Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Miklagaard-medlemmer tvinges

unni

over 19 år siden

unni

Har nettopp erfart (da jeg vurderte å bli medlem) at i et medlemsskap på Miklagaard tvinges medlemmene til å handle for så og så mye i restauranten og i tillegg til å betale fullt medlemskap så må de kjøpe greenfee billetter? Dette kan da umulig være lovlig. Blir jo det samme som å bli ansatt i en jobb og må kjøpe all maten i kantina. Og hvis man ikke spiser maten må man betale den likevel...Hva blir det neste? Alle må kjøpe for så og så mye i prosjoppen osv osv.
Så hvis man ikke vil handle mat i restauranten så får man ikke være medlem? Har jeg forstått dette rett...

daly

over 19 år siden

daly

ja du har forstått det rett, men denne ordningen er laget med en undertanke om at det skal fungere som en garanti for kroa. For å være sikker på at kroa skal klare sesongen (økonomisk sett) så blir denne ordningen brukt av en del golfbaner, jeg regner med at den er lovlig men syntes personlig at den ikke er riktig. Men du skal også være klar over at ordninger som dette blir vedtatt på årsmøtet og her er det medlemmene som bestemmer, det er også medlemmene som bestemmer hvem som skal sitte i styret. Men for deg som evt. nytt medlem er det ikke mye du kan gjøre med saken. Problemet med årsmøtet er at kanskje 2% av medlemmene stiller opp, og uansett hadde det ikke vært plass til mer enn 5%.. Naturligvis er det også de samme som stiller opp hvert år, slik at forandringer ikke akkurat er noe faktum.

Hvis du ikke liker denne ordningen, noe jeg syntes er forståelig, den er jo helt skrudd, så velger du en annen klubb:)
lykke til.

hmmm....

over 19 år siden

hmmm....

dere har en litt feil vinkling på det.

årsavgiften er så og så mye, og inkludert i årsavgiften er et kort med en viss verdi i golfkroa, pluss et gitt antall greenfee billetter.

det er ikke sånn at man betaler årsavgift, også etter det må man kjøpe mat i golfkroa, og er pålagt å kjøpe greenfee-billetter.

uansett hvilken ordning miklagard hadde valgt ville det vært lovlig fordi det er noe som heter avtalefrihet i norge. hvis du ikke ønsker å være medlem, trenger du ikke melde deg inn. hvis du vil melde deg inn derimot, må du akseptere vilkårene miklagard stiller.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jeg ler meg skakk. Så hvis Elkjøp kjører tilbud på DVD-spiller, stereo OG LCD-skjerm til 39.000,- så er det ulovlig. Jepp. Man kan IKKE sette opp pakketilbud i Norge. Det er altså ulovlig å kjøpe en vare man har lyst på hvis denne varen kommer med flere andre varer.

Jeg støtter meg til daly og sier: da velger du et annet tilbud :)

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Og uansett hvilken ordning Miklagard hadde valgt, ville det vært feil her på forumet...

Unni

over 19 år siden

Unni

hmmm
Du fikk det nesten til å høres ut som det er helt greit, men det du skriver er bare en påpyntet verson av det daly skrev. Er medlemmene virkelig så interessert i at det er en kro på banen eller ar det et fåtall som ønsker det og lar alle de andre være med for å dekke inntektene til kroa.

Og en ting til .... Hva i all verden skal man med greenfee når man har betalt medlemskap... Betyr ikke det at når man betaler årsavgift og har aksje så er det fritt spill? Som på alle andre baner mener jeg...

Et sånt opplegg gjør at jeg blir utrygg på om det er ugler i mosen her...

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Jo du skjønner man kan ta med seg venner på banen med slike greenfeebilletter. Hva er prisen man betaler? 350? eller no sånt. Så man kan ta med seg folk til en bedre pris, eller man kan invitere med seg kunder. Bissniss på golfbanen er glupt!

At du blir utrygg er jo bare for at du ikke har sjekket saken nok.

Hadde du faktisk smakt baguettene de lager der oppe så hadde du heiet fram restauranttillegget :)

unni

over 19 år siden

unni

Vel vel...
Jeg skal ikke plage dere mer med dumme spørsmål....
Skjønner at jeg ikke har fått dette systemet helt inn i tenkeboksen enda

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Til Unni. Når jeg leser innleggene dine, slår det meg at du tenker som en kunde i en forretning. Til en viss grad er du jo også det, men det er en forskjell. Som aksjeeier i en klubb, eier du også en liten del av bedriften.

