohoi

Nå er det nettmøte i dag. La oss stille MASSE teite spørsmål! Heia heia heia!

elbow

over 20 år siden

elbow

Jeg har ikke fulgt så nøye med på Skaperen. Hva er egentlig man kan vinne? (Bortsett fra masse reklame, selvsagt.) Og hva forplikter man seg til ved å delta?

St. Able Ford

over 20 år siden

St. Able Ford

Fra omtalen av Bernt på kjendis.no (se over):
"Med bakgrunn i ORTOPEDISTUDIER (!!!) har han kunnskap om synet (??)..."

Her tror jeg det har gått litt i ball for journalisten! Ortopedi / optometri - det ska'kke være enkelt!

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Skaperen som program var ikke veldig engasjerende, men Bernt sin putter tror jeg kommer til å gjøre det bra. Det vil den kunne klare helt uavhengig av det programmet. Selv om jeg synes at Bernt er litt for lettvin når han gjentatte ganger gir inntrykk av at hvis man ikke ser oransj så står man riktig oppstilt. Det er jo selvfølgelig ikke riktig, men jeg har troen på at hans putter kan gjøre at man kommer ett skritt nærmere riktig oppstilling.

Lykke til Bernt! Snart kan du reise rundt på alle PGA-turneringene og stå på putting-greenen og godsnakke med de store gutta!

Ting Tong

over 20 år siden

Ting Tong

Akkurat som Devil Ray har gjort en stund ved en vis norsk spiller.
Gutta pa touren trnenger nok ikke hjelp til a sikte. Spor Mikkelsen om han bytter putter. Hahahaha

Når

over 20 år siden

Når

Når er det på tv i dag?

På TV 2 tirsdag klokken 20.0

over 20 år siden

På TV 2 tirsdag klokken 20.0

...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Fjosok.
Når man skal fortelle Mikke Mus versjonen, så ligger det alltid en rekke forutsetninger i bunn som gjelder for alle puttere. At man klarer plassere ballen midt foran slagflaten, at man har en korrekt tilpasset lie-vinkel, at man klarer stille køllen opp parallelt med siktelinjen. Og kølleformen hjelper nettopp dette, i tillegg til å indikere sporet du beveger køllen på i svingen. Og siktesystemets 3D visuellee effekt gir deg et bilde på din posisjon.

Som du vet så er laser og speil ikke lov på puttere, dermed er dette "as good as it gets" faktisk!

Har du en tilpasset kølle og tar din normale stance uansett ondulering, vil du alltid være rett over køllehodets midte, og dermed over ballen.

Framtiden vil vise hvor jeg ender opp.

Niels

over 20 år siden

Niels

Til Ting Tong: han bytter neppe, men han burde! Phil suger på 1,5-2,5 meters putter.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Ting Tong.
ikke alltid at de beste tar de beste beslutninger på sine vegne ;)

eisp

over 20 år siden

eisp

noen som vet hvordan det gikk på Skaperen i går?

Ærlige Arne

over 20 år siden

Ærlige Arne

nææ, gikk ikke så bra.

Truls

over 20 år siden

Truls

Er ikke Skaperen i dag?

Yngve

over 20 år siden

Yngve

det kan jo være fordi det er i dag det da....

:O)

Trust

over 20 år siden

Trust

Klokken 20.00 i kveld. Her ser du hvem Bernt konkurrer mot:

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1260305.ece

HenrikFan

over 20 år siden

HenrikFan

Heia Bernt!

HenrikFan

over 20 år siden

HenrikFan

Super tale og bra visning på skaperen Bernt! Vollvik var ikke helt overbevist, behøver ikke bety så mye.

Rojahn likte kølla, Thorp ikke... Tja.

