Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor godt fungerer årsmøtene

Nuts

over 19 år siden

Nuts

I min klubb møter ca 10% av medlemmene frem på årsmøtene.
Av de som møter frem er majoriteten ivrige golfspillere med god økonomi.
Hver gang blir det diskusjoner om penger, kontingenter, regler rundt kjøp og salg av spilleretter, muligheter til å leie ut spilleretten, årsavgift for passive medlemmer, muligheten til i det hele tatt å melde seg passiv, osv.
De dyre variantene stemmes alltid igjennom fordi flertallet er de som er villige (og har råd) til å betale mest på golf.
Resultatet er at min klubb nå sitter på et regelverk der inngangsbilletten til golf er ca 20 000kr fra første slag etter GK-kurset, og man har ikke anledning til å melde seg passiv. DVS man får godt over 4000kr å betale hvert år samme f.
Dette diskuteres selvfølgelig på GK-kursene, og ingen vil kjøpe spilleretter lenger. Leiemarkedet er sopt, og de som ikke får leid velger å kjøre oppimot 1 time extra for å bli medlemmer på klubbene rundtomkring. Eller de blir fjernmedlemmer i Haugesund for 345kr i året.
Greit nok å argumentere for at de som ikke er enige med politikken til golfledelsen bare får komme på årsmøtene, men resultatet blir likevel at klubben sakte men sikkert smuldrer bort, årsavgiftene stiger, og skremmer enda flere medlemmer bort. Til slutt kollapser hele korthuset.
Hvert år går budsjettet i dass fordi medlemsveksten er for lav, og i fjor var første året med negativ vekst, hele 7% færre årsavgifter ble betalt i 2005 enn i 2004. Og allt tyder på at nedgangen fortsetter med aksellererende hastighet i 2006.
Hva gjør andre klubber for å opprettholde vekst i medlemstallet ??

b

over 19 år siden

b

Og hva gjør så Nuts med dette. Med så lite fremmøte vil det være en svært enkel sak å "kuppe" årsmøtet, det fordrer i så tilfelle at dere er villige til å gjøre en jobb i tiden fremover og kanskje er det der det skorter på viljen. Hvis problemer er tilstrekkelig stor så er det eneste veien å gå. Hvis dere ikke tør eller vet hva som skal til så spør noen i andre klubber.

Det er jo bare tull å skrive her dersom du ikke gjør noe aktivt for å forandre på saken. D virker på innlegget ditt som om du bare ønsker å klage og ikke gjøre noe aktivt for å endre på saken. Sett i gang!!!!

Håvard

over 19 år siden

Håvard

Til b => Skjønner ikke helt hvordan du kan si det du sier om det Nuts sier... Jeg eger veldig enig i det alt Nuts sier og tror at det er et alvorlig problem i mange golfklubber i Norge. Nå er det kanskje slik at Nuts ikke kjenner så mange andre medlemmer og da er det vanskelig å "kuppe" årsmøtet ettersom de fleste som er med på årsmøten ofte er mer eller mindre venner med hverandre og "I scratch your back... you sratch my back" er et meget sterkt og uheldig fenomen som en ofte finner på disse årsmøtene. Noen som gjør det vanskelig for et mindretall av de som møter opp på årsmøtene (som mer eller mindre representerer flertallet av de som møter opp på årsmøtet) ettersom "standardinventariet" på årsmøtet ofte jobber i en form for allianse for å disse alle forslag som motarbeider ledelsen ofte overambiøse og uansvarlige forslag. Ja alla medlemmene kan komme til årsmøtet. Men styret bør allikevel innse at dette ikke kommer å intreffe i en organisasjon som en golfklubb og de burde dermed legge mer vekt på det som "den vanlige medlem" synes... Men dette gjør selvfølgelig som regel ikke styret ettersom de som regel ofte prioriterer å realisere sine egne idéer selv om ikke de representerer det det store flertallet av medlemmene synes...

b

over 19 år siden

b

Det som er vanligst på alle årsmøtene er at det

1. Ikke kommer mer enn 10 % av medlemmene
2. De som kommer er stort sett enige med styret, så lenge som det ikke er en stor felles sak som "trigger" mange mennesker og som derved kaster styret.
3. Ingen engasjerer seg av redsel for å bli valgt inn eller av andre årsaker (tør ikke snakke i forsamlinger) etc.
4. De som kunne gjort noe med problemet er som oftest svært opptatt med andre og for dem viktigere saker.

