Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

1. runde på "Blue Monster"

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Henrik går om snaue to døgn ut i siste ball på Doral-banen. Tee time er 1:09 pm og med tidsforskjellen til Florida, som vel er på seks timer, vil det si at han starter 19.09 norsk tid. Han går for øvrig ut sammen med David Branshaw og Ken DukeFord.
I fjor gikk cut'n på 3 under par etter to dager. Skal vi tippe 70 på Henrik? Og at han klarer cut'n med ett slags margin denne gangen??
Eller hva tror dere?

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Etter å ha lest artikkel om caddie&Henrik i Norsk Golf tipper jeg en ok start på 68, samt oppfølger på 69.

Til slitt: Topp-20.

704

over 19 år siden

704

Jeg tror også det er en bane som passer Henrik bra. Det kan virke som han har litt problemer med å plukke med seg nok birdies når banene blir for "for enkle" sammenlignet med konkurrentene. Men Doral skulle jo gi nok av utfordringer, så me spill opp mot det han viste i Buick og FBR skulle nok en topp 20 være innen rekkevidde som Fooore sier.

Jeg gjetter på

over 19 år siden

Jeg gjetter på

71 (+/- 7 slag) ;)

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Jeg tipper -4 første runde. -12 totalt og topp 10.

ikke for høye forventninger

over 19 år siden

ikke for høye forventninger

Nå må vi ikke ha så høye forvetninger som vi hadde under ol. Da vi skulle ta syv gull i langrenn og tapesere pallen i skøyter... ¨Så jo hvordan det gikk.
Vi burde være fornøyd hvis han klarer cutten i førsteomgang. Jeg er evig opptimist selv...
Håper på noe stort..

Gleder meg som en unge..

704

over 19 år siden

704

Jeg er også godt fornøyd hvis han klarer cuten. Poenget mitt var bare at hvis han spiller like bra som han gjorde i Buick og FBR så har han gode sjanser til en topp 20, for jeg tror det er en bane som kan komme til å straffe veldig mange...

Spesielt bør han ha bra muligheter på par 5 hullene. Men til gjengjeld er jeg redd han kommer til å slite på par 3, slik han har gjort så langt i år (i forhold til de beste).

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Jeg har også hatt inntrykk av at han har slitt mer enn de øvrige med par 3 hullene. Sjekka derfor statistikken og ser at han ligger helt nede på 173. plass (av 194 spillere) når det gjelder prosentvis andel med birdie eller bedre på par 3 hull. Han har totalt sett +5 på par 3 hullene (94. plass) på sine 19 runder. Sml. med -4 på par 4 hullene (20. plass) og -25 på par 5 hullene (62. plass).
Han ligger for øvrig fortsatt godt an på satistikken for "3-Putt Avoidance" - 19. plass. Det var vel den statistikken han ledet en stund

Vi krysser fingrene for fortsettelsen. Håper en krevende bane passer ham. Har jo virket sånn hittil... ...

elbow

over 19 år siden

elbow

Siden Bjørnstad går ut sist i dag, er det kanskje en liten mulighet for å få sett noen glimt av ham på SportN, dersom han er i nærheten av teten vel og merke. Hadde i så fall vært artig. Kan vel telle på to hender de slagene jeg har sett av ham så langt...

Virrum

over 19 år siden

Virrum

Er det noen som har linken til free tourcast for denne turneringen?

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Starter på hull 10 i dag. God start med birdie:-)

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Ny birdie på gang på 12, eller ??

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

YEZZZ!

Jada

over 19 år siden

Jada

virrum: tror man må betale for tourcast nå...

Courvoisier

over 19 år siden

Courvoisier

Gratis tourcast:

http://tourcast1.pgatour.com/R2006008/appfree/

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Klart for et av de vanskeligste par 3 hullene på touren... Og Henrik som har "slitt" litt med par 3 så langt...

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

To vanvittig 4-hulls strekker Villegas hadde i dag... 9 under på 8 hull på rad med en liten pause imellom.. Sterkt!

Heia Henrik! Villegas er fersking, så det er ingen grenser for hva man kan få til.

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

En aldri så liten birdie på et par tre høl hadde gjort seg nå...

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Mulig med en birdie fra tre meter....

