Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor er NGF?

Klarsynt?

over 21 år siden

Klarsynt?

Har noen lurt på hvor norsk golf er på vei? Går veien på skinner lukt inn i himmelen? Er det så viktig at vi skal ha så mange aktive for enhver pris? Og hvilket standpunkt har NGF til saken?
Jeg vil sette søkelyset på hvordan golfen er organisert her til lands, og hva som er i ferd med å skje - tror jeg, da...
Jeg må få lov til å konsentere meg om det "sentrale østlandet" der vi finner flest antall golfere, så får "utkantstrøka" ha meg unnskyldt. Jeg mener selvfølgelig ikke å rakke ned på dere, for all del.
Vi har etterhvert fått et stort antall baner av nyere og bedre kvalitet på østlandet, og allerede har noen av dem rukket å gå konk. Det er kanskje flere grunner til det, men jeg vil gjerne rette søkelyset på èn av dem, nemlig POSTKASSEKLUBBER!
I en årrekke har ti-tusenvis av norske golfere betalt noen hundrelapper for å være medlem og registrert hos NGF - for dermed å kunne få utstedt handicapkort - og sjeldent eller aldri spilt på disse banene (hvis de har noen baner, da).
Nei, de har vært greenfee spillere på banene på østlandet. Dette gikk greit og fungerte bra så lenge det varte. Så eksploderte antall golfere, og golfNorge (les; NGF) jublet. De fikk penger i kassa og stadig mer politisk makt.
Gründere startet det ene prosjektet etter det andre for å ta seg av massen av aktive køllesvingere. Noen prosjekter var dyre, andre billigere. Men de aller fleste kom brått ned på jorden. Postkassemedlemmene de skulle kapre, forble akkurat det; Postkassemedlemmer. Det var mye billigere, var gjennomgangstonen. Dermed startet en usikker tid for de mange nye prosjektene på østlandet spesiellt.
Som om ikke det var nok, begynte også de som var medlemmer på banene å bli dyktig lei av å ikke få god nok tilgang til banen de var medlem av. For en annen side av saken var nemlig den at de etablerte klubbene baserte store deler av sin økonomi på disse greenfee-spillende postkassemedlemmene. Spilletider for de betalende medlemmene ble derfor sterkt begrenset. Men dette er en diskusjon som hver enkelt klubb må ta med seg selv og sine medlemmer. Skal de ha en lykkelig slutt på problemet, må alle parter innse at medlemmene må betale mye mer i årsavgift enn de gjør i dag (se på Miklagard), på den måten kan de begrense avhengigheten av greenfee-gjester.
Midt oppi denne salige røre, hvor står NGF? Hva synes de bør gjøres? Hvilke tiltak har de på dagsordnen?
Fakta er at mange baner på østlandet i dag samtaler om hvordan de kan komme problemet til livs. Det later til at mange vil inngå et slags "forbund" hvor de sier at hvis du er et Postkassemedlem, må du betale dobbel pris i greenfee.
Det er jo kalde fakta at det finnes tusenvis av ledige golfmedlemskap å få kjøpt på østlandet i dag. Markedet er tregt sies det, og mange skylder på en generell nedgang i verdensøkonomien. Men sannheten er vel heller den at det ikke lønner seg å være medlem i en hjemmeklubb på ens eget hjemsted så lenge du kan utnytte situasjonen som Postkassemedlem?
NGF står riktignok ovenfor et aldri så lite dilemma. Forbyr de folk å være Postkassemedlemmer, risikerer de at antallet golfere reduseres sterkt i Norge. Gjør de det ikke, later det til at flere klubber ikke overlever, og de som gjør det starter et "raseskille" med skyhøye priser for de som utnytter systemet.
Men noe bør dere da gjøre, NGF? Eller er saken for betent? Er det noen der ute som har en mening om saken, og hvordan den eventuellt bør løses?

Klarsynt?

Terje

over 21 år siden

Terje

I Vestfold har de større klubbene (Larvik, Vestfold, Borre og Nøtterøy?) inngått et samarbeid som gir medlemmer av disse klubbene rabatt ved spill på en av de andre banene. Et slikt system i større skala burde vært innført slik at den relative kostnaden med å være postkasse-medlem blir høyere enn i dag (alternativet, nemlig å melde seg inn i en av klubbene som har et samarbeid blir billigere).

Alternativet er (som jeg har hørt/lest om tidligere) å utestenge medlemmer av klubber uten bane / med dårlig bane fra greenfee overenskomsten. Denne løsningen har jeg imidlertid liten tro på da det alltid være diskusjon om hvem som kvalifiserer til å være med i ordningen.

