Klarsynt?
Jeg vil sette søkelyset på hvordan golfen er organisert her til lands, og hva som er i ferd med å skje - tror jeg, da...
Jeg må få lov til å konsentere meg om det "sentrale østlandet" der vi finner flest antall golfere, så får "utkantstrøka" ha meg unnskyldt. Jeg mener selvfølgelig ikke å rakke ned på dere, for all del.
Vi har etterhvert fått et stort antall baner av nyere og bedre kvalitet på østlandet, og allerede har noen av dem rukket å gå konk. Det er kanskje flere grunner til det, men jeg vil gjerne rette søkelyset på èn av dem, nemlig POSTKASSEKLUBBER!
I en årrekke har ti-tusenvis av norske golfere betalt noen hundrelapper for å være medlem og registrert hos NGF - for dermed å kunne få utstedt handicapkort - og sjeldent eller aldri spilt på disse banene (hvis de har noen baner, da).
Nei, de har vært greenfee spillere på banene på østlandet. Dette gikk greit og fungerte bra så lenge det varte. Så eksploderte antall golfere, og golfNorge (les; NGF) jublet. De fikk penger i kassa og stadig mer politisk makt.
Gründere startet det ene prosjektet etter det andre for å ta seg av massen av aktive køllesvingere. Noen prosjekter var dyre, andre billigere. Men de aller fleste kom brått ned på jorden. Postkassemedlemmene de skulle kapre, forble akkurat det; Postkassemedlemmer. Det var mye billigere, var gjennomgangstonen. Dermed startet en usikker tid for de mange nye prosjektene på østlandet spesiellt.
Som om ikke det var nok, begynte også de som var medlemmer på banene å bli dyktig lei av å ikke få god nok tilgang til banen de var medlem av. For en annen side av saken var nemlig den at de etablerte klubbene baserte store deler av sin økonomi på disse greenfee-spillende postkassemedlemmene. Spilletider for de betalende medlemmene ble derfor sterkt begrenset. Men dette er en diskusjon som hver enkelt klubb må ta med seg selv og sine medlemmer. Skal de ha en lykkelig slutt på problemet, må alle parter innse at medlemmene må betale mye mer i årsavgift enn de gjør i dag (se på Miklagard), på den måten kan de begrense avhengigheten av greenfee-gjester.
Midt oppi denne salige røre, hvor står NGF? Hva synes de bør gjøres? Hvilke tiltak har de på dagsordnen?
Fakta er at mange baner på østlandet i dag samtaler om hvordan de kan komme problemet til livs. Det later til at mange vil inngå et slags "forbund" hvor de sier at hvis du er et Postkassemedlem, må du betale dobbel pris i greenfee.
Det er jo kalde fakta at det finnes tusenvis av ledige golfmedlemskap å få kjøpt på østlandet i dag. Markedet er tregt sies det, og mange skylder på en generell nedgang i verdensøkonomien. Men sannheten er vel heller den at det ikke lønner seg å være medlem i en hjemmeklubb på ens eget hjemsted så lenge du kan utnytte situasjonen som Postkassemedlem?
NGF står riktignok ovenfor et aldri så lite dilemma. Forbyr de folk å være Postkassemedlemmer, risikerer de at antallet golfere reduseres sterkt i Norge. Gjør de det ikke, later det til at flere klubber ikke overlever, og de som gjør det starter et "raseskille" med skyhøye priser for de som utnytter systemet.
Men noe bør dere da gjøre, NGF? Eller er saken for betent? Er det noen der ute som har en mening om saken, og hvordan den eventuellt bør løses?
Klarsynt?