Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

golf.... idrett???

Idrettsmann

over 19 år siden

Idrettsmann

Jeg har i utgangspunktet ingen særlig peiling på golf, men synes det er gøy å se på på TV.

jeg klarer ikke la være å bli forundret over de som sier at golf er en idrett, på lik linje med andre fysiske aktiviteter.

Jeg regner jo med at når jeg skriver dette her inne, så blir det som å stikke hånda inn i et vepsebol, siden objektiviteten blandt utøverne er omtrent lik Saddam Hussains sympati for vestlig filosofi.

Jeg ser jo at mange utøvere er godt trent, og har bra fysikk på alle måter, men det jeg derimot ikke ser, er at dette skal være et must for å prestere på toppnivå.
John Daly og Meg Mallon er jo ikke akkurat noen fruktfat, men heller gode runde godteskåler, og det gjør at forvirringen blir komplett når andre gode utøvere sier at det ikke ville vært mulig å nå opp i dagens toppnivå uten å ha en knallbra fysikk, og de trener styrke 5-6 ganger i uken, etc.

dette henger ikke på greip. jeg skjønner at en kjip slapp norsk kontormedarbeider må trene styrke for å orke å gå noen kilometer med en tung bag på ryggen flere ganger i uken, men disse folka som driver profft har for det første caddie. de har tilgang på mat og drikke så mye de vil, og kan hvile bena på biler der hvor det er tillatt.

hvor er idretten i dette?

Truls

over 19 år siden

Truls

Hvem er det som sier at man må bli fysisk sliten og anpusten før man kan kalle en utøvelse for idrett?

Det finnes mange mange andre utøvelser hvor man ikke blir særlig anpusten, men de er likefullt f.eks. en OL-gren.

Du må også skille på en aktiv utøver og mosjonsgolfer i likhet med f.eks. langrenn. Selvom jeg veier 110 kilo og tar røykepause når jeg er på skitur, er vel langrenn likefull en idrett?

704

over 19 år siden

704

Ja, men det gjør jo John Daly også, og han er jo i verdenstoppen i golf... :o)

Jeg syns golf er idrett, men en teknisk idrett. Det krever etter hvert en del styrke med tanke på lengden i slagene, men ikke mer enn at de fleste kan opparbeide seg dette relativt greitt.

Jeg setter golf inn som en idrett på lik linje med f.eks. skyting, biljard/snooker, curling, snowboarding, bueskyting, seiling, bob, aking etc. Enkelte av disse (f.eks hopp og snowboarding) krever mer av fysiske elementer enn golf, men poenget er at alle disse er mer tekniske idretter enn de er basert på kondisjon og utholdenhet. Ergo, hvis disse er idretter så er golf det også :o)

Olve

over 19 år siden

Olve

Helt enig med innlegget her. Jeg syns ikke golf er idrett, og jeg syns ikke pistolskyting er det heller. At man må være i fantastisk fysisk form i golf og trene styrke er vel like vitkig i skyting. Ser mange flinke spillere på TV med rimelig lodden fysisk tilstand. Hvis golf er idrett, så er vel dart, curling, skyting og ludo også idrett.

At man må trene styrke for å bedrive disse sier vel sitt. Det hjelper nok i golf, men det er jo åpenbart at det ikke er et must når man ser på verdenseliten.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

vel, synes kanskje det er litt feil å dra inn disse idrettene å sammenlikne med, for de har ikke bare litt, men vesentlig høyere grad av fysiske elementer.
Snowboard for eksempel, må du ha temmelig god kroppskontroll og styrke i mellommusklaturene, som mage, rygg, og balansemuskulatur.
dette krever mye styrketrening for å oppnå god kontroll på, og i golf så handler det 90% på å ha EN teknisk bevegelse som skal gjentas gang på gang på gang.

personlig så synes jeg golf er en idrett, fordi den inneholder konkurranseelementer som krever fysisk aktivitet. graden av fysisk aktivitet kan diskuteres, men det er ingen stillestående aktivitet, så det er vel ingen fare for at Sjakk blir idrett :O)