Min mening er at hver enkelt klubb bør kunne få bestemme hvem de ønsker å samarbeide med ift greenfee / rabattordninger!

/Terje

Vidsynt

over 21 år siden

Vidsynt

Klarsynt kan ikke være ved sine fulle fem, fordi:

1 Såkalte postkassemedlemmer legger ofte igjen like mange penger som medlemmer i større klubber, de har bare en større valgfrihet når det gjelder hvor de vil spille akkurat den dagen.

2 Mange klubber som har solgt alle medlemsskapene sine er likevel avhengige av greenfeeinntekter. Dersom postkassemedlemmene låser seg til én bane reduseres antall greenfeespillere kraftig, og det blir dermed dyrere å være medlem. Hvor er gevinsten ?

3 OGså distriktene er avhengige av inntektene fra fjernmedlemmer. Dette er for mange klubber det som skal til for å få satt igang bygging av 6- og 9-hullsbaner i grisgrente strøk. Det må være lov å ha en golfbane også på steder med 2-3000 mennesker.

Konklusjon: Postkasseklubbene er til fordel for ALLE. Klubber som går konk fordi de ikke har et konkurransedyktig produkt, eller skal vi heller si fordi de etableres av dustehuer som ikke har begrep om hva de gir seg i kast med, fortjener ikke å overleve.

Så vidt meg bekjent er det bare Holtsmark i Lier som har gått konk hittil. Det er lett å se i ettertid, men mange lo seg skakke av planene om en superbane midt i ødemarka uten nærhet av hverken byer eller feriemål.

Golfsporten har tatt et kraftig skritt oppover de siste ti årene, men medlemsøkningen vokser ikke inn i himmelen.

Postkassemedlem er dessuten stort sett for nybegynnere som etterhvert melder seg inn i en klubb på hjemstedet. De som er fjernmedlemmer i lang tid er sånne som typisk spiller 2-3 runder i året, og ville legge golfen på hylla dersom de ble tvinget til å betale 4-5000kr året.

Se på de store golfnasjonene USA og UK. Ingen der krever at du er medlem i en klubb for å få spille golf. Sånn burde det være her også. Har du et gammelt hcp-kort som viser at du kan spille burde det være greit å spille på greenfee hvorsomhelst.

Jeg skal nevne et eksempel på hvor dumt klubbene håndterer golfmedlemsskap: Jeg har i 5 år hatt medlemsskap på en stor golfbane gjennom bedriften jeg er ansatt i, og spillte den gang på 9,1 i hcp.

Så besluttet bedriften å selge medlemsskapene sine til de som hadde de respektive spillerettene. Overdragelsen ble gjort internt i bedriften, og klubben ble skriftlig orientert om hvilke spillere som hadde fått overdratt rettighetene.

Men fordi klubben akkurat da holdt på med oppdatering av datautstyret sitt tok det nesten to uker fra oppsigelsen på bedriftsrettighetene til klubben kunne registrere enkeltspillerne. I denne perioden ble de 20 spillerne det gjaldt betraktet som klubbløse, og nektet adgang på banen. Flere av dem ble så irriterte at de meldte seg inn i Preikestolen GK som fjernmedlemmer for i det hele tatt å få spille.

Klarsynt?

over 21 år siden

Klarsynt?

Kjære vidsynt (eller er det sneversynt..?)

1. Det er nettopp problemet! At postkassemedlemmer legger igjen like mye penger som medlemmer. Det er fordi medlemmene for færre og færre tider å spille på, skjønner`u? De undergraver dermed de som virkelig er med på å dra lasset ved å betale full årsavgift!

2. Postkassemedlemmene er som sagt med på å undergrave golfen i Norge, og gjøre preikestoler og kvindølinger rike (og NGF da, fordi de tar jo en avgift pr. medlem samme hvor de kommer fra..). Klubbene derimot, får bare en masse tullinger som raver rundt på banene som yre høns. Det har begynt å blåse en ny vind i golfNorge, hvor de ulike daglige ledere og styrer skjønner at det er på tide at medlemmer må betale mer i årsavgift for dermed å få bedre tilgang til banene. Snylterne fra langt-vekk-i-stan klubber (?) må enten vike for godt eller betale så de blør. Det skal ikke lønne seg å snylte i norsk golf!!

3. Det er ikke klubbene på sentrale østlandet som skal subsidiere klubber i glisgrendte strøk. Det må i så fall være en oppgave for de høye herrer i NGF! Det burde alle skjønne, selv du. Jeg gidder i alle fall ikke subsidiere det lenger...