Nope,,,

over 19 år siden

Nope,,,

Yngve

over 19 år siden

Yngve

men han ligger jo bra an uansett.....

spiller gode innspill, men mangler litt på puttinga.

Bernt: send Henrik en Putter....... please....... :O)

Courvoisier

over 19 år siden

Courvoisier

Birdie!

-erik-

over 19 år siden

-erik-

Birdie på 16!

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

..og der hoppet han 20 plasser på lista!

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Spiller stort i dag!!

Kristoffer

over 19 år siden

Kristoffer

Livet som golfkonger: http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1239237.ece

Yngve

over 19 år siden

Yngve

æsj.... lusent innspill. ligger i fairway foran greenen...

Virrum

over 19 år siden

Virrum

Uff...hull 18 er jo et slemme hull

elbow

over 19 år siden

elbow

Jøss, der fikk vi jammen se et slag live også (2. slaget på 18.)!

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Etter Google Earth å dømme ligger Henrik i nærheten av et svært tre etter utspillet på 1. ... Håper bare ikke det skaper vansker for han...

Oah

over 19 år siden

Oah

Golf.no har en reporter på plass:

"Ligger vanskelig til, bak noen palmetrær. Han har 200 meter frem til flagget, som står langt bak til høyre."

lurer

over 19 år siden

lurer

Hvordan finner du frem til banen på google earth?

704

over 19 år siden

704

Nydelig redning for birdie :o)

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

lurer:
Du kan søker på "doral, fl, usa", ev zoome inn på Florida og søke på doral,us. Lurt å krysse av på "Golf" under Layers så er det enklere å finne banene... Der hvor det er god oppløsning, og det er det jo mange steder i junaiten (på Google Earth!) er det ganske morsomt å følge med. I tillegg er det jo en meget nøyaktig "avstandsmåler " som du får fram ved å trykke ctrl+xl

lurer

over 19 år siden

lurer

Takk, lastet det akkurat ned så det var litt ukjent :-)

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

lurer:
mente ctrl+6 (og ikke x!!) - for å få opp avstandsmåleren

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Søørn også ... vrka litt unødvendig med den bogeyen på hull 2...?

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Og 10 sek etter at jeg hadde skrevet "unødvendig" bekreftet AR det "unødvendig...!"

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Nydelig uspill på det 3, for HB sml. med de som har birdie på hullet (Shot comparizon på tourcast)

elbow

over 19 år siden

elbow

Ooops, i vannet gitt...

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

...AR burde følge med på Tourcast...

704

over 19 år siden

704

OUCH!! 3 over på de to siste nå...

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Dobbel....

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Og nå kommer et vanskelig par tre-hull over vann... huff....

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Ooops det va'kke langt fra vannet igjen. Til gjengjeld ble det forholsvis langt fra pinnen....

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Nå rakner det.... Fortsatt langt til hølet etter 2. slaget...

704

over 19 år siden

704

blir nok ny bogie... synd

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Den flotte prestasjonen på de første ti er borte i løpet av de siste tre...

Kopite

over 19 år siden

Kopite

Huffda. Ryker cutten nå? HB har vært flink tidligere til å komme tilbake etter dårlige hull, men nå har han tre på rad.
Bounce back now!

Viljar Hylkje

over 19 år siden

Viljar Hylkje

Dette ble sørgelige greier, går heller og måker snø for å se om det hjelper Bjørnstad til en bedre score.

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Birdiekjangs på 6. - vel 7 fot

faen

over 19 år siden

faen

par

Nope

over 19 år siden

Nope

pling!

over 19 år siden

pling!

trenger ikke mental trening.
har du hørt om dårligere timing på en uttalelse..

Anal Ysator

over 19 år siden

Anal Ysator

Noe er helt på trynet med HB i dag, han har jo helt mistet piffen på driving distance, har han brukket driveren sin eller ???

plong

over 19 år siden

plong

Se hva Henrik sier selv etter runden>

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/golf/article1239378.ece

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ehm. Hvis han sier at han ikke syns han trenger mental trening, så gjør han sikkert ikke det. At han slår bogeys trenger ikke å bety svakheter på det mentale plan. Forståsegpåerne som ikke vet hva som har skjedd, eller som ikke skjønner at sånt bare skjer i golf, vel, jeg syns dem kan holde klokelig kjeft ;) Henrik og temaet hans vet nok sakene sine, men kan selvsagt bli bedre på flere felter.

