Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Turbulensen i Larvik GK

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Meldte meg inn i Larvik GK for 3 år siden ved å kjøpe en spillrettighet til 15.000. Det ble ikke opplyst at Larvik GK avtale med baneeier om spillerett gikk ut i 2008 og at denne avtalen kunne sies opp av en av partene. Nå har baneeier (Trescow) sagt opp avtalen med Larvik GK og opprettet et aksjeselskap som eier banen. Aksjeselskapet ønsker å konvertere spillerettene til aksjer ved av vi medlemmer må innbetale mellom 10.000- 15.000 for å få en aksje som selskapet har ”priset” til 25.000. Aksjeselskapet ønsker ikke å inngå ny avtale med Larvik GK før dette aksjekonseptet er akseptert.

Det skal vist nok en periode være mulig å spille på sin spillerett uten aksje, men da med begrensninger og med høyere årsavgift. Jeg føler meg lurt. Og jeg blir nå tvunget til å betale på nytt for en vare jeg allerede har kjøpt. Jeg forstår ikke at NGF ikke kan involvere seg for å verne om sine medlemmers interesser. Her må det ha foregått en del ting som bryter med NGFs regelverk, om ikke i avtaler så i praktiseringen av avtalene.

Aksjeselskapet har også tilbudt Larvik GK og overta alle forpliktelser og betale en høy årlig leie for å bruke anlegget. Dette vil påføre golfklubben omtrent 22 mill i gjeld, noe som vil umuliggjøre en sunn økonomisk drift av klubben.

Baneier truer golfklubben med å opprette sin egen golfklubb under NGF , hvis hun ikke får viljen sin, der alle med spilleretter for fortsette som i dag. Hun har ikke sagt noe om hvordan hun skal få inn pengene aksjesalget vil generere, hvis dette blir løsningen. (høyere årsavgift er sannsynlig)

Jeg vil oppfordre alle som sitter på spilleretter i Larvik til å ikke kjøpe aksje. (betale for andre gang). Hvis mange nok ikke vil dette vil aksjeselskapet bli presset til å finne andre løsninger. Alle i golf Norge vet at det er årsavgiften som garanterer for driften av norske baner. Sponsor og greenfee er bare et supplement. Uten oss medlemmer står baneeier på bar bakke.

Dette er bare et forsøk på å fylle lommene på baneeier etter mitt syn. I prospektet markedsføres aksjesalget med at dette kan være ” god finansiell investering”. Hallo, du kjøper en rett til å betale 5-6.000 kr pr år i all fremtid. I tillegg har alle aksjer i golfnorge sunket som en stein. Du kan kjøpe aksje på Hauger for 12-13.000 som kostet 45.000 for 3 år siden. I noen klubber gir medlemmer bort aksjen for å slippe å betale årsavgiften. Det florerer med tilbud om å leie spillerett til prisen av årsavgiften.

Larvik GK har i det siste forstått noe av dette og har brutt forhandlingene med aksjeselskapet. Golfklubben truer med å finne seg andre hjemmebaner.

Nå må medlemme i Larvik GK våkne opp og nekte å la seg behandle på denne måten. La oss jobbe mot å forsette som før, så skal vi med glede betale årsavgiften på 5.250, som sørger for en flott utvikling av banen og at baneeier og deler av familien har en godt betalt jobb.

Hadde vært interessant å høre fra klubber som har vært oppe i tilsvarende problemstillinger…?

Stalin

over 19 år siden

Stalin

Hadde det vært meg som bestemte så hadde jeg kastet meg på baneprosjektet i Stavern, fått alle medlemmene over dit, harvet opp golfbanen, og ringt Mille Marie Treskog og sagt takk for lånet.

MasterMind

over 19 år siden

MasterMind

Reidun.
Føler med deg, makan sier jeg bare!!!

Synd eierne har så mye penger at dere ikke kollektivt kan straffe dem....

Contrabande

over 19 år siden

Contrabande

Det er bare det at det er golfklubben som her har gjort en feil, de har ikke informert nye medlemmer om risikoen ved å kjøpe spillerett.
Alle er inneforstått med at en spillerett er permanent for all fremtid.
Når grådige golfstyrer skal få budsjettene sine til å gå ihop skyr de ingen midler. Det er ikke verre i Larvik enn andre steder der golfstyrene reduserer den totale verdien av spillerettighetene med mange millioner for å få noen titalls medlemmer ekstra og dermed noen 10-tusen mer i årsavgifter.
Det er helt naturlig at Mille og familien vil ha noe igjen for å slippe en haug golfspillere inn i hagen.
Har man gjort leieavtale med noen, og vedkommende begynner å oppføre seg som han eier det han leier hadde ihvertfall jeg blitt forbanna.
Det er ikke noen forskjell på å leie ut en hybel i kjelleren enn del av hagen i så måte. Det står begge parter fritt å si opp avtalen til enhver tid, og da forventers den andre part å ta dette til følge uten sure miner.
Sier ikke noe til at Treschow tupper et rebelsk golfstyre ut, og får inn et nytt (dvs ny klubb)

Fjosok

over 19 år siden

Fjosok

Dette er jo ikke unikt for Larvik. Haga er jo også en bane hvor alle spillerettigheter løper ut etter en viss tid. Det er vel 48 år igjen hvis jeg ikke tar feil. Slikt må selvfølgelig opplyses av klubben ved salg, men at Tresko vil forandre eller si opp en leieavtale etter endt periode er vel ikke ikke så merkelig.

Spørsmålet er om Tresko har leid ut arealet eller banen. Hvis det bare er arealet som er leid ut ville jeg selvfølgelig pløyd opp jordet, slik at hun fikk det tilbake i samme forfatning som det var. Kanskje det ikke var så attraktivt lenger.

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Her blir det blandet en del.... innmeldingsavgift er en engangsinvistering for kunne bli medlem.... Den har aldri vært omsettelig så vidt jeg har skjønt...og hvis man melder seg ut av klubben...så får man den ikke tilbake...
Nå blir det mulig for medlemmer å få kjøpt en aksje... for så å bli deleier i et etablert golfanlegg.
Tror hver og en medlem har fått et tilbud hvor faktisk noe av denne innmeldingsavgiften blir gjort om til aksjeverdi! Har ikke satt meg helt inn i det enda. Så hvem som taper penger på å ikke ta muligheten...vet jeg ikke...hehe...
Forøvrig har MilleMarie ingen ting med golfbanen å gjøre...så...

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Nei det er søstra scilla som eier golfbanen.

Det er riktig at spillerettene blir omgjort til aksjer hvis man betaler mellom 10 og 15 tusen, slik at total pris for aksjen er 25 tusen. Problemet er at aksjen maks er verdt 10-15. Banen ligger tross alt langt ute i distriktsnorge. Altså, man later som om vi får en verdi for disse nye pengene vi skal spytte inn, mens det i realiteten bare er å stappe penger inn i lommeboka til Sc.Trescow....

Hvem er det som vil betale 25 tusen for en aksje man vet er verdt maks 15 ? sikkert mange i golfnorge, men det er ikke riktig...

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Fritt valg på hylle!

snappy

over 19 år siden

snappy

Det er det jeg sier... Golf er for rik menn... Kan ikke dere som er fattige og som tenker på små penger slutte med disse diskusjonene...

Mvh
Snappy

snappy

over 19 år siden

snappy

Dette var en spøk!!!!

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tiger McWould if he could

den var faktisk veldig morsom Snappy, så det er greit..... :O)

Feil

over 19 år siden

Feil

Det er ikke Mille Marie vi snakker om her da Stalin... Ikke dra henne inn i dette...

LGK medlem

over 19 år siden

LGK medlem

Det er noe som stinker skikkelig i denne saken.... og siden styret i golfklubben og Larvik Golfbane/Fritzøe Gård ikke ser ut til å være på talefot så ser det mørkt ut for Larvik GK`s fremtid. Klubb uten bane er jo ikke noe alternativ.