Konklusjon bør derfor bli at du er ganske sneversynt. Du må se det hele i rett perspektiv. Jeg etterlyser NGF, og hva de tenker gjøre med problemet. Postkassemedlemmer er som gjøker, og undergraver et ellers flott system med at fullverdige medlemmer kan spille golf på andre baner.
Det er faktisk flere enn Holtsmark som har gått konk i år, men det er egentlig ikke det som er poenget hvis du leser mitt første innlegg. Det kan som sagt være flere grunner til at en klubb går konkurs.
Det jeg vil si er at postkassemedlemmer undergraver salg av aksjer som er ledige i sentrale østlandsklubber i dag, og jeg har ennå tilgode å høre at det er særlig mange som melder seg ut av preikestolen og inn i Hauger, Losby eller Miklagard, for å si det sånn. Nei, de forblir snyltere fordi systemet tillater dem det. Helt på trynet! Hvis de ikke har råd til å betale 4-5000 kr i året for å være medlem, så får de begynne med boccia, men det koster vel mer eller mindre det samme tror jeg.
Du kan da ikke i fullt alvor mene at vi, lilleputtnasjonen Norge, skal sammenligne oss med USA og UK..? Hallo..?! De har en tradisjon og en mengde golfspillere vi bare kan drømme om her hjemme, hvor sesongen varer futtige 6 mnd hvis vi er ekstremt heldige!!
Ditt eksempel på hvordan klubben håndterte salget av aksjer virker litt maltraktert i denne sammenheng, ikke sant? Klubben gjorde nok ikke annet enn å følge de direktiver NGF har satt for slike situasjoner. Men du er jo inne på noe av det samme som jeg mener, nemlig; hvor i heiteste heite er NGF midt oppe i det hele? Det virker som om de praktiserer samme åpenhet som Frimurerlosjen, men så er jo sikkert en del av dem medlemmer akkurat i den klubben, eller..?

Klarsynt!

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

"Klarsynt?", det er nok du som er trangsynt....

1) Vet ikke hvordan du definerer "dra lasset", men 3000,- kr gjennom årsavgift må vel være like mye verdt for klubben som 3000,- gjennom greenfee-spill, eller ?

2) Om en som er fjernmedlem legger igjen 3000,- på din hjemmebane kan han vel ikke kalles snylter, virker helt ubegripelig for meg...

De fleste som er fjernmedlem i Oslo-området har vel tatt GK-kurset på en av de etablerte banene her i området, og deretter meldt seg inn i en fjerntliggende klubb, så hvordan disse skal være "en masse tullinger som raver rundt på banene som yre høns" i større grad enn andre som har startet med golf den senere tid er for meg ubegripelig.

3) Her er jeg faktisk enig med deg.

Hvor mange klubber finnes det egentlig i Norge som ikke har bane, men spyr ut grønt kort til hvem det måtte være?
Jeg vet ikke om noen jeg (men jeg er sikkert fullstendig uvitende).

At noen velger å være fjernmedlem får være deres sak. Spiller man mye er fjernmedlemsskap overhodet ikke lønnsomt (for spilleren). 10 runder er minst 3000,- i greenfee i året (og 10 runder er ikke mye), og da er man nesten oppe på det årsavgiften normalt koster på banene i Oslo-området.

Jeg tok GK høsten 2001 i Oslo (bor i Oslo), og meldte meg inn som fjernmedlem i en klubb på vestlandet.
I 2002-sesongen brukte jeg 7600,- på greenfee både på baner i Oslo-området, øvrige steder i landet samt på noen utenlandsturer.

I 2003 byttet jeg klubb til en nærmere Oslo hvor jeg faktisk spiller av og til, men er fjernmedlem også der. Hittil i år har jeg svidd av 9900,- på greenfee rundt omkring. Som du skjønner ville jeg kommet billigere unna hadde jeg vært fullverdig medlem på en bane i nærområdet. Snylting vil jeg hvertfall ikke kalle det. Jeg har stått på venteliste på klubben jeg ønsker å bli medlem i siden juni ca, og ser frem til "spare" penger på golfinga mi, tiltross for at planen er å ikke spille mindre golf akkurat...

Tror ikke det er det å redusere årskostnaden sin som gjør at noen velger å være fjernmedlem, snarere er det en overgangsperiode hvor man finner ut av hvor mye tid/penger man ønsker å bruke på den eventuelle hobbyen sin. For svært mange er også forholdet rundt "inngansbilletten" (aksje/medlemslån) tungtveiende, ikke alle har mulighet til å splashe ut over 30000,- i startavgift.

