Marius Gebhardt
Rutine er viktig!
Det er noen få viktige elementer i en rutine som gjør den så viktig:
En rutine er med på å forhindre at du har "urene" tanker i hodet når du skal slå. Det fungerer slik at hjerne har bare en viss resurs til tankeprosesser, og fyller man hodet med tanker om rutinen, så reduseres de "urene" tankene i hodet (sånn som: jeg må ikke slå i vannet, eller nå må jeg passe på at jeg ikke treffer tykt/tynt osv.)
En annen forklaring på at en rutine er viktig er at du starter en "triggereffekt", har du startet på rutinen, så har du på en måte startet slaget, alt går i ett fra du starter rutinen, til slaget er utført.
Dette gjør at hele golfslaget blir mer automatisert, hele prosessen går automatisk uten å tenke på hva vi gjør, det er da det fungerer best. Andre automatiske bevegelser er f. eks å gå, kaste en ball (for de fleste av oss) hoppe osv. de fungere meget bra fordi vi ikke tenker på hva vi gjør. Forestil deg at du tenker på hva du skal gjøre når du går, det ville gjort det mye mer komplisert å gå.
En rutine bør ikke være alt for lang (15-40 sekunder).
Det finnes heller ingen mal på hva som er en god rutine. En god rutine kan fungere bra for en og dårlig for en annen, prøv derfor å finn din egen rutine ved å prøve deg frem.
Selv har jeg en rutine som er slik:
• Etter at ballen er pegget opp, eller den allerede ligger i på bakken, og jeg har bestemt meg hvilket slag jeg skal slå.
1. Går jeg noen meter bak ballen.
2. Tar en meget rolig sving (den skal være så rolig at jeg klarer å gjøre den så optimalt som mulig), deretter.
3. Stå bak ballen å sikte inn på målet, og ta ut et siktepunkt.
4. Gå bort til ballen.
5. Adressere køllen.
6. Se på målet.
7. Justere køllen mot målet.
8. Se på målet.
9. Se på ballen.
10. Utfør slaget.
Dette er en rutine som fungerer veldig bra for meg, men er bare ment for å vise hvordan en rutine kan være. Det er viktig at det er fysiske elementer i rutinen.
Det tar ikke så veldig lang tid å lære seg en slik eller lignede rutine, så det er det vell vært.
Håper dette ikke var for komplisert, og håper det ga deg litt svar Birdie Hunter.