Pepper

over 20 år siden

Pepper

Veldig bra, Bernt, håper du får mange stemmer!

perry

over 20 år siden

perry

Stemmene mine går til Bernt:-)

enig

over 20 år siden

enig

Marius Thorp virker som en bortskjemt unge. Dårlig innlegg fra han.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

send 3 til 26700!!

regner med at bernt gir oss tilsvarende rabatt på putteren som vi bruker på å stemme på han!! win win!

Thats done

over 20 år siden

Thats done

Da har man stemt.

Oij, en fiende.

over 20 år siden

Oij, en fiende.

Marius Thorp er en Bortskjemt drittunge fordi han ikke likte putteren til Bernt.. Jaja, siden du sier det så er han vel det da. For debattantene her vet jo mye bedre.... 2-3 stykker her som utroper de som ikke liker kakeformen til Bernt til samfunnsfiender.. skjerpings

Applaus

over 20 år siden

Applaus

Applaus til siste

veggiss

over 20 år siden

veggiss

det var synd bernt!! håper du får tak i de investorene du trenger for å få lansert dette for fullt, jeg vil hvertfall stille meg langt fremme i køen for å prøve en pilotputter!!

HenrikFan

over 20 år siden

HenrikFan

Bra innsats Bernt!

Men tross alt, helse er viktigere enn fritid, skjønner avstemningen

The Observer

over 20 år siden

The Observer

må ikke glemme at svært mange tv-seere vet knapt hva golf er, og disse har naturlig nok ikke hverken interesse eller forståelse for siktesystemer for puttere. Oppfinnelsen til Bernt må for disse novisene virke både unødvendig og uinteressant. Ikke rart det gikk som det gikk

b

over 20 år siden

b

Til Oij, en fiende.

Du fremstår jo ikke særlig skarp selv heller da -

Enig skriver at Marius Torp virker som en bortskjemt drittunge. Dårlig innlegg fra han.

Jeg er enig med Enig:

Lykke til Bernt

Titten Lei

over 20 år siden

Titten Lei

Det som forundrer meg er at det er så mange som skryter av putteren til Bernt.
Er det virkelig så mange som har prøvd den ?
Eller er det Bernt og gjengen som opererer under mange forskjellige nick.
Ser at når noen stiller seg kritisk til systemet så kommer det et pro-pilot nedverdigende, uhøflig og agressivt svar fra et tåpelig nick nesten med det samme.
Etter det jeg har forstått er det bare Bernt og Gunder som har disse putterne, og da lurer jeg på hvem andre enn disse to som har grunnlag til å skryte av Piloten. Det er vel ingen, tenker jeg, så mao noen som vi alle kan tenke oss til hvem er bruker dette debattforumet til å spy ut reklame i så store mengder at folk blir drittlei hele putteren uansett om den er aldri så bra.
Så et råd til Bernt, hvorfor setter du ikke igjen en putter på Fornebu der alle de seriøse golferne på Østlandet er innom?? Tenk hvor mange som hadde fått prøve den og kanskje bestilt den når den kommer.
Og det ville være helt gratis for deg.
Lite imponerende markedsføring spør du meg, like utilgjengelig som Mgolf, men så er det visst samme markedsføringsteamet som står bak og da blir det sannsynligvis en like stor flause.
Men det ser vi først om et års tid.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Som jeg har sagt hundre ganger er produksjonen ennå ikke helt strøkent, derfor driver vi ikke markedsføring annet enn gjennom Skaperen.

Flause, ja vi får se. Japan (6 selskap ønsker eksklusivitet), Korea, Storbritannia, Australia, Kanada, USA (ca 10 forskjellige spor å kjøre). Kan vel nesten kalle det mas fra disse interessentene.

For å komme videre trenger man kapital, det har vi tilgang til, både gjennom støtte fra Innovasjon Norge, men også investorer som har ventet på at jeg kom ut av Skaperen.

Produksjon og leveringstider før markedsføring er jo vesentlig. At jeg har vist fram putteren til enkelte har med interesse og gjøre, ikke marketing.

