Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf simulator

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Denne er ganske gøy ja:

mms://www.protee-united.com/home/media/video/hole16-real.WMV

http://www.protee-united.com/home/

Skulle hatt sånne her i strøket.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Jeg vil ha en sånn en....nå!!

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg vil også. Hva koster den da, Gunder?

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Dette er samme gamle teknologi som flere simulatorprodusenter har brukt i årevis. Skal du ha en skikkelig simulator må du sjekke ut denne: www.aboutgolfeurope.com/

AboutGolf produseres i USA og i det amerikanske markedet er den faktisk billigere enn simulatorer basert på den gammeldagse teknologien med sensorer i gulvet og hvor ballen alltid må slås fra samme sted. Puttingen på AboutGolf simulatorene er helt utrolig nøyaktig og grafikken er det beste jeg har sett. Betydelig bedre enn på Full Swing, som jeg holder som det nest beste produktet på markedet. Problemet med Full Swing er imidlertid at den koster mye mer enn de andre simulatorene og at den ikke gir deg noe informasjon om køllehastighet, køllevinkler, spin etc.

Virrum

over 19 år siden

Virrum

Noen som har prøvd eller har erfaringer fra p3proswing simulatoren!
Er jo et nivå på en investering som man kan forklare ovenfor kona, det er litt værre med den Yankee nevner (selv om den sikkert er mye bedre)

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Yankee: Har du noen idé om priser på leasing/kjøp?

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Nå bor jeg i USA, hvor prisene nok er noe lavere enn de vil bli i Norge. De prisene jeg fikk oppgitt var USD 35.500 for AboutGolf, ferdig installert med ca. 30 golfbaner, kabel TV og DVD (brukes som hjemmekino når det ikke spilles golf). Full Swing skulle ha ca. USD 50.000 eks. installasjon. Dead Solid (med sensorer i gulvet) skulle ha snaut USD 40.000, eks. installasjon.

Etter prøvespilling av mange simulatorer valgte jeg en simulator fra AboutGolf. Jeg har nå hatt den i 16 måneder og alle som kommer innom og spiller på den blir imponert over hvor naturtro golfopplevelsen blir.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Takker for svar. Spennende at det har kommet konkurrenter til Full Swing, som etter mitt skjønn er sinnsyk dyr. For et par år siden var prisen på over 600 store lapper ferdig installert.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Protee United koster rundt 20.000 euro. Jeg var svært imponert over grafikken når jeg så den i aksjon. Er noen videoer man kan se på websiden.

AboutGolf ser absolutt nydelig ut !! Det kommer nok noen av disse til Norge snart, men å bytte ut en sim som koster 600 lapper med en til 200 er jo småsurt :)

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Hehe. De Full Swing simulatorene har nok knekt ryggen på ganske mange innendørs golfprosjekter. Så jo billigere de blir, jo flere blir de. Og trolig også billigere å bruke.

Dessuten er ikke troverdigheten på Full Swing-slagene spesielt god.

Pasek

over 19 år siden

Pasek

Jeg så SportsCoach simulatoren på messen i USA. Den har kommet hit nå: www.sportscoach.no. Basert på GPS og 3-D teknologi.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Ut fra linken klarer jeg ikke å se at dette representerer noe nytt. Ut fra det jeg kan lese meg til er dette samme teknologi som bl. a. GolfTek, DeadSolid og Holiday Golf har brukt i årevis. Det kan være nyanser i banegrafikken, men flere leverandører har allerede 3D og nesten alle bruker GPS for å lage banene så naturtro som mulig. Holiday Golf skiller seg litt fra de andre ved at de projiserer fotografier fra golfbanen på duken, istedenfor et datagenerert image.

P3Pro

over 19 år siden

P3Pro

Hadde vært morsomt med noen tilbakemeldinger på P3PRO som Virrum nevner.... Den har en ovenkommelig sum i motsetting til de 200lappene og oppover som de andre har....