Derfor blir det ingen endringer. Til syvende og sist kan det tenkes at de som sitter i styret tror alt er i orden for svært mange tør eller vil ikke ta opp problemene med de som kan gjøre noe.

Håvard sier at medlemmene skal engasjere seg i de sakene som "de fleste medlemmene ønsker" .
Hvor skal man eventuellt lufte slike tanker i en golfklubb med 1000 - 1500 medlemmer og samtidig vite at det som kommer frem har flertall i klubben, om ikke dette skjer på årsmøtet??
På årsmøtet har alle ønsker det har rett til å uttale seg til forskjell fra terrassen hvor alle kan velge om man ønsker å snakke med vedkommede eller ikke.

Man bør være oppmerksom på at når man velger inn en person til styre uansett om det er golfklubb eller bedrift så er det meningene til vedkommede som er på valg man aksepterer og man aksepterer at det vedkommede sier og mener er noenlunde i overenstemmelse med egne meninger eller i det minste mål!

Det verste i en klubb, bedrift eller hva det nå er - er de som springer rundt i krokene og ikke sier hva de egentlig mener. Når det er valg holder de seg borte og kommer frem igjen etter valget og fortsetter med tiskingen sin - det finnes ikke oppbyggelig i det hele tatt.

Hadde mindretallet avfunnet seg med at det flertallet sa, det skal vi alle jobbe for, også "taperene", så hadde hele klubben trukket lasset i flokk og 1500 mennesker dro samme vei. Det er ingen ting som kan stoppe sånt noe. Når de som er uenige ikke vil gi seg men fortsetter sin "krangling" som det blir da, så begynner klubben å sende ut forskjellige signaler og man blir ikke tatt høytidelig i det hele tatt - noen ganger sier de det ene og andre ganger sier de det andre - man får ikke gjennomslag for noe som helst og man blir handlingslammet.

a

over 19 år siden

a

Når det gjelder økonomien kan dere se på hvor store sponsorinntekter dere har.
Tror mange Daglige Ledere som har ansvaret for å få økonomien til å henge i hop er både late og udugelige. De velger den lette varianten; Å la årsavgifter og greenfeeinntekter dekke hele driften.
Det finnes utrolig masse penger å hente fra diverse tilskudd og sponsorer, så hvis årsregnskapet viser små inntekter fra denne posten er det et sikkert tegn på et passivt styre.
Kick them out

b

over 19 år siden

b

Tror du sikkert men det er svært lett å slenge ut påstander uten hold.

Z

over 19 år siden

Z

Hei b,
Er du med i styret eller "mafiaen" i egen klubb?
Spørsmålet er ikke ment som noe negativt, men som relevant bakgrunnsinfo for det du skriver i denne tråden.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til Håvard...

Jeg er helt enig med B...

Du sier kansje at Nuts ikke kjenner mange i klubben osv...

Dette gjør det vel ikke vanskeligere... Hvor mange som stiller på årsmøte blir egentlig bestemt av sakslisten...

Dersom Nuts gir en sak til styre i sin klubb han ønsker å få tatt opp på årsmøte, bør han gjøre det.. Dersom det er mange som er intressert i denne saken vil flere en 10% møte opp..

Å betale 20.000 for en inngangsbillet til en golf klubb er ikke dyrt.. Tenker man på hvor mye en golf bane koster å drive, å bygge sjønner man snart det...

Tenker man på MC Cross eksempel, koster en sykkel 50-60 tusen, men en cross bane koster vel like mye som et par greener og tee steder..

b

over 19 år siden

b

Jeg kan ikke se at min posisjon i klubben har noe å bety. Jeg har kommet med en del påstander, diskuter disse og motsi dem i stedet for å begynne å diskutere min situasjon.Du gir ingen argumenter i det hele tatt, det eneste som intresserer deg er hvilken posisjon jeg har.