Forøvrig så inntar Larvik Golfbane/FFG en rimelig arrogant holdning til det hele, de oppfører seg som om de ikke trengte medlemmer for å få dette til å gå rundt...

Lite LGK medlemmer her ?

over 19 år siden

Lite LGK medlemmer her ?

Ingen som har en mening om dette ranet av golfspillere?

eagle04

over 19 år siden

eagle04

RAN????

Hvem eier og har finansiert banen???

HerA

over 19 år siden

HerA

Dette er vel ikke akkurat noe ran nei. Dessuten er det utrolig billig for aksjer i norske golfklubber for tiden. Prøv å se hva aksjer i Sverige selges for. Det er ikke utenkelig at verdien kan være 3 doblet om få år. Aksjeverdier går som kjent i bølger enten det er golf eller Opticom som er objektet.

joa

over 19 år siden

joa

Enig, dette minner om ran på åpen gate...

lol

over 19 år siden

lol

HerA. lol!!!!!!!!!!!!

?

over 19 år siden

?

HerA. Kan du gi meg et eksempel på hvor noen har tjent på en golfaksje

Humm

over 19 år siden

Humm

Jeg hørte at Espen Shampoo Knutsen handla en aksje på Losby helt i starten for X antall penger.. 20-30? Og solgte den for 120.

LostMoney

over 19 år siden

LostMoney

På 90-tallet hadde jeg aksjer som nesten doblet seg i verdi mens banen ble bygd.
Haken var bare det at jeg ikke kunne omsette dem før det var solgt 500 spilleretter.
Når tallet nærmet seg 500 besluttet styret å øke grensen for fri omsetning til 800 solgte aksjer.
Når dette tallet var oppnådd var allerede aksjeprisen langt under røverkjøpet jeg gjorde på 90-tallet.

Calle

over 19 år siden

Calle

Mulig det finnes noe få spesielle eksempler på at noen som kjenner noen i styre og stell har fått kjøpe aksje billig og som har solgt seg ut før markedet har startet å virke. Men alle andre har tapt penger på golf aksjer.

Haga er vel det værste av det værste eksemplet.

De siste 5 år har alle aksjer sunket vesentlig. Å sammenligne med opticom er helt på tur. De siste 5 årene har vært de beste i oslo børs historie. I samme periode har golfaskjer sunket vesentlig !!

Hvorfor ? Fordi folk som har kjøpt golfaksjer har forstått at dette ikke er en aksje, men en plikt til å betale 5-10 tusen i året i årsavgift i all fremtid. Med overetablering av baner har markedet falt sammen og det finnes ikke kjøpere. Tilbud og etterspørsel fungerer ikke og prisene på disse såkalte aksjene faller som steiner......

b

over 19 år siden

b

Det som kjøper/har kjøpt akser i golfklubber for å tjene penger på dem må det da være rimelig synd på.
Det er vel ingen "fagområder" hvor spekulantene i næringslivet har holdt seg unna så godt som de har gjort inne golf. Det er jo garantert tap.
Ved kjøp av normale aksjer forventes det årlig avkastning når du investerer.
Ved "kjøp" av Golfaksjer forventes det medlemskap og årlige innbetalinger og LIKEVEL er det noen som tror at de skal kunne tjene penger på å "investere" i en golfaksje. Man må jo være rimelig blåøyde for å inngå en sånn avtale dersom det ikke er for å gjøre det mulig å legge til rettte for golf i nærområdet.

En golfaksje er jo ingen ting annet enn en støtte / lån til klubben uten avkastning, men vanligvis med en rett til å bruke banen en viss tid av året og dersom det er tippemidler inne i bildet så er det til overmål ikke lov å kalle det for en aksje en gang.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Det siste er at Larvik GK skriftlig har gått ut å advart sine medlemmer mot å kjøpe akskjer i dette nye konseptet. Styret ønsker å utrede ulike alternativer før de anbefaler noe.

Rimelig sterkt signal fra styret til baneier, meget bra jobbet !!

simen fulland

over 19 år siden

simen fulland

Enig med flere her, å kjøpe golf aksjer for å tjene penger er helt bak mål. Jeg kjøpte meg inn i min klubb fordi jeg har lyst til å spille golf i Hakadal til jeg blir gammel og grå, og vet at jeg spiller så mange runder i løpet av året at det lønner seg for meg økonomisk. En har misforstått hvis man investerer penger i andeler av finansielle grunner, Golf bør være en investering i livsglede punktum.

Fuck

over 19 år siden

Fuck

Men hvorfor i helvete kalle det aksje da??? Spillerett er bedre.... du kjøper en spillerett for 25000,- som du kan overdra til andre for 25000,- eller den kan gå i arv....ferdig snakka....

b

over 19 år siden

b

Det heter spillerett dersom tippemidler er tildelt.

For å si det rett ut:

Dersom banen har fått tildelt spillemidler så har "aksjonærene" ikke mulighet til å selge aksjer med fortjeneste. Da kan tippemidlene / spillemidlene kreves tilbakebetalt i sin helhet!

Derfor sier de nye forskriftene at det ikke er lovlig å kalle det for Aksjer i slike tilfeller. Det skal kalles spillerett eller tilsvarende og omsetning skal gjøres kontrollert gjennom klubben..

Dersom banen er privat finansiert så blir det aksjer i vanlig forstand og du eier en omsettelig andel..

HerA

over 19 år siden

HerA

Til ?
Vet ikke om noen konkrete eksemmpler, og dette er heller ikke poenget mitt. Jeg mener 18000 for aksje i Miklagard, og 3000 for aksje i Østmarka ikke reflekterer den verdien denne aksjen har for en person som er interessert i å spille golf. Det er altså volatiliteten eller flyktigheten til golfaksjer generellt jeg vil fram til; tror de er på et unaturlig lavt nivå.
A propos; under golfmessen på Inforama i 1996 ble det solgt aksjer til Losby for i underkant av 30000. Tror det var 27500. DEt var en god investering da, og jeg tror 18000 for aksje på Miklagard er en god investering nå.

aksjespekulant

over 19 år siden

aksjespekulant

Golfaskjer har som alle vet hatt en negativ utvikling de seneste årene (har selv erfart det ved å legge pengene i en Miklagard aksje på topp), men uten videre å hevde at dette vil være trenden i fremtiden også medfører nødvendigvis ikke riktighet. Noen baner har sågar også holdt prisen bemerkelsesverdig godt over de siste årene og faktisk også steget i verdi. Nøtterøy er kanskje det beste eksempelet og dette er nok også en bane hvor aksjene har en god mulighet til å stige i fremtiden spesielt pga kvalitet og beligenhet i en feriekommune

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Aksjer er uforutsigbare. Enig i det som er skrevet lenger oppe her i at det har blitt en overetablering av golfbaner, kanskje mest på Østlandet.

Men som sagt, aksjer er uforutsigbare, og det er heller ingen tvil om at markedsprisen er laaaangt under kostpris.

En eller annen gang begynner aksjene å stige igjen. Det er umulig å forutsi når, det kan skje nå eller om 10 år. Men når det skjer, så tror jeg prisene vil øke temmelig raskt.

