Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

I disse OL tider..

Vips

over 19 år siden

Vips

går tankene mot sommer og grønt gress. Det har jo vært snakk om at golf skal komme som OL-gren. Hva mener deltakerene om dette og er det noen som vet hvordan saken ligger an?

Vil det bli akutelt for proffesjonelle spillere å være med på dette eller vil de prioritere touren?

Dilter

over 19 år siden

Dilter

I så fall burde det dreie seg om speed-golf tror jeg. Eventuelt en ungdoms- eller amatørturnering.

Tror nok ikke de etablerte golfspillerne vil prioritere OL. Sponsorproblemer ville det også bli.

For en del andre idretter der utøverne tjener uforholdsmessig store penger, er jo OL en 'annenrangs' turnering (jf. tennis, basketball, ishockey, fotball, baseball (nå ute)).

Tror ikke golf trenger OL og vice versa.

javel..!?

over 19 år siden

javel..!?

Tror ikke akkurat OL er annenrangs for hockeyspillerne men...

Hæ?

over 19 år siden

Hæ?

Følger du ikke med Dilter? Husker du f.eks. ikke at USA stilte med sitt beste stjernelag, og og gikk på trynet i et OL? ...og hockeyspilllerene er definitivt med!

seb

over 19 år siden

seb

var ikke golf oppe som kandidat til å bli prøve gren i neste ol . men nådde ikke helt opp . så det blir vel ikke før i 2012 vi kanskje får se golf som prøve gren i ol .... men kan hende jeg husker feil .

Sånn

over 19 år siden

Sånn

De beste golfspillerne spiller der det er mest penger å hente.
Skal golf inn i OL må det bli en slags Masters med en feit worldwide sponsor som kan legge mange millioner i premier.
I tilleg må de forskjellig nasjonene ha kvoter etter nivået, slik at USA kanksje får ha med 10 spillere, mens evt deltagere fra Buthan og Burkina Faso og må gjennom en kvalifisering i forkant.

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Vet ikke om du har sett på OL de siste årene... men når det gjelder ishockey og basketball er prestigen for å vinne veldig veldig høy...

Nå vet jeg ikke hvilken sport du "Hæ?" refererer til når han sier "Husker du f.eks. ikke at USA stilte med sitt beste stjernelag, og og gikk på trynet i et OL?" men antar at du mener basketball i 2004 (ettersom USA ikke har og aldri har hatt det beste ishockeylaget på papiret)...

Når det gjelder basketballturneringen i 2004 kan jeg garantere deg at Iverson, Duncan, LeBron James og resten av gjenget virkelig ville vinne OL. Problemet var bare at laget besto av for mange som var vant til å ha en dominerende rolle i sitt lag og som dermed hadde det vanskelig å finne seg til rette i et lag der de skulle spille en mer alminnelig rolle. Dessuten var laget veldig ungt og de hadde ikke mye erfaring fra å spille med de internasjonelle reglene...

De manglet i tillegg en skikkelig fighter på Shooting Guard/Small Forward-posisjon som skulle da kompensere for Iversons mer direkte og "egoistiske" spillemåte... De hade helt klart trengt en spillere som VInce Carter (det var han mer eller mindre alene som forhindret fiasko i OL 2000), Tracy McGrady, Kevin Garnett eller Latrell Sprewell... Den eneste skikkelig fightern som virkelig kunne spille som "en i laget" istedet for "mannen som laget skal bygges rundt" av de som var med i OL 2004 var Tim Duncan...

Dessuten hadde de ikke forandret nok på deres forsvarsstillinger for å kompensere for at 3-poengsstreken var nærmere... noe som resulterte i at de ble bombadert med 3-poengere mot seg...

Men kjære du kom ikke å si at det ikke er prestisje i basketballturneringene i OL... Og ikke nevn Ishockeyn... Da er det bare å slå på TV og se kampene (SVT sender de fleste)... Og om du lurer på hvorfor Canada ikke foreløbig har gjort det så bra i OL så kommer det også delvis pga. litt uflaks kombinert med dårlige taktiske valg... De har f.eks. satset alt for mye på fysikk når de valgte hvilke bakker de skulle bruke i OL... OL spilles jo med internasjonal bane der banen er mye større og hurtighet og kondisjon blir mer viktig og ren fysikk mindre viktig... Noe som har resultert i at de sveitsiske og de finske forwardene bare kan kjøre forbi backene på ren fart... Det var derfor jeg syntes det var veldig snillt av UNIBET å gi 4.00 i odds for finsk seier igår mot Canada =) Ble litt rikere på det...

PS. Håper ikke dommerne skal være like "snille" mot USA som de var i Salt Lake City under Ishockeyn... Finalekampen der mellom USA og Russland må vel være en av de mest åpenbarte subjektive dommerinsatsene i idretts historie... Russland hadde vunnet om dommerne bare gjort sitt jobb... Omtrent som Superbowl XL btw der Steelers ikke burde ha vunnet... DS!

Når det gjelder OL i Golf så tror jeg at om det skal bli noe av så må det bli i 2012 når London skal arrangere lekene... Og jeg tror ikke det blir noe problem å få spillere til å prioritere OL... Det handler bare om en uke og litt forberedelser... De burde jo gjort en avtale med OWGR som gir OL Rank Points på høyde med US Masters (eller enda mer) for dermed virkelig å lokke spillere litt ekstra... Gir en f.eks. OL 50% mer vekt en det en majorturnering gjør da kommer golfeliten å stå i kø for å delta... samtidig som da startfeltet blir veldig bra og Rank Pointsen ikke blir alt for urealistisk...

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Sier ikke at OL ikke betyr noe for USA-proffene som er med i basketball og ishockey. De er ikke noe mindre stolte av å representere landet sitt enn andre. Det er bare det at det er arbeidsgiveren som prioriteres (ikke med urette). Derfor ankommer f.eks. stjernene på Tre Kronor Torino dagen før første kamp. (Siste nytt i går var at NHL vurderer å ikke frigi spillere til OL i fremtiden - foranlediget av den stygge taklingen på Jager).

I andre OL-idretter ligger utøverne i treninssamlinger og FORBEREDER seg på OL. For de beste golfspillerne er 'arbeidsgiveren' PGA-touren, og den vil nok bli prioritert på samme måte.

Hvis golf skal inn i OL hadde kanskje det beste formatet vært noe tilsvarende Ryder Cup eller World Matchplay. Så vidt jeg husker er det ikke pengepremier for Ryder/Presidents Cup, men utrolig prestise, så helt umulig er det kanskje ikke med golf i OL.

Hæ?

over 19 år siden

Hæ?

Ja Daniel, jeg mente selvfølgelig basket.

Daniel

over 19 år siden

Daniel

Dilter =>

Ja jeg er enig med deg... Det er jo egentlig ikke spillerne som ikke vil satse mye på OL... det er først og fremst arbeidsgiverne... Litt synd egentlig... Vet att Alfredsson, Sundin og resten av det svenske gjenget ihvertfall egentlig vil satse alt de kan på OL men de føler et enormt press fra NHL-klubbene...

Det er vel derfor alt fler europeiske ishockeyspillere velger å ikke takke ja til NHL-tilbud de får og i stedet leve et mer avslappet liv i Europa. Kanskje på tide med en EHL (European Hockey League) snart? ;) Summen av spillermeterialet som spiller i de europeiske klubblagene er veldig høyt, dessuten så liker jo ikke så mange europeer spillestilen en finner i NHL der fysikk prioriteres forann teknikk...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her