Jeg har ikke fått forespørsel om å legge kølle på Fornebu(holder ikke på med marketing selv om jeg pga skaperen er i media pga produktet jeg stiller med), og dessuten går de første fra prøveproduksjonen til Rojahn, Henrik, Tutta, JA Larsen Hagen, Parnevik, Fred Funk, pluss en del andre pga og lpga spillere. Media i Tyskland, Østerrike, Frankrike, England, USA skal få køller. Se Golf Illustrated linken som kommer snart på nettsiden vår.

Jeg er ikke lei meg over å ikke få nok stemmer, for det er rundt 80.000 golfere i Norge, og resten skjønner ikke hva jeg har gjort.

Angående å spy ut reklame. dette lille forumet kan knapt kalles reklame. Her er jeg fordi jeg har bekjente her og det er et miljø.
Som sagt, dersom du ser bort i fra lanseringen i USA ( av strategiske årsaker) så har vi ikke brukt en krone i marketing, for vi har ikke køller å selge ennå.

Det er dessuten ting på gang jeg ikke kan gå ut med her av naturlige årsaker, men dere vil tidsnok se hva det er. Og det er ingen "hype" skal dere se.

Det eneste som er tragisk er forståsegpåere som ikke har peiling på hvor man er i prosessen av å skape noe. Man må bygge sten på sten. Egentlig plager det meg mest at jeg gidder svare, men det er kanskje fordi jeg ønsker de som er genuing interessert å få innblikk i ståstedet.

Så synd de sterke kritikkerne alltid glemmer hva de sa når solen plutselig skinner over et spennende produkt, og i mitt tilfelle vil det det.
Jeg smiler og gleder meg over framtiden med prosjektet, mange her vil bli overrasket, og håper folk husker hvem som var kritisk, så de kan så hvor utrolig negativ innstilling de egentlig har, men ser seg selv som reflekterte.

Takk for støtten fra de andre.
Dette blir kjempegøy framover.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

Lykke til Bernt.
det er meningen at noen skal være kritiske uten å ha bakgrunn for det, så ta det til deg som konstruktiv kritikk, så lærer du også å ta imot kritikken den dagen det blir berettiget.
Personlig så avventer jeg en "baneprøve" med putteren, men ut ifra hva jeg selv har sett og prøvd, så har jeg tro på systemet ditt.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Yngve.
Det er klart det, men kritikken kommer fra folk som ikke har prøvd putteren.

Og når det gjelder marketing og dømme ting nedenom og hjem, er merkelig når man ikke vet situasjonen og ståstedet til prosjektet. Kommentarene er som om den er "lansert" for salg. Den er lansert i USa for i tiltrekke potensielle samarbeidsparter (som er til bords for å si det pent) og for å vise fram nyvinneingen før kopiene dukker opp siden produksjonen er i startfasen i Asia. Men kan se at det kan virke som om dette er en lansering i Norge, men det er feil, men ser at skaperen gir dette bildet. Husk at det er et program for prosjekter som starter, ikke prosjekter som er ferdige, sant...

Og vi har ikke brukt en krone i marketing, for produksjonen er ikke klar. Kun protos til proffs og media for å lodde stamningen og gi tilbakemelding fra interessenter, og den er overveldende.

Det er det jeg mener, at ting blir vurdert fra feil ståsted.

Jeg digger logiske og analytiske spørsmål som har et fundament, slik at jeg kan lære hva kunden faktsik lurer på hva gjelder systemet. Derfor bruker jeg dette forum også for å lære hvodan folk ser på ting utenifra. Men kritikk er noe annet enn et kritisk spørsmål, og de har jeg alltid svart på.

Men kritikk av marketingen er idiotisk når vi ikke har lansert i Norge (glem Skaperen, for det var for å tiltrekke investorer og vinne pengestøtte). Vi har ikke lansert i Norge, men siden katten er ute av sekken har jeg villet vise fram til de som er nysgjerrige og lurer på ting. DET er noe annet enn en salgskampanje.