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Sjekk denne.. www.simplay.no. 3D med sinsyk grafikk!!
Skal prøve den neste uke.. gleder meg:-)

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Har prøvd ut P3pro som ikke imponerte.. Billig, men ikke bra..

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ser veldig kul ut den simplay-saken ja. Ville mye heller spilt en 3d-simulator enn en som er basert på fotografier fra banene. 3d kalkulering av dette med elementer satt på 2d planes i et 3d perspektiv er bare ultratrasig. Spesielt med tanke på collision-detection. Nå er sikkert FullSwing-simmerne på fornebu gamle, men de er totalt håpløse når man er i nærheten av trær. Håper de nye simmene er bedre med tanke på nærspill. Å slå en halv LW 80-90 meter blir for dumt. Me no like FullSwing.

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Be om katalog på mail fra simplay.. Jeg gjorde det.. tok 5 min.. lover bra:-) Prisen ser også ok ut!

Virrum

over 19 år siden

Virrum

Frikk1 . Har lest noen svenske og engelske brukere som har vært forholdsvis fornøyde med P3 pro, for eget bruk og trening av sving.
Hva er du misfornøyd med når det gjelder denne?

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Hei Virrum!
Det generelle kvalitetsinntrykket + spillbarhet, grafikk, slagreg. osv. i forh. til pris er det sikkert et ok produkt å ha stående i garasjen, eller på loftet.. Tror ikke investeringen er veldig bra på lang sikt.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Jeg sjekket forskjellige simulatorer i et års tid før jeg gjorde mitt valg. De kan grovt sett deles inn i tre kategorier:

Simulatorer som som måler ballhastighet og ballbane på to punkter med infrarød teknologi (eksempel FullSwing).

Simulatorer som måler kølle og ball med en launch-monitor (eksempel AboutGolf).

Simulatorer med lysømfintlige sensorer i matte, som måler kølle (og i noen tilfeler ballens horisontale vinkel og hastighet). I denne kategorien finnes DeadSolid, GolfTek, Holiday Golf, SimPlay og et halvt dusin andre. Noen av disse prøver nå å sette inn flere mattesensorer for å måle vertikal bevegelse, men generelt vil disse simulatorene gi deg nøyaktig samme resultat om du treffer tynt eller tykt, eller høyt eller lavt på driverhodet. Simulatoren registrerer ingenting i vertikalplanet. Du må fortelle simulatoren hvilken kølle du slår med, og simulatoren bruker så køllehastighet og køllens standard loft til å beregne ballbane. Slag hvor du med hensikt slår slik at du reduserer køllens effektive loft vil ikke bli målt riktig på disse simulatorene. Et annet problem jeg opplevde på de simulatorene jeg prøvde var at slaget ofte ikke ble registerert ved f.eks. chipping. Dersom du står så nærme ballen at hodet ditt skygger for lyskasteren i taket av buret, vil ikke sensoren få lys og slaget registreres ikke.

Simulatorer hvor du må fortelle simulatoren hvilken kølle du skal slå med er OK til trening på rangen. Når du spiller en bane vil du nok relativt raskt finne ut at du vil foretrekke en simulator hvor du ikke trenger å fortelle hvilken kølle du bruker, og hvor du slipper å plassere ballen på nøyaktig samme sted før hvert slag.

For dere som er interessert i SimPlay burde også denne være verdt å sjekke: www.golfsimulator.no Jeg tror disse skulle være ganske like.

Det er jo levert en del av disse i Norge. Var det denne typen som i sin tid var installert på Birdie Birdie på Kolbotn??

Forøvrig er det viktig å være klar over at de store kostnadene når det gjelder simulatorer ligger i software og baner. Kjente baner som f.eks. Pebble Beach er kostbare pga royalties. Når det gjelder simulatorer med matte-sensorere er nok hardwaren relativt lik fra de forskjellige produsentene.