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Man skaffer seg rettigheter til å spille golf.... Ønsker man å ha fortrinnsrett til å spille på en spesiell bane... er det kanskje lurt å skaffe seg rett til å spille der... Om man velger en spillerett som har ubegrenset antall spillerunder inkludert i prisen ...eller om man velger en lavere avgift mot å betale greenfee...det er opp til hver enkelt... Hvor mange dager i året en bane er åpen for spill varierer fra sted til sted i Norge... Klima og jordsmonn bestemmer mye... Det er bare å sette seg ned å regne på hvor mye man er villig til å betale for en golfrunde.... Har man et stort nok ønske om å spille golf ofte.... bruker man en hel del penger.... Vil man ha en dyr og ny bil...bsetter man inn resurser på det! Vi er en nasjon som har utrolige muligheter til å velge... noen ganger må jeg gremmes over alt det rare vi "sutrer" over.... er vi litt bortskjemte.... Jeg for min del regner ikke med å tjene penger på å spille golf..... det er min teknikk litt for spesiell til... Men jeg har tenkt å bruke mye tid på golfbaner.... uten å henge meg opp i ting og tang som ikke måtte passe meg.... jeg nyter å spille golf....gode eller dårlige baner..... utfordringen er å takle de forhold som jeg møter i min golfopplevelse på vei til hullet....oftest nyter jeg det :)

Calle

over 19 år siden

Calle

Bull er jordet. Du fortsetter å snakke om golfaksjer som det de skulle følge de samme prinsipper som vanlige aksjer. "laangt under kostpris". Å snakke om kostpris på en aksje du er forpliktet til å betale 20-40 % av aksjeprisen pr år (årsavgiften) i all fremtid blir helt på jordet. Skal du bruke finansteori Bull bør du kjenne basisen. En golfaksje knytter det seg en negativ betalingstrøm til i all fremtid, med mindre aksjen stiger 20-40 % i verdi hvert år. Knytter det seg en negativt betalingstrøm til en aksje over tid vil verdien reduseres. Så enkelt er det.

En innmeldingsavgift eller en aksje i en golfklubb er egentlig å betrakte som "sunk cost" for medlemmet. Det er en engangsstøtte til investering og drift av banen. Det som skjer i Larvik er at det ikke var nok for baneeier med disse pengene så hun har lånt og investert mer i banen, så sender hun regningen videre så medlemmene må betale en gang til, uten at de har hatt innflytelse på om det var lurt å investere.

Sjømann

over 19 år siden

Sjømann

Noen som vet hvordan det går med golfprosjektet i Stavern. Dette bråket i Larvik må da være midt i blinken mht etablering av flere baner i området.

Sukk&stønn

over 19 år siden

Sukk&stønn

Hallo folkens......skal ikke ta noe standpunkt til om golfaksje eller spillerett er riktig løsning, men vil si meg enig i at vi syter og klager i hytt og pine. Det er da ingen som pålegger noen å bruke penger på å spille golf, det er derimot mange (baner/klubber) som tilbyr en som måtte ha lyst til å spille golf å bli medlem, på ulike premisser dog, mot å betale en inngangsbillett til dette. (aksje/spillerett) At denne investeringen innebærer eventuelle tap på "innskuddet" samt at den pålegger deg å betale en årlig spilleavgift, må man jo ta med i vurderingen før man går hodesups inn i denne golfverden!
Jeg går utifra at de som er så uvillig til å gjøre denne investeringen ihvertfall ikke eier noen bil - hvor man er "garantert" å tape penger på "investeringen" for ikke å snakke om alle tilleggsutgifter som årsavgift, veiavgift, forsikring,drift og vedlikehold......
Vel, jeg bare undrer......

Struck

over 19 år siden

Struck

Golfanlegget i Stavern står litt i stampe. Dvs de avventer ymse godkjenninger i Larvik kommune - noe som kan ta votter og vinter, for i den kommunen kan man ikke ta noen vedtakt/besluttninger for god fisk - de endrer seg hele tiden.
Sandefjord derimot er vel straks igang med å sette spaden i jorden for sin 18h bane så vidt jeg har fått med meg.....Og så kommer det en ny 9h bane på østsiden av Larviksfjorden nærmere bestemt på Kaupang.
Og apropo LGB sitt tilbud til LGK medlemmer, så henger jo det sammen med at det er nyetableringer på gang i samme nedslagsfelt. Medlemmene i LGK har fått et tilbud om å betale et "mellomlegg" i størrelsesorden 10'-15' fram tom 30.06.då. Deretter må de også betale 25' som alle andre.......Så at tilbyder her føler seg på tynn is er det vel ikke noe som heltst tvil om. De som har spillerettigheter idag, kan uten videre spille som før fram tom juli 2008, hvor avtalen utløper. Det er også sagt at disse spillerettighetene vil bli videreført dog mot en høyere årlig spilleavgift - kontra de som har kjøpt aksjer.
Virker på meg som det er noen juridiske floker her som burde interesere NGF og ikke minst NIF. For LGB vet at det de gjør ikke er i h.t. reglementet, men det er ingen som har stoppet dem, og de regner heller ikke med at det er noen i idrettens sfærer som kommer til å ta afære....... Så vidt meg bekjent så er samme modell benyttet på Borre uten at noen har grepet inn!!!!!!

medlem LGK siden 04

over 19 år siden

medlem LGK siden 04

For de som måtte ha interesse av det, så ligger det nå en kommentar fra LGB m/prospektet som er utsendt til alle nåværende medlemmer av LGK på larvikgolf.no
Les dette, og kom med relevante kommentarer på dette. Det kunne absolutt være av interesse for oss medlemmer......

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Til Calle. Takk for at du gir meg verdifull informasjon om aksjer og finansteori.

Håper du ikke har noe imot at jeg benytter denne sjansen til å lære mer om aksjer.

I følge dine teorier MÅ en golfaksje faktisk synke i verdi, med begrunnelsen at det knyttes en negativ betalingsstrøm til den. Mener du da at tilbud/etterspørsel er irrelevant? Er en golfaksje altså dømt til å synke uansett?

Og hva mener du med "vanlig aksje"? Tenker du da på børsnoterte aksjer, eller aksjer generelt (f.eks. i private selskaper)?

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

vel, før dere starter krig, så kan dere kanskje begge tygge på at dere begge har rett, innen hver deres retning....

med andre ord, jeg har mest rett, siden jeg ser dette...

:O)

Calle

over 19 år siden

Calle

Poenget mitt var at skal man vurdere såkalte golfaksjer etter finansteori på verdifastsettelse vil aksjen synke til evig tid, så sant ikke betalingsviljen for aksjen øker mer enn årsavgiften. Heldigvis er det også andre elementer som påvirker prisen. (irrasjonelle)

For at tilbud og etterspørsels mekanismene skal virke må det være mange tilbydere og mange etterspørrere. I så og si alle norske golfaksje er dette ikke tilfellet. Det er så få involvert at prisen settes veldig tilfeldig. (jeg utelukker ikke at det kan være veldig stor interesse for å være medlem på en bestemt bane og at prisen kan stige. Men jeg har ikke sett dette på 5 år i den beste økonomiske konjunkturen i historien)

Et annet forhold som setter tilside tilbud og etterspørsel er klubbenens prising. Når en bane er ny går klubben ut med en svært høy pris for å se hva potensielle spillere vil betale. Når disse har kjøpt går klubben ut med en lavere pris slik at de får inn flere. Slik holder klubben på til det er fullt. mao undergraver klubben sine egene medlemmers aksjeverdi.(eks. Haga)

For å ta basisen Bull. Ved tradisjonell verdifastsettelse av en aksje i et selskap (børnotert eller ikke) tar man utgangspunkt i en vurdering av selskapets fremtidige betalingstrømmer. Er betalingstrømmen negativ over tid er verdien på selskapet negativ og det går konkurs. Er den positiv har man en verdi på aksjen. (kortversjonen og forenklet)

Så vidt meg bekjent er det ingen som har tjent penger på golfbanedrift i norge enda. Det betyr at såkalte golfaksjer er mer å anse som veldedighet eller andeler i en "non profitt organisation".

Personlig tror jeg golfaksjer vil forsvinne helt. Det er mye mer realt å kalle det en innmeldingsavgift (det er egentlig det dette er )du ikke får tilbake eller et lån klubben betaler tilbake over tid.

