Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sisterunden Chrysler Classic

Optimisten

over 19 år siden

Optimisten

Hvilken score tror dere Henrik klarer å få til idag? Jeg tipper 3 under, og at han ender topp 35.

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Jeg sier -5 i dag, og topp 40.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

God start ,birdie på hull 10 . Første hullet hans i dag.

optimisten

over 19 år siden

optimisten

så lenge var Adam, eller i dette tilfellet Henrik, i paradis. Litt ustabilt i begynnelsen, men dette snur han:-) Fortsatt tro på at han kommer minst tre under idag

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tiger McWould if he could

ja, kanskje, men 3 under er nok ikke bra nok til topp 35 i dag ser det ut til.

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Drive på 365 yards og på fairway. Kan ikke ha vært motvind i hvert fall! Litt av et innspill også. Trenger flere sånne og flere birdier nå!

Henrik i farta

over 19 år siden

Henrik i farta

-3 nå. Blir bra score i dag!

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Birdie på 7. hull - banens vanskeligste Kjempe!!

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Nå venter vi en ny birdie på neste hull. 30 birdier og eagles så langt i dag; 24 par og bogier så sjansen er god!!

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Holdt kanskje ikke helt inn ... (burde hatt birdie - par på de to siste, i stedet ble det par - bogey). Men likevel en rimelig bra dag i dag tross to bogies. Klarte cut'n, endte på T51 og cashet inn nesten 7000$. Dekker vel de løpende utgiftene, men ikke så mye mer og ramler nok litt nedover på pengelista... Han kommer sterkt tilbake!!!
Noen som vet når han skal spille neste gang? Står ikke oppført i startfeltet på "Ford Championship at Doral" neste uke...

St. Able Ford

over 19 år siden

St. Able Ford

Svarer på mitt eget sp.mål... Til VG sier HB i kveld:
"- Jeg vet egentlig ikke så mye om Miami-turneringen. Jeg har ikke engang spilt den på Playstation. Men det blir moro å komme til Florida. Jeg gleder meg til det, sier Bjørnstad om kommende helgs turnering."

Må vel bety at han stiller opp på Doral neste uke...? Går ut fra at HB vet mer enn det som fremgår av PGA's hjemmeside: http://www.pgatour.com/tournaments/r008/field - ??

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Glem ikke Jan-Are Larsens fine prestasjon denne helgen på Challange Tour der han kom på delt fjerdeplass. Noe som bør gi han 1,296 i rank points som da nå får vekt (2.00)

Dette gir han 7.06 points totalt de siste 2 årene (0,147 i Average Adjusted Points) (noe som kommer å ta han opp fra en delt 683:e plass til sirka 575:e plass)

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Ikke verst av Bubba Watson (US Tourens long hitter) å spille en hel turnering uten en eneste bogey!

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Ikke verst av meg å tippe sirka 575 i rank... Det ble jo faktiskt nøyaktig 575 =)

Profeten

over 19 år siden

Profeten

Godt tippa Daniel! Hva tipper du de forskjellige norske spillerne ligger på om en uke?

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Dessuten bare for å vise hvor vanskelig det er å etablere en bra verdensrank... Rent teoretiskt, Om Bjørnstad fortsetter å spille på den måten han har begynt sesongen på så kommer han å stabilisere seg på en verdensrank nummer 91 etterhvert om 30-35 turneringer fra nå av... Sier jo litt om hvor mye som skal til for å virkelig bli en topp-50 spiller...

Tja

over 19 år siden

Tja

Hvis Bjørnstad fortsetter å spille som han gjorde i begynnelsen på PGA i 2 år fremover så havner han på topp 10 i ranking

Daniel

over 19 år siden

Daniel

OK vis hvordan du regnet deg fram til det takk...

Undrende

over 19 år siden

Undrende

For at Henrik skal kunne bli topp 10, så må han prestere i Majors og de største turneringene. Hvis han klarer å stabilisere seg blant topp 50, så er det en fantastisk prestasjon!

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Mange på dette og andre forum var høyt oppe etter HB's 10 plass og snakket um Masters, Ryder Cup og alt mulig. Og her snakkes det om top 10 på verdens rankingen. Synes man skal ha litt is i magen her. Klarer han å stabilisere seg blant de 30 beste skal vi være kjempefornøyd, og da kommer topp-plasseringene etterhvert.

Sånn jeg ser på forbedringpotensialet, så er de:
-Mer presise innspill, kommer flere birdier med 2 meter til pinnen enn 5.
-Putting, Under 2 meter SKAL være i koppen på dette nivået.
-Luke bort jalla-slagene i vannet. OK, alle har det inimellom, men en dobbel ødelegger så fryktelig mye.

Med litt mere rutine, så er jeg sikker på at han stabiliserer seg blant topp-30, og sakte men sikkert smyger oppover. I Pro-Am'en spilte nok rutinen ham et puss. Mye baluba og laaaang runde. Må læres det også.

Tja

over 19 år siden

Tja

Det er vel ganske logisk, ligger han stabilt på rundt 10 plass vil han ihvertfall bli topp 10 på rankingen. Sannsynligvis enda bedre siden de andre byttes om å bli balnt de ti beste.
Men Daniel er sikkert flink til å regne, så han kan sette opp en case der det ikke blir sånn.