Synd det gikk som i dag - la oss håpe på bedre spill i morgen. Karen har jo potensial til å spille virkelig bra golf. Starten på runden i dag tyder på bra potensial, og la oss håpe han får til noen knallrunder (helst 3).

tiggern

over 19 år siden

tiggern

han sier at han mistet rytmen. Hvor mistet han den? ligger den igjen ved forrige green mellom noen gresstrå? Nei tror ikke det! Rytmen sitter i hodet, mister man den er det kun mentalt.

Og slik skjer ikke bare i golf det er en grunn til det, det var ikke vansklige slag han misset, det var ordinære slag han har slått ti-1000 vis av ganger.
Hvis du Gunder mener at sånt bare skjer, og godtar det, ønsker jeg deg lykke til med golfen du vil trenge det hvis du skal videre.

Jeg er enig med en bogie ikke nødvendigvis betyr noe mentalt sett, men en serie på tre hull er et klart tegn på at man ikke klarer å holde fokus.
H:B har jo en klar tendens til å spille dårligere på siste 9 så for meg var ikke dette noen overaskelse.

Hva skal H.B si til seg selv?
"sånt bare skjer i Golf. Ingenting jeg kan gjøre med det"
eller
"hvorfor skjer dette så "ofte", hva kan jeg gjøre med det?"
Jeg vet hva jeg ville ha gjort, det motsatte av Gunder's instilling.

Immi Grant

over 19 år siden

Immi Grant

Riktig, tiggern. Det er derfor du er der du er, mens Gunder bare er der han er.

Stå på, tiggern. Ingen ting er mer underholdende enn de som sitter i kjelleren og tar'n helt ut!

tiggern

over 19 år siden

tiggern

Jeg forstår ikke hva du mener Immi Grant. Forklar deg litt besre er du snill.

Immi Grant

over 19 år siden

Immi Grant

Det jeg mener er vel at ALLE på touren får en knekk av og til. Til og med Tiger får dobbeltbogey, og hvordan disse takler det er trolig forskjellig.

Hva vet du egentlig om hvordan HB tenker? Kjenner du ham personlig, eller har du bare lest om ham i media?

Det jeg mener er vel at det låter litt rart at noen skriker opp om feil mental innstilling til personer som faktisk lykkes VELDIG bra, og uansett temmelig sikkert mye bedre enn personen som skriker.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

jeg snakker ikke om den mentale instillingen til H.B den aner jeg ingenting om.
Derimot er jeg uenig i hans uttaleser i går der han sa at han ikke ville prioritere mental trening, at det ikke hadde noe for seg.
Jeg synes det er påfallende at ting skjer med spillet hans på tilsynelatende samme tid hver gang og at det kommer i bøger eller serier om du vil. Han er jo ikke noe dårligere spiller på back nine og fysikk formen hans er jo upåklagelig, så hva er da grunnen til dette? Alle som spiller golf vet hvor vanskelig det kan være å holde fokus og det er netopp dette mental trening dreier seg om. Når man får den berømte knekken skal man ha trent litt for å komme seg raskt ut av den. Ett slag om gangen er lettere sagt enn gjort.
Jeg mener fremdeles at H.B burde, om han ikke allerede har gjort det gi det en mulighet, det krever minimalt med tid og har hjulpet mange. Har aldri hørt om noen som har tatt skade av dette.

Immi Grant

over 19 år siden

Immi Grant

Og jeg synes at han tross alt klarte å karre seg inn på par.

Jeg er ikke enig i at det skjer ting med spillet hans på tilsynelatende samme tid hver gang. At det kommer i bølger er ganske naturlig.

Jeg er helt enig i at han sikkert kunne trent mer mentalt, men jeg kan ikke se at verken du eller jeg har noe med hans prioriteringer å gjøre.

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Helt sinnsykt av Bubba Watson å spille nok en runde uten å få bogey!!!!

Han har nå spilt 93 hull uten å få bogey!!!!! (18 hull fra Ford Championship, hele turneringen fra Chrysler Classic of Tucson (72 hull) og de 3 siste hullen i turneringen AT&T Pebble Beach National Pro-Am

Og så driver han jo helt sinnsykt også!

tiggern

over 19 år siden

tiggern

At dårlig spill kommer i bølger er et resultat av at du blir "satt ut" av et dårlig slag. Det er ikke naturlig, men et signal på at man ikke klarer å glemme det dårlige og kun fokusere på neste.
Hvorfor skal de komme etterhverandre?
De beste spiller jevt over bra eller dårlig, de har ikke store forandringer i kvaliteten på en runde.