Nye Gunnar Bull

over 19 år siden

Nye Gunnar Bull

Til Albert Einstein. Tro meg, jeg har ingen interesse av å starte noen krig.

Til Calle. Det er mange måter å se ting på. Jeg er helt enig i at man ikke kan sammenlikne en golfaksje med aksjer i børsnoterte selskaper. Men det er stor forskjell på aksjer.

For meg er en aksje en eierandel. Og i de fleste vanlige eierskap finnes det også forpliktelser. Det er mye i det (indiske) ordtaket som sier at hvis du eier mer enn tre ting, så eier tingene deg.

Jeg synes det er mest relevant å sammenlikne et golfaksje med en feriebolig. Her finnes det alltid forpliktelser. Du må sørge for vedlikehold og faste utgifter, og vi snakker fort om summer på f.eks. 50' i året.

Hvis markedet overetableres, kan det raskt skje at boligen synker i verdi. Det har vel skjedd at prisene kan synke ned til en femtedel av kostpris. Men motsatt kan også verdien mangedobles så lenge etterspørselen er større enn tilbudet.

En golfaksje er - etter min mening - ganske sammenlignbar. Tusen mennesker eier hver sin promille av en golfbane med klubbhus. Aksjeprisen representerer (+/-) det det koster å få anlegget opp, årsprisen dekker vedlikeholdet.

Jeg tror - som Albert Einstein nevnte - at vi egentlig er ganske enige. Diskusjonen går vel ut på om man skal kalle det aksje eller ei.

Men jeg tror fortsatt at prisene kommer til å stige, en eller annen gang. Så vidt jeg vet har dette skjedd bl.a. i Sverige, hvor de også opplevde en liknende situasjon som vi gjør nå. Men ut fra hva jeg har hørt, så er prisene i det sentrale Stockholmsområdet noen steder godt over 100.000 kroner.

Ellers er jeg enig i at golfaksjer ikke er noen investering. Men det er fortsatt en aksje, i hvert fall etter min definisjon av begrepet.

Calle

over 19 år siden

Calle

Da er vi rimelig enige.

Det er riktig at det er noen få høystatusbaner i sverige der prisene er svært høye. Så er de også en 600-700.000 flere golfspillere. Dette er mer å anse som et nisjeprodukt som det er veldig høy betalingvillighet for fordi det gir status og kontaktnett etc. Jeg utelukker ikke at dette også kan skje i norge med en 3-4 baner maks. Men det krever nok at det kommer noen flere spillere først.

det som er verdt og merke seg er at 95 % av alle baner i sverige ligger i "klubbbane" segmentet. Spillretten koster typisk 4.000-18.000 og årsavgiften 2.500-6.000. Det er til dette nivået svært mange av banen i norge nå er på vei. Det virker som om dette er betalingsvilligheten hvis vi ser stort på det for de aller fleste i norge og i sverige.

Er det mulig?

over 19 år siden

Er det mulig?

Hvis dere leser i vedtektene paragraf 4 i det prospektet det linkes til på førstesiden på www.larvikgolf.no så står det at alle de 100 B aksjer som disponeres av Scilla har 7 stemmer hver. Dvs at det ved generalforsamling ikke skal bli lett å få igjennom noe som ikke gangner Scilla, hun sitter jo på 700 stemmer og alle de andre aksjonærene har kun 1200 totalt!!!

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Når man vet det er maks 20 % av medlemsmassen som møter på generalforsamling, så er det vel ikke tvil om at makten fortsatt sitter hos Scilla Trescow.

Dette grenser til svindel og det er en gåte for meg at NGF sitter stille å ser på at 1200 medlemmer blir "tatt bakfra" på denne måten...Som sagt, kun et forsøk på å fylle baneeiers lommer.

Er du medlem i Larvik GK så for guds skyld ikke kjøp aksje og informer alle du kjenner om dette lureriet som er på gang....

Halvard

over 19 år siden

Halvard

Dette er no-problem.
Så lenge det er klubben mot Scilla kan klubben kjøre en offensiv mot medlemmene og be dem komme, eller stemme over forslag via internet, sms, e.l.
Burde absolutt være mulig å engasjere mer enn 700 stemmer.

Hva angår NGF så har nå vel ikke de noe som helst de skulle ha sagt. Begynner å tro reidun er dum når hun tror NGF kan komme inn å overkjøre en ingått avtale. Hva forventer du egentlig av NGF, Reidun, Magi ????

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Når avtaler er på kanten av NGFs regelverk mener jeg de bør engasjere seg.

Du må jo være rimelig dum Halvard som tror det er lett å hanke inn over 700 medlemmer til et årsmøte i golfklubben. Har vært på minst 100 årsmøter i alle mulig foreninger og bedrifter uten å oppleve dette.

Er nok kun de største konsernene i Norge som kan hanke inn så mange.

Balder

over 19 år siden

Balder

Til ihvertfall Reidun, kanskje flere av dere "kloke" hoder også.....
Nå må du gi deg. Det er ingenting i denne nye avtalen som er på kant med noen lov, verken i NIF eller NGF. Sjekk Evje, der er presidenten i NGF medlem. "Modellen" i Larvik vil bli ganske så lik denne, så vidt jeg har skjønt. Jeg tar det for gitt at Evje følger spillereglene, og da bør det ikke være noe problem her heller.
En ting til Reidun: Det er ikke sånn at DU blir kasta ut. Du har derimot fått ett TILBUD om å kjøpe deg en aksje. Jøsses, du Må jo ikke kjøpe en da. Fortsett med spilleretten din du, kos deg med golf på ett av Norges flotteste anlegg, men ikke kom i etterkant å si at du ikke får være med på beslutninger og valg for fremtiden.
Halvard, jeg tror du har rett, Reidun ER dum.....
Jeg lurer forresten på hva dere "kloke" hoder tror dere har betalt for den flotte banen, jeg? Og hvor mye kan baneeier ha betalt? Reidun VET det kanskje?

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Dette blir for banalt Balder. Hvem tror du du lurer ? Baneier har ikke betalt noe for banen. Det er medelemmenes innmeldingsavgift og høye årlige årsavgift i 15 år som har betalt for banen. I tillegg har baneier tatt opp gjeld for å dekke innvesteringsbesluttninger bare hun har vært enig i. Nå sender hun regningen for dette(gjelden) videre til oss.

"vært med på besluttninger for fremtiden", jammen sa jeg tullprat. Scilla har tatt alle besluttnigner i klubben i alle å og slik vil det fortsette. Med 100 B aksjer (som egentlig er A aksjer (NGF !!!! kom på banen)) har hun sikret seg stemmene til 700 stk og dermed kontrollen. Ergo 0 innflytelse for "aksjonærene"....

For øvrig har Larvik GK gått ut å advart medlemmene skriftlig mot å kjøpe aksje nå. Det sier vel at det er flere enn meg som er negative Balder eller ?

Jeg har aldri sagt Scilla har brutt noen lover, men dette befinner seg i grenseland. Iallefall moralsk ovenfor medlemmene.

Jeg engasjerer meg fordi mange medlemmer ikke har forutsettninger eller tid til å sette seg inn i dette svindelopplegget. Håper mange nok forstår at vi ikke behøver å kjøpe aksje. Hvis få kjøper aksje må banen drives videre mer eller mindre som før fordi det er årsavgiften som får alle hjulene til å gå rundt.

x

over 19 år siden

x

Reidun er vel litt på kanten når du i det ene avsnittet sier at Scilla ikke har brutt noen lover, høyden i grenseland for i det neste å kalle opplegget svindelopplegg.

TN

over 19 år siden

TN

Reidun: Baneeier har ikke betalt noe for banen? Hvem betalte bygging og utvikling av banen? Var det nissen?