Dersom noen av dere er i markedet for en simulator er mitt råd: Prøvespill alle de aktuelle typene. Sjekk priser inklusive alle options og påslag. Pass på at det tilbudet dere får inneholder alle de samme funksjoner som det anlegget dere prøvespilte. Få pris på anlegget ferdig installert og kalibrert.

frikk!

over 19 år siden

frikk!

Simulatorspill er og vil alltid være simulatorspill.. så til syvende og sist må det være spillegleden og opplevelsen som må måles!
De ulike sensorene/maskinene har sine fordeler og ulemper man må lære å leve/spille med!

Frikk1

over 19 år siden

Frikk1

Såvidt jeg kan forstå, ligger Ti golf (simulatorgolf.no) og Simplay sine produkter i hver sin ende av samme skala.. (TI = Lada - Simplay = RollsR..?!) Har en golfpro kollega med svært god erfaring på simulatorer som nylig har forsøkt Simplay produktet. Mener det representerer en ny generasjon i simulator verden. Vi har begge spilt de fleste, også "Aboutgolf" som virket helt greit, uten den helt store wow`n! Kommer tilbake etter test av Simplay simulatoren.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Frikk1. SimPlay er vel ikke ny, bare ny i Norge? Er ikke dette nøyaktig det samme produktet som SportsCoach Systems har solgt internasjonalt? Ser ihvertfall slik ut fra infoen på dere web-side.

frikk1

over 19 år siden

frikk1

"Plattformen" er nyutviklet software og hardware fra sportscoach.. (presentert i forb. med The Open 05, så det der og ble meget imponert!) Simplay gutta har hentet Hi-end produkter fra andre leverandører i tilegg.. Skal finne ut hva og hvordan.. virker lovende..

?

over 19 år siden

?

Har dere simulatorer hjemme?

Frikk1

over 19 år siden

Frikk1

Jepp:-)

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Jepp:-)

Koster ikke mer enn en stjernebil. Da kan man heller kjøre Lada og nyte innegolf hele vinteren!

?

over 19 år siden

?

Coolt :-)

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Jeg surfet litt på nettet. Det er tydelig at en del golfsimulatorer etter hvert dukker opp med nye navn og forbedret markedsføring. Jeg kikket på videoen fra ProTee United som er nevnt lenger opp i denne tråden. Simulatoren minnet meg mye om noe jeg hadde sett før, så jeg klikket meg inn på web-siden til Gardiner Golf Simulator Systems, og ganske riktig: Det er simulatorer fra Gardiner Golf som markedsføres av ProTee.

Jeg hadde en del korrespondanse med Mr. Gardiner før jeg valgte min simulator, fordi han allerede da (ca. 20 måneder siden) hevdet å ha verdens beste produkt til en tiendedel av prisen. Det viste seg imidlertid at han ikke hadde kommet så langt i utviklingen at han haddde noe produkt å selge. Nå er han tydeligvis godt igang, men spørsmålet er om han klarer å holde prisene på en tiendepart av konkurrentenes priser når det kommer profesjonelle markedsføringsfolk inn i bildet. Jeg tipper at prisene for et likeverdig produkt med likeverdige golfbaner vil ligge tett oppunder det simulatorene fra andre leveandører koster.

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Protee og Simplay/SC er svært like.. Simplay skal visstnok ha noen flere og bedre funksjoner/opt, og bedre grafiske løsninger, samt bedre målbarhet. Har sett på spec på hva Simplay maskinen trenger for å fungere.. Det er ikke småtteri!
Har spilt på Protee.. morsomt og definitivt bedre enn Fullswing mener jeg.. (har Fullswing selv)

Pasek

over 19 år siden

Pasek

Det er riktig frikk1. Har dobbelsjekket dette og SportsCoach er det samme som Simplay, men at enkelte komponenter er oppgradert til industristandard. Jeg antar at dette er tilpasset innendørssentra og de som leier ut disse. Har 22 baner i programmet, men flere kommer til etterhvert kostnadsfritt. Anlegget koster under 300.000 installert.
Programmer for svinganalyse, puttinganalyse og kølletilpasning er tilgjengelig.

