Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rutiner før slag-viktig eller?

Birdie Hunter

over 19 år siden

Birdie Hunter

Leser at det er viktig å ha en lik rutine før hvert slag.
Dette syns jeg er vanskelig og skriver jeg opp det jeg ønsker å ha med blir det for mye. Fokuserer jeg på en ting faller noe annet ut.
Hvordan takler dere dette?

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg gjør rimelig det samme før hvert slag, er ikke veldig veldig nøye men akkurat nok til å holde meg avslappet. Når jeg står over ballen og klar til å slå teller jeg inni meg, skyver hendene litt venstre før jeg starter svingen. Som en trigger. Funker bra det.

Nå har jeg lagt meg til en uvane på chipping at jeg lener meg mot høyre, helt ubevisst, og lener meg akkurat litt for langt rett før jeg slår. Merkelig sak :) Men nå skal jeg lage meg en lik rutine som slagene her. Tror jeg har kakka huet mitt for hardt i noe så jeg må fikse den buggen der.

stianol

over 19 år siden

stianol

Har begynt med å skyve hoften litt ut til venstre (kanskje hendene litt også, men ikke fokusert på det) før jeg starter svingen, og synes det gir samme effekt som du nevner Gunder. Da blir baksvingen mer rolig og kontrollert. Ellers blir det litt sånn plutselig takeoff....

Gunder

over 19 år siden

Gunder

En annen vri av det som Stianol og jeg gjør ligger i Aaron Baddeleys rutine. Etter en ypperlig link gitt av en annen scangolfer fant jeg denne:

http://www.v1home.com/SwingStore/Models/AB8377DF.avi

Han har en lett bøy i armene ved adressering, og strekker litt på armene rett før han starter baksvingen. En glimrende trigger syns jeg. Må testes :p

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ellers så har du jo også vrien til vår venn sibirkløfta.
sett venstrefoten i Sibir, og len overkroppen over til Kløfta. Der har du det perfekte utgangspunktet for en flott sving.

hp

over 19 år siden

hp

det er ok med rutiner,bare det ikke blir helt ben crane

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Rutine er viktig!
Det er noen få viktige elementer i en rutine som gjør den så viktig:
En rutine er med på å forhindre at du har "urene" tanker i hodet når du skal slå. Det fungerer slik at hjerne har bare en viss resurs til tankeprosesser, og fyller man hodet med tanker om rutinen, så reduseres de "urene" tankene i hodet (sånn som: jeg må ikke slå i vannet, eller nå må jeg passe på at jeg ikke treffer tykt/tynt osv.)
En annen forklaring på at en rutine er viktig er at du starter en "triggereffekt", har du startet på rutinen, så har du på en måte startet slaget, alt går i ett fra du starter rutinen, til slaget er utført.
Dette gjør at hele golfslaget blir mer automatisert, hele prosessen går automatisk uten å tenke på hva vi gjør, det er da det fungerer best. Andre automatiske bevegelser er f. eks å gå, kaste en ball (for de fleste av oss) hoppe osv. de fungere meget bra fordi vi ikke tenker på hva vi gjør. Forestil deg at du tenker på hva du skal gjøre når du går, det ville gjort det mye mer komplisert å gå.

En rutine bør ikke være alt for lang (15-40 sekunder).
Det finnes heller ingen mal på hva som er en god rutine. En god rutine kan fungere bra for en og dårlig for en annen, prøv derfor å finn din egen rutine ved å prøve deg frem.
Selv har jeg en rutine som er slik:
• Etter at ballen er pegget opp, eller den allerede ligger i på bakken, og jeg har bestemt meg hvilket slag jeg skal slå.
1. Går jeg noen meter bak ballen.
2. Tar en meget rolig sving (den skal være så rolig at jeg klarer å gjøre den så optimalt som mulig), deretter.
3. Stå bak ballen å sikte inn på målet, og ta ut et siktepunkt.
4. Gå bort til ballen.
5. Adressere køllen.
6. Se på målet.
7. Justere køllen mot målet.
8. Se på målet.
9. Se på ballen.
10. Utfør slaget.

Dette er en rutine som fungerer veldig bra for meg, men er bare ment for å vise hvordan en rutine kan være. Det er viktig at det er fysiske elementer i rutinen.
Det tar ikke så veldig lang tid å lære seg en slik eller lignede rutine, så det er det vell vært.
Håper dette ikke var for komplisert, og håper det ga deg litt svar Birdie Hunter.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Sibirkløfta er helt fantastisk ja. Aldri sett noen tulle så mye i preshotrutina si heller.

Garcia hadde jo noen flotte rutiner før. Hva gjorde han? Var det 17 ganger han grep kølla med fingrene før han slo? Det er vel å dra den litt langt ja.

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Gunder, hvis du hadde fulgt med på Garcia, hadde lagt merke til at han noen ganger griper kølla 17 ganger og noen 12, noen 5 osv. dette er ingen rutine, men heller et meget godt tegn på at man bryter en rutine.
Prøv å legg merke til når PGA proffene ikke utfører rutinen sin konsekvent, da går det ofte galt, f. eks Jose Maria Olazabal har en tendens til å være inkonsistent med sine rutiner når han blir stresset, dette har han tapt flere turneringer på. Tiger Woods en som sjelden eller aldri endrer sin rutine pga. stress, han er meget konsistent i sin utførelse av rutinen sin.
Se og lær!

Sibirkløfta

over 19 år siden

Sibirkløfta

Yngve og Gunder: Det er ikke så lett å forstå noen som ligger en tre-fire klamme hakk foran dere.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Marius: bra innspill her oppe ! flott forklaring.

Heldigvis har Garcia endret rutinen sin og bruker mindre tid nå. Skal følge med neste gang jeg følger han om hvordan han bryter rutinen. interessant!

Kløfta vår: Jeg vet ikke hvilke hakk du snakker om, men det kan jo kanskje være intellektet ditt. I så fall skjønner jeg jo ikke hva du mener, men det har du jo allerede skjønt. Avansert.

Jånn Daili

over 19 år siden

Jånn Daili

Her er et forslag til enkel rutine:

1. Gå bort til ballen
2. Slå den

Vips

over 19 år siden

Vips

Har min rutine med å stille meg opp litt bak ballen ta ut siktepunkt og ta en rolig prøvesving. Stiller meg så opp, finner retning adresserer ballen og lapper til den. Dette tar sjelden så lang tid.

Men av og til har jeg gjort som Jånn Daili råder oss til å gjøre. still deg opp og slå ballen. Av og til funker det som bare f... langt og rett og dit ballen var tenkt.

Men det er jo en og annen gag at ballen går noe så inni h....... langt til skogs å da. Nesten uavhengig av hvilken rutine en har.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her