Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dagbladet og golfspråk

dag

over 19 år siden

dag

Trist å se at golfkunnskapene til skrivende golfjournalister i de største mediene er skrantende.
"Nedturen et faktum
Et dårlig innspill ble omgjort til en par-putt på to meter, men puttspillet ville seg ikke. Første bogey var et faktum.
På det neste hullet gikk det enda verre. Henrik måtte ut i dammen på et vanskelig drive-hull, og dermed ble det straffeslag og drop, noe som ikke passet 27-åringen noe særlig. Og igjen dukker putter-spøkelset opp, noe som medfører dobbel bogey.
Etter at hullet etter igjen ender i bogey, hadde en glitrende fire under par gått til en even, og delt 98. plass."

Her må Asbjørn Ramnefjell på banen og ordne opp.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

haha, hadde han nå enda ordnet opp.
det eneste Vassbjørn gjør er å erte på seg folk og vifter nedlatende med pekefingeren som om han var rektor.

AR er flink, misforstå meg rett, men å diskutere språk med ham er som å diskutere salt med ei geit.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Leste nettop artikkelen i Norsk Golf om HB, av Henning Jensen. En god artikkel, mne han skriver bl. a. flere steder at ... han skjøt 68...

Så det er ikke bare i Dagbladet det skorter.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Vel Henrik sier jo selv at han skyter sånn og sånn.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

det gjør caddien hans også, bare les siste Norsk Golf

tiggern

over 19 år siden

tiggern

så ikke den dilter. Sorry

Yngve

over 19 år siden

Yngve

er vel ikke noe galt i å si at han skyter 68......
jeg sier det ikke selv, men har hørt flere sier det før. blandt annet Henrik, som Gunder refererer til.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Ja til et fargerikt språk!

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Caddien sier shot fordi han er engelsk. HB sier shot når han snakker engelsk, og blir oversatt til norskav andre.
Yngve når har du hørt HB si skjøt?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg har sett og hørt HB sie skyte. Det er flere norske proffer som sier det, er det feil? Tja. Er vel bare en gimmick. Når dem sier de har trøkk i kula, legger driven på plata og klikker i vinkel - ja da må man kunne si mye rart.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

caddien var norsk under q-school han sa skøyt. les i siste norsk golf

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Trukke no på dere gitt

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Herregud, golfspråket forandrer seg hele tiden, når ungdommene blir mange nok begynner de å forandre på benevnelser fordi det er kult. Dere må gjerne ønske at noen gamle nisser skal gå foran som et godt eksempel og bevare "det har vi sagt i all tid, derfor er det slik det er og slik det skal bli".

Men det er bare tøv. Skyte et golfskudd? Hvorfor ikke? Hvis man er redd for å bli skutt kan jeg skjønne skepsisen.

Men det er heldigvis sjelden noen dør av det.

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

På'an igjen... klart for språktråd nr ørten på forumet. Uten at jeg kan si at de siste fjørten språkdiskusjonene hart tilført noen nye persepktiv...

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Hehehe, vi, og andre, kan diskutere og diskutere alt vi vil,,, men det stopper nok ikke utviklingen allikevel.

Skulle vært artig om vi alle her inne plutselig ble enige om at det ikke er riktig å si "skyte"... Da tenker jeg det hadde blitt stopp der ute! :)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Amatøren:
jeg hørte Henrik sa "skjøt" i et TV intervju under kvalifiseringen, og jeg hørte ham si "Skjøt" når jeg sto rett ved siden av ham under lag NM i 2004 på Tyrifjord.

Linda

over 19 år siden

Linda

Så du sto like ved da det smalt da?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

på en skala: hvor mange teskjeer må du vanligvis ha det inn med?

Linda

over 19 år siden

Linda

Snakker du til meg, Yngve? Hvor mange teskjeer er det på skalaen din da?

Linda

over 19 år siden

Linda

Ikke vær så sur da Yngve. Hva er du for en egentlig?

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Yngve. Du kan bløffeså mye du vil. Jeg tror ikke på deg.
Jeg har mailet HB. Han har aldri sagt skyte. Det er ikke i hans golfvokalubar.

