Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er galt med Østmarka?

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Hva er galt med Østmarka GK???

Hvorfor får jeg ikke solgt aksjen min der? Forlanger kun 2500,- og ingen vil kjøpe den.

Er det noe jeg ikke skjønner her? Trodde klubben hadde solid økonomi og en grei bane men det er ingen intersse for aksjer selv til "gi-bort-pris)

Skal flytte til ny jobb mest sannsynlig så jeg må kvitte meg med den

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Vel, kan bare svare ut fra mitt ståsted, men banen er ikke veldig spennende. Ned i dumpa, opp av dumpa, ned i dumpa osv. I tillegg er det et flere kårni hull, bla inne i skogen på back 9. Vet ikke om markedet er mettet ute i Ytre enfold, men for en som bor i nærheten av Oslo sentrum, er det drøy kjøretur mht banekvaliteten. Dog er 2500 veldig rimelig og hadde jeg bodd der ute, skulle du blitt kvitt andelen din tvert.

Calle

over 19 år siden

Calle

Du får ikke solgt fordi du ikke har en aksje. Du har betalt en innmeldingsavgift.

dette er ikke en aksje men en plikt til å betale årsavgift i all fremtid.

Hvor mye ville du gitt for en "aksje" i skiløypa AS ? Når du vet at det er få om ingen interessenter som vil kjøpe "aksjen" og det koster 3-4.000 i årets å sitte med "aksjen"........Svar = 0 kr

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

nå må du slutte å kverulere Calle. Tullprat......

Calle

over 19 år siden

Calle

Hva er det som er tull da ?

Hvis du bare skal slenge dritt kan du spare deg innleggene dine. Kom med argumentasjon. (Virker som Albert Einstein er et ironisk nick)

Det er minst 5-6 klubber i østlandsregionen der du må gi bort "aksjen" for å få noen til å betale årsavgiften, som jeg kjenner til...

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Begynner å ane hvorfor ja....

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

slenge dritt? det er vel ikke mer dritt enn det du kommer med!
sammenligner med aksje i skiløypa AS som ikke eksisterer.

det er en kjennsgjerning at aksjer i golfklubber ikke er lukurativ butikk, men du trenger ikke påtvinge andre din oppfatning av golfaksjene av den grunn!

du hisser deg veldig fort opp synes jeg, angriper mitt nick bare fordi du ble terget.....

uansett, så har han kjøpt en aksje eller obligasjon i et selskap som ikke er lukurativt. dette er ikke det samme som innmeldingsavgift, og dersom du tror det, så er du på jordet.

dette markedet kan snu igjen, og bli bedre butikk enn det er i dag, og dermed refleterer aksjene en død verdi i dag, som så lenge selskapet ikke er konkurs, er potensiellt verdt mer enn en ren innmeldingsavgift.

Som Gunnar Bull sier i den andre tråden, dette handler om etterspørsel og tilgang. nå for tiden er tilgangen for stor, og etterspørselen for liten.
dette resulterer i vanskelige tider for aksjesalg, men det betyr ikke at man skal gi bort aksjene alikevel, selv om det kan være tilfelle akkurat i denne saken.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Man har samme betalingsforpliktelse enten det heter aksje eller spillerandel. Aksjen til feks Hauger medfører en "tvungen" årsavgift. Betales ikke denne, står klubben fritt til å selge aksjen for å dekke utestående. Det er ikke dette som er problemet for Østmarka, i hvert fall ikke det eneste. Flere klubber/aksje-/andelseiere sliter med det samme. Spillerandelene leies ut til kostpris, i enkelte tilfeller under. Hvorfor eie aksje/andel da? Dette er et problem for de som ønsker å selge sin aksje. Gjør man det mindre attraktivt å leie en spillerett går det utover de som vil beholde aksjen, men ikke ønsker/har anledning til å benytte sin spillerett.

Østmarka bruker partsobligasjonen som innmeldingsavgift til klubben. I tilegg kommer vanlig årsavgift. Andre klubber med aksje/andeler har som regel en innmeldingsavgift ved siden av som kommer i tillegg. Østmarka har derfor en relativt gunstig ordning sånn sett.

Freddie

over 19 år siden

Freddie

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=6498

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Jeg kunne tydeligvis spart meg denne tråden.