Mange fjernmedlemmer spiller sannsynligvis så lite at de ikke er "i veien" for herr/fru Klarsynt uansett, de som spiller masse (som meg) sløser vel nesten egentlig med egne penger og vurderer da også kanskje å melde seg inn i en lokal klubb?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Såvidt jeg vet er også Kristiansands nye golfbane i skifterettens klør...

Jeg synes ellers at spørsmålet er helt basalt: Hvorfor skal jeg betale 3900,- i året + potensiell kapitalkost på innskudd og aksje når jeg ikke slipper til på en bane full av greenfee spillere ?

Man kan ikke utestenge spillere fra NGF's medlemsklubber (man utestenger jo ikke Oustøens medlemmer en gang). Det man kan gjøre er å lage en kombinasjon av opplegget i Vestfold og greenfee prisene på Miklagard, dvs. naboklubber og samarbeidsklubber normal greenfee -alle andre høy greenfee.

....og nå orker jeg ikke å bli møtt med: "Men vi har ikke råd til å melde oss inn i en klubb" Når jeg meldte meg inn i min hjemmeklubb og tok kostnaden tjente jeg mindre enn industriarbeiderlønn og eide ikke nåla i veggen. Postkasseklubbene har en rekke personer med høy inntekt i sine rekker (...og det vet jeg !!). Men hvis det står på penga - så skal jeg gjerne akseptere behovsprøvd greenfee sats og lavere greenfee for junior spillere/spillere under 25.

Sammy boy

over 21 år siden

Sammy boy

Klarsynt, du er trang i nøtta.
Nevn en klubb som vil tjene på at fjernmedlemsskap blir avskaffet, så kan vi ta diskusjonen videre derfra.

Bergenser

over 21 år siden

Bergenser

Til tåpelige Klarsynt
Når det på Østlandet dukker opp den ene høyprofilerte banen etter den andre, uten å ha økonomisk dekning den "fantastiske" banen som skal bygges er det helt OK at prosjektet "går på trynet". Dette er selvfølgelig dumt for de personene som har kjøpt andeler, og taper pengene sine, men litt av ansvaret ligger på dem selv, da de har kjøpt andeler uten å foretatt grundige nok undersøkelser om prosjektet.
Hvorfor kan ikke klubbene i det sentrale østlandsområdet gjøre som klubber andre steder i landet? Begynne med en liten bane feks. 6 el 9 hull, gjerne av ypperlig kvalitet, når OG dersom medlemsmassen og økonomien tillater det kan en ev. fidereføre prosjektet til 18 hull, og et bra klubbus.
Kort sakt så etterlyser jeg sunn fornuft, og økonomisk dekning for de fantastiske prosjektene som måtte stå for tur.
Det virker patetisk å skylde på NGF og postkasseklubber når prosjektene(fantasiene) ikke har et snev av økonomisk fornuft.

Klarsynt?

over 21 år siden

Klarsynt?

Sammy Boy - trang i nøtta kan du være sjøl - kan du ikke lese? Det er ikke det store poenget at klubbene skal tjene på det, men medlemmene! Det er flust av medlemmer som har sett seg lei på at deres klubber snart ikke kan tilby spilletider til kristelige tider, enten det er på hverdager eller i helgene.
Klubbene på sin side fortviler også, for de er pokka nødt til å selge de greenfee billettene de kan for å få regnskapet til å gå rundt. Det denne diskusjonen dreier seg om, er et tveegget sverd:
Medlemmene må simpelthen finne seg i å betale mer årsavgift, og klubbene må prise postkassemedlemmer pokkerivold, samt foreta andre justeringer for å prioritere medlemmers spill. OK?
Så til deg, tåpelige bergenser, dette handler ikke bare om det du kaller høyt profilerte baner på østlandet, men en hvilken som helst klubb på østlandet. Når det er sagt, har dere vel hatt litt å stri med der vest også, ikke sant?
Dette handler ikke om at min tiss er større og bedre enn din, og hvis du tror noe annet kan du bare ryke og reise. Dette er en problemstilling som vil bli stadig mer aktuell for hver sesong som går, og får dere noen flere golfere og baner der vestpå også, så vil nok du skjønne hva jeg mener til slutt...

Klarsynt!!!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Dette har vel ingenting med oppblåste dyre baneprosjekter å gjøre. det har ingenting med at klubbene skal tjene seg rike å gjøre. Poenget er at jeg ikke gidder å betale for og ha investeringsrisikoen for en bane jeg aldri får spille på pga greenfee spillere....

Når diskusjonen faller ned på et nivå der man kaller hverandre tåpelige og trange i nøtta så har argumentene åpenbart ikke mye verdi...