Balder

over 19 år siden

Balder

Jeg, syntes det er helt topp at du engasjerer deg, Reidun, men vær så snill å finn ut av fakta før du uttaler deg. Jeg syntes også det er greit å være negativ, men ikke på gale premisser.
Sjekk opp hva medlemmene har betalt i løpet av åra du, så kommer pipa de til å få en annen lyd!
La oss høre da, Reidun, hvor mye HAR medlemmene betalt inn i innmeldingsavgifter i løpet av disse årene, og hvor mye har anlegget kostet?
Du som vet alt, og har satt deg inn i dette på våre vegne må jo ha ett svar på dette?

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Selvfølgelig Balder. Kunne jo også vært fint om du som påstår at baneeier har betalt for anlegget på egenhånd legger frem dokumentasjon på dette.

Anlegget har kostet mellom 25 og 35 mill over 15 år. Av dette har medlemmenes innmelding stått for mellom 10 og 15 mill. Resten er lånefinansiert og det gjenstår 22 mill i gjeld. Årsavgiften har delvis vært med på å betale renter og avdrag på lån. (bygger opp baneeier egenkapital). Så vidt meg bejent er det ingen som har eksakt oversikt så vi må snakke i store runde tall. Dette fordi inntil nylig var store deler av dette prosjektet sammenblandet med baneeiers egen økonomi , gårdens økonomi osv.

Baneeier har i 15 år hatt vesentlige inntekter på prosjektet hvert år. Ikke noe galt i det og jeg har full forståelse for at anlegget må gi en viss avkastning hvert år.

Baneeier har hatt store ambisjoner og har etter egne besluttninger investert i del som vi medlemmer har stilt spørsmål ved, men ikke kunnet gjøre noe med. Blant annet er det investert 6-8 mill i en fancy restaurang som omtrent aldri er i bruk.

I tillegg har det hele tiden vært en særavtale mellom baneeier og head pro om omsettningen i pro shoppen. Det har vært meget sto omsettning i pro shop uten at disse inntektene har gått inn i driften fult ut. Hvor mye baneeier sitter igjen med vet få.

Igjen, jeg har ikke problemer med at det er gode inntekter årlig på anlegget og at mye av dette går tilbake til gårdeier. Jeg betaler min årsavgift med glede. Det jeg ikke godtar er at alle forutsettninger skal endres og det skal omorganiseres uten at vi medlemmer får annet enn en stor regning. Hvis vi ikke kjøper akskje får vi høyere årsavgift, så vi må betale uansett.

I tillegg har baneeier lagt frem en del krav som er urimelige i forhandlingene som blant annet foreslår å overfører all risiko til golfklubben.

Jeg er glad klubben har anbefalt medlemmenev å ikke kjøpe aksje nå.

Det er åpnebart riktig i en situasjon der så og si alle golfaksjer i norge går for 15 tusen eller mindre. (unntak Haga og Losby). Ved å sette aksjeprisen til 25 tusen i prospektet fører baneeier mange medlemmer bak lyset som ikke har forutsettninger til å vurdere riktig pris. Aksjen deres vil synke til 10-15 tusen over natten, kanskje mindre. Det har ikke vært mulig å fylle opp banen med medlemskap de siste årene, selv til halv pris som baneeier har gått ut med tilbud på. (disse føler seg nok lurt nå når alle må betale 25 tusen for aksjen uansett). Når baneeier i prospektet påstår at dette er en "potensiell god finansiell investering" så er dette ren løgn. Ingen golfaksjer er en god investering.

Her er det mye rart , jeg sitter ikke med alle svarene selv om det virker slik , men dette stinker !!

Balder

over 19 år siden

Balder

Dette blir siste innlegg fra meg.
Jeg syntes det er veldig synd hvis du, Reidun når frem til medlemmene med all denne feil informasjonen din. Høres ut som om du har ett skikkelig horn i sida til baneeier. Du burde lære deg å skille mellom person og sak!
Håper for all del at medlemmer flest er mer opplyste enn deg.
Takk for meg.

megda

over 19 år siden

megda

Stå på Reidun!

@lle Fugler

over 19 år siden

@lle Fugler

Støtter Balder.... tror jeg skjønner mer hva som ligger bak..... negativiteten som slår ut i blomst .... snart kommer våren og da kommer de vakre blomstene og det grønne gresset for å ta over :)

Tom

over 19 år siden

Tom

Balder. Det virker som de er du som som er på jordet her.
Du kommer ike med noe fakta.
Reidun setter fingern på noe som mange oppfatter som problematisk.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Alt jeg sier bør sjekkes nærmere med andre medlemmer. Enig med Balder i at en ikke bare skal stole på en kilde. Oppforder alle til å sjekke ut mine opplysninger før de eventuelt lar seg lure til å kjøpe "aksje".

Balder kommenterer ikke hva som evt. er feil i mitt innlegg og så er han frekk nok til å anklage meg for ikke skille sak og person. Er det mulig ! Vanlig teknikk når du er tom for argumenter...

Er på god talefot med Scilla og Anders og respekterer den kjempejobben de har gjort på mange områder. Men denne løsningen de har valgt nå henger ikke på greip.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Vil bare vise hva baneeier sier til et spørsmål fra et medlem på hjemmesiden.

Medlem
1) Dersom jeg i fremtiden ikke ønsker å spille golf i Larvik lenger, og det ikke finnes kjøpere til aksjen, er det slik at man da ikke har mulighet til å melde seg ut? Dvs går det an å annulere aksjen slik at ikke årsavgift påløper?

Baneeier
Man kan ikke annullere aksjen. Sannsynligheten for at du ikke klarer å selge aksjen oppfattes derimot som lav (bare prisen er lav nok).

Reidun
Hvis dette stemmer er det det rimelig stor risiko ved å kjøpe "aksjen". Du kan altså risikere å måtte betale en årsavgift baneeier har kontroll over størrelsen på (gjennom B aksjene) til evig tid, hvis det ikke er et marked som vil kjøpe den av deg. Utrolig !

Jeg tviler på at dette er lovlig. Det skal være mulig å melde seg ut.

H

over 19 år siden

H

Virker som om Reidun er på banen, ikke på jordet eller dum. Har hørt at medlemmer i to klubber øst om Oslo sliter med det samme. De får ikke solgt aksjen og er bundet til å betale årsavgift så lenge de eier aksjen.
Jeg ville ha vært meget skeptisk til å kjøpe en aksje som samtidig bandt meg til x antall tusen pr år inntil jeg kunne omsette aksjen.

Er det virkelig mulig

over 19 år siden

Er det virkelig mulig

Dette minner mer om svindel enn aksjekjøp...

dogleg

over 19 år siden

dogleg

Det høres lite sannsynlig ut at man er rettslig forpliktet til å betale årsavgift i evig tid. Dette må være en misforståelse. Hvis man ikke betaler er dette, slik jeg ser det, i verste fall et kontraktsbrudd. Virningen av dette kan være at man mister rettighetene man har som aksjonær. Mao - kontrakten heves pga av vesentlig kontraktsbrudd. Man mister i så fall verdien av aksjen, men man er kvitt betalingsforpliktelsen. Kanskje Reidun kan sjekke om ikke dette er regelen også i Larvik. Jeg tror uansett at baneselskapet vil ha en svært dårlig sak hvis de skulle prøve å forfølge et betalingsmislighold i retten (dog kjenner jeg ikke til avtalen i Larvik)

Myljar Breling

over 19 år siden

Myljar Breling

Inntil noen prøver det for retten er det dessverre slik at man er forpliktet til å betale årsavgiften til evig tid, ja. Dette står i statuttene til alle aksjer/spilleretter. Og alle medlemmer har sansynligvis signert en avtale der man forplikter seg til dette. Noen har en mulighet til å melde seg passiv, og betaler da en mindre sum (+/- 1000kr)

Undrende medlem LGK

over 19 år siden

Undrende medlem LGK

som det står høyere oppe i innleggenen her, så ligger det nå en kommentar fra LGB m/prospektet som er utsendt til alle nåværende medlemmer av LGK på larvikgolf.no

Les dette, og kom med relevante kommentarer på dette. Det kunne absolutt være av interesse for oss medlemmer......