Hadde ikke lest den gamle før jeg skrev denne

Tydelig at dette er et mye mer omfattende problem enn bare naturlige "svingninger i markedet".

Tjalle

over 19 år siden

Tjalle

Det er ingenting "galt" med Østmarka. Banen er fin den, god plass, mange gøyale turneringer og godt miljø.

"Problemet" akkurat nå er tilbud og etterspørsel, samt denne leiordningen som Maverick beskriver. Jeg betalte i 1000 kroner mer enn samboeren min i fjor for å spille på Østmarka. Jeg eide og hun leide (billig). Med dagens ordning vurderer jeg faktisk å selge min for 100 kr, og heller leie meg en aksje denne sesongen.

Tjalle

over 19 år siden

Tjalle

Hva skjedde forresten på Drøbak 04.01.06? Det ligger jo en haug med aksjer til salgs her på fra denne datoen.

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Drøbak har en avtale med Scangolf om at annonser som legges ut på hjemmesiden kommer automatisk inn i Scangolf. Var vel i forbindelse med omleggingen til denne ordningen alle "gamle" annonser kom inn på en gang.

Fanget

over 19 år siden

Fanget

Ingen ting i veien med Østmarka som bane, synes nå jeg. Men klubben "gir" bort andeler av egen beholdning og forverrer dermed et fra før av vanskelig marked. Et klart overgrep mot medlemmene. Det er årsmøte på Rainbow i Ski søndag 26.02 klokken 17.00. Det vil bli stemt over et forslag som vil bedre situasjonen ved at man kan være passiv medlem for en rimelig penge. Forslaget motarbeides av det sittende styret. Alle misbrukte medlemmer i Østmarka oppfordres til å møte og stemme inn forslaget. Les forslaget på klubbens hjemmesider og møt opp og gjør verden mer rettferdig.

Tjalle

over 19 år siden

Tjalle

Kan man gi sin stemme via andre, via fullmakt eller noe i den duren?

Miljø?

over 19 år siden

Miljø?

Jeg har vært medlem på Østmarka i et par år og lurer på hvor alle de som er det gode miljøet, er ?

Misforstå meg rett, ingen har vært "slemme" mot meg men jeg har ikke noe intrykk av at miljøet er bedre der enn andre steder. Det er greit nok, men ikke noe mer enn det..
Alltid hørt at mange skryter av miljøet der, men aldri merket noe til det.

Jaja, er vel kanskje meg det er noe galt med.....

Fanget

over 19 år siden

Fanget

Nei, jeg kan vel være enig i at miljøet der ikke er noe særskilt. Det er helt greit liksom banen er det og det burde vel da være mulig å selge andeler - hvertfall så sterkt nedsatt som han ovenfør har forsøkt. Skal vi tippe at det også hadde vært mulig om ikke klubben bedrev sin "gi bort" politikk.
Om det går ann å stemme via fullmakt - det vil jeg anta - det går jo på alle andre tilsvarende årsmøter

John A. Carlsen

over 19 år siden

John A. Carlsen

Hvorfor reise forbi Krokhol for å spille golf. Mye bedre bane og 13 minutter kortere reisetid begge veier. Fra Tigerstaden. Og like billig.

Krokhøl?

over 19 år siden

Krokhøl?

Lenge siden jeg spilte den, men alle sier jo at banen er så trang at det er som å spille tunnell golf, eller som et medlem sa på spøk, du må ha med deg matchete for å hogge deg vei ...

Jo ØStmarka har problemer på to fronter slik jeg ser det. For det første så er nesten alle hull oppover, eller ihvertfall innspill til greenen er oppover på altfopr mange hull. Dernest er alle par 5 hull tunge oppoverhull. De åpne første 9 er som nevnt før ned lia og opp til greenen på andre siden. Ekstremt kjedelig i lengden. Og da de bygget om første hullet fra par 4 til par 5 lagde de det til et håpløst oppover par 5 også.. Er jo så bratt opp på siste strekket så man trenger skitrekk på siden..En ting til som ikke gjør Østmarka til en drøm er at det er relativt mange grønt kort spillere eller mange som hakker i vei, men jeg var ikke så obs på dette før jeg begynte å spille på Hauger. Da market jeg forskjellen på spillerne i de klubbene

Rike

over 19 år siden

Rike

Sier meg enig med Carlsen.
Krokhol var for øvrig den opprinnelige hjemmebanen til Østmarka GK. Der banen ligger i dag har den jo ikke noe med Østmarka å gjøre.

