Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvilke skaft?

Fred Arne

over 21 år siden

Fred Arne

Hvilke skaft skal jeg kjøpe til Bang 450 driver og Bang SF wood?
Har ingen svinghastighet, men tror selv at jeg har en forholdsvis rolig og myk baksving, men med en kraftig akselerasjon i treffpunktet. 150m er ofte et 8jern, så tror jeg slår langt nok. Prøvde en slik Bang driver med UST Proforce 65 og hadde vel en carry på ca 230 m.
Skaftet skal være i lavere prisklasse så tenker på skaft som Ust Proforce 65, Grafalloy Blue, Harrison Striper J, Penley Stealth 70.

Hvem velger jeg?
Skal jeg likså greit velge samme skaft til driveren og wooden? Blir nok stiff ihvertfall.
Håper noe eksperter kan svar meg :-)

BP.

over 21 år siden

BP.

Hei,
på nettogolf.com har de et tilbud på SMT 455 deep bore, ferdig montert med Penley Stealth 70 skaft til kr 1600. Bare så det er sagt, så har jeg ingenting med ovennevnte selskap å gjøre, enn at jeg har bestilt en slik selv og gleder meg ;-)

BP

Steinar Boge

over 21 år siden

Steinar Boge

Det samme har jeg gjort, og jeg gleder meg også, og jeg har heller ikke noe annet med selskapet å gjøre, enn at jeg har bestillt denne driveren og Dynacraft Progressive Irons med RP Rifle skaft, noe som jeg tror blir et fantastiskt jernsett (og monteringen av jernsettet kostet kun 1,- kr).

BP.

over 21 år siden

BP.

Steinar,
hvilken type RP Rifle skaft og grep valgte du?
Tenker nemlig å benytte meg av samme tilbud selv ;-)

Steinar

over 21 år siden

Steinar

Skaft: Rifle Parallel Iron set flex 5.5 montert slik at jernene blir 1" lengre enn standard.
Grep: Midsize Tour Velvet VMM60R .600\" +1/16\" 55 g

BP.

over 21 år siden

BP.

Takk!

Lie

over 21 år siden

Lie

Steinar: Når du bestiller køller som er 1" lengre enn standard må jo lie-vinkelen justeres på hver kølle. Gjør nettogolf.com dette ?

Mvh osv...

Fred Arne

over 21 år siden

Fred Arne

6 svar og ingen ang det jeg spurte om. Kan ikke dere heller opprette en egen tråd og ta slikt der? Med andre ord, get a room!

Noen som kan hjelpe en usikker skaftkjøper??

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Fred Arne
Vil anbefale deg Accuflex 275 eller 265, topp kvalitet som blandt annet anbefales av Bang Golf og SMT golf.
Børje Pedersen
Nettogolf.COM

Lars Chr. Hansen

over 21 år siden

Lars Chr. Hansen

Hei Fred Arne

Et 450 ccm hode krever et skaft som tåler påkjenningene. Sweet spot er langt fra skaftet og vridningene er store. Grafalloy blue er spesielt designet for big heads.
Titanforsterkingen i Harrisonskaftet gjør også jobben, og min erfaring med disse er at de er meget stabile. Torque, lead og lag er viktige elementer når du snakker om svinger med høy grad av aksellerasjon i siste del av svingen.
Du bør opp i S flex, altså F/S modellen til Harrison.
Velger ikke bort de to andre modellene, men uten å vite mer om svingen din tør jeg rangere skaftene som føleger (til big heads)

Harrison Striper J
Grafalloy Blue
Penley Stealth 70
UST Proforce 65

Du trenger ikke bruke samme type i woodene. Det er en smakssak. Kreves ikke så mye av et slikt skaft.

