Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

hva bør man ha i baggen i år?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Jeg sitter og leser annonser, og tenker på at det må være tett oppunder 2 uker siden sist jeg kjøpte noe til golfbaggen.

hva i all verden er det som skal skille seg ut som det hotteste i baggen i år?
selv har jeg unnet meg en TaylorMade Rescue Dual. hadde tenkt meg TP skaft, men Gunder greide ikke å overbevise Proen på golfsmith å gi meg det, så da ble det stivt stålskaft i stedet...

spent som ei bue....

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg gleder meg som en unge til å se deg hooke og slice med det nye tunge stålskaftet som du ikke eier muskler i kroppen til å svinge med ;) hæhæhæh. Neida. Du blir nok å spille som en gud!

Jeg er glad i min nye overprisa TM TP 5'er wood. Den var jammen ikke billig, og jeg er hundre prosent sikker på at scoren min blir lavere i år bare pga den.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hva med puttern til Bernt?

har en følelse av at denne blir en hot potatoe

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Det blir meget spennende når den kommer på markedet. Jeg er særdeles glad i den ;) Førte statistikk hjemme på teppegulvet. Den kontra Odysseyen. Odysseyen tapte med glanspapir opp etter veggene.

Vår frue

over 19 år siden

Vår frue

Jo utstyr er morsomt å kjøpe og mye spennende å velge i, men det er et stort men, mange fokuserer alt for mye på utstyr og har store feil i svingen, selvfølgelig det har da de fleste, men konsntererte vi oss mer om å svinge riktig ville ikke utstyret spille så stor rolle...

Yngve

over 19 år siden

Yngve

jo, det er greit det, men akkurat i denne tråden så ønsket jeg bare å vite hva folk mente var kult å ha i baggen, ikke hva som var fornuftig å gjøre :)

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

I år MÅ man ha en smartphone med innebygget GPS. Med den kan man legge inn hvert slag, så du kan analysere runden din skikkelig etterpå. Om du blir en veldig mye bedre golfspiller er vel tvilsomt. Men kult er det.

Har jeg pensa tråden inn på riktig spor nå? Fornuft har vel uansett ikke noe på et golf-forum å gjøre.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hehe, jepp Jørgen. du er på sporet. fornuft sparer vi til julegavene. da er det ikke penger igjen til kult og morsomt, så da bruker vi fornuft.

Vips

over 19 år siden

Vips

Er også spent på den nye putteren til Bernt. Noen som vet når den kommer på markedet her i Norge?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

den havner i hvertfall i baggen min, om den er så god som inntrykket er.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Vips: Når dem kommer får tiden vise. Send Bernt en email så kan han gi deg korrekt informasjon ;) www.pilotputters.com

Laser avstandsmåler

over 19 år siden

Laser avstandsmåler

What else ?

snappy

over 19 år siden

snappy

Antar at Ping vil være hot som i fjor... Nye G5 vil vel selge som varmt brød og smør...

Jeg derimot byttet ut min Ping G2 og kjøpte den nye TM R7 425.. Den er fin

stianol

over 19 år siden

stianol

Jeg skal fylle baggen med gode slag i år jeg. Tror jeg trenger det mest.

Birdie Hunter

over 19 år siden

Birdie Hunter

Blir de nye F.Woodene fra TM 3 og 7- resq 19gr og r7 425.
Så nå gleder jeg meg stort til å starte å trene med skikkelig utstyr.

Snø

over 19 år siden

Snø

I år har jeg bestemt meg for, i stedet for birdiedram så skal det være boogiedram, de blir ikke så sjeldne da, så noen drammeglass og ei lita lerke må være med.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Snappy: den blir du glad i, det er jeg sikker på. Kjøpte meg selv til bedre score bare ved å bytte til r7. Den passet i alle fall meg perfekt!

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Vi har hørt snakk om denne puttern i lange tider, men ennå har det ikke kommet opp noe info på hjemmesidene til Piloten om når den kommer på markeded, hvem som distribuerer den, osv.
Sikkert fint for Gunder at han tydeligvis har fått tak i et eksemplar, men det hjelper ikke oss andre så mye.

Og dessuten så er ikke puttern til Bernt så fantastisk som noen sier. Det snakkes stadig om at dette siktesystemet fører til at øynene står riktig rett over ballen. FEIL, øynene låses sidelengs i slagretningen i forhold til putteren, men har ikke bedre referanse til hverken ballen, slagretningen, eller bakken enn en hvilken som helst annen putter. Du kan holde putteren horisontalt rett ut i luften uten å se de oransje feltene, så bare løgn at den posisjonerer øynene i forhold til ballen. Det eneste som skiller denne putteren fra andre puttere er at du får hjelp til å vinkle overflata på putteren så den står 90 grader mot synsretningen, og hvor viktig dette er kan diskuteres.