Skumring

over 19 år siden

Skumring

Mørk stiller vel også i samme kategori som Østmarka, den ligger langt fra folkeskikken og er full av mindre hyggelige og rotete hull.

Medlemsrettighet

over 19 år siden

Medlemsrettighet

For å kunne stemme på årsmøtet i ett idrettslag må du være tilstede.
jfr. NIF's lov

Pinseeker

over 19 år siden

Pinseeker

Nå har jeg hørt det også, Krokhol bedre enn Østmarka!! I Enebakk hadde de ihvertfall penger til dynamitt når de bygde banen. Til dere som har brukt penger i aksjer på Østmarka, sitt på dem og spill banen. Det er tross alt ikke mer enn det som går med på en kveld på byn.

Hullien

over 19 år siden

Hullien

Øst

Hullien

over 19 år siden

Hullien

Østmarka har slik jeg ser det ingen som helst plan over det de gjør og ikke gjør.
Dette er helt klart en faktor som går meget langsomt og uten plan og er meget irriterende for oss medlemmer. De har i de siste par årene forsøkt å ruste opp banen og fasilitetene rundt.
I 2 sesonger har de snakket om bl.a startboden de har satt opp på tee 1. Denne er fortsatt ikke i bruk. Vi skulle få garderober og skap i kjelleren i løpet av 2004...... De har innført kleskode.... (Banemenn og ansatte spiller i arb.klær og jeans....)Hull 1 skulle være spillbar til 1.august 2005......(Fortsatt ikke ferdig) Hull 9 skulle få ny tee samtidig......(fortsatt ikke ferdig) Hull 16 likeså....(her er hele hullet ødelagt p.g.a dårlig planlegging) Alle bunkere skulle repareres.......(en av 3 bunkere på hull 9 fikset). Det ville være synd å dra alle over en kam, men her er det helt klart gjort mange feil og vurderinger på veien. I tillegg til at det blir rot med andelshaveres papirer er heller helt bak mål.
For mange av oss er det veldig mye komedie rundt Østmarka og nå er det på tide at noen tar hatten sin og går!

Og i tillegg til dette tar de og gir bort andeler gratis!!!! Helt utrolig amatørmessig og meget skadelig for resten av medlemmene som ikke blir kvitt sine andeler på det frie markedet. Er det en ting man ikke tukler med er det medlemmenes rettigheter og disse er nå misbrukt av flere av de ansvarlige.
Gleder meg enormt til årsmøte imorgen og håper det er noen som er tøffe nok til å stå opp og fortelle styret og ansatte hvor skapet skal stå!!!

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Takk Hullien.
Du sa det som det virkelig er....
Jeg kommer til å nekte å betale min årskontigent i år pga av at de gir bort aksjer for å mette markedet slik at ingen kaqn flykte fra klubben.

Dette må da være ulovlig, sett i forhold til de som har betalt full pris for sine aksjer. De står der med dyre aksjer som klubben har gjort enda mindre verd ved at de pøser aksjer ut på markedet...

Fytte rakkern sier jeg, for en råtten klubb....

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Ja glemte å si at det blir Hauger i år på meg da da...

Rufus

over 19 år siden

Rufus

Er enig med de ovenstående at det er mye rot i Østmarka. Men så får folk dukke opp på årsmøtet for å fjerne det inkompetente styret der da.

Østmarka kunne jo hatt potensiale med kompetente personer i styre og stell...

John

over 19 år siden

John

Noen nyheter fra årsmøtet?

Fanget

over 19 år siden

Fanget

Årsmøtet vedtok vesentlige endringer i regelverket for klubben. Alle salg av obligasjoner gjøres nå av klubben etter at et medlem har meldt seg ut. Ved utmelding fra klubben innen 14 dager fra årsmøtets dato vil man ikke bli belastet for årsavgift for 2006. Innehaver av obligasjonen får salgssummen når klubben har solgt den. Det er vel ingen grunn til å vente mange kronene for obligasjonen i dagens marked, men jeg synes det er et fremskritt at man ikke lenger er bundet til å betale årsavgift til evig tid.
Etter hva som ble sagt er dette i tråd med NIF's reglement og burde vel da også bli malen for andre klubber. Etter min mening har Østmarka gjort et godt stykke arbeid for å rydde opp i et rufsete internt regelverk. Det kan være mange grunner for at markedet ikke er godt for en andel på Østmarka og det lider selvsagt innehavere av andeler av. Men nå har man i allefall valget å ta tapet av den innskutte kapitalen og så får det opp til de gjenværende medlemmene å dekke de løpende kostnadene gjennom årsavgiften. Verden er blitt mer rettferdig.

