Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Henrik B. og mental trening?

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

Jeg har - og er - en ihuga HB fan (og vi snakker ikke hjemmebrent), men etter å ha lest artikkelen om at Henrik B. dropper mental trening (på golf.no) må jeg si meg litt skuffet:

"Jeg tror mer på å oppleve ting for å lære. Derfor har jeg ikke brydd meg om å gå til noen mental trener. Det er ikke så lett å forberede seg til til ting du ikke har opplevd. Jeg foretrekker å være i situasjonene selv - og lære av dem"

Tross min begrensede kunnskap om mental trening vet jeg at dette er direkte feil, og at mange på PGA touren (kanskje tom de fleste) jobber steinhard mentalt med å forberede seg på opplevelser de aldri har hatt (vinne majors). I en av bøkene til Bob Rotella referer han til Ballestreros (?) som følte det som en selvfølge å vinne sin første major, da han hadde visualisert seg selv i denne posisjon mangfolidge ganger.

At HB mener dette er helt greit, men at støtteapparatet hans ikke bearbeider ham/selger dette inn er bekymringsverdig.

- - -

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1238318.ece

Gusen

over 19 år siden

Gusen

Er på mange måter enig med deg....men det kan hende at Bjørnstad er sånn at han er god mentalt, men at han bruker erfaring for å bli enda bedre, og dermed ikke trenger å jobbe mer med det mentale. Nå kjenner ikke jeg Henrik godt nok til å kunne uttale meg veldig mye om det men dette kan jo være en mulig årsak.

Nick

over 19 år siden

Nick

Det kan vel hende at HB bruker mental trening. Ubevisst.
Man må ikke nødvendigvis ha en mental trener for å trene hodet.
Han har muligens sin egen teknikk som fungerer.

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Han beviste vel gjennom Q-school at han er mentalt sterk. Om han er sterk nok til å gå til topps i en PGA-turnering vil bare tiden vise. Ikke glem at Henrik tross sin unge alder har mange år på europatouren. Og erfaring bygger mer mental styrke enn visualisering klarer, vil jeg tro.

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

Gode poeng. Han har jo ikke klart å komme seg til pga touren uten å være mentalt sterk. Kanskje det er hans måte å overbevise seg selv om det er "beste" løsningen hvis han ikke har tid/anledning til å bruke tid på dette?

Leste et sted at Jack Nicklaus aldri hadde bommet på en putt under meteren - iflg ham selv. Han hadde programmert seg selv til å glemme alle bommene under en meter, slik at han var hellig overbevist om at han aldri hadde bommet disse korte puttene.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

det som skjer nå med H.B er et skole eksempel på hva mental trening skal forhindre.
Flere duffa chipper/slag etter hverandre er mental kolaps og ingenting annet. Desverre.

Nurket

over 19 år siden

Nurket

HB sa for et par år siden at han ikke behøvde å trene putting, fordi det er som å gå, kan man det så kan man det.
Lurer på hvor mye penger dårlig putting har koste han på PGA-touren

jonag

over 19 år siden

jonag

Det at han uttaler "Det er ikke så lett å forberede seg til til ting du ikke har opplevd" sier det meste. Da vet han dessverre ikke hva mental trening er....
Det er nettopp dette mental trening gjør noe med. Trene på hvordan reagere i forskjellige situasjoner. Den som er forberedt vil bli mester første gang anledningen byr seg. Den som ikke er forberedt vil måtte få sjansen igjen...
Håper han er sitert korrekt.

¨lol

over 19 år siden

¨lol

haha ja jeg er sikker på at nurket, jonag etc. vet mye bedre enn hb. dere er sansynligvis amatørspiller med 26.5 i hcp. hahah, takk for en god latter:)

Birdie Hunter

over 19 år siden

Birdie Hunter

Helt enig med Åpningsinlegget. Håper Aalbu tar tak i dette. Tror apsolutt Henrik som alle andre har bruk for mental trening. Ledet turnering - klabbet litt - kom ut av rytmen. Siste: Lå godt an over halvveis -klabbet litt - kom ut av rytmen - klabbet mer og datt ut av det gode selskap. Det var ikke uflaks nedi et hull eller no , men hodet som sviktet i går. Jonag har rett og lol er helt på bærtur.Lol har du noen gang vært i posisjon til å vinne noe under skarp konkurranse?? Hcp kan du senke med å gå i kjente trygge omgivelser. Husker et innlegg der en mente han var bedre enn ama tour spillerene, men han stilte ikke opp, gikk mest morgenrunder alene. Hodet og det mentale må og kan trenes som alt annet.

Kølla

over 19 år siden

Kølla

Jeg skal ikke uttale meg om Henrik trenger mental trening. Til det er jeg å regne som uegnet. Det jeg egentlig vil si her, er at det er stor forskjell på vanskelighetsgraden på Back nine og Front nine på Doral. Det gikk ikke galt med Henrik før på hull 2 der han fikk en unødvendig bogey. De første 10 hull var for Henrik ren plankekjøring i likhet med mange andre spillere. Problemene meldte seg først på hull 3 og 4. Det er 2 utspekulerte hull som krever sin mann. Det er klart at Doral ikke bare har enkle hull, men også en avdeling med vanskelige. Og de ligger alle på front nine. Se på profilen på 3-4-8-og 9 og sammenstill det med hullene på back nine. Her skilles klinten fra hveten. Det er selvsagt en fordel å ha spillt denne banen flere ganger. Dette har ikke Henrik. Nå har han sjansen til å vise at han har lært noe fra torsdag. Idag starter han på front nine, og det vil vise seg om han klarer å fokusere bedre. Det kunne vært fint om han fikk til 2 under par på første ni, og spille back nine som han gjorde torsdag. Da klarer han cut'en. Det hele avhenger at et bra resultat på de første ni.

bjørnar

over 19 år siden

bjørnar

Hvem er vi til å vite/fortelle at Henrik trenger mental trening?
VI er noen engasjerte amatør spillere på et forum, jeg tror og håper han vet hva han driver med og velger og stille meg utenfor noen "rådighetsgruppe"

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Vi er synsere, og vi synser. Om kun de som var eksperter innen visse fagfelt skulle kunne uttalt seg, ville det blitt fryktelig stille og kjedelig på samtlige forum på nettet.

Jeg tror også noen av begrensningene til HB ligger på det mentale. Det har vært mye nesten. At han har potensiale, er det ingen tvil om. Fulgte Ford-turneringen via WAP, og gjennomgangsmelodien var "God birdiemulighet...... men toputtet til par." Ikke bare på puttinggreenen de kan omgjøres til birdies.

Ønsker han uansett lykke til i Honda til helgen. Satser på at huet og puttingen sitter, og at han er i toppen 4 dager til ende.

Forbereder meg til ny helg på f5-knappen. Noen som kjente seg igjen i Atle Nielsens artikkel i "Norsk Golf"?

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Dette sier vel det meste.
http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=87731

Smilende Sam

over 19 år siden

Smilende Sam

Skal ikke uttale meg om Henrik spesielt, men det er ikke mange idrettsutøvere i dag som avviser mental trening kategorisk. Det har blitt en del av pakka for de fleste - i en eller annen form - og det man kan merke seg er at det ikke er noen som har sagt at huff - dette var unyttig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her