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Hei Bernt. Vil også gjerne si lykke til. Jeg har såvidt fått prøvd putteren, og likte ihvertfall det lille jeg fikk prøvd.

Ellers er det nok som du sier: Hvis man aldri har vært med på den lange prosessen det er fra idé til ferdig oppegående salgsapparat så har man heller ingen mulighet til å innse hvor mye jobbing i motbakke som faktisk skal til.

For øvrig synes jeg selve programmet "Skaperen" avslørte hvor useriøst konseptet er. Det er vel god TV, men både publikum og de tre dommerne har jo svært dårlige forutsetninger for å vurdere markedspotensialet ditt. At de slipper ut to nybegynnere som får slå to baller hver direkte på tv er jo bare latterlig, sett fra et faglig synspunkt.

Sikkert god underholdning, men... I alle fall blir det veldig åpenbart at Skaperen's målgruppe er publikum, IKKE skaperene. Så å bli slått ut der er i hvert fall ingen skam.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Takk NGB.
Jeg visste ikke om de derre testgreiene i studio, og ble litt svett ja HEHE. Ikke pga frykt for at de skulle bomme, men fordi det blir litt vel tabloidisering av et seriøst prosjekt.

Prosjektet går strålende, men ting tar tid og fasen vi er i avtale og produksjonsfasen. Merkelig å få kritikk på udugelig markedsføring når vi ikke har brukt én krone ;)

Prototyper går nå til spillere på pga touren og europatouren pluss media. Se linker på nettsiden om en stund.

Grunnen til publisitet var skaperen, og min deltakelse der var for å vinne pengepremier og finne investorer. Men vi har tilgang på det utenom, og har måttet vente på exit før vi kan innlede samtaler, skjønner :)

Yngve

over 20 år siden

Yngve

helt enig med deg Gunnar.

vi som er golfere sitter jo og heier på golfprodukter fordi det er av interesse for oss, men jeg ser gudsjelov at Bernt klarer seg uten skaperen, men det hadde jo uansett vært gøy å gå videre.

La oss nå la Bernt få jobbe ferdig produktet sitt, slik at den faktisk KAN lanseres i Norge snart også... :O)

god underholdning, jo, kanskje, men er det ikke litt oppbrukt med disse showene hvor man pines i 15 sekunder før de sier navnet til nestemann som ryker ut? herregud, vi ser det jo overalt nå.

neste blir vel at vi får slike beskjeder når vi blir stoppet i fartskontroll også.

"Ja, Yngve, vi tok deg med laseren nå, og du kjørte i........................... 94 kilometer i timen i 80 sonen."
"Det blir en bot på..................................2600 kroner"

lol

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

"Investorer som har ventet på at jeg kom ut av skaperen"... Hehe, jaggu på tide å komme ut av skaperen nå ja.... ;) (P.S tror "skapet" er mer korrekt bøying av substantivet "skap") Kunne ikke dy meg.

Yngve

over 20 år siden

Yngve

lol@fjøssokken

elbow

over 20 år siden

elbow

Spørsmål ang. putteren din Bernt:

Jeg har forstått at siktesystemet hjelper deg å stille opp riktig, med øynene rett over putterhodet. Men er det også slik at du kan bruke systemet til å få en rett "putterbane", dvs. forebygge innenfra-og-ut/utenfra-og-inn type sving? (Mao. at putterhodet følger siktelinja gjennom svingen?)

NB. Les "rett" som i en rett linje, ikke nødvendigvis "korrekt".

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Haha, han programlederen har jo holdt på med disse spenningspausene i flere år via det Millionær-programmet så det sitter vel i bringa på'n.

Når han kommer hjem til kona på kvelden og får en invitt til sengekos, så sier han nok noe slikt som: Jepp, kjære kone. I kveld skal jeg ha sex. Og det skal jeg ha sammen med . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . DEG!