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Da er Simplay maskinen testet.. Beste og mest nyanserte grafikken jeg noen gang har sett. Svært bra målbarhet. Sett i forhold til andre maskiner på markedet, er nok dette et av de beste kjøpene.
Halve prisen av fullswing! Hyggelige gutter som driver også!
Har en fullswing som nå selges billig:-)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hvor mye?

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Skal oppgradere den med softwaren, noe hardware, og mattene fra Simplay.. Blir perfekt og slettes ikke så dyrt!

eksperten

over 19 år siden

eksperten

Tittet litt på denne simplay simulatoren. Er det kun mulig å slå fra fairway på alle slag.
På full swing simulatoren kan man jo i hvrtfall øke vansklighetsgraden litt med de ulike mattene man slår fra.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Min erfaring er at det er stor forskjell på mattene i de forskjellige simulatorene. "Fairway" matten på de FullSwing jeg har spilt er ganske hard og glatt. Om du tar litt "gress" før ballen blir du ikke straffet så mye. På AboutGolf simulatoren står du på samme type matte som hos FullSwing, men "fairway" matten som ballen ligger på består av mykt og meget tett "gress". Køllehodet kan grave seg godt ned i matten, og du får meget korte slag dersom du treffer "gresset" før ballen.

"Rough" matten på AboutGolf virket relativt hard når den var helt ny, slik at ballen ikke sank nevneverdig ned i røffen. Jeg kommenterte dette overfor produsenten og de svarte at bare vent til du har støvsugd den noen ganger. Og ganske riktig, nå er den matten blitt til skikkelig røff. "Gresset" griper godt tak i køllehodet og gjør det mye mer utfordrende å slå fra "rough" matten enn fra "fairway" matten. Det er jo noe av sjarmen at man også på simulatoren blir straffet for å bomme på fairwayen.

frikk1

over 19 år siden

frikk1

På matte-sensor maskiner må ballen ligge på samme punkt for alle slag. Ser i for seg ingen ulempe i det.. "Gresset" på simplay matta var helt ok å slå fra. (bytydelig bedre enn fullswing mattene) Jeg slår godt ned på ballen, og det eneste som kunnet vært bedre, var en noe lengre slagmatte. Noe de skulle de ordne.
Ellers så er rough, sand og andre typer utenfor-fairway-lie, programert inn i softwaren. Noe jeg likte svært godt, som sikkert er en vanesak. Er ikke fan av fullswing "rough" og "sand". Ellers så pegges ballen opp med ønsket pegg i ønsket høyde. Simplay maskinen gir en bra spillopplevelse jeg har savnet på fullswing og andre maskiner.

Putting ?

over 19 år siden

Putting ?

Vil det si at man også putter fra samme posisjon ? Vil ikke fairway matten slik du beskriver den skape problemer under putting ?

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Mye frem og tilbake her om det meste. Fullsving koster vel idag 600 000,- komplett. Jeg har da følgende spørsmål:
Hva koster Protee komplett simulator - klart til å slå på med nødvendige sensorer og ellers alt som trengs for en fullferdig utleie på lik linje med fullsving? Lerret, data, fremviser m.m. Og hvem er importør av denne i Norge? Ser at par3golf i Dannmark har denne der.
Det samme spørsmålet gjelder for Simplay.
Hørste at de nye 3D kostet ca. 200 000,- - her på forumet sier noen at Simplay koster 300 000,- ferdig montert. Likevel en vesentlig forskjell fra fullsving og utviklingen har vel sikkert blitt endel bedre siden denne kom. Forøvrig liker jeg fullsving, men både grafikk og annet har sikkert blitt bedre. Svar mottas med takk og de bør helst være seriøse fra fagfolk.