BT

over 21 år siden

BT

Det kan selvsagt være irriterende at man ikke får tid når man ønsker det på hjemmeklubben.
Men hvordan ville klubbøkonomien vært hvis man ikke skulle hatt gjestespillere som legger igjen en solid sum penger i løpet av et regnskapsår? Hvor mye ville årskontigenten kostet da og hva med inngangsbilletten? Ville man som medlem akseptert at egen pris ble kraftig økt ved bortfall av greenfee inntekter?

Ja

over 21 år siden

Ja

Hva er vitsen å være medlem i en klubb hvor man ikke får spille? Da må det da være bedre å betale litt ekstra for å få tilgang til sin egen bane? Når jeg ser hva Miklagard har gjort, gjør det at jeg seriøst vurderer å bli medlem der. Det koster mer, det er riktig. Men jeg vil gjerne spille golf når jeg kan istedenfor å sitte i telefonkø halve dagen, og når du først kommer igjennom har de ingen starttider ledig.

God golf!

Terje

over 21 år siden

Terje

Vedr. problemet med ikke å få spilt på egen bane:

Det er medlemmene (ihvertfall i aksjeklubber) som på GF fastsetter reglene for gjestespill (booking / antall gjester pr medlem / pris).

På alle baner er det slik at medlemmer kan booke før ikke-medlemmer. De som har problemer med å få spille på egen bane har som regel seg selv å takke ved at de ikke klarer å booke før etter at bookingen er åpen for ikke-medlemmer.

Miklagard har satt opp prisen på greenfee for bl.a å redusere mengden greenfee-spillere. Prisen medlemmene må betale er en høyere årsavgift. Dette er det medlemmene selv som har besluttet.

En annen årsak til at de har satt greenfee-prisene såpass høyt er sannsynligvis at NGA ønsker å selge flere av sine aksjer (som på Losby).

Etter min mening (som jeg skrev her tidligere) bør "storoslo-klubbene" inngå et samarbeid slik at de som er medlem av en "storoslo-klubb" kan spille rimeligere på naboklubbene enn det en med fjernmedlemskap kan. Slik jeg ser det bør samarbeidet være bredt slik at ikke medlemmer av klubber med skikkelige baner blir utestengt.

Duffy D.

over 21 år siden

Duffy D.

Det er bra at det har kommet så mange golfspillere i Norge. Problemet er bare at det koster penger å lage - og vedlikeholde - gode golfbaner, og veldig mange av de godt over 100.000 medlemmene ønsker ikke å betale en inngangsbillett på 20.000 kroner eller mer.

Systemet er imidlertid sånn i Norge, at du MÅ være medlem av en klubb for å få adgang til omtrent alle banene. Samtidig finnes det mange utkantområder som trenger penger for å komme i gang, og dermed kommer de såkalte Postkasseklubbene.

Å kalle noen for greenfee-snyltere, eller å nedgradere Postkasseklubbene synes jeg er poengløst. Vi gjør alle det som gavner oss selv best, og slik det er i dag, så er vi faktisk ganske avhengige av hverandre.

Men - mange finner det lite tilfredsstillende å være medlem av en klubb (inkl. alt det koster) og likevel få problemer med å få spille. På grunn av greenfeespillere og daglige turneringer.

Hvis de ønsker bedre tilgang, finnes det så vidt jeg kan se kun en god løsning, og det er at klubbens medlemmer må innse at de må betale en større del av regningen enn de gjør i dag. Altså øke årsavgiften, og redusere greenfee-spillerne på en eller annen måte.

Det andre alternativet er å bruke mindre penger på vedlikehold, med dårligere bane som resultat. Jeg betviler at mange ønsker denne løsningen.

Ellers er jeg enig med Terje i at en økning av green-feeinntektene kan kombineres med større utstrekning av samarbeid mellom f.eks. "storoslo-klubbene". Men dette løser neppe hele problemet.

For på den annen side synes jeg det må være lov å spille golf i Norge, selv om du bare går tre-fire runder på en hel sesong. Hvis vi virkelig vil at golf skal være en folkesport, så må det på en eller annen måte gjøres plass til alle, uansett tykkelse på lommebok eller ferdigheter med kølla.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Hei!

Det er vel Generalforsamlingen i de respektive klubbene som bestemmer hvilken type klubb man ønsker å være?! Dermed kan medlemmene selv justere forholdet mellom greenfeegjester og medlemmer.