Blir verre den dagen han svarer MEG SELV, men da er det vel på tide å skifte programleder uansett :-)

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Den fikk jeg klem på, gitt...

Yngve

over 20 år siden

Yngve

lol.......

Gunder

over 20 år siden

Gunder

elbow: helt korrekt observert :) Bernt har designa en putter der man ønsker å framtvinge et rett-bak-rett-fram type stroke. Mange putter med innenfra-til-innenfra, men da vil man ikke få så mye hjelp med tanke på marginer. Dog det å stille seg opp blir lettere å repetere. Det er i alle fall min erfaring.
Og jeg påpeker: jeg har ikke noe med selve prosjektet å gjøre.

elbow

over 20 år siden

elbow

Takker for svar. Det høres absolutt ut som denne putteren hadde vært noe for meg. Tror jeg trenger litt hjelp til å få et mer konsistent putte stroke.

Men 2000 kr er en stor golfinvestering for meg... Jeg kjøpte komplett jernsett 4-SW (Top Flite XL2000) inkludert driver (RAM), 5-wood (RAM) og putter (Pride dimple) til totalt 4000 danske. Så en putter til 2000 er kanskje litt overkill.... =(

Lucky Fluke

over 20 år siden

Lucky Fluke

elbow
I forhold til settet ditt så er det jo perfekt balansert med en putter til 2000. Hvis du bruker 4000 på resten, har du da brukt 1/3 på putter. Når du har 30 i hcp spiller du rundt opp mot 100 slag, og jeg tipper du bruker putteren din på cirka 32-34 av disse slagene. Enkel matematikk! hehe

Bernt

over 20 år siden

Bernt

elbow.
Det stemmer. Min filosofi er at man bør gi seg selv best mulig marginer.

For å redusere potensialet for å sette sideskru i ballen og dermed sikret ren framoverrull, så bør ikke bare slagflaten være vinkelrett mot siktelinjen gjennom hele slaget, men også aller helst køllehodet bevege seg rett bak og rett igjennom.

Det er med det i sikte at hele grunnformen på køllehodet er konstruert.
Ikke minst gi sidesynet muligheten til å oppfatte køllehodets bevegelse i synsfeltet under gjennomføringen av slaget, ved de to parallelle halefinnene. Dette understrekes enda mer av kontrasten mellom det mørke køllehodet og de hvite siktesporene.

En driver betaler folk gjerne 3500 kroner og ofte mye mer, men en putter du bruker minst dobbelt så mye og som har mye mer utslag på scoren, ja da rynker folk på nesen når man bikker 2000 kroner. Det finner jeg meget underlig.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Det er ikke noe gærent med et inside square inside stroke, men det krever bedre timing, og ikke minst er det mye større potensial for sideskru på ballen pga en større rotasjon i køllehodet tå (den delen langst fra deg).

Marginer er det det handler om.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Alle stroke går inside, men det er snakk om hvor langt bak man går før man beveger seg inside, eller hvor flat buen er i bevegelsen. Denne bør minimaliseres for å oppnå bedre marginer.

Men vesentlige er å være rett bak og rett igjennom i området rundt ballen,,,,,,,

elbow

over 20 år siden

elbow

Lucky Fluke; Hehe, godt poeng... Eller i hvert fall et godt argument i "lure-meg-selv-til-å-kjøpe-noe-nytt-og-fancy-prosessen"...

Bernt; Takk for forklaring. Jeg gleder meg til å prøve! Når det gjelder pris, så sier jeg ikke at det generelt er mye med 2000 for en putter. Men for min del er det like mye som halvparten av alle de andre køllene mine til sammen. Dermed blir det en stor golf-investering for meg personlig. Det må jo sees i forhold til hvor mye tid og penger man bruker på sporten fra før.

Men som sagt, jeg gleder meg til å prøve. Og blir den så bra som du sier skal jeg nok alltid grave frem et par lapper ;-)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Selvsagt elbow, jeg skjønner det.

