Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Tidpress på banen

Suzy

over 19 år siden

Suzy

Jeg blir litt irritert over mange som snakker om at vi må spille fortere på banen. Skulle tro at golf er en sport man vil bli fortest mulig ferdig med. Leste i en annen tråd om at man ikke skulle bruke tid på a putte ferdig men plukke opp ballen hvis man fikk en gimmie. Folk må da være helt av skaftet hvis de innbiller seg at de kan si det der er en gimmie og forvente at andre spillere ikke skal spille ferdig. Synes ikke at spill vanligvis er så tregt som alle snakker om. En runde på 4,5 timer er da helt greit. Har blitt jaget på av marshaler i sverige for at en omtrent skal løpe mellom hullene og det er jo som å si at den golfen vi spiller betyr null og niks så det viktigste er at vi kommer oss fort gjennom løypa og vekk fra banen. En jeg spilte med for en tid tilbake hadde fått advarsel om at de måtte sette opp tempoet eller forlate banen. Og de gikk rundt på 4timer og tre kvarter. Golf er joe n sport som kreven konsentrasjon, og kontrollerte nerver og det kan man glemme hvis man skal spille etter klokka.

DeLutte

over 19 år siden

DeLutte

Dette er jeg enig i.
På Jæren bruker vi vanligvis 3,5 timer på 18 hull og da har vi god tid.

Men på enkelte runder har man omtrent måtte løpe etter ballen og en har da brukt under 3 timer på hele runden. Noe slikt tar vekk hele gleden med golfen. Slagene går i hytt og vær, en blir stresset o.s.v.....
Med andre ord null utbytte av runden !

Vi takker også høflig nei til tilbud om å gå igjennom, dersom vi bare er 2 stk.
Da blir det jo småløping bort til teestedet, før en i en helsikes fart måker ut en drive, som selvsagt havner et helt annet sted enn den var tiltenkt.
Så stresser en bort til ballen for å slå slag nr 2, slik at de som fortsatt står på teestedet og venter, ikke skal bli stående for lenge.

Med andre ord, hele hullet ødelagt !

Nick

over 19 år siden

Nick

Man trenger overhode ikke stresse og mase for å spille en runde på 4 timer.

TAH

over 19 år siden

TAH

Suzy skrev: "En jeg spilte med for en tid tilbake hadde fått advarsel om at de måtte sette opp tempoet eller forlate banen. Og de gikk rundt på 4timer og tre kvarter."

For det første er 4 timer og 45 min alt for mye. For det andre er det fult mulig du ikke har fått full informasjon av denne spilleren. Det kan f.eks. hende at disse folka hadde 1 helt ledig hull forran seg.

Det er så mye rot blandt golfere at det er helt klart at vi trenger noen som kan følge med (Marshall).

Finnes ikke noe mer frustrerende enn en treg golfrunde hvor man har 4 surrekopper forran som ikke slipper i gjennom raskere grupper og som ikke har kontakt med gruppen forran seg.

Og som Nick sier: 4 timer på en runde er GOD tid.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

denne diskusjonen har versert mange ganger på forumet, og det er vel vanskelig å komme med noen nye argumenter.

Det er for lett å si det ene eller det andre i temaet, fordi det varierer stort fra bane til bane.

dersom det Suzy opplevde gjaldt noen som slapp ballen foran, så forstår jeg godt at Marshallen ber de kjappe seg.
Det Som er unødvendig, er når marshallene ber deg om å "presse på" ballen foran, slik at de går kjappere.
Dette er nettopp Marshallens jobb, og jeg har flere ganger opplevd å få beskjed om dette.

det skaper unødig stress hos de som skal gå fortere, og skaper også stress og kanskje dårlig stemning mellom flightene. helt unødvendig, og ikke særlig hjelpsomt.

en runde kan lett gås på 4 timer, det er jeg overbevist om, men 4 timer og et kvarter er nok snittet jeg bruker å gå Tyrifjord på.

er det lite press, og ikke folk foran, så går jeg lett på 3,5 - 3,3/4 time.

b

over 19 år siden

b

Hvem er det egentlig som skaper kø??

Er det den som går først og kanskje litt sent???

Eller er det den som kommer etter og ikke vil gå forbi uten at man nesten stopper fordi det er behagelig å ligge bak og skylde på den som tregt foran ---selv om den foran gjerne ønsker å slippe igjennom?