Det er jo også slik at medlemmer kan bestille før gjester i de fleste klubber, dermed blir gjestene de som fyller hullene i bookingen etter medlemmenes forsprang... det er jo en relativt sunn økonomisk fornuft, eller?

De medlemmene som kommer vassene opp til startboden 10 minutter før det passer de og spille en lørdag formiddag, burde vel heller tilpasse seg litt til systemet?

Bergenser

over 21 år siden

Bergenser

Enig med Glenn.
Siden det er så mange nybegynnere innen golfsporten, hvorfor skal da så mange klubber vedlikeholde en mesterskapsbane? Trenger GK spillere og andre høyhandicapere en mesterskapsbane for å kunne kose seg med en runde golf? Klubbene må selv finne sin økonomiske ballansegang mellom egen økonomi(det som medlemmene er villig til å subsidiere) antall greenfe runder, og kvaliteten på anlegget. Det blir litt som å bygge hus, en må vurdere det finansielle grunnlaget før en bygger..............

Klarsynt!

over 21 år siden

Klarsynt!

Veldig mange golfere lever en stresset hverdag, som så mange andre dessverre gjør. Dette er et fenomen som ikke ser ut til å bli bedre med årene. Det at mange klubber reklamerer med at medlemmer kan booke fire til fem dager i forveien, blir da lett problematisk for mange. Før dagen kommer og de har bestilt, kan mye ha skjedd som velter golfrunden.
Jeg tror at det mange spillere nå begynner å etterlyse, er større fleksibilitet og bedre tilgang til egen bane. Men dette har selvfølgelig sin pris i form av dyrere årsavgift og ditto vanskligere tilgang til banen for greenfeespillere.
Miklagard løste greenfeespøkelset ved å selge fem greenfeebilletter til hvert enkelt medlem til en greenfeepris pålydende 450 kr. Ved å gjøre dette hadde de løst 6000 greenfeebilletter før sesongen begynte, og reddet klubbens økonomi. Dette fikk de PEPPER for så det holdt, men jeg tipper det er de som sover best om nettene nå som sesongen går mot hell.
Jeg mener fortsatt at NGF bør forby postkasseklubber, og heller se på andre løsninger for nybegynnere og GK spillere. En god løsning kan kanskje være å leie seg en spillerett eller hvorfor kan ikke klubber med ledig kapasitet tilby et prøveår for disse? Det kan da ikke være sååå vanskelig å prøve å tenke nytt?
Postkasseklubber er et onde som i vårt naboland Sverige førte til at en rekke klubber ble slått konkurs før forbundet avskaffet hele dritten. Det er flust av klubber på østlandet som ikke koster all verden å melde seg inn i, og med ledige medlemskap. Hvis man da ikke har råd til å utøve sporten, er det faktisk ingen tvang til å utøve den heller?
I bunn og grunn ønsker jeg at vårt forbund skal komme mer på banen enn de er i norsj golf i dag. Et golfforbund skal da gjøre mer enn å bare arrangere NM og en håndfull andre turneringer, samt å prate med dagelige ledere rundt omkring?
De skal synes langt bedre, høres langt bedre, delta mer i det daglige golfbildet, og ikke bare sole seg i glansen av at det er blitt så og så mange golfere i dette landet!?
Det siste jeg leste i så måte, er at de har inngått en sponsoravtale med et firma som heter "OnTarget", og som i rette kretser er kjent for å nesten ikke eie nåla i veggen. Et firma som mange andre særforbund har kastet på dør, har nå NGF trykket til sitt bryst for å sakffe dem mer sponsorkroner. Forstå det dem som kan??!
Men de tier vel dette i hjel også, som de har gjort de seneste årene med nesten alt annet...

Klarsynt

Gunnar

over 21 år siden

Gunnar

Det som skjedde i Sverige er vel det samme som til en viss grad har skjedd her, overetablering i et marked i vekst. Ikke noe unikt fenomen innen golfen det, tenk bare alle dot.com'ene som spratt opp og forsvant/forsvinner de seneste årene.

Vet fortsatt ikke hva du helt legger i begrepet postkasseklubb, men fjernmedlemsskap eksisterer fortsatt i Sverige - i like stor grad som her.

Hvis man ikke har råd til ca 30.000 i aksje/medlemslån + 4000 i innmeldingsavgift + 35000 i årlig avgift så mener du altså at man ikke har lov å drive med golf?

Forbudsforslaget ditt synes jeg er tåpelig, bortsett fra de tilfeller der hvor det er en GK-fabrikk uten bane som bare koster inn penger - jeg vet ikke om at noen slike klubber finnes....?

