Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Solum GK - Tilbakemeldinger

Dag T. Andersen

over 22 år siden

Dag T. Andersen

Solum Golfbane i Holmestrand, rett ved E18, har nå vært åpen med ni hull i ti uker. Noen som har spillt, evt. flere ganger, som har tilbakemeldinger på gressvekst og layout? Jeg spilte en runde sammen med en Skotte som mente banen var "very links indeed!"

Banen er på tur til sloping. Noen formening om hva hvor mange mottatte slag f.eks. en 20-hcp er får?

http://www.solumgolf.no

H J Borgen

over 22 år siden

H J Borgen

Solum har grei layout. Når jeg var der i juli så var greener og fairways litt tynne og typisk nysådde. Banen kan bli bra. Litt usikker på om klubben biter over formye ved å starte med de neste ni før man har god standard på de første ni, samt en betryggende klubbmasse .. men jeg kjenner ikke detaljene.

Når jeg spilte der i juli så gikk jeg på 79 slag. Har "perser" på Nes 87, Miklagard 90 og Skoger 91 så jeg regner den som relativ lett i forhold disse banene. Tipper at jeg med hcp 17 får ca. 10-14 mottatte slag der.

Men: Banen var morsom å spille med en del fine løsninger for hullene.

Ole Olsen

over 22 år siden

Ole Olsen

Jeg har gått Solum noen ganger nå og tror det vil bli en veldig fin bane. Siden banen åpnet i år er det en del detaljer som må forbedres, men totalinntrykket er bra. Jeg har også sett planen for de neste 9 hullene som åpnes til neste år, og med disse på plass tror jeg dette vil bli en veldig bra bane

Tommy Nergård

over 22 år siden

Tommy Nergård

Har gått Solum to ganger i år. Første gang midten av juli og andre gang i begynnelsen av august. Og først og fremst; den hadde kommet seg veldig bra bare på de tre ukene mellom de to rundene. Gressveksten var vel akseptabel til å ha åpnet i år.

Selvfølgelig skal ikke en bane dømmes etter gresskvalitet så tidlig så det gjør jeg heller ikke. Layout er virker grei nok når man legger en bane i et slikt terreng, og jeg kan jo skjønne at en skotte synes at den var "very links indeed"; flatt, litt smale fairways og ganske høy og tildels vanskelig røff. Banen er helt klart en utfordring den selv om F9 ikke er så veldig lang. Stiller krav til presisjon for å ligge på fairway. Blir spennende å se B9. Så langt liker jeg det jeg ser og kommer nok tilbake med jevne mellomrom.

Har 17,8 hcp. Jeg får 20 slag i Larvik, 16 på Tjøme, og tipper at Solum havner et sted mellom der. Antagelig nærmere Tjøme enn Larvik. Skal vi si 18 eller 19 slag for en 20-hcp`er.

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Noen som har revurderinger av antatt slopeverdi, evt. andre tilbakemeldinger? Sloping er utsatt til oppstart til våren. Husk at Par 5 - hullet (hull nr. 3)hadde provisorisk green på i underkant av 400 meter da dere spillte der i sommer. I august og september har hullet vært åpent med normal green.

Jeg tror HJ Borgen likevel gikk en knallrunde da han gikk på 79 ( med hcp 17). Jeg hadde selv en tilsvarende runde.. 85 ( med hcp 24) i sommer, og ligger nå rundt 90-93 ( har hcp 21.6 nå)

Dette betyr vel at tildelte slag er ca. lik hcp, eller?

Petter Kristiansen

over 21 år siden

Petter Kristiansen

Jeg har fått prøvd banen noen ganger i løpet av sommeren, og selv om dette er en ny bane med noen barnesykdommer tror jeg dette vil bli en veldig bra bane. Jeg har 24,6 i handicap og går en runde på 94-97 slag så jeg tipper tildelte slag er lik hcp.

Jeg var også en tur og så på backnine nå i helgen. Her begynner det allerede å bli grønt, så de åpner nok relativt tidlig til neste år. Backnine vil bli mye lengre enn frontnine (3 par 5) og fairwayene er ikke så smale som på frontnine. Dette tror jeg gjør at banen ved Holmestrand vil bli veldig bra når 18 hulls banen åpner til neste år!!!

Geir Hargott

over 21 år siden

Geir Hargott

Jeg har gått ca 15 runder på Solum siden den åpnet og ligget på en score som tilsier at banen bør få ca tildelte slag = hcp.

Greenene er virkelig bra for å være første sesongen og hvis man får jobbet litt mer med fairwayene tror jeg dette blir en veldig bra bane.

Neste 9 er allerede grønne så jeg vil tro at disse åpner tidlig til neste år. Tror backnine blir bedre enn frontnine så dette blir en bra bane!!!!!

