Reidun
Det skal vist nok en periode være mulig å spille på sin spillerett uten aksje, men da med begrensninger og med høyere årsavgift. Jeg føler meg lurt. Og jeg blir nå tvunget til å betale på nytt for en vare jeg allerede har kjøpt. Jeg forstår ikke at NGF ikke kan involvere seg for å verne om sine medlemmers interesser. Her må det ha foregått en del ting som bryter med NGFs regelverk, om ikke i avtaler så i praktiseringen av avtalene.
Aksjeselskapet har også tilbudt Larvik GK og overta alle forpliktelser og betale en høy årlig leie for å bruke anlegget. Dette vil påføre golfklubben omtrent 22 mill i gjeld, noe som vil umuliggjøre en sunn økonomisk drift av klubben.
Baneier truer golfklubben med å opprette sin egen golfklubb under NGF , hvis hun ikke får viljen sin, der alle med spilleretter for fortsette som i dag. Hun har ikke sagt noe om hvordan hun skal få inn pengene aksjesalget vil generere, hvis dette blir løsningen. (høyere årsavgift er sannsynlig)
Jeg vil oppfordre alle som sitter på spilleretter i Larvik til å ikke kjøpe aksje. (betale for andre gang). Hvis mange nok ikke vil dette vil aksjeselskapet bli presset til å finne andre løsninger. Alle i golf Norge vet at det er årsavgiften som garanterer for driften av norske baner. Sponsor og greenfee er bare et supplement. Uten oss medlemmer står baneeier på bar bakke.
Dette er bare et forsøk på å fylle lommene på baneeier etter mitt syn. I prospektet markedsføres aksjesalget med at dette kan være ” god finansiell investering”. Hallo, du kjøper en rett til å betale 5-6.000 kr pr år i all fremtid. I tillegg har alle aksjer i golfnorge sunket som en stein. Du kan kjøpe aksje på Hauger for 12-13.000 som kostet 45.000 for 3 år siden. I noen klubber gir medlemmer bort aksjen for å slippe å betale årsavgiften. Det florerer med tilbud om å leie spillerett til prisen av årsavgiften.
Larvik GK har i det siste forstått noe av dette og har brutt forhandlingene med aksjeselskapet. Golfklubben truer med å finne seg andre hjemmebaner.
Nå må medlemme i Larvik GK våkne opp og nekte å la seg behandle på denne måten. La oss jobbe mot å forsette som før, så skal vi med glede betale årsavgiften på 5.250, som sørger for en flott utvikling av banen og at baneeier og deler av familien har en godt betalt jobb.
Hadde vært interessant å høre fra klubber som har vært oppe i tilsvarende problemstillinger…?