Det var fornuftig.

over 19 år siden

Det var fornuftig.

Rent juridisk tvile jeg på om klubbene faktisk kan kreve at medlemmer som leverer tilbake sine aksjer/obligasjoner må betale årsavgift.

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Har akkurat meldt meg ut...

Takk og pris for at det styret er over...

medlem på øgk

over 19 år siden

medlem på øgk

hullien, så vidt jeg vet er det ingen på østmarka som har 0.8 i hcp, bortsett fra kanskje Proen(e). Når sant skal sies har det vært en del rot, jeg er glad det ble ordnet slik at jeg har mulighet til å forlate klubben hvis jeg en gang har tenkt til å flytte eller bytte klubb av andre årsaker. Noe som ikke kom så positivt ut av årsmøtet var pensjonistenes årskontigent som nå er på 67% eller noe, det ble foreslått en økning med 8%, men dette ble nedstemt (ihvertfall dette jeg fikk høre idet jeg ikke hadde mulighet til å stille på møtet). Jeg syntes det er helt utrolig egoistiske det går ann å bli når klubben sikkert ikke har miklagard økonomi, så skal de eldre medlemmene sette fot mot å støtte klubben med noen ekstra kroner i året.

Nå er det vel ikke mange pensjonister på forumet her så jeg vet egentlig ikke hvem jeg kjefter på...

Ellers syntes jeg ØGK er en holdbar bane i forhold til Mørk, Krokhol oppegård o.l. Selvsagt ikke av samme kvalitet som Norges toppbaner, men her betaler man jo ikke mer enn en drøy bytur med en ekstra lang drosje tur for årsavgiften heller!
Er noe som heter man får det man betaler for, og i dette tilfellet mener jeg man får MER enn det man betaler for.

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Medlem på Ø...
Helt enig i at det er forkastelig at de eldre, de som regel har ordnet økonomi og ikke har store lån, små unger og alt det der, og som spiller vesentlig flere runder i året enn de som har jobb osv. skal betale mindre enn andre folk. Og et problem på østmarka er at det er veldig mange eldre og derfor en stor del av inntektsgrunnlaget som ikke innfris. Og i tillegg er de med på alle møter vedtar som det passer dem, så i virkeligheten er det det de eldre som regjerer i den klubben. Det er jo også derfor de kan bevilge seg egne dager hvor bare eldre kan spille osv.

Nick

over 19 år siden

Nick

Til Fanget: Vil ikke dette føre til at klubben risikerer stor medlemsflukt akkurat nå? flyter jo over av folk som vil selge/leie ut.

Har inntrykk av at østmarka er i dårlig stand hver gang jeg er der. Sist var midtsommeres ifjor,da var alle greener harvet opp. Mens proshoppen og klubbhus er trolig en av de bedre i distriktet.

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Jo proshoppen og klubbhuset er vel ok, men hva hjelper det når banen er bare ræva. Synd å bruke så stygge ord om en golfbane, men det er sånn det er.

Hullien

over 19 år siden

Hullien

Vel vel.. Uansett så er vel ikke mitt hcp relevant i denne saken. Østmarka har som alle andre baner positive og negative sider. Det er som sagt tregt å være medlem der ute. At pensjonistene betaler mindre enn oss andre er jo ikke bra i det hele tatt men slik er det når årsmøte består av 60% gamlinger! Man har vel egentlig ikke noe å si hvis man ikke møter opp på det ene årsmøte i året. Hverken banen er pensjonistene blir bedre enten de betaler mer eller ikke! Når hele klubben består av sirupspisende folk så får det bli slik det blir. Aksepter det eller ikke så lenge man ikke møter opp.
Men medlemsflukt vil det nok ikke bli. Tipper at rudt 50 stk leverer inn sine obligasjoner. Men klubben må passe seg! Skjer det ikke noe snart så er det nok mulig at ndel spillere takker for seg og da har de ett problem!
Vet om flere som vil se på om det nye styret vil fungere raskere enn de forgående. Gjør det ikke det vil folk forsvinne! Garantert!!!!!