Generelt vil jeg si at det nok brukes for mye tid og energi på drivere og driverskaft. Har prøvet det som er å prøve, og hele greia henger faktisk på en ting, og det er svingen min!! De fleste av oss kommer aldri i nærheten av en sving hvor utstyret alltid sitter, og med ørsmå endringer vil man altså komme i en evig søken etter perfekte driveren.
Husk at de fleste golfere varierer bl.a. driverens face angel(køllehodets horisontale posisjon) med opp til 5 grader fra slag til slag!!
Det betyr vel egentlig at selve fittingen av en driver bør baseres på minste felles multiplum slik at søket bør være etter en kombinasjon hvor resultatet blir gjennomsnittlig rettere slag.
Alle golfere spiller definitivt bedre golf fra fairway enn fra røff!!

mvh
Lars Chr. Hansen
PCS clubmaker

Et dusin baller

over 21 år siden

Et dusin baller

Kloke ord Lasse!
Ingen greier vel å motsi deg der... men denne svingen da...

Hvor får jeg kjøpt en bra sving da? Min lokale Pro er ikke det svaret jeg er på jakt etter da jeg hevder at de fleste driver "samlebånd undervisning" og i tillegg har lite eller ingen kompetanse om annen trening enn den som foregår på range`n tenker her på styrke/stretching og balanse trening som er viktige elementer for å få en bedre sving ved siden av det å faktisk ta Pro timer.

Har du noen geniale svar her også?

Sebastian Dalén-Willumsen

over 21 år siden

Sebastian Dalén-Willumsen

Til Lars Christian

Hva koster det å bytte skaft? Uten selve prisen på skaftet selvfølgelig...
Hvor holder du til? Selger du skaft også eller lønner det seg å kjøpe skaft i USA?

Har en Cobra SS 380... Høy svinghastighet (over 100 mph), hvis du har noe tips...

På forhånd Takk!
mvh
Seb

Til Fred Arne

Hvis det hjelper så hadde jeg selv en Bang, det var en Mellow Yellow riktignok, med Harrison Striper Ti skaft. Dette skaftet var jeg meget godt fornøyd med. Skaftet er veldig stabilt...det er bare å dra til!

Ballen gikk laaaangt, men svingen min gjorde at den ikke var nøyaktig nok. Trenger Cobraen`s offsett for å være litt jevnere i utslaget....

Lars Chr. Hansen

over 21 år siden

Lars Chr. Hansen

Til et dusin baller først!!(fint navn forresten)
Dette med proer og deres måte å jobbe på er nok i stor grad avhengig av hvor mye spilleren(oss vanlige) er villig til å satse selv. Har hatt mange samtaler med diverse proer om nettopp denne problemstillingen. Mange av dem er kapable til å gjøre brukbare golfere ut av de fleste av oss, men det er et tilbakevendende problem at den som kjøper protimer ofte ikke er villig til å gå hele den veien. Det blir for mye hit and run.
Personlig synes jeg proene kunne være flinkere til å gå tettere på spillerne og forseslå å lage et "program" slik at vi som kjøper protimer føler at vi blir tatt på alvor, og at vi blir fortalt om hvilke muligheter vi har. Det er mulig å endre en sving til det bedre, men de fleste av oss blir ikke informert av proene om at dette virkelig krever en innsats over tid.
En protime nå og da har etter min mening veldig liten effekt.

Til Sebastian

Selger selfølgelig skaft. Har du med et selv tar jeg en hundrelapp for montasjen. Da får du garanti bot brudd i hoselkant i ett år.
100+ i svingspeed sier jo litt, men må se hva du driver med ellers i svingen for å kunne gi deg et godt svar. fitting kun på svingspeed er ikke bra!! En indikasjon tyder på S-flex

Lars Chr. Hansen

Et dusin baller

over 21 år siden

Et dusin baller

Til Lars Christian
Hmmm svært så diplomatisk du svarte og ja jeg er helt enig med deg at det kreves trening på og utenfor banen. Problemet mitt fremdeles er at Proene selv legger opp til "hit and run" strategien og få er faktisk kapable til å sette opp et seriøst treningsprogram om det skal strekke seg utenfor banen, de har aldri hatt noen seriøs opplæring i hvordan dette kan gjøres.. ( PGA "utdannelsen" er langtfra bra her). synd .. veldig synd.. har lite lyst til å fortsette å sponse min lokale pro som ikke var god nok til å bli turneringsspiller så han ble ble Pro i steden ... nuvell ... Men bra pro?
Solen skinner så jeg får tusle ut og slå noen baller... muligens fler enn et dusin.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her