Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fysisk trening

Thomas

over 19 år siden

Thomas

Er det noen som har noen gode tips til fysisk/styrke trening nå som snøen laver ned?? Viktig å kunne være godt rustet til golfsesongen når snøen omsider forsvinner..

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Tror de ulike landslagsgruppene trener mye rygg/hofte/mave, samt kondisjon.

For min del trener jeg hvasomhelst lystbetont, uten at det er rettet mot golf. Tennis, squash og ut i lysløypa, klarer jeg 3økter i uka er jeg fornøyd, i tillegg kommer 2-3 kvelder på golfsenter.

Men maveøvelser hver kveld før sengetid kan jo være noe golfrelatert!

Advarsel

over 19 år siden

Advarsel

Styrketrening motvirker bevegelighet fordi styrketrening strammer musklene. De som trener på helsestudio må trene minst like mange timer bevegelighet/stretching som dere trener musklene.
Ellers kan dere lett oppleve at dere slår flere skeive slag, og dermed slår ballen enda lenger ut i skogen.
Skiløping med mye staking er fantastisk trening, det gir styrke i mage og armer, dvs samme musklene dere trenger for å slå langt i golf, og det uten å bygge tjukke klumper midt på muskelen som riktignok ser pent ut, men som ødelegger smidigheten.
Roing, padling og ikke minst svømming er også fantastisk golf-trening.
Keep up the good work.
2 mnd igjen til banene åpner....

x

over 19 år siden

x

Måke oppkjørsla hos deg selv og kanskje naboen for snø kanskje :)

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Til "advarsel", jeg leser utifra det du skriver at du ikke har spesielt god peiling på styrketrening. Du blir ikke stivere i kroppen av å trene styrke. Trener du vekter med fulle bevegelser og god strekk i muskelaturen får du faktisk bedre bevegelighet enn en som ikke trener. Jeg gjør oppmerksom på at du faktisk også strammer musklene under skiløping,padling og svømming. Se på Tiger, han har en fysikk som "oser" av mye vekt trening. Tren styrke på hele kroppen bein , armer, buk og rygg.Instruktører på helsestudio kan hjelpe deg med treningsøvelser og teknisk utførelse av disse. Dette vil på sikt gi bedre stabilitet og mere trøkk i svingen, samt at slag fra tung rough går meget enklere. De fleste har mer en god nok kondis til å spille golf, men mange ville hatt stort utbytte av bedre styrke, også med tanke på skade forebygging...

veggiss

over 19 år siden

veggiss

yoga er gull!!

Fysioterapeut

over 19 år siden

Fysioterapeut

Hvor har du dine kunnskaper fra, Simen ???
Tiger og andre golfspillere må trene så mye de vil med vekter, men uten god utstrekking trekker musklene seg sammen og det går ut over smidigheten. Det er ikke vanskelig å se på Tiger at han kjører meget variert trening. Han er muskuløs, men langtfra en typisk helsestudiobygger.
For golfspillere er smidigheten minst like viktig som muskelstyrke. Spillere litt oppi åra har mye mer igjen for å trene stretching enn å trene styrke dersom de måtte velge bare en av delene.
Muskelfibre trekker seg sammen under arbeid, og etter hard belastning går de ikke tilbake til utgangspunktet av seg selv, kun etter god utstrekking.
Stretching er spesielt bra for å øke smidigheten i leddbånd og ledd. Forstår jeg Simen rett hentyder han at dette skal gjøres under styrketrening, dvs med belastning. Vel, tut og kjør, det går jo som oftest bra......
Anbefaler på det sterkeste å bruke kyndig veiledning, enten fra fysioterapeut eller instruktører på anerkjente helsestudioer.
Det finnes også en del litteratur for dem som er spesielt interesserte. Kanskje Simen burde begynne å lese.....

Thomas

over 19 år siden

Thomas

Til Fysioterapeut: Har du noen referanser på literatur?

Terje

over 19 år siden

Terje

Hva vil det si å trene stretching ? Jeg trodde at stretching / uttøying var noe man gjør etter trening ?