Vi har ingenting med hans prioriteringer å gjøre det er jeg helt enig i, men dette er et debatt forum hvor litt av meningen er å komme med synspunkter,erfaringer og meninger.

Vi diskuterer jo ikke dette med HB, men med deltagerne på forumet, så jeg ser ikke helt problematikken i å diskutere dette.

Immi Grant

over 19 år siden

Immi Grant

Til tiggern. Selvfølgelig kan du diskutere dette på forumet. Jeg synes bare det er slitsomt med folk som skal ha en forklaring på alt, en mening om alt og ikke minst en løsning på alt.

Slik jeg ser det, spiller HB bedre enn de aller fleste våget å håpe på. Når han nå er på nivået der oppe, handler det mye om å bryte grenser. At han får en db og to bogeys på tre hull KAN også være tilfeldigheter, selv om du tydeligvis VET det motsatte.

Du VET tydeligvis også at "de beste spiller jevnt over bra eller dårlig" - vel det er ikke min erfaring. Jeg for min del bare håper at HB ikke tar hensyn til alle besserwissere som opptrer på golfforumene.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

Kan du fortelle meg hvorfor dårlige slag skal komme etterhverandre?
Tror du kanskje at teknikken ikke er god nok?

HB har spilt over all forventning og han har etablert seg raskere enn noen kunne drømme om, hadde han spillt jevt ville han jo ha vært helt i toppen. En utrolig prestasjon er det uansett.

Hvis han er i angreps pos. og er nødt til å spille risky er det klart at det kan føre med seg dårlige scorer, men i dette tilfellet var han ikke det. Det var "enkle" standard slag som sviktet flere ganger etterhverandre.

Hvis du synes det er plagsomt med meninger,forklaringer og løsninger er du kanskje på feil web side, og hvis eneste måten du kan diskutere på er å sende sarkastiske meldinger kan du godt la være å delta.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Hvorfor dårlige slag skal komme etter hverandre?

Jeg sier ikke at det selvfølgelig KAN være hodet som "svikter", men la oss for moro skyld leke litt med statistikk.

La oss si at vi skal kaste en terning en masse ganger, og at et "dårlig" kast er tallet 6. Hvis jeg kaster en 6'er, når er det størst sjanse for at jeg får den neste 6'eren?

a) Neste kast
b) Tre kast fra nå
c) Seks kast fra nå

Front

over 19 år siden

Front

Ingenting som vikter nå. HB har jo åpna med to birdies!

tiggern

over 19 år siden

tiggern

o.B

tiggern

over 19 år siden

tiggern

til Anne kari altså!!!

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Til tiggern, hva mener du?

Immi Grant

over 19 år siden

Immi Grant

Hehe. Tiggern vet ikke svaret...

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Tiggern: Nei ja enig med deg. Kanskje noe burde gjøres. Jeg liker bare å tenke enkelt jeg. Tror nok HB får bedre sistedager etterhvert som han blir vant til presset. Er jo det alle sliter med.

Og nei. Jeg skal neppe videre med golfen jeg :)

Anonym feiging

over 19 år siden

Anonym feiging

tiggern:
ikke bry deg om Anne Kari. hun er bare pre-menstruell.
det er bare kverulering akkurat nå føler jeg.
hva er årsaken til at det blir kverulering?
kan det være fordi man er tomme for gode argumenter, og skriver ned noe kjapt og surt, slik at temperaturen holdes oppe?

jeg tror det....

Henrik trenger erfaring... det er min mening. mental trening er sikkert fint, og for alt vi vet, så driver Henrik mye med mental trening, men han har ikke noe eget apparat for den mentale treningen!