nickt

over 19 år siden

nickt

quote: Østmarka (02.03.06 kl. 11:07)

Medlem på Ø...
Helt enig i at det er forkastelig at de eldre, de som regel har ordnet økonomi og ikke har store lån, små unger og alt det der, og som spiller vesentlig flere runder i året enn de som har jobb osv. skal betale mindre enn andre folk. Og et problem på østmarka er at det er veldig mange eldre og derfor en stor del av inntektsgrunnlaget som ikke innfris. Og i tillegg er de med på alle møter vedtar som det passer dem, så i virkeligheten er det det de eldre som regjerer i den klubben. Det er jo også derfor de kan bevilge seg egne dager hvor bare eldre kan spille osv.
----------------
Jeg er så enig at jeg ikke finner ord.. enig med deg også Hullien.

Innmari serriøs

over 19 år siden

Innmari serriøs

Det er helt latterlig å lese om dere som er misfornøyd med at de "eldre" bestemmer i klubben.

hvorfor gjør de det da? jo, fordi de faktisk stiller til årsmøtet.
dersom dere "yngre" hadde stilt også, så ville dere fått mer dere skulle ha sagt.

dette blir det samme som de som syter og klager over hvilken regjering som sitter ved makta, men som ikke gidder å stemme ved valget selv.

skjerpings....

Bannan

over 19 år siden

Bannan

Ser mange har meninger om mye på ØGK.
Men som et lyst hode sa , lenger opp i debatten.
Er du ikke på årsmøte, for du ta det som det kommer.
Skal , vil du ha noe å si, kom på møte.

Ikke sitt her inne å prat om ting dere ikke har greie på.
Slutt å sleng ut komentarer om hvor dårlig ØGK er, husk at vi ikke har økonomi til å drive en MiklagardBane. Vi har en bra bane , tatt i betraktning av penger som er lagt ned.

Lag NM 2 div , 2004 , da fikk vi kjempeskryt av alle lag som spilte .
Alle mente vi hadde mye bra bane , laget av lite penger.
Og hvem vant, jo ØGK

Til dere som ikke har vært der å prøvd banen, ikke la dere skremme av div innlegg over.
Kom ut å se selv. Kom å prøv, dere vill bli overasket over hvor bra ØGK er.

Østmarka

over 19 år siden

Østmarka

Som du sikkert har sett, Bannan, så er det ikke få aksjer som er til salgs i Østmarka. Burde kanskje ringe en bjelle når du ser hvor mange som vil vekk derfra og hva som skrives her i utallige innlegg og i utallige tråder. Tendensen er ganske klar synes jeg. Østmarka er ikke en særlig bra bane og medlemmene flykter. Det er kun de store summene folk taper som holder de der, hadde klubben betalt ut de som ville selge så hadde blitt god plass der ute.

Og jeg har aksje der og skulle ønske jeg fikk igjen noe av det jeg har betalt, men desverre det blir tap av mange penger. Og det tror jeg folk har forstått, at går de og kjøper en aksje der så får de dårlig valuta for pengene. Tror ikke banen har noen utviklingsmuligheter hvis det ikke blir dramatiske forandringer.

Nickt

over 19 år siden

Nickt

det jeg skrev har ingenting med banens potensiale og gjøre, men de fordelene de eldre har tillatt seg å gjøre er forkastelig, dette har styret faktisk prøvd å gjøre noe med, men uten hell. Var faktisk en del andre enn pensjonister på årsmøtet, men ikke noksom dere sier.

Er forresten ikke bare østmarka som har fått tapt verdi på aksjen, skjer mange andre steder også, og jeg forstår frustrasjonen til de som vil forlate klubben og ikke får noe igjen for det de har betalt. På en annen side så må klubben støtte de som er medlemmer og ikke har tenkt å forlate mest, men det er og blir en evig diskusjon siden begge sider har rett. Personlig er jeg glad i østmarka og vil fortsette å spille der, har tross alt vært medlem siden den ble åpnet. Skal love dereat jeg skal stille på årsmøtet til neste år. Gremmer meg over at jeg ikke stilte i år!.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her