Jørgen

over 19 år siden

Jørgen

John Daly er ikke i den absolutte verdenstoppen. Han hadde et stort talent som han ødela på utagernde livsstil. Men han er dalende. Men publikum elsker ham. Generasjonen med korpulente røykende golfere er utdøende. Se på Tiger Woods og Henrik Bjørnstad. Atletiske idrettsutøvere som bruker tiden på gymmen istednefor på pubben

nicløs

over 19 år siden

nicløs

Har vært i topppenn i pistolskyting, man kommer ikke lang uten god annen trening, dvs, styrke, god fysiskk, nerver av stål og kroppskontroll.

De gangene du føler deg skikkelig andpusten, er når du har skutt kjempebra.

Har ikke til dags dato sett en feit pistolkytter i verdenstoppen

Calle

over 19 år siden

Calle

Alle idretter legger krever forskjellige fysike og psykiske aspekter. Golf krever eksplosive muskelfire for å slå lang men det helper ikke å være sterk hvis du ikke har god teknikk og kropsberherskelse. Golf krever svært lite O2 opptak og kan derfor i liten grad sammenlignes med ski , skøyter og andre verdensidretter som nordmenn er så glad i.

Men sammenligningen med hopp er veldig god. I hopp må du prestere i et lite tidels sekund på kanten for å lykkes, det holder med enkelte fysike aspekter for å lykkes (primært en lett spentig kropp meg god kropsbeherskelse). Når du ser overkroppen til en hopper er det vanskelig å forstå at det er en idrettsutøver og ikke en bulemikker.

Det er svært få idretter som krever svært mange fysike og psykiske aspekter for å lykkes. Slik sett skilller den seg ikke fra andre idretter. Hvis utøverne må ha en atletisk kropp for at det skal kalles idrett kan man jo utelukke en haug av olympiske idretter som Bob/aking (feite), snowbord/sykling (tynne beinrangler uten muskler i overkropp), curling !! (feite utrente gamle sulliker), vektløfting (ikke kondis), alle løpsgrener over 800 meter (tynne beinrangler uten muskler) osv osv osv, bueskyting !! osv

Ikke noe negativt om andre idretter men golf er minst like krevende fysisk som mange andre aksepterte idretter. I tillegg er er den psykiske biten ekstremt krevende og forderer ofte at spillerne har egen psykolog som følger de. Ekstrem konsentrasjon og fokus i 4-5 timer x 4 dager. For anspent fgår det dårlig, for avsleppet går det dårlig.......I tillegg må du som golfspiller være en blanding av meterolog, biolog, gartner og ingeniør for å gjøre riktig valg på banen og utenfor banen.

Kort og godt verden mest krevende idrett....

Idrettsmann

over 19 år siden

Idrettsmann

hehe, god synseegenskap er også viktig ser jeg Calle.......

vel, mange gode svar, selv om det er typiske svar jeg forventet å få fra golfere.
ikke mange objektive holdninger, med unntak av deler av Calles innlegg.

Det som er viktig for meg når jeg skal definere idretter, er at det gir noe fysisk tilbake å utøve idretten.
at man bør være så så sprek for å bli så så god, er en ting, men da kan man også si at Sjakk og skolegang er idrett, for her kreves det mye for at du skal bli god.
jo bedre fysisk form du er i, desto bedre resultater får du, delvis p.g.a øket O2 opptak, men også p.g.a mindre behov for søvn og avkobling.

vanskelig å definere disse tingene rett, men det er gøy å se på betraktningene deres.

GAMEBREAKER

over 19 år siden

GAMEBREAKER

Golf er absolutt en idrettsgren........Dermed basta!!!!!!!

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Who cares what the hell it is....

It is a great pastime that millions around the world love. That is all that matters.

Husa

over 19 år siden

Husa

Enig!! Spiller det noe rolle hva vi kaller det.....

