Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Etablering av hcp, nye regler

Vips

over 20 år siden

Vips

Ser at NGF har endret på reglene for å etablere handicap..

Nå krever de ikke at en skal ha tre 18hulls runder der to må være innenfor buffersonen og en over 36 poeng. Nå holder det at en går 9 hull og legger til 18 poeng.

Over halvparten av de som spiller golf i dag har grønt kort. Det vil sikkert bli mange flere som har etablert hcp med dette nye systemet. Men blir kvaliteten bedre?? Jeg tror vi vil se enda flere 9-hullsmestere i årene som kommer.

Selv brukte jeg noen runder før jeg klarte kravene. Men i mellomtiden ble jeg også god ok til å forsvare mitt hcp over 18 hull. en golfbane har 18 hull og en runde gåes over 18 hull. Alt annet er lufteturer.

Syns dette er et tilbakesteg for sporten. NGF burde heller stimulere folk til å trene og få bredden i golfmiljøet til å bli bedre.

Virrum

over 20 år siden

Virrum

Jeg må si meg litt uenig i ditt synspunkt. Husker selv at det var stas å kunne skrive seg ned i hcp. Og at dette ga "ny giv" til å trene mere for å bli enda bedre. Og med erfaring fra egen bane finnes det mange "ni hulls spillere" Dette er da ofte småbarnsforeldre som kun går ni hull på kveld etter jobben og sjeldent spiller 18 hull. Og mange av disse har det grønne kortet unødvendig lenge...

GKspiller

over 20 år siden

GKspiller

Dette var gledelig å lese. Mitt problem er at jeg spiller nesten bare 9-hull. I fjor gikk jeg ingen 18-hulls baner, men spilte rundt 15-20 runder med 9 hull. Samme problemet tror jeg jeg får i år. Spiller primært før jeg går på jobb om morgenen. Som småbarnsfar har man ikke all verdens tid til å ta mesteparten av en helgedag fri for å gå en 18-hulls runde eller sette av hele ettermiddagen/kvelden til golf på en hverdag.

Begriper ikke at man skal være negativ til dette. Slik det er i dag er det kun spiller med GK eller HCP under 26 som ikke har glede av gode score på 9-hull. De med mellom 26.1 og 36 kan skrive seg ned.

Med denne regelendringer blir det mer konsekvent samt at vi får flere spillere med hvitt kort noe som igjen øker interessen.

Nybegynner

over 20 år siden

Nybegynner

Jeg er helt enig! Jeg har hcp: 35, og rakk så vidt å etablere hcp før sesongen sluttet. Jeg gikk flere runder jeg også før jeg klarte å skrive meg ned, men også jeg klarte å forsvare hcp mitt og ble "stabil". Dessverre er det ikke alle golfbaner som har 18 hull, som TotenGolf der jeg er medlem. Vi har 9 hull, men går to runder. Det er jo også de klubbene som har 6 hull...

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Jeg tror det vil gi flere folk gløden å fortsette med golf. Har noen venner som sliter noe sinnsykt med å ta det grønne kortet. De er på stadiet til å gi opp. Da blir det helt feil fokus på golfen om man skal slåss for å få det hvite kortet. Kvaliteten vil være det samme uansett tror jeg.

Det er et ufattelig handicap-fokus i Norge dessverre, sammenlignet med andre land. Dette virker som et skritt i rett retning med mer avslappet forhold til det hvite kortet.

Er dette tilfelle da ?

over 20 år siden

Er dette tilfelle da ?

Vips,

Har sett på hjemmesiden til Norgen Golfforbund uten å finne denne regelendringen. Har du en link ?

Er dette tilfelle da ?

over 20 år siden

Er dette tilfelle da ?

Fant det til slutt.

http://ngf.golf.no/photoalbum/view/?size=org&id=55870

Handicap 2006
Nytt av året er at en spiller nå kan etablere handicap også over 9-hullsrunder. Det stilles fortsatt krav om tre (3) godkjente runder signert av markør på og innenfor buffersone.
”Etablering av handicap skjer etter spill av 3 runder over 9 eller 18 hull, hvorav en runde skal være med 36 poeng eller mer og øvrige runder innenfor buffersone ut i fra hcp. 36,0. Ved spill over 9 hull, legger man til 18 poeng for å finne totalsummen for runden”.

jonag

over 20 år siden

jonag

Så lenge de som får gk gjennom dette opplegget klarer å gjennomføre en 18hulls runde under ca 4 timer på en god nok måte er det bare bra.

???

over 20 år siden

???

Dette var ikke et opplegg for å få GK, men en endring i reglelverket for å oppnå handicap. Noen effekt på spillehastighet har endringen selvfølgelig ikke :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her