Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Årsavgift og ikke råd hva da?

Fattig

over 19 år siden

Fattig

Hva gjør en som ikke har råd til årsavgiften men har aksje (billig-aksje riktignok). Blitt arbeidsledig osv..
Nekte å betale? Søke om å slippe?

Også fattig

over 19 år siden

Også fattig

Jeg spiller grytidlig på morgenen og veldig sent på kvelden.
Aldri kontroll da.
På dagtid lurer jeg meg ut på baner, der jeg vet det svært sjelden er kontroll.

Har kun blitt tatt en eneste gang på 3 år, og fikk da kun beskjed om å forlate området, samt å aldri vise meg der igjen.
Men den banen spilte jeg lite på uansett, så det gjorde ikke noe.

Gunder

over 19 år siden

Gunder

Du kan prøve å få leid ut aksjen din. Du kan sikkert også snakke med klubben og fortelle dem problemet. Hvis du bare nekter plent å betale kan du stå i fare for å miste aksjen vet du.

Fattig

over 19 år siden

Fattig

Veeeel, ikke akkurat svaret jeg hadde håpet på da...

Jeg får jo krav i posten snart uansett om jeg snikspiller eller ikke, og ikke har jeg gjort det noen gang heller.
Spørsmålet mitt var mer i retning om jeg kan unngå å betale årsavgiften på en eller annen måte...

Fattig

over 19 år siden

Fattig

Gunder
Jo jeg har prøvd men det er på Østmarka og jeg som så mange andre er jo i utlaie eller salgsfasen.

Tror inghen er særlig interessert i verken å leie eller kjøpe aksje i denne klubben...

Jeg har sjekket litt på nettet og det ser ikke særlig lyst ut..

Får vel heller prøve å gi den bort til slutt...
Selv ikke det blir særlig lett er jeg redd for...

b

over 19 år siden

b

Lån den ut mot dekning av årlige utgifter med rett til å ta den tilbake før neste innbetaling.

GRATIS

Fattig

over 19 år siden

Fattig

b
Men blir ikke det det samme som utleie mot kostpris?

Er jo flust med de på nettet også....

Tror jeg først nå har innsett at kjøper man aksje så er man dømt til å betale resten av livet.

kanskje derfor mange velger å ikke kjøpe, men leie for da har man ingen forpliktelser.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Helt riktig fattig...

Klubben kan ikke tvinge deg til å betale årsavgift selv om du har en såkalt "aksje". Hvias du melder deg ut og sender "aksjen" tilbake til klubben er du fri for forpliktelser.

En "aksje" i en golfklubb er egentlig mer å sammenligne med et medlemskap på sats. For å bruke fasilitetene betaler man en årsavgift. "innmeldingsavgiften" eller "aksjen" er å regne som en støtte til klubben som alle må gå inn med en gang. Selvfølgelig kan ikke sats forsette¨å kreve årsavgift hvis du har meldt deg ut og ikke bruker fasilitetene. Samme prinsippet gjelder i golfklubber.

I dagen marked vil jeg advare alle mot å kjøpe en såkalt " aksje" . Det er vesentlig billigere og innebærer mindre risiko ved å leie spilleretter som det florerer tilbud om, i tillegg får du fleksibilitet til å bytte bane....

Fattig

over 19 år siden

Fattig

Ja det får bli siste utvei i såfall..

Ville jo gjerne hatt tilbake litt av det jeg batalte for aksjen da..

En jeg kjenner spurte i klubben sin hva de gjorde med de som ikke betalte og svaret var "rettslig inkasso" men om han sa det gjaldt utmelding vet jeg ikke, kanskje bare de som rett og slett ikke betalte...

Ja ikke lett å komme i aksje fella. Kanskje på tide og legge om systemet hvis klubbene skal overleve...

Ja, hva vet vel jeg--

Putte

over 19 år siden

Putte

Fatt mot Fattig, og andre fattige stakkarer! Nå går alt så det griner her i landet, vi har ny jappetid, folk har så mye penger at de ikke vet hva de skal bruke dem på, og Henrig Bjørnstad er på PGA-touren!!! Det blir oppsving i golfbransjen igjen! Til sommeren (evt. neste sommer) skal du se du får solgt aksjen din!

Trust me!

Nissen

over 19 år siden

Nissen

Sent ute med optimistenes julebord i år Putte?