Linda

over 19 år siden

Linda

Jøss, nå er det nok du som bløffer Amatouren. Jeg har også hørt han sagt skyte. tror foresten ikke du skal kødde med Yngve. Han er skikkelig sterk! (ikke så stor kansje, men sterk!)

snappy

over 19 år siden

snappy

Du er høy på pæra du Linda.. Ute etter alle virker det som.. Er du en fjortis som trenger oppmerksomhet og midt i tidenes verste PMS

tiggern

over 19 år siden

tiggern

hey! snappy! ikke jag bort de få damene som bruker forumet, de er sårt trengt her inne.
jeg kom uheldigvis til å slenge med kjeften selv i en annen debatt , men etter en liten stund i tenke boksen angret jeg og innså at det er veldig positivt med litt forandring her inne.

Fredde

over 19 år siden

Fredde

Damer er bra, Linda er super. En liten humoristisk bemerkning og hun blir kjørt over. Skjerpings ;-)

Truls

over 19 år siden

Truls

Ingen kan gjøre noe med trender. Hvis yngre golfspillere syntes det er kult å si "skjøt" så la de. Om de etterhvert kaller et slag for et skudd også, så la de. Det høres jo helt vimsete ut, men kanskje det er DET som er poenget med å bruke feil ord på denne måten. De syntes det er kult å da må man godta det. I mine ører høres det rart ut, men sikkert ikke rarere en "flight" høres ut for en engelskmann. De bruker tross alt "skudd" i SITT golfspråk, men flight derimot.... :-)

704

over 19 år siden

704

Det er en del som bruker flight i USA, så det er slett ikke ukjent i det engelske språket. For øvrig er jeg helt enig med deg, Truls. La folk si akkurat det de vil. Språket utvikler seg hele tiden, og det må bare folk (inkl. Ramnis) godta.

sør

over 19 år siden

sør

Eks: Mi seie ikje KOMMER , men KJÆME :-)

JA!

over 19 år siden

JA!

å æ si putte førr fan !

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Jeg sier utskudd

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Jeg sier amatør...... mailet HB du liksom.....

Linda:
jeg må vel få lov å tøyse tilbake.... ;)

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Yngve. Det er vel like sant som du har hørt han

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, hvis du sier det så.
er det noen grunn til at jeg skulle lyve om det? jeg kjenner ikke deg, og driter i om du sier slår eller skyter.
jeg har hørt ham si det, og flere med meg. Du får mene hva du vil, men beskyld meg ikke for å fare med løgn når du ikke aner hva du snakker om.

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Jeg tror jeg har sett de fleste TV interjuer med HB, og har aldri hørt han si skyte om slag med mindre han har snakket engelsk og blitt oversatt.
Jeg har vanskelig for å tru at han sier skyter.
Henrik er golfspiller.

Linda

over 19 år siden

Linda

Tudelidu, gutter. Dette begynner å likne på en sånn 6åringskrangel hvor ingen vil gi seg.

Jeg skal få en ende på dette med en gang:
Amatøren - nå gir du deg! Alle vet at Henrik sier skyte.

Såh. Men jeg vet at gutter er gutter, de begynner nok snart igjen. Hihi.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, men da sier vi at du vant da. jeg lyver, du vant, og ingen andre har noensinne hørt Henrik si skyte.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ja da lyver jeg også. Du vant Amatøren. Vi har ikke hørt HB si skyte, og du har sett alle intervjuer som noen gang er filmet av HB. Da er vi enig i alle fall. End of discussion.

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Jepp, jeg vant.

Huff

over 19 år siden

Huff

Alle som kan litt golf veit jo at mange sier skyte. Det er ikke å skyte et golfslag, men å skyte en 68 runde foreksempel. Dette fenomenet tror jeg kommer ifra Sverige. Henrik har bodd i Sverige og spiller mye med svenskene i USA, kanskje det er derfra han har fått det...

Nope

over 19 år siden

Nope

Jeg har spilt golf i 11 år, MYE golf, mange steder, med mange personer. Også medlem i svensk klubb og har tillitsverv både Norge og Sverige.
Har ALDRI hørt noen har sagt "skyte" om golf.
I Sverige sier man "slagit", og definitivt ikke "skutit".
Å skyte om golf må være veldig lokalt. Eller veldig nybegynner. Høres helt fjortis ut.