Den tredje ballen har jo to baller foran og kan irritere seg over den første og trenger ikke å tenke på å gå forbi engang.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

det er sant, og det er vel nettopp det du sier der som gjør at en diskusjon som denne aldri blir avsluttet med en "løsning".... :)

Nico

over 19 år siden

Nico

Litt menigsløs diskusjon dette. Baner er forskjellige (lengde, terreng, avstand mellom hull, etc), og spiller nivå er forskjellig fra bane til bane. personlig liker jeg å gå rimelig fort, men prøver samtidig å vise respekt for at det kan ta tid for en full 4 ball, der alle f.eks. havner i trøbbel. Det er ikke uvanlig at det kan ta opp til 5 timer på en runde dersom du f. eks. slipper igjennom noen. De som liker å bruke lang tid, bør være flinke til å slippe igjennom. Dersom det gjøres, no problem. Mener det er et mye større problem med folk som lar seg irritere på en full bane, der alle venter/stanger i ballen forran og det er meningsløst å slippe igjennom. Ser for ofte at mange reagerer med roping/kjefting og spiller farlige baller i hælene på de forran. Mener vi skal SLIPPES forbi og ikke tvinge oss forbi. En høfflig henvendelse når vi møtes på samme Tee, er etter min mening eneste måte dersom det er åpenbart god plass forran de vi ønsker å passere.

b

over 19 år siden

b

Den som sier høflig nei takk til å gå igjennom blir i svært mange tilfeller hovedårsaken til køproblemet.
Ingen går igjennom 2 baller uten store problemer gjennomgående for de bak.

Dette er det samme som i trafikken - bil nr to ligger bak bil nr 1 og "trykker" - bil nr 3 venter til nr 2 kjører forbi, noe som ikke skjer og den lange køa er ett faktum.

Selvsagt hjelper det å luke ut nr 1, men det er nr 2 som er årsaken.

n00b

over 19 år siden

n00b

Enig i det b sier her, men jeg skjønner også godt dem som gruer seg for å gå gjennom. For min egen del (høyhandicapper) ender det ofte som DeLutte beskriver, med et totalt mislykket hull hvor man ender opp med å "plukke opp" etter to-tre mislykkede utslag for ikke å plutselig å bli hovedproblemet til køen.

De fire trege middelhandicapperne som slapp meg og nybegynnerkompisen min igjennom står tilbake og mumler (akkurat høyt nok til at vi kan høre det) "herregud.... hva var det vi slapp igjennom nå...?"

Jeg får av og til inntrykk av at man må være bedre enn dem man skal gå forbi for at det skal være akseptabelt.

Baccus

over 19 år siden

Baccus

Det er meningsløst å si hvor lang tid en golfrunde tar. Du er helt avhengig av de disposisjoner ballene foran deg tar. Dersom det neste hullet du skal slå ut på er ledig, og det er kø bak deg, skal disse neste ball slippes gjennom.

Selv tilhører jeg en gjeng som spiller raskt. En gang brukte vi 2:45 for en 4erball over 18 hull. Da var vi riktignok første ball på banen om morgenen, og hadde aldri noen foran. (Ikke bak heller for den saks skyld.) De samme fire spillerene har opplevd å bruke godt over 5 timer.
Det var på en bane som er nevnt ovenfor. Det var "seniordag", og liten fart.

Golf må være et ork og slit for de som ikke har evnen til å tilpasse seg og ta livet litt sånn som det kommer. Dersom alle på banen gjør sitt beste og har et øye bakover, flyter det hele som regel helt greit.

teddy

over 19 år siden

teddy

Rekorden min på 2 x 18 hull er 4,5 timer. Slå den!

Calle

over 19 år siden

Calle

Hva er vanskelig med det a ?

Går selv lett 18 hull på hjemmebanen alene på 1.30 min. Går lett to runder på 4 timer alene maks 15 slag over par totalt.

?

over 19 år siden

?

Calle - du må jo gå to runder på godt under tre timer dersom du lett går en på 1.30?

- medlem på Ballerud?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hvor mange minutter er det i en time?

1.30 betyr en og en halv time, bare sånn til oppklaring for de som ikke kan klokka.

Kverrulant

over 19 år siden

Kverrulant

Hvis man først skal kverrulere får man gjøre det skikkelig.

1.30 min betyr 1 minutt og 18 sekunder forutsatt at punktum brukes som desimaltegn.
1t30min eller 1.5t betyr en og en halv time.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

kveruler i vei. vi andre skjønte hva han mente.

?

over 19 år siden

?

Kverulering er gøy!

Du må lære deg å lese Yngve. Hvis man LETT går 18 hull på 1t30 min betyr det i min verden at man uten å anstrenge seg kan gå på under 1t30min...

teddy

over 19 år siden

teddy

Hvorfor svette og gå, når en kan kjøre bil? Mye mer behagelig og ikke så slitsomt.

teddy

over 19 år siden

teddy

Har ingen seriøst gjort dagen fullkommen med 2 evt 3 x 18 hull (golfbil) og middag på klubbhuset?

Hva slår det?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

joda, vi har arrangert 2x turneringer hver sommer, og er familiær med tanken på en 3x turnering til sommeren.
da blir det frokost, runde, lunch, runde, middag, runde, øl......