De ulike modellene for hvordan man vil regulere greenfeespill vs medlemmers tilgang til banen må klubbene få bestemme selv. Og her er "Miklagard-modellen" en av flere varianter, men jeg regner med at det er medlemmene som har ønsket og bestemt det, og slik bør det vel være ?

Klarsynt!

over 21 år siden

Klarsynt!

Huffda - her flagrer det med nuller så jeg nesten ikke har sett på maken. Hvilke klubber på østlandet er det som opererer med både salg av aksjer, OG skal ha innmeldingsavgift på mange tusen kroner, SAMT skal ha 35000 (!!!) i årsavgift?!?:(
Tipper du ble litt for het på avtrekkeren der, kjære Gunnar, men det kan skje den beste i kampens hete. Ikke vet jeg med sikkerhet, men er det klubber som selger aksjer og samtidig skal ha innmeldingsavgift, ja, da bør henges ut til spott og spe. At de tar den årsavgiften de skal, er jo selvfølgelig greit...
Jeg får liksom på følelsen av at det har blitt en folkerett her på bjerget å spille golf. Det ER ikke det. Det er helt frivillig, og opp til enhver OM de både vil og har råd. Men det er ikke en rett...
Postkassemedlem er du når du er medlem av en klubb du ikke spiller på til dagelig, og som ligger milavis fra ditt hjemsted. Det er de klubbene rundt omkring i landet som selger "fjernmedlemskap" (heter det visst så fint nå om dagen, det er vel mer spiselig både i NGF og andre lokaler) til folk østpå som vil sko seg på golfbanene i stor-Oslo området, men som som ikke vil være med på å betale moroa i form av et medlemskap i en av nærklubbene. De gjemmer seg som regel bak uttrykk som; "hvem er det som har råd til å betale 30 - 50 - 100 og 150000 for et medlemskap - eller hvenm er det som har råd til å betale 5 - 6 - 3ll34 10000 kr i årsavgift for å spille golf..."
Da synes jeg heller de skal slutte å spille golf. For til deres opplysninger finnes det klubber her østpå som ikke koster disse summene. Men det finnes som sagt en annen måte å gjøre det på også.
"Pay and play"- baner kommer nå etterhvert land og strand rundt. Her kan hvem som helst spille uten noen form for kontroll. De trenger sågar ikke være medlem noe sted! Det vil jo være midt i blinken for dem...
Saken har også en annen kjerne som er en smule litt mer ømfintlig enn som så; NGF. Hva gjør de for å fremme og legge til rette for golfen i landet? Ved siden av å kreve inn penger pr medlem i norske golfklubber, hva gir de tilbake til golferne?
I andre land som mange ynder å sammenligne oss med, pløyer de tilbake penger til golferne i form av baner i egen eller kommunal regi. Dette er baner som er billige å spille på, og hvor man gir nybegynnere muligheten til å utforske denne sporten på godt og vondt.
Jeg har en snikende følelse av at NGF sitter på gjerdet og er livredde å mene noe som helst fordi det kan medføre at det blir færre golfere i landet! Færre golfere vil i klartekst si mindre penger i kassa, mindre innflytelse i NIF og færre kirsebær å spise på vår ledelse. Og DET er en dødssynd må vite! Hva i helsike gjør de? Spør nå jeg...

Klarsynt!

Duffy D.

over 21 år siden

Duffy D.

Kjære Klarsynt. Det er mulig jeg sover i timene her, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan dette vil bedre situasjonen for deg. OK at du får bedre tilgang på din egen bane, men du må jo likevel være med å dekke greenfee-inntektene klubben din taper. Er det ikke like greit å bare sette opp greenfee da - eller reservere en del tider kun for medlemmer?

Og hvis du ikke får medlemmene med på å betale mer, så er det vel heller ikke flertall for å forby postkasseklubbene (hvis dette er juridisk mulig)?

Opplys meg, Klarsynt.

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Det finnes etter det jeg vet bare to klubber i Oslo-området som drives som idrettsklubber og ikke som AS eller andelslag. Dette er Oslo GK, og Oppegård. De andre drives som AS. Grunnen til at Aksjene har kostet dyrt er fordi det er en flokk bønder som har kunnet sko seg godt på vår iver etter å dyrke denne sporten. Vi har vært villige til å betale i mine øyne sinnsvake priser for dette, men nå har også dette markedet fått en vesentlig korreksjon, dvs at det er vanskeligere å selge. Sammenlignet med medlemsskaper i Sverige og i Danmark er prisnivået for en sesong på 5 mnd, helt latterlig. Når man eier aksjer har man mulighet for å tjene penger, men også å tape.
Jeg har møtt flere som ha hatt aksjer i 3-4 fire klubber, noe de har investert i ren spekulasjon. At disse nå riskerer å tape penger på sine investeringer er i mine øyne deres hodepine.
For meg høres det ut som om dette er din hodepine også kjære klarsynt.
Personlig synes jeg tilgangen på baner i Oslo-området er relativt god, selv om green-fee avgiftene begynner å bli høye når man har lyst til å spille andre baner.
Men driver man e aksjeselskap og ikke et idrettslag som bør man jo ta det markedet er villig til å gi, det burde komme medlemme til gode.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