Og bedriftens/klubbens hovedmålsetting (her kommer forskjellen) er IKKE å gå med stort overskudd, men å ha fornøyde medlemmer (= medeiere).

Miklagards målsetting er å ha fornøyde medlemmer. Miklagards nisje er maksimal kvalitet og god tilgang til banen. Det vil si at de som blir medlem på Miklagard i utgangspunktet må være innstilt på å betale mesteparten av de midlene klubben trenger fra egen lomme.

Klubben trenger rundt 15 mill (hvis jeg ikke husker feil) per år til opprettholdelse av god kvalitet og fornying. Mesteparten av dette beløpet blir betalt av medlemmene selv, ved at de spytter inn vel 10 tusen kroner per år. Noe av beløpet får de tilbake i form av greenfee-billetter (som de kan selge billig til sine gjester) eller rangekort.

Miklagard KUNNE selvfølgelig gjort som de fleste andre baner - budsjettert med greenfeeinntekter på tre millioner og sponsorturneringer annenhver dag. Da hadde det blitt billigere for medlemmene, men banen ville blitt mer slitt, tilgangen for egne medlemmer ville blitt dårligere og økonomien ville blitt mer utrygg.

Dette har Miklagard markedsført seg med fra starten av. Derfor har de også fått medlemmer som ØNSKER nettopp en slik klubb.

Ønsker DU å være med i en slik klubb, vil du temmelig sikkert like deg på Miklagard. Ønsker du IKKE å være med, vil du sannsynligvis like deg bedre på en annen av områdets mange fine golfbaner.

Vet at dette ble langt, men jeg håper det ble oppklarende :-)

Nick

over 19 år siden

Nick

Jeg har aldri forstått denne skepsisen til Miklagard.
Dette er et tilbud til de som vil være med og betale det det koster.
De som synes det er for dyrt eller har andre motforestillinger kan jo bare holde seg unna.
Etter det jeg har forstått er Miklagard et konsept først og fremst for medlemmene.
Det er vel en real sak.

Emil på tur

over 19 år siden

Emil på tur

Ingen tvinges til noen ting på Miklagard. Det er helt enkelt frivillig å være medlem!

Jadajada

over 19 år siden

Jadajada

Jeg tar hintet. Det holder nå....

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

For to år siden var jeg ofte på dette og andre golf-forum. Grunnet tidsklemma har golfen vært nedprioritert en stund, men i kjølvannet av HB's suksess har jeg igjen frekventert foraene igjen.

Og hva ser jeg? Akkurat de samme diskusjonene. Og diskusjoner rundt Miklagadrd er en klassiker. De som ikke har råd/ikke prioriterer slik som rakker ned på Miklagard. Og de som har brukt masse penger på Miklagard, forsvarer banen og klubben med nebb og klør.

For Miklagard som alle andre kjøp her i samfunnet: Undersøk hva produktet er, og hva det koster. Kartlegg alternativer. Bestem deg for hva du vil ha, og kjøp det. Om du bestemmer deg for å kjøpe Ford behøver du da ikke rakke ned på Opel ved enhver anledning for det.

En annen diskusjon som kommer igjen og igjen er diskusjoene om Asbjørn Ramnefjell er en dust eller ikke. For meg virker han som en OK fyr. Det er de evindelige diskusjonene jeg undres over. Dette var en skikkelig digresjon.

Unni

over 19 år siden

Unni

Jørgen
Det er noe som heter "ingen røyk uten ild"
Siden du har lest dette stadig må det vel være noe i det da....

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Unni,

og årsaken til at det "må" være noe i det er?

jeg er ikke medlem på Miklagard, og mener at dere som uttaler dere så klønete i saker mot klubben har så merkelige holdninger at jeg vet ikke om jeg vil le eller grine.

dere nekter å innse at denne klubben har et tilbud. dette tilbudet kan dere enten kjøpe..... eller la være..... ingen "ugler i mosen".... ingen "lureri"..... ikke noe annet enn et hvilken som helst annen bedrift som tilbyr eierskap og fasiliteter.

fatter ikke hva som er så vanskelig å forstå. Dette kan dessverre ikke grunnes med annet enn misunnelse. nekt gjerne å innse det, men slik ser i hvertfall jeg det......

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Unni: Ingen tvinges til noe som helst. Banen trenger 15 millioner i året til drift og medlemmene har valgt en modell hvor dette dekkes gjennom årsavgift som gir en stykkpris på ca 10000 kroner i året. Dette sikrer driften allerede FØR sesongen er startet.