Som det også sies på sidene til Larvikgolf.no, så "truer" de med å starte en ny golf klubb dersom ikke LGK aksepterer deres utspill - "med hud og hår".

Her er teksten som ligger tilgjengelig på nevnte side;
sitat;
"Vi har også vært åpne om at dersom det ikke skulle lykkes å få i stand en ny samarbeidsavtale så vil Larvik Golfbane AS stifte Fritzøe Gård Golfklubb. Som medlem av denne klubb vil alle golfere være sikret de samme rettighetene m.h.t. hcp-kort og forhold til Norges Golf Forbund, som i nåværende klubb."
sit.slutt

Dette virker jo som de ønsker en serdeles demokratisk prosess - vil du ikke, så skal du!
Er det noen som ser TEGNINGEN.......her?

Joker

over 19 år siden

Joker

Er det flere enn meg som setter spørsmålstegn ved styrets lojalitet til klubb/bane?
Er det flere enn meg som syntes det er rart at det sitter styremedlemmer i Larvik Golfklubb som har STERKE interesser i Stavern Golfklubb?
(Hvorfor blir det ikke stilt spørsmål ved Inhabiliteten til disse?)
Valgkomiteen, har de sovet i timen?
(tror ikke det, interesser for Stavern GK også der)
Er det kanskje ikke så rart da, at forhandlinger blir brutt?
(jobber noen aktivt for å ødelegge?)
Flere som syntes det er helt utrolig at Golfsenteret blir AKTIVT brukt til verving av medlemmer til Stavern Golfklubb?
Hvorfor gjør ikke styret i LGK noe med dette?
Flere som syntes det blir "surt" å betale 150,- for å holde liv i ett senter som helt åpenbart jobber for å få Stavern Golfklubb opp og gå?
(Av kontingenten på 850,- går 150,- til senteret)

Jeg bare lurer.

z

over 19 år siden

z

Nei.

Ang Valgkomiteen

over 19 år siden

Ang Valgkomiteen

De foreslår, også er det årsmøtet som velger inn.

Styret er valgt av medlemmene på årsmøtet. Men sannsynligvis er de som stiller på årsmøtet for feige til å komme med motforslag.

Ikke skyld på valgkomiteen

ææøøhhhhhhh

over 19 år siden

ææøøhhhhhhh

Vel, Stavern har jo ikke så mye å by på da - det som er kommet frem er ikke så veldig tillitsvekkende - det rotes også der. Lite konkret som kan fremlegges. Vyer kan jo alle ha. Hverken det finansielle eller nødvendige tillatelser er i boks. Og Larvik kommune vil som vanlig aldri kunne enes om noe så omfattende som dette - ihvertfall ikke i de nærmeste 10-15 årene. Der sitter det jo bare rotehuer. Se hva de klarer å få til på kulturhusfronten, byplan, hotellplanene mm
Så Sandefjord er nok et mere relevant!!!!

abc

over 19 år siden

abc

Ja der er du inne på noe æææøøhhhhhh rotehuene i kommunestyret i Larvik har vel aldri tatt en avgjørelse ennå....slik unngår de å bli hudflettet for dårlige avgjørelser...de tar ingen....

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Personlig tror jeg ingen i styret i klubben har noe annen agenda. Derimot har de brukt veldig lang tid på å komme på banene i denne saken. Nå antar jeg det jobbes på spreng med å finne løsninger. Styret har vært modige nok til å trosse presset fra baneeier og har nå advart medlemmer mot å kjøpe aksje foreløpig. Skal bli spennende å se hva de anbefaler. Personlig ser jeg bare problemer og risiko knyttet til å kjøpe denne aksjen.

Jeg har i og for seg ikke noen i mot at baneeier oppretter et aksjeselskap, men jeg mener det er en skikkelig dårlig løsning å tvinge alle medlemmene i idrettsklubben itil å bli askjonærer eller straffe de som ikke vil kjøpe med høyere årsavgift.

Jeg mener styret må jobbe for en løsning der nårværende medlemmer får fortsette med sin spillerett og samme årsavgift som aksjonærenel. Så vil spilleretten forsvinne ut når medlemmet medler seg ut eller dør. Dette er en rettferdig løsning ut fra foutsettningene som ble lagt til grunn når vi medlte oss inn

Peter

over 19 år siden

Peter

Jeg har vært medlem i Larvik 3-4 år og elsker banen. Jeg mener det er en av norges beste, selv om dette må bli en subjektiv vurdering. Jeg er en flittig bruker av banen, pro shop, rangen osv.

Jeg er skuffet over Scillas fremferd i denne saken og føler hun er i ferd med å ødelegge noe som var et flott produkt.

Hvis dette ender opp med at jeg enten må kjøpe aksje eller betale høyere årsavgift enn aksjonærene, vil jeg melde meg ut omgående og aldri sette mine ben på anlegget igjen. Jeg frykter masseutmeldelse av klubben.

Track

over 19 år siden

Track

Innlegget fra Brekke her gir en god forklaring på situasjonen
http://www.albatross-larvik.com/

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Meget bra beskrivelse av situasjonen. Brekke statdfester veldig mye av det jeg har lagt frem i denne tråden.

Til Balder og andre som mener jeg er på tur: Veldig mye av det jeg har sagt i denne tråden er nå bekreftet av tidligere styremedlem i NGF og jurist Brekke. Blant annet at avtalene bryter med NGFs regelverk.

Nå må alle medlemmer stå sammen om å nekte å kjøpe aksje, det vil tvinge baneeier til å finne bedre løsninger for medlemmene. Hun er avhengig av oss.

Melvin

over 19 år siden

Melvin

Jeg er veldig enig med Peter hva angår selve banen, men måten eier går frem på er ytterst tvilsom. Jeg liker ikke å bli lurt og vil definitivt ikke ha noen aksje i LGB. Hvis ikke eier kvitter seg med den svært arrogante holdningen hun har ovenfor medlemmene, er jeg redd for at jeg kommer til å melde meg ut ved første anledning.

Yngve

over 19 år siden

Yngve

blir satt i et kjempedillemma her egentlig.

først så tenker jeg at, pokker heller. jeg vil spille Larvi, så da spiller jeg Larvik.
så tenker jeg at, pokker heller, når Scilla skal late som om hun trenger mere penger ved å presse det som for hun er "småpenger" men som for oss normale mennesker er en månedslønn, så skal jeg pokker ikke legge igjen flere kroner der før denne saken er avklart.

når jeg så tenker meg litt om, så støtter jeg jo klubben som den fremstår i DAG ved å spiller og benytte proshoppen, så hvem er det jeg straffer ved å boikotte, og hvem er det jeg støtter ved å benytte?

hjeeeeelp.....

Nick

over 19 år siden

Nick

Innlegget fra Brekke krever brukernavn og passord.
Kan du klippe og lime litt

snappy

over 19 år siden

snappy

Til Nick:

Innlegget er for medlemer i Larvik GK, ikke for alle...

Nick

over 19 år siden

Nick

Da er det litt dumt med henvisninger til innlegget

Track

over 19 år siden

Track

Nick !
Det er ikke det, da dette primært er myntet på medlemmer av LGK som dette angår. Du og andre som ikke er medlem kan sannsynligvis uansett fortsette å spille på green-fee. Skal det klippes og limes vil jeg foreslå at Reidun gjør det.

Gi deg da, Snappy

over 19 år siden

Gi deg da, Snappy

Er vel ikke klassifisert materiale fordi om det ligger på en medlems-side med passord.