Men produktet mitt er et "high end" produkt og skal konkurrere med andre i det segmentet. All vil ikke kjøpe en dyr kølle, sånn er det bare;)

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Bernt, problemet med å putte square ala Pelz er jo at man må bryte planet rundt ryggsøylen når man skal holde (tilnærmet) rett linje i bak- og fremsvingen. DET fører også til komplikasjoner og en masse kompensasjon.

Ser at en av de mest fremgangsrike nærspill-coachene på USA-touren - Stan Utley - predikerer inside-square-inside slag rundt en stabil rygg/overkropp. Tiger putter jo også med relativt liten skulderrotasjon og tydelig inside-square-inside bevegelse.

For meg virker timing mer logisk/ønskelig å beherske enn kompensasjon for å holde putteren på linje. På samme måte som fulle golfslag. Og jeg putter mye bedre... men vi er jo forskjellige...

That's just me...

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Med pendelbevegelse i skuldrene er det lettere å oppnå så og si rett bak rett igjennom bevegelse, eller en klar forutsetning om du vil

Måten man står på, holdningen er også vesentlig, jo mer oppreist man står med ryggen, jo mer inside blir bevegelsen.

Sier ikke det er feil med inside, men det krever bedre timing og gir dårligere marginer.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Mange krummer ryggen i høyde med skulderleddet nettopp for å gjøre det lettere å oppnå en bevegelse med minimal bue.

Pendel-Jens

over 20 år siden

Pendel-Jens

Ler meg i hjel av alle problemene deres.
Min putter er 50 tommer, putter alltid square, ingenting roterer ut av stilling og jeg får ikke vondt i ryggen om jeg trener tusen putterslag på en kveld.
Men det beste av alt, jeg senker mange flere putter enn jeg gjør med vanlig kort putter.
Get a life, get a big putter.

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Jens, been there, done that... fikset ikke lengdekontrollen med langputter. Dessuten er jeg enig med Ernie Els i at langputter er imot spillets ide.

Spillets Idee ??

over 20 år siden

Spillets Idee ??

Jeg nekter å bruke metall woods også. Det er jo opplagt ikke meningen at trekøller skal lages av metall.

Noen som vet hvor man får kjøpt ordentlige trekøller ?

Fjosok

over 20 år siden

Fjosok

Langputter er ikke golf, det er krokett.

Even Steven

over 20 år siden

Even Steven

Det finnes god ideer og det finnes dårlige ideer. Den siste var dårlig.

Even Steven

over 20 år siden

Even Steven

Fillern Fjosok så rask du var da. Mente den over din=)

Dilter

over 20 år siden

Dilter

Vet ikke hvor oppriktig ønsket om å kjøpe ordentlig trekøller er, men her er en ganske pen persimmon driver:

http://www.keithd.com/Persimmon.htm

Flipper

over 20 år siden

Flipper

Utrolig klovnete han tykke fra Bærum GK som prøvde Pilotputteren sammen med Rojahn og klarte å ikke like den.
Hold kjeft og støtt golfvenner.

Pendel-Jens

over 20 år siden

Pendel-Jens

Dere kan si og mene hva dere vil, og det kan Ernie Els også.
Jeg bruker likevel den lange og putter dere alle i senk.

Pendel-Dick

over 20 år siden

Pendel-Dick

Jepp. Tøff påstand fra Pendel-Jens som ingen vet hvem er. Da slipper du å måtte bevise det.

Pendel-Penis

over 20 år siden

Pendel-Penis

Jepp, og han spiller sikkert på PGA sammen med Bjørnstad under et amerikansk nick....

Pendel-Jens

over 20 år siden

Pendel-Jens

Hvorfor skal jeg bevise noe som helst.
Jeg bruker min lange putter fordi jeg putter bedre med den enn jeg gjør med korte puttere. Langputter er et bedre redskap å putte med fordi den eliminerer mange feilkilder. Men det er ikke bare å sett bort den korte og ta den lange, må trene litt med den også. Vinteren er en ypperlig tid å skifte putter på.