Når man betaler denne avgiften får man mer enn en spillerett tilbake, man kan velge om man vil ha 5 greenfee-billetter eller 5 rangekort (eller noen av hver), samt at man får et restaurant-kort på 500 kroner. Jeg går ut i fra at hvis man ikke ønsker disse tingene, så kan man sikkert fortsatt betale 10000 kroner og be seg fri fra å få disse tingene hvis man opplever det som plagsomt eller tvang. Men personlig synes jeg det er bedre å få 5 greenfee-billetter enn det er IKKE å få dem, så lenge jeg uansett må betale 10000 kroner. Jeg passer også på å bruke opp de 500 kronene jeg får i restauranten, men man TVINGES ikke til å spise der selvfølgelig.

At Miklagard har valgt denne modellen og profilen holdes ikke skjult for noen, ei heller nye medlemmer. Så lenge dette er en måte å drifte bane på som fungerer veldig bra så håper jeg at folk som ikke vil være med på dette velger en annen klubb.

Unni; du er på bærtur!

over 19 år siden

Unni; du er på bærtur!

Hva er motivasjonen din for denne tråden? Hvorfor er du ute etter å sverte Miklagard med en link, hvor du tydelig viser at du ikke har forstått hvordan systemet fungerer? Det er INGEN som blir tvunget til noe som helst. Ordningen blir man klart og tydelig informert om når man blir medlem. Hvis man ikke ønsker å være greenfee-spiller, eller medlem, så er det så enkelt som at man kan være medlem et annet sted. Hvis du ikke har råd til avgiftene der, så kan du selge aksjen, eller leie ut spilleretten. De 5 billettene kan du for øvrig få byttet inn i billetter til andre steder.

God bedring Unni...

Mvh
oppgitt

Fred

over 19 år siden

Fred

Det kan jo listes opp hvilke fordeler du har som medlem, men jeg får vel kritikk for det også...

# 5 greenfeebilletter (som kan byttes inn til andre baner)
# restaurantforskudd (som er nevnt noe før her...)
# Medlemskap i PGA European Tour Courses (som gjør at vi betaler en symbolsk sum for å spille flere topp-baner i utlandet)
# En klubb med sunn økonomi (ikke mange av dem i Norge..)
# Et godt miljø (faktisk!)
# Topp kvalitet i alle ledd (både bane og ansatte)
# God tilgang til banen (jeg kan stort sett spille når som helst)
# Avtale med andre baner i Norge om billigere greenfee

Det er nok andre ting som også kan nevnes, men dette gir deg et noenlunde bilde av mine meninger. Og hvis du vil ha et klart svar på noe, så ringer du gutta i klubben!

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

I min klubb er parkeringsavgift (200 kr. ) inkludert. Det samme er medlemskap i NGF og abbonnement på Norsk Golf. Og jeg bruker ordet "inkludert" ikke "tvunget til". For det er en del av pakka. Liker jeg det ikke kan jeg legge inn forslag på årsmøtet, eller melde meg ut. Så enkelt er det.

Man kan jo også si at når jeg melder meg inn blir jeg tvunget til å betale lønna til klubbsekretæren. For å ikke si tvunget til å være med på å sponse klippemaskiner og nye matter åp Drivingrangen.

Fred frihet og alt gratis

over 19 år siden

Fred frihet og alt gratis

Nånei, dere skjønner bare ikke selv at dere blir lurt.

Egentlig burde alt være gratis.

Moahahahaaa

eldrick

over 19 år siden

eldrick

Fred: Hva er den symbolske prisen dere betaler på andre PGA European Tour baner?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

25 euro

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Fatter ikke at ikke Miklagard kan gjøre som de vil.
Hadde det vært medlemmene som klaget kunne jeg ha forstått det.
Men hva er motivasjone til alle dere andre som ikke er medlem, som ikke spiser på kroa, og som ikke spiller der ?
Misunnelse er det eneste jeg kan komme på.
Gjør som meg, se på tilbudet av baner, og velg det som passer best.
La Miklagard være Miklagard enten det går bra eller dårlig for dem.

snappy

over 19 år siden

snappy

Miklagard er Norges beste bane.... Synnest jeg, og diverse guides..

Hadde jeg bodd i Oslo og ikke i Stavanger hadde valget falt på nettopp Miklagard...

Missunlig er jeg.... Men jeg er da ikke smålig som mange andre her på forumet...

Har jeg lyst på den nye BMW M6, men har ikke råd... Da snakker jeg da vel ikke dritt om bilen...

For meg høres det ut til at mange vil bli medlem på Miklagard, men mange vil ha det gratis, eller veldig billig...