For at putteren skal fungere 100% ut fra det designet den har er man også avhengig av custom fitting av lie-vinkel og lengde. Mange av gutta på tour putter legger ned skaftet, dvs løfter puttteren i tåa når de putter. De vil aldri kunne bruke putteren til Bernt uten å se 2 solnedganger bak ballen. Benytter man seg av dette 3D siktesystemet fra en putter med feil lengde eller feil lie-vinkel vil armene til spilleren tvinges bort fra riktig stilling, og puttinga blir dårligere.

For meg virker puttern til Bernt som et brukbart hjelpemiddel på GK-kurs, og riktig tilpasset vil den helt sikkert være grei for alle oss andre også. Markedsføringa er derimot tvilsom. På hjemmesidenen til PP skriver de usannheter som skal lure naive spillere til å tro de kjøper noe som har bedre funksjonalitet enn det i virkeligheten har (lovnaden om at putteren posisjonerer øynene riktig ihht ballen).

Men golfspillere (og journalister) har tradisjonelt vært svært så naive og lettlurte overfor reklame, så det vil ikke forundre meg om Pilot-putteren blir en storselger. Den har uansett et lekkert design og føles uten tvil stabil pga massens plassering.

putte

over 19 år siden

putte

For meg virker det som playboyen ikke får til å være playboy, og heller vil fyre opp Bernt....

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Playboy:
Det har ikke kommet info fordi de tingene ikke er klare vettu :) Jeg besitter også en prototype vel å merke. Klart det ikke hjelper deg det grann, og hvorfor skulle det egentlig det?

Det du uttaler om putteren er dog feil, og viser at du ikke har satt deg inn i systemet. Legger man puttisen flatt på bakken, vil systemet hjelpe deg å få øynene over. Easy peasy. Sett deg inn i systemet før du kritiserer det ;) Men bare tiden vil vise om puttern slår an eller ikke. Ingen vits å vævle skræl om en putter du ikke har prøvd, og ikke forstår.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

oi, Gunder.... nå har du ælka pårei en playboy altså......

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Ja nå sliter jeg :) Det var som han svensken som kom på boothen i Orlando "Hey you guys are lying!". Men han gav seg jo etter litt forklaringer. Det var dog bare 1 negativ person der borte, og det var han.

Viking

over 19 år siden

Viking

Du Pleibåi. Er du en sånn kranglis?

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Playboy:)
Det ligger en klar forutstening til grunn, og det er at du som spiller klarer plassere ballen midt foran slagflaten. Det må du klare på egenhånd ;)

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ja, jeg så heller ikke for meg den settingen hvor putteren står horisontalt. tvilsomt at ballen vil ligge stille når du har putteren i den posisjonen....

:)

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Oij, nå har jeg erta på meg mobben fra Tyrifjorden og lider snart samme skjebne som Olaf.....

Bernt, kan du forklare hvordan systemet ditt plasserer putteren riktig i forhold til ballen ? (uten forutsetninger)

Viking, Trenger jeg være kranglis fordi jeg ikke spiser alt jeg leser uten å tenke gjennom det ??

Gunder, hva er feil med med det jeg uttaler om putteren. Kan du fortelle meg det samme som du fortalte svensken.

Yngve, du forsto tydeligvis ikke hvorfor jeg tok med setningen med putteren i horisontal stilling. Les det jeg skriver noen ganger til.

Bernt igjen, selvfølgelig greier jeg å plassere ballen riktig foran putteren, det gjør jo de fleste, uansett hvilken putter man bruker.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

ikke så sår nå da Playboy.
det er bare meg som er medlem på Tyrifjord her, og jeg synes jeg skrev noe morsomt... ikke for å hetse noen.

ser du virkelig ikke for deg problemet med å stå og holde en putter horisontalt?

hihi....

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Playboy.
1) Hvordan systemet plasserer putteren korrekt i forhold til ballen, spør du: Vel en sentreringsindikator hjelper det, samt at de to parallelle sporene (som i dette sensitive 3D systemet KUN oppfattes som to parallelle spor dersom øynene er korrekt posisjonert over køllesenter før utførelse av slaget) rammer inn ballen visuelt. T-formen med de to parallelle finnene bakover hjelper visuelt å sette køllen vinkelrett, og finnene parallelt til target-line.

2) Som du korrekt observerer vil et 3D system (SOM FAKTISK FUNGERER OG ER SENSITIVT TIL ØYEPOSISJON I FORHOLD TIL KØLLEHODET I MOTSETNING TIL 2D SYSTEMER, som I-TRAX, Voodoo og 2-ball) kreve at køllen din er tilpasset slik at du får korrekt lie-vinkel. Dette for å kunne stå i din vanlige og komfortable posisjon med hendene mens køllehodet er "level" / horisontalt med bakken.
Dersom du har en tilpasset kølle (ELLER justerer posisjonen til hendene slik at allikevel oppnår et køllehode level med bakken, vil du så lenge du ikke ser orange varselfarge, være korrekt oppstilt med øynene vinkelrett over køllehodets senterlinje (front to back). DET ENE FØLGER MED DET ANDRE. Med andre ord, klarer du plassere ballen midt på slagflaten, og øynene er vinkelrett over køllehodet, ja da er du per definisjon OGSÅ vinkelrett over ball-senter.