Tiggern, du sier at de beste spiller mer stabilt enn Henrik.
dette er ganske lett å motbevise bare ved å se på scorekort statistikkene fra PGA.

tenker du ikke på at han er rookie? han har kanskje mange år på baken, men han har 2 måneder bak seg som PGA spiller, og det er klart at han skal ryke på noen smeller i denne fasen som førsteårs PGA spiller.
Det er klart at mye av årsaken er mental styrke, eller manglende evt.
Men, det er ikke dermed sagt at man må kjøre på med eget treningsprogram for mental styrke alikevel. Igjen. han trenger erfaring. og med erfaringen så kommer mental trening og bedre mental styrke.

ingen av dere, hverken du eller Anne Kari kan motsi dette......

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Til Anonym Feiging. Jeg er HELT enig med deg. Det er for øvrig Immi Grant også, min søster som sitter her sammen med meg :-)

Men jeg er litt spent på svaret...

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Tiggern?

tiggern

over 19 år siden

tiggern

anne kari!!

hvis du virkelig er en dame håper jeg at jeg aldri treffer deg uten om med en golfball i panna!

Statistikk kunskapene mine er nok ikke helt oppdatert, så det er meget mulig at jeg går på smell her. Det er vel en uavhengig situasjon så sansynligheten vil vel være 1/6 hele tiden. Så det er vel like stor sjanse for å få en sekser på 2. kastet som det er på 6. kastet.
Jeg forstår ikke helt hvor du vil, jeg kan helt sikkert sette deg fast på noen matte og fysikk oppgaver hvis det er det som er greia her.

Denne ternings modellen din har jo ingenting med det vi diskuterer å gjøre, og kan ikke sammenlignes på noen med når H.B slår dårlige slag.

Anonyme feiging: Henrik sa i går at han ikke brukte noen form for mental trening. Jeg er fullt klar over att han er rookie, men det forandrer jo ikke den faktiske situasjonen at dårlige slag i går førte til flere dårlige slag.

Forteller statistikken på PGA touren noe om hvordan de som best lå ann under runden? Eller er baserer den seg på slutt score? Vet du?

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Til tiggern. Beklager at du ble irritert, men terningsmodellen har faktisk en viss (ihvertfall) relevans til ditt spørsmål. Du var nemlig temmelig kategorisk da du "spurte" om hvorfor dårlige slag skal komme etter hverandre.

Vel - svaret er: Det er faktisk - statistisk sett - størst sjanse for at ditt neste dårlige slag kommer på neste slag.

Som jeg også sa: Det KAN være hodet som svikter, men det er ikke ALLTID slik. Verken i din eller min verden :-)

Igjen, beklager at du ble sur, men jeg tror ikke jeg er mer ute og sykler her enn deg. Så, nå håper jeg bare at Henrik ikke en eneste bogey i dag. Men det er tross alt en av de vanskeligste banene på touren, så det er kanskje ikke så rart likevel.

albatross

over 19 år siden

albatross

Har dere sjekket ut "livescoren" på golferen.no?

Den er blitt knallbra!!!
http://www.golferen.no/wip4/live/index.epl?id=87093

Mads :o)

tiggern

over 19 år siden

tiggern

den er grei, beklager jeg også
men hvorfor er det slik at det - statistisk sett - er størst sjanse for at ditt neste dårlige slag kommer på neste slag?

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Faen, der kom bogeyen...

Jo, måten spørsmålet stilles på er viktig. Det er lettere å forstå med en terning.

Hvis jeg spør: Hvor stor er sjansen til å få f.eks. 6, så er svaret ALLTID 1/6.

Men hvis jeg skal forutsi når den FØRSTE 6'eren kommer, så må jeg altså forutse intervallet.

Sjansen for at den skal komme i 1. kast = 1/6.
Sjansen for at den skal komme i 2. kast er også egentlig 1/6, men i og med at den IKKE skal komme i 1. kast, blir sjansen 1/6 x 5/6.

Hvis du kaster en terning f.eks. 1000 ganger og skriver opp hver gang du får 6, så vil du faktisk se at intervallet 1 opptrer oftest, intervallet 2 litt sjeldnere osv.

I golf på høyt nivå er nok sjansen til et realt drittslag rimelig mye mindre enn 1/6. Men ofte er marginene veldig små, og forskjellen mellom suksess og fiasko kanskje bare en liten meter.

Derfor er ikke dette så irrelevant som det ser ut til.

På den annen side har du selvfølgelig rett i at hodet også er en viktig faktor.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Beklager overskriften... Jeg brukte litt lang tid på siste innlegg :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her