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Huff. Jeg kan mye om golf.
Har spillt snart i en mannsalder, og har aldri hørt noen bruke skudd og skyte golf før nå i det siste.
Enig Nope. Antagelig nybegynnere

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

dere er utrolig arrogante. skulle nesten tro dere gikk i lære hos Ramnefjell.

uttrykket å skyte en 68 runde er ikke noe nybegynnerprat.

det er riktignok ikke så veldig utbredt å si skyte i Norge, men jeg henger meg på Gunder og Yngve når det gjelder å ha hørt HB si det.

samme med caddien hans, og flere andre ikke nybegynnere i bransjen.

bare fordi nesa deres ikke rekker utenfor egoet, så betyr ikke det at dere vet og har kontroll på alt.

noen her inne sier de har hørt dette personlig. hva med å akseptere det, som tross alt er en bagatell, i stedet for å beskylde folk for å fare med løgn og kalledem nybegynnere.

Amatøren, det virker mer som om det er du som er nybegynner. fersk tenåring som ikke vet å beherske seg, uten folkeskikk og respekt for andre.

Bare fordi dere ikke oppfatter ting, så betyr ikke det at det ikke kan være slik.
"kan mye om golf"..... hva har det med saken å gjøre?

Golf pro

over 19 år siden

Golf pro

This would be a typical example of a conversation in the clubhouse after any golf round in the UK or USA
" hi tiger, so what did you shoot today then?
Well Phil i really got it going out ther today and i shot a 62"

It is a pity that we don't get to here the american commentators or Peter Alliss commentating in this country, maybe then people would understand a lot more about playing golf.

I was at losby a few years ago when David Leadbetter was doing a clinic for Callaway, he was going to give a pupil a lesson. The pupil had won a competition and David asked him what his best score was. The guy replied 42 points and leadbetter didn't have a clue what he was talking about.

In the rest of the golfing world you count the number of strokes that you use, not points.
It doesn't sound right saying " i shot 32 today"

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Well there discussion was related to the direct translation of the term "I shot xx". In Norway its not common at all to day "jeg skjøt 62". But maybe we'll see this more often in the future.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ooooog jeg glemte noe. Til dere som sier at dere aaaaaaaaaaaaaaaldri har hørt det før, hvem bryr seg vel om det? Saken var jo at HB har sagt dette i intervjuer, og at dette dukket opp i en diskusjon her. Hvis jeg aldri har hørt om en bil fra Ford som heter Focus, så nekter jeg vel neppe plent for at den eksisterer.

Er lite fan av uttrykket "å skyte xx", men noen få sier faktisk dette. Ganske humoristisk at det går an å diskutere dette så lenge :) men jeg er jo medlem av debatten også da. Smekk på fingrene og fysj i ansiktet.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Enig med deg Gunder.
jeg mener heller ikke at dette er noe som sies utbredt, og det tror jeg ingen her inne har påstått heller, uten å ha lest alle innleggene.

Linda

over 19 år siden

Linda

Kjære Yngve, Gunder og Albert.

Det finnes en del menn (ja, sikkert like mange kvinner også dessverre) som synes verden er veldig forvirrende. Det er jo ikke så rart for verden forandrer seg fryktelig fort, og det som er en tese i dag blir fort en sannhet i morgen tidlig og feilinformasjon i morgen kveld.

Dere er jo så store og trauste og veltilpassede og tilpasser dere sikkert godt i dagens samfunn. Men ikke alle gjør det. Når verden blir uforståelig, er det heeelt normalt å tilpasse verden til seg selv.

Hvis vi ser på tv at noen muslimer gjør noe vi ikke liker, ja da forenkler vi og sier: Uff, disse muslimene.

Hvis vi ser noen som er fryktelig rike og sløser bort pengene sine, ja da forenkler vi også og sier: Uff, disse rike menneskene. (Var det ikke en Eirik her inne som var så opptatt av dette?)

Og hvis noen bruker ord vi ikke synes passer, ja da sier vi: Uff, disse ordene har ingen ting med golf å gjøre.

Så gutter: Ikke vær så hard mot dem. De kan være utmerkede mennesker for alt det dere vet. Nå synes jeg dere skal være flinke gutter og avslutte dette tullpratet.

Linda

over 19 år siden

Linda

Å huffameg, nå ser jeg jo at jeg har rotet til aldeles forskrekkelig. Håper dere tilgir meg. Poenget mitt er at noen faktisk trenger flere regler enn andre for å ha kontroll over hverdagen...

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Litt sarkasme er alltids artig, men nå kan det hende du gjør narr av feil personer Linda... Nå blir de nok sinte på deg!

Om noen sier skyter eller annet så gjør det meg akkurat null, ikke noe problem å forstå betydningen.