Hadde det vært billig å være medlem der oppe, ville heller ikke anlegget være det det er i dag...

Enig at banen ikke er verd 800-1000 kroner, men prisen er da ikke satt etter det... Den er satt som en begrensning..... Forstå... Nååååå

snappy

over 19 år siden

snappy

Med:

Siste avsnitt omhandler greenfee... Sikkert mange som sjønner det, men mistenker at det er flere som ikke gjør det...

Snappy

Hehe

over 19 år siden

Hehe

Bra innlegg snappy :)

H

over 19 år siden

H

Skulle gledelig betalt mer for eget medlemsskap hvis banen ble prioritert mer enn den blir.
I min klubb går høyere årskontingent til å dekke opp for sviktende sponsorinntekter og andre utgifter som jeg ikke skal flagge her. Og det ser ikke ut til at ledelse og styre skjønner at nøkkelen til nye sponsorer og bedriftsmedlemmer er å ha en attraktiv bane.

MG har jo fra første stund vært klare på hva det er de selger og de som betaler må da vel være glade for at styre og ledelse etterlever nettopp det de har sagt. En topp bane som prioriterer medlemmene.
Er nok litt typisk norsk smålighet ute og går fra de som skal kaste dritt mot MG. Medlemmene får det de har blitt lovet, har kjøpt og betalt. Ikke rart om de er fornøyde.

Niels

over 19 år siden

Niels

Og det interessante er jo at det aldri har vært MG medlemmer som har sutra på forumet for at klubben gjør sånn og sånn galt. Det er bare andre mennesker som sutrer over alt som oer så fælt der oppe på Kløfta. Jeg har inntrykk av at medlemmene er meget tilfreds med klubben. Jeg er i alle fall meget fornøyd. La oss håpe at Bjørnstad-fokuset gjør at golf-Norge boomer litt i år, sånn at klubbene våre får bedre råd til å drive godt videre!

elbow

over 19 år siden

elbow

Merkelig hvor defensive enkelte Miklagard-medlemmer skal være. Hvis tilbudet er så bra som dere sier (jeg tviler ikke på det), så kan vel det snakke for seg selv uten at det må forsvares med eder og galle?

Unni har tydeligvis misforstått konseptet noe, men det gir hun da også uttrykk for at hun kanskje har gjort. Jeg synes hun får ufortjent mye pepper her. Hadde ikke en høflig oppklaring vært nok?

Svaret til Nye Gunnar Bull sier det meste, og tråden kunne godt ha vært avsluttet etter det.

Niels

over 19 år siden

Niels

Må da få lov å rette opp i hva folk har misforstått? Andre skal få lov å forsvare MG men ikke medlemmene? Mihihiihihihih.

Ja tråden kunne vært ferdig, men sånne som du og meg fortsetter jo.

POW

over 19 år siden

POW

Er du helt Niels eller? Gå og spis Topprisen din.

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Elbow:
les sitatet:
Jørgen
Det er noe som heter "ingen røyk uten ild"
Siden du har lest dette stadig må det vel være noe i det da....

Skrevet av Unni. dette var hennes siste innlegg i tråden. virker det som om hun er ydmyk for at hun kan ta feil synes du?
jeg synes det virker som et reelt ønske om å sverte en klubb.
Jeg er ikke medlem, og har ingen interesser i MG, ut over at jeg liker banen og liker å spille der, nettopp fordi den er så fantastisk bra.

At du mener medlemmene er defensive virker litt merkelig, for det betyr at du tydeligvis mener at man må være anonym eller medlem et annet sted for å få lov til å uttale seg.

Det er ikke defensivt å "forsvare" påstander som kommer fra folk som ikke har peiling på hva de snakker om.
høres det arrogant ut? vel, de som ikke har vært på Miklagard, eller som baserer alle uttalelsene sine på ting de har hørt fra andre, og som er anonyme kan da umulig å ha mer å fare med om hvor fornøyd eierne av banen er i forhold til, ja, nettopp eierne av banen....

eller hva mener du?

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Hehe, dette er jo samme gamle visa:

1. Noen kritiserer Miklagard fordi det er for dyrt (ikke-medlemmer)
2. Miklagard-medlemmer forsvarer og forklarer hvorfor.
3. Noen kritiserer medlemmene fordi de forsvarer Miklagard.

Og slik vil det alltid bli...