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Om du kikker i ordboken så er definisjonen på idrett følgende:

"form for åndelig eller kroppslig virksomhet"
"kroppsøving, sport som krever kroppslig dyktighet, styrke og/eller utholdenhet"

Så jeg stemmer for JA! det er en idrett!!!

Sport

over 19 år siden

Sport

Golf er ikke en idrett....

Men det er en sport

Todd H.

over 19 år siden

Todd H.

Både golf og sjakk er linjer/fag på NTG - Norges ToppIDRETTsgymas.

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

Hvis ikke golf er en idrett - hva er Curling?

OL gren og greier......golf har forøvrig også vært en OL gren!!

Maverick

over 19 år siden

Maverick

Så vidt jeg kan huske er vel bridge på tur inn i Norges Idretts Forbund. Curling, bowling, casting, biljard og sjakk er allerede særforbund. Golf står seg i hvert fall godt sammenlignet med disse grenene.

704

over 19 år siden

704

Kjære Albert Einstein. Det er jo akkurat det jeg sier i innlegget mitt. Jeg har for øvrig også drevet med snowboard i 15 år så jeg mener jeg kan bruke det som eksempel med god samvittighet. Poenget var egentlig ikke om du må ha så veldig mye styrke eller ikke, men at det er kroppskontroll og koordinasjon som er de viktigste elementene. Jeg dro det bare litt begge veier, for jeg syns jo tross alt at golf krever noe mer fysisk enn f.eks. dart og biljard... :o)

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

jeg rettet ikke innlegget mitt mot deg jeg 704, var bare uenig i at det kan sammenlignes mellom golf og snowboard. jeg har også kjørt snowboard lenge(siden 87 faktisk).
Jeg sier også at jeg mener golf er idrett, basert på det samme som King Ben sier litt lengre opp i tråden.

Dart og biljard ja... hehe.........

Plexus

over 19 år siden

Plexus

Idrettsmann stiller et godt spørsmål her, men for min egen del gir golfen meg i rikt monn tilbake fysisk. Jeg går i gjennomsnitt 3-4 runder i uken gjennom sesongen, og jeg merker det godt på formen når sesongen er litt "utpå". (Blir vel 12-16 timers "gåing" i uken det..)

Og jeg skal love at jeg ikke hadde orket å gå så langt hver uke uten baggen på ryggen D: (Det blir vel litt som å løpe uten ball - kjedelig).

snappy

over 19 år siden

snappy

Når var golf en OL gren...

Niblick

over 19 år siden

Niblick

Snappy,

I think golf was in the Olympics once and very early on.

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Golf er golf, samma f om det kalles idrett eller ikke.

Selv deler jeg idretter inn i 3 grupper:

1; Fysiske idretter med høy puls der den fysiske styrken (les smertegrensa) er den viktigste prestasjonsbegrensende faktor. eks: langrenn, sykling, løping, boksing, skøyteløp, roing, fotball, svømming, ishåkki, motocross, osv.

2; Idretter der fysikken spiller en viss rolle, men det er ofte presisjonen og taktikken som avgjør hvem som vinner. Intensiteten er for lav til å nærme seg smertegrensa, men det er likevel moderat til høyt energiforbruk i løpet av en treningsøkt/konkurranse. Det kan være volleyball, ridning, basketball, bilsport, synkronsvømming, og GOLF.

3; Idretter der presisjon og taktikk er alfa omega, og der utøvere med godt hode og koordinasjon, men dårlig fysisk form kan være gode. Eksempel er bowling, curling, casting, sjakk, bridge, dart, biljard og petanque.

Golf hører absolutt inn under kategori 2 fordi man forbruker en del kalorier under en golfrunde, og det er ikke mulig å bli god uten å ha visse fysiske forutsetninger. Selv John Daly og Duffy Waldorf har god golf-fysikk til tross for en viss overvekt.