Man sier jo det er viktig med engasjement, så gjør gjerne dette til en fanesak; "ingen får lov til å si skyte ift en golfrunde/slag!"
Men jeg er sannelig ikke sikker...

Who cares??????? Noone should.........

Linda

over 19 år siden

Linda

Uff ja Fooore (festlig navn forresten), jeg klarte ikke helt å samle trådene. Det jeg så gjerne ønsket å si, klarte nok du bedre.

Jeg kan likevel ikke skjønne hvorfor Gunder, Yngve og Albert skulle bli sinte på meg. De er da ikke d0mme?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Det har du helt rett i Linda. jeg er i hvertfall ikke sint på deg. er ikke sint på noen faktisk.

At noen vil mene noe om noe som blir sagt, er sakens tema, og påvirker ikke min sinnstilstand noe nevneverdig..... :O)

Sarkasme er roten til nesten alt som er morsomt, så bare fortsett du Linda.

turbo

over 19 år siden

turbo

det er vanlig å si at man skyter en score også i norge. de av dere som ikke har hørt det blitt brukt, er rett og slett ikke gode nok til å vanke i de kretsene hvor disse uttrykkene blir brukt.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

God å vanke i en krets der man bruker uttrykket. Den var god.

TigerFan!

over 19 år siden

TigerFan!

Fantastisk! Jeg har faktisk hørt det en gang eller 3... Jeg må jo være passe god jeg da?!? du store....

humla

over 19 år siden

humla

Håper jeg aldri blir så (sjøl)god som turbo!

Linda

over 19 år siden

Linda

Hihi. Selv i golf går det tydeligvis an å skyte seg selv i foten...

Men huff, jeg sitter og ser ut over jordene her oppe. Så ser jeg på datoen i dag. Vanskelig å tro at det blir bart til 1. april i år altså. Kjenner at jeg begynner å få litt abstinenser...

Er det fortsatt like mye snø i vestfold?

snappy

over 19 år siden

snappy

For meg blir det feil å oversette rett fra engelsk, noen eksempler:

Shot = > skudd
Bunker shot => Bunker skudd
Tee shot => Ut skudd
Chip shot => chip skudd
Lob shot => Lob skudd

Håper alle er enig om at dette høres feil ut.. Håper ingen av dere sier dette, gjelder også deg "golf pro"..

Tror nok ikke det er så utbredt å si skyte en 73 runde, men tror nok det blir mer og mer vanlig etter det jeg ser på dette forum..

Kasji Bsjæmnæs

over 19 år siden

Kasji Bsjæmnæs

Hæsjegud for en diskusjon! At dere gidder. Håper silly season er over snart, skjønt det ser dårlig ut.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

likte tee shot jeg. Gunnar Bull er jo et lite utskudd. Rart han ikke er bedre på tee'en.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

??? Altså - her prøver jeg å holde en lav og seriøs profil. Men hva skjer? La nå en gammel mann få være i fred i snøhulen sin.

Æ støtte ho Kasji: Håper silly season snart er over :-)

snappy

over 19 år siden

snappy

LOL LOL

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Linda:

jeg var i Larvik i dag, og for å si det sånn..... man ser ikke mye golfbane enda...... snufs....

MEN, det var snøsmelting på gang, og siden det ikke er frost i bakken der nede, så går det an å håpe på en før-påske-runde i Vestfold.....

håpe håpe håpe...

Linda

over 19 år siden

Linda

Yngve: Ja en runde før påske er vel det meste jeg kan håpe på.

håpe håpe håpe..:-)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg blir hvertfall ikke med. Min grense er på velkjente 14 grader. Så det.

Uffameg

over 19 år siden

Uffameg

Som sagt, å si "skyte" i golf høres helt fjortis ut.
Men når fjortisene blir voksne blir det kanskje mer normalt.
Men ærlig talt, jeg tror ikke "skyte" blir vanlig likevel.
Det er for dumt, uansett om Bjørnstad har sagt det eller ikke.
Bjørnstad er ingen trendsetter.
Uansett så driter jeg i hvilke ord som brukes.
Kommer noen på "min" golfklubb og sier "skyte" så blir de satt i bås med en gang.

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

Faktumet at du plasserer folk i bås hvis de sier "skyte" sier vel mer om deg enn om debattantene her inne.

apropos fjortis liksom...

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Språkstrid er tross alt en hevdvunnen tradisjon her på berget.

Minner meg om en gammel vits om skytterlag:

Lettere omskrevet: Skyt golf og treff gode venner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her