Frikk1

over 19 år siden

Frikk1

Simplay har en egen puttesimulator som er helt glimrende. Et eget system forann selve slagmatta som aktiviseres i det øyeblikket du er på green. De leverer en komplett ferdig pakke for 229 000,- kampanjepris frem til 1 april. Ta kontakt med de ulike leverandørene, det er der fagfolkene befinner seg:-)
Ca pris på komplett protee er rundt 320 000,-. De har derimot ikke noen form for apparat i norge, som etter min mening er ganske så avgjørende. Fullswing har du riktig pris på. Double eagle koster ca 420 000 komplett. (egentlig ikke et alternativ)

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Personlig foretrekker jeg simulatorer hvor du slår de forskjellige typer slag fra forskjellige matter. De simulatorene med mattesensorer som jeg har testet var programmert slik at du slo alle slagene fra samme sted, men dersom du var i "rough" reduserte programvaren lengden på slaget med 8 % sammenlignet med samme slag fra fairway. Dette ga meg imidlertid ikke følelsen eller utfordringen av å slå fra "rough". Det var bare å velge en kølle som jeg normalt slår 8 % lengre med enn den avstanden som var oppgitt på duken.

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Takk for info. Frikk1. Simplay virker jo da som et glimrende alternativ til fullswing. Når det skiller 100 000,- mellom Simplay og Protee så må det vel være en grunn til det.?? Likevel er også Protee da nesten halve prisen av Fullswing. Jeg vet at Protee går gjennom Dannmark, hvem fører Simplay i Norge og gir supertilbudet du beskriver? I tillegg så er jeg ellers meget enig med Yankee som er ute etter forskjellig matter til forskjellig underlag. Er det foreløpig kun fullswing som har dette eller kan også Simplay og Protee levere? Til Gunder, skal si at folk er opptatt av simulatorer i Norge, ikke så rart i et land der markedet kan være 6 mnd +++ Du får hive deg på agenturet til Norge for Protee, hvis det ikke er for sent..

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Produksjonskostnadene for de ulike maskinene er nok ikke så ulike, men markedsmetoder/kanaler de bruker avgjør prisen til sluttbruker. Protee maskinen ligger lysår etter simplay sin i spillbarhet og opplevelse. Pris og produkt er ikke sammenlignbart her..
Enig med dere at forskjellige matter er ok, men er helt sikker på at det er en vanesak. Tilbudet på maskinen fikk jeg i fra simplay a/s. www.simplay.no. De holder til i Fredrikstad, helt nye på det norske markedet.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Har frikk 1 eierinteresser i SimPlay? Nå har jeg ikke prøvd hverken Protee eller SimPlay, men basert på andre simulatorer med mattesensorer som jeg har prøvd har jeg vondt for å kunne se at man kan snakke om lysår i forskjell på disse maskinene. Jeg har lest brosjyren til SimPlay uten å finne altfor mye detaljer. Korriger meg dersom jeg tar feil, men jeg antar at SimPlay er som andre simulatorer med mattesensorer, dvs. at du må fortelle simulatoren hvilken kølle du slår med. Som nevnt tidligere foretrekker jeg en simulator hvor du slipper å legge ballen på et bestemt punkt (dermed kan du bruke forskjellige typer matter til forskjellige slag) og slipper å angi hvilken kølle du slår med.