Twiggy

over 19 år siden

Twiggy

Stretching er kjempeviktig! Har du ikke nok bevegelighet i hofte og setemuskulatur blir det kjempevanskelig å få en god å stabil golfsving. Jeg ser også at mange her skriver om å trene mage musklene og det er viktig, men ikke glem ryggen. Du skal trene like mye rygg som mage, hvis ikke blir det "skjev fordeling" av musklene. Eksplosiv styrke i lår og legger er kjempebra! :-)
Terje: Nei, å tøye ut er ikke noe man bare gjør etter trening. Man kan faktisk vie en hel økt til tøying og balanse trening. Hvis du har en lokal turn- eller ballett gruppe i nærheten, ta kontakt for de kan gi deg mange fine tips om tøying du kan gjøre hjemme på stuegulvet. Lykke til !

704

over 19 år siden

704

Det går vel i grove trekk ut på uttøyningsøvelser, bare i mye større grad enn de 2 minuttene du hadde etter fotballtreningen som småguttespiller.

Mye smart i det som Fysioterapeut sier (bortsett fra at jeg ikke liker at også han predikerer at man bør bruke proffesjonell hjelp til "alt" man gjør). I kampsport, i hvert fall den grenen jeg trente, så brukte vi like lang tid på uttøyning som styrke og teknikk. Trodde til tider jeg skulle dø av kjedsommelighet, men det hjalp... Prinsippet mener jeg blir mye det samme i golf, da bevegelighet er veldig viktig i begge aktivitetene.

Jostein

over 19 år siden

Jostein

Vel, min gode venn Simen har nok greie på styrketrening. Om han, eller "Fysioterapaut" for den del, har noe greie på fysioterapi, er jeg mindre sikker på. Mulig. Det du sier, Simen, stemmer sikkert for deg. Men etter å ha sett kroppsbyggerne som viser seg fram på Huk i vraltende pingvingange ned til vannet, er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at muskelbygging kan gå ut over bevegeligheten. Jeg understreker "kan".

Men det er jo ikke kroppsbygging som er aktuellt i denne sammenhengen. Thomas spør om styrketrening, og min erfaring er at normal styrketrening/vedlikeholdstrening ikke går ut over bevegeligheten, snarere tvert imot.

Men dersom man har håp om å kunne golfe til man er 70, tror jeg bevegelighetstrening er nødvendig. Man ser jo ofte tydelig at svingen til eldre golfere lider pga dårlig bevegelighet.

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

"Fysioterapeut" ,du har nok misforstått meg ,jeg har ikke hentydet at stretching skal gjøres med vektbelastning. Det jeg mente var hvis man gjør styrkeøvelsene korrekt dvs med fulle bevegelser og riktig teknikk ,vil du få en hvis stretcing effekt uten å trene spesielt på dette. Du må naturligvis være gjennomvarm (oppvarming) før du begynner treningen å vite hvordan øvelsene skal gjøres får å få best utbytte eksersisen. (er du usikker bruk instruktør) Hvis du sammenligner en sofagris med en som trener på denne måten tror jeg den styrketrenende ikke vil tape bevegelighet i forhold til sofagrisen. Du lurer på hvor jeg har mine kunskaper fra og det er aktiv trening siden jeg var liten gutt med hovedvekt på stryketrening fra jeg var 20 år gammel.Har plukket opp litt av hvert fra trenere ,instruktører og utøvere opp igjennom....... Så lite som jeg har tøyd ut og med tanke på hvor mye vekter jeg har løftet ,skulle musklene mine etter din teori være så korte at jeg knapt ville vært i stand til å gå:-)....Til sist jeg har ikke sagt at stretcing er feil for golf spillere. Bevegelighet er viktig for all aktiviteter/idretter både med tanke på skadeforebygging og teknikk. Som "704" er inne på er desverre streching verdens kjedeligste treningsform, noe som medfører at veldig få orker å holde på med det særlig lenge.

elbow

over 19 år siden

elbow

Man må som Jostein sier skille mellom body building og styrketrening. Det sier seg selv. Man kan meget vel konstruere øvelser som øker både styrke og bevegelighet samtidig.