Felles for alle kategorier er at de beste i verden trener mye, og man må trene/øve mye for å hevde seg i konkurranse. (glem golfturneringer med handicap)
Det ser ut til at enkelte her bare vil inkludere kategori 1 i begrepet idrett.
Det er fritt frem for den enkelte å velge hvilken aktivitet man vil drive med, men jeg er 100% sikker på at 100% av alle skribentene her inne spiller golf.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor noen gidder å spille golf samtidig som de
logger inn på dette forumet og skriver dritt om det de holder på med.
De som synest golf er dumt og bortkastet må gjerne løpe rundt i skogen med ski, eller sparke fotball på løkka. Men la de som vil spille golf gjøre det med god samvittighet.
Hilsen skiløper, skytter, padler, løper, syklist, tennisspiller, hockeynerd, bilringbuilder, dartspiller, svømmer og golfspiller Jalla

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Jalla: Du kan ikke ha spilt (eller sett) mye volleyball eller basketball. Moderat energiforbruk? Krever antagelig (mye) bedre kondis enn fotball. Kan overhode ikke settes i samme kategori som golf.

Dårlige eksempler gjør imidlertid ikke at de kategoriene du stiller opp ikke har noe for seg.

Lake Placid

over 19 år siden

Lake Placid

Til Snappy

Golf var på programmet i Paris i 1900 og i St Louis i 1904. Jeg tror golf også har vært oppvisningsgren senere - men er usikker der.

Siste offisielle gullvinner var George Lyon, Canada i 1904.

LP

Lurer litt

over 19 år siden

Lurer litt

Hvordan kan fotball og basketball havne i forskjellige kategorier? Har spilt både fotball og basketball organisert i mange år og jeg må nok si at det er ganske likt i hvor trøtt man blir... Om en skulle velge hvilken av de to som var mest intens så tror jeg det heller mer mot basket enn Fotball...

Og på hvilken måte synes du at Motocross mer er idrett en Basketball, synkronsvømming og volleyball?

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Dilter. jeg skrev ikke moderat energiforbruk på Volley og Basket, jeg skrev moderat til høyt.
Tror neppe at utøvere i disse to idrettene har så lange og harde raid at det bygger seg opp melkesyre i musklene. Er det sånn at du mener en volleyballspiller som for det meste står i ro har bedre kondis enn en fotballspiller som løper intervalltrening og tempotrening en hel kamp ??
Strandvolleyball er nok mye hardere enn vanlig volleyball, men ikke i nærheten av fotball.

Lurer litt mer ;)

over 19 år siden

Lurer litt mer ;)

Jeg sammenlignet aldri volleyball og fotball.

Det jeg sammenlignet var basket og fotball og ja i basket får en ofte springe i mange minutter uten noen pauser som varer i mer enn en-to sekund (omtrent som fotball)... Kan jo fortelle at jeg blir mer slitt etter 4x12 minutter basket enn 2x45 minutter fotball ...
Basketballspillere løper også intervalltrening og tempotrening en hel kamp... Jaja nok om det..

Jeg synes det er bra å skille mellom idrett og sport... For meg er golf en sport men ikke en idrett...

Dilter

over 19 år siden

Dilter

Nå ser jeg helst at denne debatten ikke utarter til en sammenligning av forskjellige idretter, men etter innlegget ovenfor er det bare å gjenta: Jalla, du kan ikke ha spilt (eller sett) mye volleyball eller basketball.

Tror nok også at synkronsvømming, som jeg for øvrig aldri har prøvd eller fattet noen særlig stor interesse for, er langt mer fysisk krevende enn golf. Burde nok være i gruppe 1, sammen med slike krevende idretter som f.eks. turn.

Ellers så synes jeg som sagt at gruppeinndelingen din er helt grei.

Bedre eksempler på idretter i gruppe 2 som kan sidestilles med golf ville kanskje være: Stup, ridning (allerede nevnt), trial, skyting, seiling, curling, aking/bob, bueskyting, frisbee (er faktisk medlem av NIF), luftsport (ditto).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her