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Takk igjen, ble vel ikke så mye klokere etter de siste innleggene. Egentlig så er det ingen som kan matche fullswing med tanke på totalopplevlsen og tilnærmingen til virkelighets følelsen, dvs. å spille uten å legge inn køllevalg osv. At alt skjer automatisk og rimelig virkelig. Det må ta tid å hele tiden legge inn køllevalg - for ikke å snakke om den utrolige manipuleringen fra de som vil gjøre det. Men likevel er vel grafikken blitt vesentlig bedre? Virker som det blir mye trykking på simmen iløpet av en runde og "riktige plasseringer av ball m.m.) Her forsvinner det sikkert også mye tid som kunne vært tilegnet selve spillet. Det koster tross alt endel penger når enn leier en simulator for 4-5 timer av gangen. Da blir slike ting fort et irritasjonsmoment, og som krever veiledning av personalet for mange som ikke er vant til simulatorspill. Ellers takk for info. om Simplay.

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Petter F. : Dersom du er seriøst interessert i simulator bør du absolutt sjekke simulatoren fra About Golf. Den bruker en Launch Monitor (se en av de første innleggen i denne tråden) til å måle ball og kølle. Du legger ballen på forskjellige matter for å simulere fairway, rough, osv. Den ligner mye på FullSwing i måten å spille den på, men den regnes for å være mer nøyaktig, samtidig som den gir deg mye mer feedback om svingen din. I motsetning til FullSwing er den utrolig god til å simulere putting, alt fra putter på 30 m ned til noen få cm. På langputter står du relativt langt fra duken, mens du på korte putter står helt inntil duken. Dermed blir det mer realistisk i forhold til hvor du ser hullet når du putter. Simulatoren forteller hvor du skal legge ballen før du putter.

Jeg tror ikke det finnes noen AboutGolf simulatorer i Norge, men det finnes minst to slike simulatorer på et golfsenter i Stockholm. Montøren som installerte min simulator hadde vært i Stockholm og installert disse et par uker tidligere. Kanskje har det også blitt installert flere slike simulatorer i Sverige etter den tid.

Forøvrig er jeg helt enig med deg i at det kan bli mye "trykking" dersom du må fortelle simulatoren hvilken kølle du skal slå med. Tror nok dette er noe av grunnen til at FullSwing i sin ble så populær, fordi den manglet gode konkurrenter som kunne matche den på spillbarhet. Men slike konkurrenter har Full Swing fått nå.

Jeg antar at alle leverandører driver kontinuerlig oppgradering av software. Jeg har i løpet av 16 mnd fått tilsendt 4-5 oppgraderinger, med nye baner og små justeringer av forskjellige funksjoner. Jeg har også sett att grafikken på en del simulatorer varierer en del fra bane til bane. Jeg ble for eksempel meget skuffet over grafikken på "Pebble Beach" på en FullSwing simulator jeg spilte i Norge. Det aktuelle golfsenteret hevdet at de hadde den nyeste versjonen. Det merkelige var at grafikken på et par av de andre banene var mye bedre. Sammenlignet med den versjonen av "Pebble Beach" som jeg har på min simulator var den på FullSwing mye "flatere" og blassere. Fikk ikke den riktige 3 D opplevelsen.

Dual

over 19 år siden

Dual

Noen som kjenner til Easyplay ? Denne kombinerer begge teknologier. Virker som det mest fornuftige å gjøre, men koster kanskje skjorta ?

http://www.easyplaygolf.co.uk/technology.htm

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Jeg har ikke sett denne i "real life". Var ikke på markedet da jeg sjekket før innkjøp av min AboutGolf.

Men den ser meget lekker ut. Virker som den kombinerer FullSwing sine to målepunkter av ballbanen med infrarøde sensorer, og mattesensorer for å registrere køllebevegelsen.

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Jeg siktet til p3pro og ikke protee, beklager.. blir litt ivrig. Protee er helt ok. Har ingen interesser i simplay, derimot i noen fullswing maskiner.
Er tilhenger av at prisene nærmer seg et akseptabelt nivå. Administrasjonen i spill på simplay var det som overrasket. Har aldri likt mattesensor-systemer, men her var "handlingen" av spillet enklere enn alt annet jeg har sett/prøvd. Mine utalser begrunnes i testing av de ulike maskinene, og ikke via lektyre fra "glorete" kataloger/brosjyrer med screenshots som tar pusten fra en ivrig golfer.

frikk1

over 19 år siden

frikk1

Easyplay er ganske så lik fullswing. Bruker Links software (svindyrt)med statiske bilder.