Track

over 19 år siden

Track

Innlegget fra Brekke er interessant lesning for alle som innvolverer seg i denne debatten. Det er overhodet ikke klassifisert materiale, men ligger naturlig på medlemssiden hvor det kreves et passord (e-mail og medlemsnummer). De som er interesert kan vel få et medlem til å logge seg inn og kopiere PDF filen, eller få Reidun, som startet denne interessanet tråden, til å klippe og lime litt. Brevet fra Brekke (som ikke er tidligere styremedlem, men nuværende styremedem i NGF og tidligere formann i LGK) er "obligatorisk" lesing for alle som vurderer aksjekjøp.

Richard

over 19 år siden

Richard

Dette lukter helsprekk, som en kjent håndballkommentator en gang sa.

Rastaflette

over 19 år siden

Rastaflette

Tror Reidun er sliten, eller kanskje har hun blitt stengt inne i kjelleren av Scilla for at hun ikke skal drive kampanje mot tanta som eiere golfbanen.

snappy

over 19 år siden

snappy

Til Track:

Nå er du så langt på jordet at nå er du faktisk OB...

Kjøper man aksjer i Statoil kan man da ikke forvente å få all informasjon...

Derdsom du er så intressert i denne informansjonen er det vel bare å hacke seg inn... Vet det ikke byr på store problemer dersom du har litt peil.. Mens å ringe til klubben ville nok være det aller smarteste...

bjorn

over 19 år siden

bjorn

Herregud, hvorfor ikke bare boikotte hele Larvik golfbane, uten medlemmer er jo ikke banen mye verd.

Det er jo så mange gode golfbaner i Vestfold, så jeg ser ikke det store problemet. (Borre, Vestfold, Nøtterøy) alle topp mesterskapsbaner.

Så kan Silla sitte der - alene...

Yngve

over 19 år siden

Yngve

Svaret på det gir seg nesten selv, Bjorn.
Larvik Golfbaner er en knallbra bane som manger liker å spille.
derfor sitter det vel litt lengre inne enn om den hadde vært en møkkabane.

Track

over 19 år siden

Track

Snappy !
Jeg er ikke på jordet og heller ikke OB.
Jeg har all informasjon jeg trenger, inkludert det omtalte brevet fra Brekke. Prøver å si at alle som vurderer å kjøpe aksjer bør lese dette brevet. Enig med mange at det er en bra bane, men diskusjonen dreier seg om eksisterende medlemmer skal betale en gang til, fremtidsutsiktene og hvilken alternativer de har. Spar meg for useriøse kommentarer.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Har sagt min mening på denne siden.

Problemet med å boikotte banen er at vi medlemmer har betalt inn 15.000 for en spillerett vi trodde gjaldt til evig tid. (men jeg innrømmer jeg er en hårdsbred unna å melde meg ut og aldri sette mine ben på banen igjen).

Føler ikke det er min oppgave å legge ut et annet medlems brev til klubben.

John

over 19 år siden

John

Track: Spar meg for useriøse kommentarer? Har du glemt hvor du debatterer?

Struck

over 19 år siden

Struck

Debatten går paralelt på http://www.golfsiden.com/debatt

LGK medlem 03->?

over 19 år siden

LGK medlem 03->?

Minner om at vi fortsatt kan få spille på banen uten ny innmeldingskostnad Reidun... Det er vel begrenset hvor mye høyere man tør sette årsavgiften for denne gruppen hvis den er stor nok...

Kommer nok ikke til å kjøpe aksje jeg heller... Første bud må være å bytte ut styreleder i LGB med en som er litt mindre arrogant. Fikk et svært dårlig inntrykk av han på infomøte. Behøver ikke å opptre som han er i retten selv om han er advokat!

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Ja vi kan spille noen år til med høyere årsavgift og dårligere bookingmuligheter enn A medlemmene....., ikke særlig fristende for meg..

LGK medlem 03->?

over 19 år siden

LGK medlem 03->?

Blir det dårligere bookinmuligheter forsvinner nok jeg også...

Børre Bever

over 19 år siden

Børre Bever

Det er snakk om 1000,- til 1500,- mer enn aksjeeierne. Kommer nok til å droppe medlemskapet dersom dette blir en realitet.

Challenge

over 19 år siden

Challenge

Men hvor skal Challenge Touren gå? Det er vel Larvik GK som er arrangør.... Lurer på hvilken bane de har tenkt å arrangere den på hvis de ikke blir enige med baneeieren på Fritzøe? Larvik GK har vel ingen andre baner å ty til?

Challenged

over 19 år siden

Challenged

Er mulig å avlyse CT dersom klubben går i oppløsning.
Scilla får skylda og det blir litt av ei ripe i lakken

cato

over 19 år siden

cato

CT spilles som planlagt på Fritzøe Gård Golfbane.

Den eksisterende samarbeidsavtalen mellom Larvik Golfklubb og banen løper til 2008.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Er ikke så sikker på at det blir lett å få mange frivillige funksjonærer fra klubben i år !!

Dum eller ???

over 19 år siden

Dum eller ???

Hvorfor skal medlemmene i klubben ødelegge for klubben.
Dette har vel ingenting med Scilla å gjøre.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Det er vel baneier som er primus motor for dette arangemanget, så det er vel hennes ansikt utad som får en smell viss det blir et dårlig opplegg.

Det er nå en meget stor fare for at Larvik golfklubb slutter å eksistere om 2 år. Hvis ikke baneeier jenker på sitt opplegg vil det tvinge klubben til enten å finne en annen bane eller legge ned klubben.

Pusen

over 19 år siden

Pusen

Det er forferdelig å se hvor mye dumt som kan komme fram, og hvor mye usannheter folk i Larvik Golfklubb kan komme med.
Vi sitter nemlig med et handlingslammet styre som ikke klarte å komme med den informasjonen etter årsmøtet som de lovet medlemmene.
Det som var viktig for oss var å vite hva vi skulle gjøre nå spesielt før 15.3-2006 som forfallet på kontigenten er.
Jeg kan informere om at Fritzøe Gård Golfbane i disse dager sender ut en redegjørelse som løser de fleste problemene som er omtalt i ovennevnte debatt.(Hvis dere er interessert i en løsning)
Kall det for aksjer elle obligasjoner eller hva dere vil, men hvis alle ser litt mer positivt på hele saken, og sier til seg selv at dette skal vi klare å løse, så blir problemet løst.
Jeg anbefaler at alle medlemmene i Larvik Golfklubb betaler sin kontigent innen 15/3-2006 og sender inn skjemaet om at de ønsker aksjer før fristen går ut.
Dere skal ikke betale noe for den aksjen nå.
Det kommer senere på høsten.
Dere betaler heller ikke dobbelt , for avtalen mellom gården og Larvik Golfklubb varer helt til 2008, og innen den tid er dette løst.
Vi må bare finne noen positive meglingsmenn, og få bort de supernegative forhandlerne vi nå har inne.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

For baneier blir alle problemer løst vis medlemmene bare betaler inn 10.000 Kr hver eller 1.500 høyere årsavgift i all fremtid. Alt handler om penger, hun gir blaffen i medlemmer, miljø og alt sammen.

Så lenge baneier ikke kommer med en løsning som innebærer at vi medlemmer som ikke ønsker å bli aksjonærer i et risikofylt aksjeselskap eller vil betale en økt avgift på 1.500 pr år fordi vi var dumme nok til å tro et "innmeldingsavgift" betød "innmeldingsavgift", må hun regne med massive utmeldelser eller at klubben flytter til en annen bane.

Så vidt jeg vet er nåværende forhandlingsutvalg det andre i rekken. Det første klarte ikke å komme til enighet med baneier.

Ikke overaskende at baneier varsler at hun kommer med "tiltak", hun risikerer alt og hele livsverket sitt med buldozer holdningene hun foreløpig har hatt.

mr pang

over 19 år siden

mr pang

je treskoen ein golfball i skosnuten og gi den til nermeste grisebonde.

grisk filleføyke, rase, rase, håbe pengebingen tar fyr :-(

Har Pusen røyka sokke sine?

over 19 år siden

Har Pusen røyka sokke sine?