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Da er åpningsdato for backnine kommet: 17/7, altså neste lørdag.

Etter det jeg kan se ser ut til at gressveksten på back nine har blitt veldig bra den siste måneden.

Front nine ble slopet ganske lett etter min mening, man mister 3-4 slag, vrient å spille opp mot handicap! Tror dette jevnes noe ut om en uke da back nine åpner.

Slopetabell finnes her: http://home.online.no/~sveistro/

Nå gleder vi oss!!

Holmestrand

over 21 år siden

Holmestrand

Var en tur og så på back-nine som åpner til helgen. Greenene ser veldig bra ut, og med alt regnet som har kommet i det siste er også fairwayene blitt bra!

Med 2522 meter på frontnine kan banen virke kort, men når backnine åpner med 3 par-5 og 2 par-3, og med nesten 3000 meter vil dette bli en fullverdig bane på høyde med de andre topp-banene i Vestfold!!!

Tobbe

over 21 år siden

Tobbe

Holmestrand blant de beste i Vestfold? Da tror jeg du har spilt svært lite golf utenfor Holmestrand.
Det er heller ikke spesielt vanlig å bygge en så kort bane i disse dager og med en merkelig fordeling av hullene på front og back.
Det blir sikkert en grei bane på nivå med Tjøme og Re men ikke samenlign den med mesterskapsbaner som Nøtterøy, Borre, Larvik og Vestfold.

Tiger

over 21 år siden

Tiger

Helt enig med Tobbe.
Prøv Nøtterøy GK fra sort tee nesten 6500 meter den var en skikkelig utfordring som jeg ikke helt mestret. Lengste par 5 var 584m. Men for noen fantastiske greener når man endelig kom frem.

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Til Tobbe:
Det blir nå fem 18 hullsbaner i Vestfold. Solum er en av disse.
Om du kun legger lengde til grunn for mesterskapskriteriene har du rett.
om du ser på behovene til 80 prosent av norske golfspillere tror jeg denne type bane passer de fleste og er sterkt ønsket.
Tror ikke alle bør gå for å bli lange mesterskapsbaner!
Om man ser på kvalitet på banen, greener, utfordringer i spillet m.v. tror jeg du skal få se at her blir Solum helt på høyden. Det er kommet tilbakemeldinger fra golfforbundet (i forbindelse med sloping) om at det kun er Nøtterøy i Vestfold som matcher green-kvaliteten.

Ha en fin dag!

Tobbe

over 21 år siden

Tobbe

da vil jeg si en fullverdig bane men ikke på høyde med de andre topp-banene i Vestfold!!!

Dag T. Andersen

over 21 år siden

Dag T. Andersen

Anbefaler å prøve om en uke!

Holmestrand

over 21 år siden

Holmestrand

Til Tobbe:

Jeg har spilt alle banene i Vestfold og jeg står ved at Solum ETTERHVERT skal kunne sammenligne seg med de andre 18-hullsbanene i Vestfold!

Jeg er enig at banen kunne vært lengre, men når backnine åpner 17/7 vil totallengde ligge på ca 5500 meter og det er kun 300 meter kortere en Borre!

Selv om frontnine er kort er de ikke spesielt lette. F.eks på hull 3 (par 5) treffer man motbakke (dvs veldig lite rull) både på førsteslaget og andreslaget hvis man ikke slår veldig langt og kommer over toppen.

Det er også ganske kupert på endel av de andre hullene som ikke gjøre at frontnine er spesielt lette!

Dag

over 20 år siden

Dag

Solum har nå vært åpen snart to år. Med backnine i gang siden i fjor sommer.
Jeg synes banen har satt seg bra nå, men det er litt mye stein på høyresiden(roughkanten og i roughen) av to hull på backnine.
Greenene er det beste og av veldig god kvalitet etter min mening.
Det begynner å bli fyllt opp av spillere i helgene og på fredag ettermiddag, muligheter til tidsbooking på nettet nå.
Front og back viser seg å være to motstridende sløyfer med helt ulik spillestrategi. Artig, men kanskje morsomst for de med HCP 8-30?
Noterbart er det også at backnine er Norges lengste fra rødt, så banen har mange ansikter.

Andre kommentarer.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

ja, hva pokker mener du med hcp 8-30?
hvorfor akkurat den skalaen?

/Tiggr asking...

Dag

over 20 år siden

Dag

Tiger: Det var jeg som spurte... Fordi jeg ikke er sikker.
Banen er ikke en ET-standard bane, kanskje litt enkel for schratch spillere som slår rett da man slår greit over alle fairwaybunkerene fra gult, og kanskje litt vrien for GK spillere da den har en del smale hull, med ganske seig rough rundt.
Man får få mottatte slag her.

Thue

over 20 år siden

Thue

ok

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her