Nettopp derfor går diskusjonen under Nick - diskuter for diskusjonens skyld og ingen annen. Det er en viktig diskusjon uansett.

Hvor skal klubbens fremtid avgjøres om ikke på årsmøtet??? På terrassen??

Nuts

over 19 år siden

Nuts

Neida, jeg kjenner ikke mange nok medlemmer til å "kuppe" årsmøtene.
Dessuten hører de fleste vennene mine (og meg selv) til dem som spilller mye og derfor er forberedt til å betale mye.
Snappy's Cross-eksempel var dårlig. Selv om en cross-mc koster mye, er det ingen forpliktelse forbundet til å betale mange tusen kroner mange år fremover. Man kan når som helst selge sykkelen og trekke seg tilbake.
Det med sponsorinnteketer er interessant. Har sjekket, og klubben min hadde i 2004 kr 54000 fra sponsorer, dvs 3000 kr i sponsorinntekter pr hull. Har ingen anelse om dette er mye eller lite. Det er mange store bedrifter i umiddelbar nærhet. Kunne være interessant å få vite hvor mye andre klubber har i sponsorinntekter, og hva sponsorene får tilbake for pengene sine.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Klubben min har ca 20 % av inntektene fra sponsorer (ca 2 mill) ca 20 % fra greenfee og ca 60 % fra årsavgiften til medlemmene. ca 9 mill totalt. Dette er vel omtrent det det koster å drive en god bane med internasjonalt snitt. Skal man opp på Miklagaard nivå er vel kostnadene en 3-5 mill høyere.

Uansett er det medlemmens årsavgift som garanterer for driften.

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Er selv medlem i Sverige, og deltar ikke på årsmøte der. Er heller ikke uenig i klubbens drift og årsavgifter.

Oppmøte på årsmøte er grunnlag for årets drift, og de aller fleste er interessert i årsavgiften, som alltid er et tema såvidt jeg vet.

Delta eller få info i etterkant, gå sammen med e man eventuelt kjenner med samem synspunkt. Sier man ikke fra, kan man ikke forvente noe.

Sponsorinntekter på NOK 3000 pr hull høres veldig lite ut, ta kontakt med firma rundtom for sponsorpakker/greenfeebilletter/firmaturneringer mm, vilel trodd at man med litt engasjement ville kunne dratt inn 8-10 avtaler uten problem, og da er man godt over NOK 200' med en gang.

Tror jeg.

b

over 19 år siden

b

jeg kupper

jeg kupper

jeg vil

jeg vil ha viljen min

Nick

over 19 år siden

Nick

Nuts => 54000kr virker ekstremt lavt... Mener at Sola Golfklubb har mellom 4,5-5 miljoner i sponsorinntekter hvert år...

Pepper

over 19 år siden

Pepper

I min klubb er det anledning til å være passiv medlem etter søknad, det er bedre for klubben at de er passive en periode enn at de melder seg ut.

Jeg er ingen markedsføringsekspert, men vi har med en viss suksess delt ut infoskriv/reklame via lokalavisen, kan også deles ut til mange postkasser i nabolaget. Vi hr også egne juniorkurs, sommercamp, kurs på skolene med SFO mv. for å skaffe nye medlemmer.

Det er vel nokså normalt at klubbene har sponsorinntekter i området kr. 1,5 - 2 mill. Ren sponsing er vanskelig, det må settes sammen pakker avhengig av hva de lokale bedriftene etterspør, inkl. sponsorturneringer, sponsorforum med turer, kurs, green fee billetter mv. Inntekter på kr. 3.000 pr hull høres rart ut.

Snakk med andre klubber og få innspill og erfaringer fra de. Få styret til å etablere arbeidsgrupper som kan arbeide med rekruttering, sponsorinntekter mv.

b

over 19 år siden

b

Nå har noen kuppet b-en min hold deg vekke....

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

Nick litt lenger oppe hadde nesten rett. Sola GK hadde i 2005 såvidt i underkant av 5,4 mill i sponsorinntekter, en økning på ca 170 000 fra året før.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her