Petter F.

over 19 år siden

Petter F.

Takk igjen Yankee. Aboutgolf virker meget bra uitfra dine innlegg og som faktisk har en slik simulator selv. Å kunne putte virkelighetsfullt er meget viktig med greenens onduleringer. Det er flere interessenter på de sydlige breddegrader av landet som er ute etter simulatorer for å gi golfspillere et tilbud vinterstid. Men fullswing investeringen er for dyr. Hvis du kan halvere investeringen eller mindre enn dette, blir det fortgang i sakene, og vi kan gå en hyggelig høst/vinter i møte.
Sikkert endel nye produkter på markedet som ikke folk her hjemme har prøvd ut enda, men som flere antyder i tråden, så hjelper det ikke med fancy brosjyrer og annet så lenge det bygger på gammel teknologi og skifte av firmanavn..

Trygve

over 19 år siden

Trygve

Hei Yankee, takk for innsiktsfull orientering. Hvis du objektivt skulle vurdere Aboutgolf simulatoren, hva vil du si ikke er bra med den?

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Trygve. Jeg er faktisk kjempefornøyd med simulatoren, så jeg har egentlig ikke noe negativt å si. Min erfaring er at den er like god eller bedre enn alle de andre simulatorene jeg har prøvd på alle punkter som er relevant for meg.

Det er imidlertid viktig å være klar over at det er en simulator, og ingen simulatorer er gode til å simulere bunkerslag. Uansett hva slags sand-matte du bruker så tar du ikke fysisk med deg sand. Dermed må du tilpasse bunkerslagene i simulatoren og slå disse på en annen måte enn du ville ha gjort utendørs.

Fulle slag med lob-wedge og åpen kølle kan også noen ganger være et problem, fordi ballen går nesten rett opp i taket og launch-monitoren får meget kort tid til å lese ballbanen. I følge produsenten er dette en justeringssak, man kan justere simulatoren slik at den leser denne type slag bedre, men da mister man noe nøyaktighet på de lange slagene. Så her er det snakk om prioritering, og jeg foretrekker maksimal nøyaktighet på de lange slagene. Forøvrig vil FullSwing ikke kunne registrere fulle lobber, fordi ballen treffer taket i simulatoren uten først å krysse de to infrarøde sensorene.

Jeg får stadig tilsendt oppgradert programvare. Like etter at simulatoren var installert hadde jeg noen kommentarer til hvordan man manøvrerte seg gjennom menyen når man spilte scramble. Ved neste revisjon hadde de tatt hensyn til disse kommentarene og laget en versjon som var raskere og enklere å bruke. Ellers har jeg sett på andre simulatorer at man kan spille slagspill med opptil 6 eller 8 spillere i flighten. I øyeblikket er min simulator programmert slik at du kan ha maks. 4 spillere. Dette synes jeg er greit, fordi det ellers vil gå altfor sakte å spille 18 hull. Ellers har jeg fått beskjed om at en ny programvareversjon, med noen nye baner, er like rundt hjørnet. Jeg gleder meg.

Stableford

over 19 år siden

Stableford

Støtter programvaren til Aboutgolf stableford beregning ?

Yankee

over 19 år siden

Yankee

Jeg tror ikke den versjonen som selges her i USA gjør det, men det er mulig de har lagt inn dette for det europeiske markedet. Stableford er noe som aldri brukes i USA. Selv for høy HCP'ere er alle konkurranser her borte basert på slag. De fleste amerikanske golfere har aldri hørt om stableford. De har derimot hørt om mulligan, og det støtter programvaren -:)

Mulle

over 19 år siden

Mulle

Da er valget enkelt

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her