Dersom du lurer på hvorfor det er så viktig å sikte korrekt, ved å stille opp med øynene over køllehodet og dermed ballen, ja da se under Technology og Visual Aspects, så får du svar på HVORFOR dette er viktig.

Men jeg mener jeg har svart på ditt logiske spørsmål om systemet gir øynene over ballen, selv om systemet gir øynene over køllehode.

Jeg nevner også at om du har en tilpasset kølle)hvilket dette systemet krever), og står i ondulering, så inntar man sin vanlige oppstilling med køllen, da vil køllen være horisontal, men vil da hvile på tå eller hæl avhengig av ondulering.

Dette systemet gir deg samme visuelle tilbakemelding som om du trener med et speil på bakken med strek tvers over og der du ønsker plassere øynene parallelt og vinkelrett over denne streken. Der ser du øyeposisjonen når du stiller opp, men straks du forlater speilet du trener med, så er den visuelle tilbakemeldingen vekk. Mitt system gir akkurat samme visuelle tilbakemelding som dette speilet. For så lenge du gjemmer den orange fargen er du perfekt oppstilt.

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Playboy.
Jeg bør kanskje presisere at når jeg sier "over ball-senter" så mener jeg over det planet som dannes av ball-senter og targetline.
Dersom køllen er plassert slik at ballen er midt på slagflaten, vil øynene være på dette planet dersom du ikke ser orange farge.

Prøv køllen til sommeren, så ser du hvor enkelt det er.
Eller som Director of Security and Investigation hos Callaway, Stu Herrington sa det " this system is idiot-proof" ;)

I salg

over 19 år siden

I salg

Hei.
Clyve STEALTH putteren har nesten samme sikte middel, og er allerede på markedet. Prøv den, den har fått bra kritikk, bla av golfsiden. Se www.clyve .no, eller http://www.clyve.no/products.cfm?id=12362#
Litt "harry" navn på sikte mekanismen(Sniper Aiming Systemtm) men dog..

teddy

over 19 år siden

teddy

Kanskje noen nye hjulkapsler til golfbilen min, er en god ide? Baggen har det utstyret den trenger! :) Det blir gøy med vår og golf igjen!

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Clyve putteren har dessverre samme svakheten som den forrige(Classic) og bruker sviktende innleggskassett.
Den sviktende innleggskassetten gjør at rull starter umiddelbart, men tar også imot mye av kraften, og gjør langputter veldig vanskelig.Det den skal ha skryt for, er stabilitet og siktesystemet er stilig.

Pilot Putteren har helt annerledes face, og var veldig stabil, akkurat som Clyve, men her fikk jeg mer følelse av at innsiktingen gikk mer av seg selv etter å ha slått med den et par ganger.

Jeg er ingen superspiller, og fraskriver meg påstanden om hvilken som er best, men personlig vet jeg hvilken jeg vil velge når begge er tilgjengelige.....

:O)

Potet

over 19 år siden

Potet

Clyvern ser bare forbaska stygg ut :D blir jo totalforvirra bare av tanken på å sette den bak ballen.

Frankly

over 19 år siden

Frankly

Problemet med Clyve Sniper (og mange ansdre systemer) er at du hele tiden må flytte fokuset til siktesystemet for å sjekke oppstillingen. Pilot Putteren er så enkel og har så høy kontrast at man oppfatter om men står rett UTEN å måtte flytte fokus til indikatorene. Jeg har vært så heldig å få en smugtitt på fornebu hos en som trener med den der.

Dessuten er det feil det som sies her oppe at systemene er like, for Pilot Putteren har et totalt parallelt system hvor dominant-øye problemet ikke eksisterer. I tillegg er det faktisk meget lett å oppfatte under svingen hva som skjer med køllen, og det uten å flytte fokus. Dessuten har Clyve sinnsykt mye visuell støy, som de snakker om på Pilotputters.com. At det er mye farger, linjer og sirkler.

Jeg synes Pilot Putterens siktesystem ser sinnsykt enkelt ut i sammenligning med dette Snipergreiene. Dessuten er det systemt et totalt rip-off fra et patent fra 1976.

Slow

over 19 år siden

Slow

Har sikla på Macgregor sitt 565-sett lenge, men har ikke funni ut om det føres inn i Norge. Er litt dumt hvis de ikke gjør de, ble jo kåra av Golf Digest til ett av de bedre jernsettene for middelmådige hc-ere (som meg) på lenge :-)

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Oh MacGregor har nydelig design på sakene sine. Bare prøvd driverne jeg - og de rocker !

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Takk for gode svar Bernt.
Jeg er ikke helt overbevist ut fra geometriske lover, men med riktig tilpassning er det kanskje noe å hente. Skal prøve putteren din så snart jeg får mulighet til det.
Egentlig burde du distribuere et tidlig eksemplar med DEBATT-RABATT til alle her....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her