Kanskje

over 19 år siden

Kanskje

er det nettopp derfor dere på Miklagard får så mye pepper fra almuen.
Dere har jo et veldig høyt prisnivå der oppe og dette gjør jo at de fleste ikke har råd til å spille der. Når folk får høre hvor fantastisk banen er og bare må stå å se på så blir det jo naturlig litt misunnelse.
Klart vi misunner de som har råd til å være medlem på den dyreste og beste banen i Norge, ja ihvertfall av de offentlige, og til stadighet får høre hvor mye bedre det er der dere er så blir det kanskje et skille mellom dere og de som er medlemmer i klubber hvor det koster 2-3-4000 å være medlem. Ja så forstår dere vel grunnen til at det stadig taes opp i slike fora som dette

elbow

over 19 år siden

elbow

Tiger:
les sitatet:
Vel vel...
Jeg skal ikke plage dere mer med dumme spørsmål....
Skjønner at jeg ikke har fått dette systemet helt inn i tenkeboksen enda

I tillegg spør hun om hun har forstått det rett i det innledende innlegget.

Jeg synes dermed hun tar høyde for at hun kan ha misforstått.

Når det gjelder det du sier om mitt "merkelige" utsagn er du litt på bærtur. Jeg sa for det første _enkelte_ Miklagard-medlemmer. Det betyr ikke alle. Dessuten er det selvfølgelig lov å forsvare hvilken som helst bane for hvem som helst. Det er MÅTEN enkelte av debatantene forsvarer banen sin på jeg reagerer på. Når en person som ikke har peiling kommer med kritikk/spørsmål trenger man ikke bastant forsvar, men informasjon og oppklaringer.

Men denne tabben har jeg gjort før. Nemlig å etterlyse saklighet og høflighet på dette forumet. Akkurat det tror jeg at jeg skal gi opp snart :-)

elbow

over 19 år siden

elbow

Fjosok:

Jeg så ikke ditt innlegg før jeg postet mitt siste, derfor en liten tilleggskommentar:

Jeg kritiserer ikke at medlemmene forsvarer banen sin, men måten enkelte over gjør det på. Ditt og Nye Gunnar Bull sine innlegg er prakteksemplarer på hvordan man skal imøtekomme kritikk og uvitenhet.

over 19 år siden

vel, jeg håper i hvertfall at du ikke ser på min respons som usaklig eller uhøflig.
jeg stiller spørsmålet tilbake fordi jeg ikke ser noen MG medlemmene svare usaklig, men det motsatte, at anonyme kommer med usaklig og merkelig "dokumenterte" påstander.

se også på tråden om norges "fineste" bane, hvor det diskuteres hett mellom en anonym person fra Kvinesdal, og noen miklagard medlemmer.

Personlig så mener jeg det er rom for kritikk av enhver bane og klubb, men det jeg savner, er det du også poengterer, nemlig at man kan være saklige. høflighet forventer jeg ikke mellom anonyme nettdebatanter, så den bryr jeg meg mindre om.

elbow

over 19 år siden

elbow

Nei, jeg oppfattet overhodet ikke ditt innlegg som usaklig. Jeg synes bare at du satt innlegget mitt på spissen, derfor prøvde jeg å spesifisere hva jeg egentlig mener.

Niels

over 19 år siden

Niels

Så elbow, hvem av medlemmene er det du syns forsvarer banen på feil måte da? Hva var det som ble så fryktelig galt?

gal psykologistudent

over 19 år siden

gal psykologistudent

Det er slik hakking jeg mener er unødvendig og likner ikke et teselskap som en eller annen sa.

Unni HAR uttalt at hun kanskje ikke har forstått. La henne være. Og det NÅ.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

lol..... nå har tråden vært død i 3 uker, og så tar du den opp igjen for å si at folk skal la den være død......

godt tenkt...

gal psykologistusent

over 19 år siden

gal psykologistusent

jeg sa jeg var/er gal forsått;-)

Niels

over 19 år siden

Niels

Gal? nei. Men irriterende? Ja. Kan du slutte å spamme forumet med dritt?

gal psykolog

over 19 år siden

gal psykolog

oi, da. Tror skitten florerer her omtrent uansett hvem som trykker på tastene.

MEN du skal få en velment unskyldning, jeg overså datoene - og hvis jeg skal fleipe ble jeg satt ut av tanken på de gode baguettene på Miklagard.

Lover helhjertet å slutte med tull og også se på datoene. Lei meg!

Odd

over 19 år siden

Odd

Ja var det ikke merkelig at en tråd som ligger laaaaangt nede på listen er eldre enn de på toppen.. merkelig verden dette internettet

Til Odd

over 19 år siden

Til Odd

mener du at kun den på toppen kan diskuteres, i tilfelle forstår jeg ikke at de øvrige slettes.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her