O)

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Ser ut som om vanlig golf plutselig har blitt en annen idrett... "Hva er rekorden din i golf...? - Jo 18 hull på 43 min 17sek.... "
Dere som er opptatt av å spille så raskt bør satse på speedgolf i stedet!
http://speedgolfinternational.com/

Ikke noe rart det blir stress når det er om å gjøre å "gå" runden på så kort tid som mulig!
Jeg synes heller ikke at venting og køgåing er noe moro, men JEG har vel i hvertfall større frustrasjoner i mitt liv en en treg golfrunde...

teddy

over 19 år siden

teddy

Enig i at det er sjarm med litt venting også, i golfbilen om sommeren er det standardutrustning med kaffekanne og litt snacks! Noe å drikke i kjøleboksen er også deilig. Så da får det bare ta den tiden det tar...

Nå venter vi jo bare på at kong vinter skal stikke, slik at sesongen kan komme i gang...

bjørnar

over 19 år siden

bjørnar

dette er noe av det rareste jeg har sett.. INGEN som er HELT uenig med det han/hun som starter tråden sier? Jeg har selv 5 i hcp, ogikke for å virke som en drittsekk, men jeg HATER treige grønnkort spillere. HVA lærer man på grønkort kurset? EN ting, 'Gå fort, slipp igjennom, plukk opp hvis slag er brukt opp, bla bla' Så gjør dette da. Dere som går tregt og liker å kose dere på golfbanen. Hvordan tror dere spillet til de som er litt bedre går når de må vente 5 min på hvert hull? Og det skjer aldri at en 4'er flight slipper igjennom en annen 4'er flight.
OG ja jeg har hatt grønt kort selv, jeg var ræva men spilte alltid fort nok til å ikke gjøre livet surt for folk, og jeg respekterte at det var folk utpå der som slo lengre og bedre, så jeg tok meg ikke 4 minuter på hvert slag.

nå får jeg sikkert "bla bla, drittsekk. ta det med ro osv" tilbake her, men det..... driter jeg :P

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

bla bla, drittsekk. ta det med ro osv

?

over 19 år siden

?

Helt enig med deg bjørnar!

Golf er et konsentrasjonsspill, og det er lite som er så ødeleggende for konsentrasjonen som venting foran et slag.

4 timer er ok, 1:30 er litt for raskt for min smak : ). De fleste baner praktiserer 4:00 en norm noe som må respekteres. De som mener dette er alt for raskt får opprette sin egen klubb og bygge bane for 5 - 6 timers runder.

cleese

over 19 år siden

cleese

Og jeg som trodde at dere spillte golf fordi det var en hyggelig og sosial sport. Hvis det er tid dere går på, så må det vel være bedre å melde seg på i en maraton. IDIOTER!

Roger

over 19 år siden

Roger

Kunne ikke vært mer enig cleese. For meg er golf hyggelig og sosialt. Går folk raskere bakfra, værsågod, jeg slipper dere gjerne frem, men ikke begynn og brøl og hyl hvis jeg ikke er oppmerksom på at dere står klar på tee når jeg står på fairwayen...

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

vel, cleese er bare ute etter å piske opp stemningen på gamle tråder, og han spiller garantert ikke golf, så det er vel ingen grunn til å bry seg om hans innspill heller.

cleese

over 19 år siden

cleese

Helt riktig Innmari, jeg spiller ikke golf, men jeg har forsøkt, faktisk forsøkt mye og det er nettopp andre spilleres manglende evne til å akseptere at noen går litt saktere som er en av grunnene til at jeg ikke gidder mer.
Kanskje du er en av dem som tydeligvis ikke vil bry deg om noen som ikke gjør akkurat som du vil, og som ikke gjør som deg.

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

så nå skal din manglende evne til å spille golf og ta hensyn til medspillere gå ut over oss, ved at du spruter edder og galle på et forum som omhandler et tema som ikke interesserer deg??????

get a life.....

Pleese Cleese

over 19 år siden

Pleese Cleese

No more bullshit.
Kos deg rundt Sognsvannet

Noddy

over 19 år siden

Noddy

Cleese, spill så sakte du vil - men slipp oss andre som ikke har planer om å bruke hele dagen frem!!- R..HØL

heksehylet

over 19 år siden

heksehylet

Jeg blir helt satt ut av dette tidspresset det ofte blir diskusjon om. Har ikke kommet i gang før lysten til begynner å dale.

Er i dårlig form, og gruer meg til å bli jaget av banen (som også er min)

Det er fler som har opplyst at de begynte med golf netopp av samme grunn som meg.

Formen kommer nok etter en stund, huff for noen ubehagelige en kan vente i mellomtiden. heldigvis har jeg ikke hørt om slike tilfeller på min hjemmebane eller fra kjente på jæren.

De Lutte nevner tidspress der også.

Takk likevel for skremmeskuddet. Jeg skal ta en tur på beina noen kilometer i kveld.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her