Utganspunktet for enhver diskusjon om styrketrening bør uansett være at man skal trene/styrke relevante muskelgrupper, og dessuten trene dem på en relevant måte, dvs. i en bevegelse som er relevant for den sporten man måtte drive med. Man trener ikke i pressbenk for å bli en longhitter i golf.

Styrketrening er dessuten ikke det motsatt av tøying, som vår selverklærte fysioterapeut ser ut til å hevde over her. Spesielt etter hard trening bør man IKKE tøye hardt ut, fordi man da øker slitasjen man allerede har påført muskulaturen. Uttøyningsøvelser bør komme etter lettere restitusjonsøkter mens man forstsatt er varm.

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Hvis du vil unngå all den kjedelige styrke- og strechingtreningen vinterstid, så kan jeg anbefale innendørs klatring. Klatring enten med topptau eller buldring (uten tau på mindre vegger) gir bla.:
1. Utrolig god styrke/stabilitetstrening (mave/rygg/bein)
2. Trening av viktige underarmsmuskler
3. Naturlig streching mens du har det gøy og klarer nye flytt
4. Mye glede, og en motiverende forbedringskurve den første tiden

Faren er bare at du blir så pass hekta at når sommeren kommer med godværsdager, så blir det vanskelig å velge om du skal velge golf eller utendørs klatring...

Terje

over 19 år siden

Terje

Jeg har trent mye styrketrening og drevet med mange idretter og strukket ut minimalt, men klarer greit å gå ned i spagaten når jeg er varm, og legger håndflatene i gulvet med samla rette bein, så uttøying / stretching ser jeg ikke som et behov for meg for å bli bedre i golf. Om noen år hvis kroppen stivner til, så kan det være et behov for det. Styrketrening derimot ser jeg nytten av, men vet ikke om jeg har behov for å slå mye lenger enn jeg allerede gjør.

Det er jo delte oppfatninger blandt expertisen om nytten av stretching, og flere mener at det kan skade mer enn det hjelper, spesielt den uttøying men gjør etter trening for å unngå stølhet. se f.eks

http://www.mysenif.no/fraga_jens_hoved.htm

joda

over 19 år siden

joda

har et spørsmål: hva hjelper egentlig kondisjonstrening for at golfspillet skal bli bedre?er ikkje imot det men bare lurer

elbow

over 19 år siden

elbow

Man bør ha god nok kondis til å gå 18 hull uten å bli nevneverdig sliten. Jo mer sliten man blir, jo vanskeligere er det å holde konsentrasjonen oppe. Så hvis du føler deg sliten i kroppen etter en standard 4-5 timers runde har du ikke vondt av litt kondisjonstrening.

En annen viktig grunn til at konsentrasjonsnivået kan falle mot slutten av en runde er væskebalansen. Personlig merker jeg stor forskjell på siste ni dersom jeg slurver med vanndrikkingen underveis.

cleese

over 19 år siden

cleese

Spa unna den sneen du klager over. Sving snespaden en halv time, og du får mer trening enn du trenger for å svinge en kølle ca. 90 ganger i løpet av 4 timer.

Roger

over 19 år siden

Roger

Angående kondisjonstrening, spill golf i varmere strøk i 30-40grader, så forstår du hvorfor det er nødvendig med god kondisjon.

cleese

over 19 år siden

cleese

Kondisjonstrening????
Bogstad golfbane er (jeg har nettopp sett på hjemmesiden der) ca 7.000 meter samlet. Hvis jeg er riktig snill og sier at den lengden man går er 2,5 ganger lenger så går man altså ca. 17,5 km i løpet av 4 timer. Hvis det kalles kondisjon å klare å gå den lengden så står det dårlig til med det norske folk.
Golf er tidtrøyte og sikkert sosialt, men å kalle det kondiisjonsidrett er å ta hardt i. De "beste" spillerne klarer jo ikke engang å bære køllene sine selv.
Nei, golf er ikke en idrett.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hmm, av frykt for å gå i fella di, cleese, så antar jeg at du enten ikke aner hva du snakker om, eller bare er ute etter å få i gang en ny diskusjon uten mål og mening.

men, siden jeg er lettlurt, så hiver jeg meg på.