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Pendel-Jens.
Det er klart du gir anledning for en mer enkel pendel med langputter, men det tar tid å finne en balansert og bra oppstillingsposisjon.

Så man har andre problemstillinger som dukker opp med kosteskaftet/broomstick.

Er ikke alltid lett å ta den rett bak og rett igjennom, for pendelen/kosteskaftet MÅ henge i minst 11 graders vinkel for at den skal være lovlig. Nylig ble en langputter dømt ulovlig pga sålen, for spillerne tippet den opp på det flate pertiet på sålen under tåen/lengst fra spilleren, dermed ble skaftet i brattere vinkel enn 11 grader og dermed ble den dømt ulovlig.

Med 11 graders vinkel på skaftet føler jeg jeg må manipulere køllen for å få den rett bak, pga denne vinkelen, men det er sikkert fordi jeg aldri fant en bekvem og balansert oppstillingsposisjon. Og jeg brukte instruksjoner fra de beste med langputtern. Jeg brukte låsing av kølleenden mot brystet.

Pendel-Jens

over 20 år siden

Pendel-Jens

Grensen er 10,000000001 grader, ikke 11.
I tillegg kan de fleste godkjente langputtere tippes 2-3 grader opp slik at pendelen i realiteten henger bare 7-8 grader, og det er akkurat passelig for å få CG rett under øyet.
Fordelene med lang pendel er:
1. Vridning. Du låser den butte enden mot brystet med venstre hånd slik at den ikke får vri seg. Dermed gjør det nesten ikke noe selv om du treffer heller dårlig. Dårlig balltreff med vanlig putter gir kortere putt og endret retning.
2. Visjon. Man har øyet lenger fra bakken og ser mer av puttelinja.
3. Retningsendring gjennom stroket: De fleste putter med inside square inside putterstroke. Pendel-putter er square hele tiden.
4. Akser: Vanlig putterstroke har 5 akser; i håndledd, albue, hofte, skulder og aksiellt gjennom skaftet. Stroke med pendelputter her kun en akse 90 grader på slagretningen. Dette eliminerer de fleste feilkildene.
5. Lengdekontroll: Man har et mye større lengdeområde med vanlig putter enn langputter, dvs på en stor nok green kan man putte 100m med vanlig putter men klarer ikke mer enn max 40 med langputter. Dermed blir nøyaktigheten fysisk/teknisk bedre med langputter. Hos meg er forskjellen i lengdekontroll enormt mye bedre med den lange.

Vise versa ser jeg ingen områder der det er fordel med kort putter kontra pendelputter, bortsett fra at den lange er upraktisk lang å ta med på reiser og i bagasjerommet på bilen.

Men hver sin smak, har ingen problemer med at andre ikke vil bruke langputter siden det da gir meg en fordel i scratchturneringer.

Forresten, Bernt, takk for lånet av Piloten din i går, trengte et antall slag for å venne meg til den, men på slutten puttet jeg like bra med den som med de andre knøtteputterne mine. Du er inne på riktig vei...

Hilsen Jalla

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Kommer du med den idag?

Pendel-Jalla

over 20 år siden

Pendel-Jalla

hadde håpet å få låne den litt lenger for å bli vant til den, dessuten god reklame for deg. Var noen lange øyne på Fornebu i går når jeg sto og puttet...

Pendel-penis

over 20 år siden

Pendel-penis

Pendel-Køllekalle?

Pendel

over 20 år siden

Pendel

Slapp prenis = slapt innlegg

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Kølle-Jalla.
Det ser ut som du bør holde deg til kosteskaftet ditt du er så glad i;)

Lever den på mandag.

Pendel-penis

over 20 år siden

Pendel-penis

hihi........ Kølla-Jalla.........

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her