Jeg er ingen idiot! Skal vi se: NOK 10.000,- ekstra i innmeldingsavgift (forkledt som en såkalt "aksje"). En aksje som det hviler forpliktelse til å betale årsavgift i all fremtid. Et golfmarked i nedgang hvor man kan få medlemskap for en slikk og ingenting både her og der. Ingen mulighet for passivt medlemskap. All risiko er med andre ord flyttet over på meg som spiller.

Saken er enkel for min del:

- Jeg er ikke interessert i å betale ny innmeldingsavgift
- Jeg ønsker å kunne melde meg passiv i forkant av en sesong
- Jeg ønsker å avslutte meldemskapet dersom jeg finner dette for godt

Dersom disse kravene blir oppfylt tegner jeg en aksje.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Baneeier har startet retretten !

Vi medlemmer har fått et brev fra baneeier der hun gjør om på deler av sitt konsept. Hun innfører billige rabatterte løsninger for juniorer og de over 70 år. Hun gir seg på at det ikke er mulig å melde seg ut av banen. Hun usteder en såkalt put opsjon som gjør det mulig å melde seg ut for 100 kr hvis ikke man vil være medlem lengre eller ikke klarer å selge aksjen. Min kommentar er at dette var ventet og at hun ikke hadde noe valg hvis hun skal ha noen forhåpninger om å selge noen av disse "såkalte" aksjene sine.

Dessverre gjenstår det mange store utfordringer som ikke er løst. Nå må forhandlerne i golfklubben våkne opp å forstå at det er vi medlemmer som har all makt i denne prosessen hvis vi står samlet. Hvis ikke vi medlemmer ønsker denne "aksjen" og ingen kjøper blir det ikke noe aksjemodell.

Baneeier påstår i brevet at det er "aksjonærene" som har makten i det nye selskapet. Hun påstår at det er nok at styret er bredt sammensatt og påstår av vi medlemmer viser grov mistillit til hennes motiver med dette. Ja, vi viser mistillit. Fordi baneeier gjennom 12 år har kjørt en egenrådig linje og gitt blaffen i klubbens ønsker og innspill. Når hun da sikrer seg all makt over generalforsamling gjennom 700 stemmer fra B aksjene, er det ikke rart vi viser mistillit. Når i tillegg hun har lagt inn klausuler som ikke gjør det mulig å endre vedtakter i selskapet som ikke baneier vil ha igjennom, er det ikke rart vi er skeptiske. Hovedargumentet for å kjøpe "aksjen" må være at du får medbestemmelse. Denne medbestemmelsen gjelder altså bare så lenge baneier er enig. Altså faller argumentet bort for å

Det er hårreisende at hun ønsker A og B medlemmer. A medlemmene skal ut med 10.000-25.000 nå for aksjen og B medlemmene skal ut med 1.500 mer pr år i årsavgift. Altså i løpet av 5-10 år har B medlemmene betalt inn mye mer enn A medlemmene. I tillegg skal altså B medlemmene få dårligere bookinsordninger enn A. Høl i huet....!

mr pang

over 19 år siden

mr pang

lese inlegget ditt Reidun, men e så fersk at eg ikke vet forskjell på A og B aksjer, kan du si meg kå som e forsjellen, At B får dårligere vilkår en A, vike merkelig - med mitt lille håve, jeg kan nok finne ut a forsjellen, men d virke som du he peiling. Eg he kon kjøpt aksjer uten å spør, og personen e snakka me visste mindre en meg, om utleie...
håbe du svare, men eg forventer det ikje!

Ellers så håbe eg d ordne seg i Larvik får alles beste, å at tresko besinne seg, så d blir hyggelig å komme på besøk, å at tresko ikje vil være slem.

Roger

over 19 år siden

Roger

Forskjellen på A og B akjser er at A-aksjer har stemmerett, noe B-aksjer ikke har.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

de 100 B aksjene i Larvik har 700 stemmer på generalforsamlingen. En av grunnene til at dette opplegget er så høl i huet...!

cato

over 19 år siden

cato

Det er tross alt begrenset hva generalforsamlingen i et aksjeselskap skal ta standpunkt til i forhold til i et idrettslag. Budsjett og bl.a. fastsettelse av spilleavgift - både for aksjonærer og ikke-aksjonærer - avgjøres av styret og ikke i generalforsamlingen i aksjeselskapet. I styret vil golfere ha tre av fem stemmer. Hvorvidt golferne i styret som er oppnevnt av LGK og valgt på generalforsamlingen har sammenfallende interesse kan jo være et spørsmål. Ulikt syn på sakene kan jo variere fra sak til sak.

Reidun

over 19 år siden

Reidun

Dette er feil Cato. Da dette blir en sammenblandet løsning av idrettslag og aksjeselskap kommer budsjettet (og årsavgiften) til avstemmning på generalforsamlingen direkte eller indirekte. Generalforsamlingen har baneeier full kontroll over med de 700 B stemmene og i tillegg har hun klausuler i kontrakten mot endringer i vedtektene. Blant annet kan ikke generalforsamlingen endre baneprofil/strategi, det skal være en høystatusbane/mesterskapsbane uansett, med de tilhørende kostnadene. Så i praksis fortsetter alt som før med av baneeier har all makt over de viktige ting.

Som jeg har sagt før, denne modellen har bare et formål, mer penger i lommen på baneeier.

Har Pusen røyka sokka sine?

over 19 år siden

Har Pusen røyka sokka sine?

Slik jeg skjønner det er det nå mulig å melde seg ut av klubben ved å "selge" sin andel til NOK 100,- til baneeier.

Brevet fra LGB var velformulert og godt skrevet. Jeg fikk nesten inntrykk av at jeg er skikkelig heldig som får dette "lukrative" tilbudet. Dessverre er jeg litt mer våken enn som så. Nå er det bare to av mine krav igjen som må oppfylles før jeg tegner aksje:

- Jeg er ikke interessert i å betale ny innmeldingsavgift
- Jeg ønsker å kunne melde meg passiv i forkant av en sesong

pete

over 19 år siden

pete

skal kjøpe "aksjer" i Larvik. Har vært medlem der nå i 4 år,og har betalt...ja,mye for å spille der....synes 25000 blir litt i overkant,da klubben ikke ligger i osloområdet,og det da er lite sannsynlig at man kan få solgt aksjen sin for det man kjøpte den for,hvertfall ikke tjene noe på det. Er ikke like stor rekruttering i en by som Larvik,som det er i Oslo,størrelse tatt i betraktning. Men....kjøper likevel...gidder da ikke å kaste de 15000 jeg allerede har betalt i innmelding,rett i dass...jaja,noe må man da bruke penger på?

til pete

over 19 år siden

til pete

siden du sier det selv? kastet du bort de 15000 for 4 år siden?, hadde ihvertfall ikke jeg gitt frøken tresko 5 øre til uansett!!!! med mindre jeg var født med et helt gullbestikk i ræ...., da.

Mr T

over 19 år siden

Mr T

Nå har det vært stille lenge. Åssen går det med aksjesalget? Har det tatt av?

medlem

over 19 år siden

medlem

Tror ikke det... Jeg har ikke kjøpt! Styret har vært stille lengre enn dette diskusjonsforumet... :( Godt det dukker opp andre alternativer i nærområdet!

Jeg tror ikke det blir solgt mange aksjer til 25.000,- på banen, 10.000-12.000 er vel nærmere markedspris, så at tidligere medlemmer får 12.500,- i rabatt er vel en sannhet med modifikasjoner. Lurer på hvor lang tid det går før prisdumpinga av ikke solgte aksjer begynner....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her