Hehe

over 19 år siden

Hehe

Tja: Hvordan kan én tiendeplass hver femte turnering føre til topp 10 på ranking?

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Skjønner godt at du ikke svarte Tja med noe regnestykke... men husk att både rankingpoengene och pengeutbetalningene er inversert exponentielle sett i forhold til plassering... Det er alltså bedre å vinne hver 5:e turnering og ellers misse cutten enn å stabilt slutte topp-10 (noe som Bjørnstad forøvrig ikke har vært i nærheten av å greie...)

Björnstad har spilt 5 turnering i år...

Chrysler Classic of Tuscon (uke 8) Plassering T51 Rank Points: 0.00
AT&T Pebble Beach National Pro-Am (uke 6) Plassering: MC Rank Points: 0.00
FBR Open (uke 5) Plassering: T12 Rank Points: 3.19
Buick Invitational (uke 4) Plassering: T10 Rank Points: 3.36 Sony Open in Hawaii (uke 2) Plassering: T59 Rank Points: 0.00

Han har med andre ord samlet på seg 6,55 poeng på 5 turneringer... noe som gir 1,31 Rank Points per turnering... Minumum divider er 40 så det tar et tak før hans virkelige gjennemsnitt kommer å bli representert som OWGR gjennemsnitt... En får dessuten forskjellig "weight" på sine Rank Point avhengig av hvor lenge siden en fick poengene... Snittweighten blir (2+1,75+1,5+1,25+1+0,75+0,5+0,25)/8 = 1,125. Dersom en spiller stabilt over et helt år med den prestasjonen Henrik har gjort til nå kommer en derfor å stabilisere seg på 1,31*1,125 = 1,474 i Official World Golf Ranking Points Average noe som for øyeblikket hadde gitt en ranking på 92 (mellom Jason Bohn (USA) og Stephen Dodd (Wales)... La oss si 92+/- 10 plasseringer...

Skjønner ikke hva dere har fått for dere at Henrik har spilt stabilt på topp-10... Det kan ikke ihvertfall jeg se. Men en finfin insats han han gjort så langt... det er helt sikkert... men en må sette det litt i perspektiv når folk begynner å snakke om Ryder Cup =)

Tja

over 19 år siden

Tja

Jeg har ikke studert rankingsystemet, så jeg tok en lettvindt variant.
Skjønner hvorfor jeg tippa så feil.
Når man blir ranket lavere enn gjennomsnittlig plassering er det noe galt med systemet, spør du meg.
Uten å ta frem tall, så ser det for meg ut som at hvis Henrik spiller hver eneste uke i 2 år og får 25 plass i hver eneste turnering så blir han likevel ranket dårligere enn nr 100.
Jaja, golf har alltid vært noe sært. Så enkelt det ville vært med samme type ranking som i andre idretter.

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

Et tanke-eksperiment:

Henrik endte i Tucson på 51. plass. Hadde dobbeltboogeyene ikke gått i vannet, og hadde 3 en-meters putter gått i, ja da hadde han blitt blant de 10 beste. Marginene er ikke så store.

Vet at dette er visomatte, og dersomatte. Og at alle andre også har noen stang-ut. Men artig tankeeksperiment allikevel.

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Ja rankingsystemet går utover de som spiller stabilt uten stor standard deviation... Om en f.eks. spiller en eller to slag under par ALLTID hver eneste runde kommer en jo å ha en av de lavere snittscorene på PGA Touren men en kommer ikke ha særlig mange OWGR-poeng... Dette ettersom han neppe kommer å ha særlig mange turneringsplasseringer helt i toppsjiktet...

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

For å sammenlikne ranking-diskusjonen med OL. Kristin Størmer Steira fikk 3 4-plasser. Kjetil Andre Aamodt vant et gull. Hvem fikk mest heder, og hvem blir husket? Sånn er idretten. Enerne vil alltid bli dyrket.

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Tja = Om en kommer nummer 10 i alle turneringene en spiller og er med i de fleste turneringene på US PGA Touren kommer en å få noe mellom 3,5-4 i Average Adjusted points (dvs. en verdensrank på sirka 18-25)...

Men husk at dett kommer delvis av at:

# Rankpoengene er exponentiellt fordelt i forhold til sluttplassering
# Ikke alle spiller alle turneringene, så du slår ikke ALLE andre (untatt de 9 som du har forann deg) ved å slutte topp 10 i EN turnering...

Er helt enig med deg i at systemet er alt for exponentiellt basert og dessuten er rankpoengforskjellen for stor mellom US Touren og Europatouren...

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Dessuten så foregår det også ofte mange andre turneringer som f.eks. Europatouren, World Match Championship, Asian Tour, Challange Tour, Nationwide Tour og en del andre tourer... så det er jo ikke bare poeng fra USA Touren som deles ut hver uke...

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Du har bare delvis riktig, Jørgen.
Enerne blir husket for førsteplassene sine, mens de jevne sliterne blir husket for verdenscupseierene.
Petter Solberg blir alltid husket for at han vant sammenlagt i VM, mens ingen husker enkeltseieren til Markko Märtin samme sesong.
En tilnærmet lineær poengskala med litt ekstra til de 4-5 som er helt i toppen ville være mer rettferdig.
Rankingen skal heve beste spilleren, og det gjør den ikke ved å overlønne flaks-runder.

irectory main

over 19 år siden

irectory main

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her