Putte

over 19 år siden

Putte

Neida, Nissen! Jeg er realist, hverken optimist eller pessimist! Bare vent å se. Putte har alltid rett.

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Vedr. utmelding. Er nok riktig det som påstås ovenfor, men utmeldingen må gjøres før 31.12. Hvis ikke er man forpliktet til å betale medlemsavgift for det neste året. I hvert fall er det slik reglene er forklart for meg.

Felix

over 19 år siden

Felix

Det er vel strengt tatt ingen folkerett å spille golf.

Snedd

over 19 år siden

Snedd

Dette har ikke helt med temaet å gjøre, men Putte har naturligvis rett. Norge kan denne våre oppleve noe helt unikt i norsk sammenheng, nemlig en spiller som etablerer seg i toppen listene over tid. Når han i tillegg har medietekke og landets største avis som sponsor, dvs garantert dobbeltsider hver gang han går under par, vil vi få en ny boom. Det er ikke negativt at konjunkturene er i slag heller!
Så om et par år kan det hende disse problemene med å omsette andeler ikke er der.
Men det hjelper ikke fattig i dag dessverre.

¨til fattig

over 19 år siden

¨til fattig

med den nye ordningen på Østmarka kan du bare si ifra til administrasjonen så selger de aksjen for deg. Du slipper da naturligvis også å betale årsavgiften. Synd du ikke får spilt mer pga. arbeidsløsheten :(, kan du ikke søke trygd? Ellers må du skaffe deg jobb og komme deg ut på banen, er godt for helsa!

snappy

over 19 år siden

snappy

I den ene av klubbene jeg er medlem i er det også andel... Denne kostet rundt 10.000,- da jeg kjøpte den...

Dersom jeg av ulike årsaker må flytte, og ikke har mulighet for å spille på banen... Da er det fast satt via årsmøtet at man kun betaler passivt medlemskap.. Rundt 1200,- ink. 2 greenfee.

Angående Østmarka:

Dette burde da være en mulighet her også.. Ettersom det sikkert er like vanskelig for klubben å selge andelen for 0,- som det er for en privatperson. Dersom klubben likevel velger å inndra andelen, men ikke får solgt den... Ja da har de gjerne mistet deg... Som sikkert hadde betalt årsavgift den dagen du flyttet tilbake..

Jeg ville tatt en telefon/mail runde til alle som prøver på samme sak som deg... Dere kan da overtale styre til å innkalle til ekstraordinært årsmøte, og legge saken frem for resten av klubben...

Det ville da vært en god ting dersom klubben får en oversikt over hvor mange som ikke skal spille på banen hvert år.. Da kan klubben tilby billig medlemskap til nybegynnere, et år om gangen.. Dersom disse er fornøyd vil det også være lettere for dere som sitter med andeler å selge disse etterhvert.

Konklusjon:

Dere er medlem av en klubb, dere kommer ingen vei av å sitte her på scangolf å diskutere hvor sykt urettferdig systemet er i enkelte klubber på østlandet.. Bruk deres makt sammen, hvert enkelt medlem har like mye makt i en klubb, men svært få bruker denne makten... En golfklubb er på mange måter et spleiselag. dersom mange nok spelisere gjør oppgjør, ja da skjer det noe..

Men dere må være forberedt på motstand.. Det er derfor svært viktig at dere har en plan.. (forretningsplan) For pengene må inn, på en eller annen måte. Dere må ha gode arrgumenter, og mot arrgumenter på dagens system... Og til slutt, vær ydmyk.. Det vinner best frem.

Er dere 40 stk er dere i overtall på et ekstraordinært årsmøte...

snappy

over 19 år siden

snappy

Vil legge til en ting til:

Det er da klubbledelsen/baneselskapet som sitter med ansvaret å rekruttere nye medlemer... Klarer de dette vil da aksjen holde sin verdi..

Hadde statoil aksjene sunket så mye at eierene hadde tapt penger på dem år etter år... Ja da hadde ikke ledelsen sittet lenge..

Har jeg tolket deg rett var du sikkert ikke på årsmøtet en gang, og dersom du overraskende var tilstede hadde du sikkert ikke lagt inn en sak for styre...

Det er dette som er bakgrunnen for innlegget over...

Tar jeg feil angående hva jeg tenker, beklager jeg dette på det sterkeste..

Lykke til Fattig

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her