1. ja, du er nok riktig snill om du tipper vi går 2,5 ganger banens lengde.
2. glemmer du at du går disse kilometrene med 10-15 kilo på ryggen?
3. Det er ingen som sier at det er kondisjonsidrett, men at det er en fordel med god kondisjon, fordi man lettere holder fokus.

cleese

over 19 år siden

cleese

Jo, jeg har gått noen runder, så jeg vet hva jeg snakker om. Og når det gjelder vekten så er den ikke stort mer enn en den sekken mange har på ryggen i form av en unge eller niste og turmat på en skitur eller fottur innover i marka.
Jeg har ikke problemer med å skjønne at det er en fordel å være i noenlunde form for å yte, men det som irriterer meg er den dyrkingen endel mennesker har av sin "idrett", og hvordan den forsøkes fremtillet som om den virkelig var en kondisjons- og styrkeidrett.
Skulle ønske golfere kunne være mer ærlige og innrømme at selve turen, selv med vekt på ryggen, kan hvem som helst klare uten antydning til trening.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

hvorfor er dette viktig for deg cleese?
er det noen som har påstått at ikke hvem som helst kan spille golf?
nei, poenget er jo fremhevet her ved at det er en fordel å være i god form.
det gjelder jo enhver idrett hvor man ønsker å være litt aktiv.

du får mye mer ut av en 4 timers tur dersom du er i god form, drikker masse vann, og tar korte pauser for å spise litt innimellom.

når du spiller om sommeren(dersom det er varmt) så er det svært belastende å gå denne runden uten tilførsel av mat og drikke, og det er jo nettopp fordi kroppen forbrenner, og trenger tilførsel av energi for å virke bra. hvis ikke blir du ukonsentrert og yter dårlig.
dersom du har vansker for å forstå dette, så kan du dessverre veldig lite om kroppens funksjoner, i tillegg til at dine påstander om at du vet hva du snakker om faller til jord.
du sier du har grønt kort. mener du da at du med dine runder har bedre bakgrunn for å uttale deg om dette temaet enn en som har spilt golf i mange år, har lavt handicap, og bruker tid på styrke og kondisjonstrening?

Yngve

over 19 år siden

Yngve

nå snakker jeg ikke om meg selv, bare for å understreke det. jeg har ikke lavt handicap, og har ikke spilt i mange år.
jeg tenker generellt, og er interessert i å se om du har noe godt svar.

Roger

over 19 år siden

Roger

Prøv å gå 18 hull i steikende sol i 35 grader i 4timer, du merker raskt at kreftene tappes fra kroppen! OG golfen består da ikke bare av gåing, slår en ikke også en gang iblandt?

hyperaktiv marinejeger

over 19 år siden

hyperaktiv marinejeger

Cleese, golf ER en kondisidrett.
Ikke slik at man trenger høyt oxygenopptak og høy hjertefrekvens, men sakte gange og mye ståing gjør at man blir ganske sliten i beinmuskulaturen likevel. Som videre går ut over konsentrasjonen.
1 time jogging eller løping på ski er selvfølgelig bedre trening, men ta en kikk i skiløypene om vinteren og turstiene om sommeren. Masse mennesker som går tur, men svært få som har puls over 100 slag i minuttet. Folk dasser i vei i så liten hastighet at de ikke blir svette engang.

og

over 19 år siden

og

noen begynner med golf for å komme i bedre form.

Haugerfantomet

over 19 år siden

Haugerfantomet

Idrettproen/golftrening him self

http://www.golftrening.no/

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her