A drive som AS i tråd med NIFs regler er tett på identisk med klubbdrift. Viktig å skille mellom ren kommersiell virksomhet og "NIF-AS".

Det er fortsatt ingen som forsøker å forklare meg hvorfor jeg skal ta investeringsrisiko i EN bane - når postkassemedlemmene ikke gjør det.
(Glem de som har 3-4 aksjer - de har MYE bedre råd enn meg og det er ikke de vi snakker om)

Forsåvidt er det helt OK å beholde postkasseklubbene, men i så fall vil man til slutt få en utvikling der samarbeid mellom klubbene gjør at postkasse-spillerne må betale høyere greenfee enn de som er medlemmer i klubber i nærområdet. Det er synd at vi får en slik utvikling men den kommer her - som den gjorde det i Sverige.

Klarsynt!

over 21 år siden

Klarsynt!

Nei, jeg sitter ikke på mange aksjer i ulike klubber - og nei, jeg er ikke en spekulant på det markedet eller noen andre for den sakens skyld. Det er ikke det denne saken dreier seg om. Jeg sitter ikke her og syter fordi verdien på golfaksjer har stupt på sentrale østlandet og andre steder.
Dette burde jo være enda en bedre grunn til at postkassemedlemmer burde utnytte situasjonen og sikre seg billige medlemskap i klubber de tidligere ikke hadde hatt råd til.
Jeg mener fortsatt at NGF bør gripe inn og i alle fall forklare hvordan de ser på en eventuell løsning av saken - FØR den går dit hen at klubbene begynner å prise ut postkassemedlemmene - for det vil bli et faktum allerede neste sesong. Og da er krigen i gang. Hva da kjære NGF...?

Klarsynt!

Geir H

over 21 år siden

Geir H

Uffameg for en dum tråd du har satt igang, Klarsynt -
- som stadig refererer til at "medlemmene" skal tjene på det.
Hvem f... er medlemmene.
Er det slik at noen "medlemmer" er mer verdt enn andre medlemmer ?
Du prøver å kategorisere "medlemmer" til noen som spiller mye, sannsynligvis gjør du det selv.
Medlemmer i golfklubber kan være alt fra en som ikke spiller i det hele tatt til en som spiller hver dag.
Alle disse forskjellige medlemmene har forskjellige behov til hvilke klubber de er tjent med å være medlem i.
For NGF er det ett fett om medlemmene bor i Oslo eller i Skibotn. Du vil i praksis ha NGF til å ekskludere golf i utkant-Norge til fordel for større tetthet av baner i sentrale strøk.
Heldigvis er det noen i NGF som tenker annerledes.
Postkasseklubb er et navn som er totalt missvisende.
Det dreier seg om klubber som ikke er store nok og/eller har råd til anlegg i 100-millionersklassen. Dermed har de lave utgifter med følgelig lave medlemskontigenter og lave greenfee.
At noen som bor i Oslo eller andre steder med dyre golfbaner utenfor stuedøra velger å være medlem der fordi det dekker DERES behov som spillere må være like lovlig som at Carew, Riise, Solskjær & CO spiller fotball i utlandet.
Det "Klar"synt prøver å oppnå med denne diskusjonen er like bak mål som å forby folk å kjøpe Hyundai og tvinge dem til å kjøpe Mercedes.
Fy skamme seg !!!!!!!!!

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Postkasseklubb er en golfklubb som har en vesentlig del av medlemsmassen boende langt utenfor sitt naturlige rekrutteringsområde og som finansierer sitt anlegg gjennom medlemmer som sjelden eller aldri benytter banen og som tilbys medlemsskap til lave priser. Jeg ser gjerne at de spiller golf i Skibotn, på Giske, Hidra, Smøla eller Hitra. Det er ikke poenget. Poenget er at i fler eog flere klubber er medlemmene leie av å ikke få spille på egen bane + ta en investeringsrisiko som postkassemedlemmene (ikke klubbene) ikke tar. Miklagard er den første klubben som har tatt konsekvensen og jeg tror det blir flere....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her