Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dave Pelz bøker

elbow

over 20 år siden

elbow

Jeg har lest flere anbefalinger av Dave Pelz's Short Game Bible i det siste, og må si at denne virker interessant. Spesielt det at den skal være presenteret på bakgrunn av den faktiske fysikken i golfsvingen appellerer til meg.

Det jeg lurer på, er om man kan ha nytte av denne boken uavhengig av nivå (hcp), eller om den er myntet på lav-hcp'ere som trener flere ganger i uken. Jeg er selv en høyhandicapper som ikke har all verdens ambisjoner med golfen min, men litt fremgang setter vi jo alle pris på :-)

Dessuten ser jeg at han har bøker om putting også. Er disse like bra som nærspillsbibelen? Hvilken av puttebøkene anbefales i så fall?

pelsern

over 20 år siden

pelsern

Dave Pelz Short Game Bible er en kjempebra bok som er interesant for seriøse golfere på alle nivåer uansett handicap, den beste putte boken til Pelz er nok Dave Pelz Putting Bible så vidt jeg vet.. har lest begge, men syntes nærspillsboka var best!

Calle

over 20 år siden

Calle

Har lets Peltz til jeg ble grønn i trynet, alle 4 bøkene hans. Bible er et treffende utrykk. Veldig tunge bøker med masse detaljer og til dels dårlig pedagogisk fremstilling.

Når du er grønn som du Elbow bør du ikke prioriterrer slik "spisskompetanse" litteratur. Bøkene til Peltz er for de som vil komme seg fra en 74 til en 71 runde, ikke for poengsankerne...

F.eks har han brukt 2 sider og 2 ukers studier på å utrede om det lønner seg å ha pinnen i eller ute når du chipper inn. Det er nivået...

Lavida

over 20 år siden

Lavida

Kunnskap og teknikk kjenner ingen handicapgrenser. Det er bare å kjøre på! Men det viktigste er å trene når du har fått kunnskapen. Kunnskapen alene hjelper lite på banen...

Nærspillboken er mer fokusert på teknikk og øvelser enn puttebibelen, og gir bedre praktisk utbytte, synes jeg. Sistnevnte er så detaljert på fysikk, gresstyper og alsskens teorier at 400 sider putting kan oppleves som en munnfull for mye til tider :-)

bdk

over 20 år siden

bdk

Hei

Må si meg enig med Lavida.

Jeg har kjøpt Short Game Bible og Putting Bible og jeg vil si at boken om nærspill var veldig bra. Jeg begynte å slå på den måten han anbefaler, både for pitching og chipping. Jeg har til og med gått til innkjøp av flere wedger og har nå 4(!!) wedger i bagen: 51, 56, 60 og 64 grader. Det er nok kanskje litt i overkant, men jeg bruker faktisk alle sammen i løpet av en runde. Gikk ned fra hcp 12 til 8 i fjor. Vet ikke helt om det bare var Peltz sin fortjeneste, men det er ikke tvil om at hans tips har hjulpet. Boken har en positiv tone, om at det faktisk nytter å trene på nærspill. Meget bra, syns jeg. Leser stadig opp kapitler i denne boken for å holde kunnskapen ved like.

Når det gjelder putteboken, så ble jeg nesten deprimert av å lese den. Han gjentar ofte at putting bort i mot er helt umulig. Det er så utrolig mange ting som man ikke har kontroll på som avgjør om putten skal gå i eller ikke, at jeg nesten mistet troen på at det faktisk er mulig å få ballen i hullet. Han skisserer jo selvfølgelig hvilken måte som maksimerer sannsynligheten for å faktisk klare å senke en putt. Han underbygger påstanden med et vell argumenter som er meget godt fundert på forskning. Her er det ikke mye "groove og feel" som gjelder. Putt som en maskin, med perfekt pendelbevegelse. Sørg for at ballen har en hastighet som gjør at den har fart til å rulle 17 tommer forbi hullet. Så er det bare å håpe at gresset, hullkanten, spikemerker, vind, nedslagsmerker osv ikke ødelegger for den perfekte putt. Det er litt deprimerende at han har forsket og funnet ut at perfekte putter bare har 75% sjanse for å gå i.

Men for all del; kjøp og les begge bøkene. Kunnskap er aldri negativt.

jonag

over 20 år siden

jonag

Det skader ikke å lese bøkene. Jeg har gjort det. Pelz er veldig vitenskapelig i måten han jobber på og vil basere alt på kontrollerte studier. Om du synes det kan bli dyrt, så kjøp dem på amazon.com for en samlet pris på under 200kr (slipper mva).
Les, lær og bruk det som du tror du har nytte av.

elbow

over 19 år siden

elbow

Takker for tilbakemeldinger.

Jeg bestiller i første omgang nærspillsbibelen, men dropper puttebøkene foreløpig.

Calle: Har du andre forslag enn Pelz, så er det interessant også.

SLaP

over 19 år siden

SLaP

En annen bok som kan være interessant er Swing Like A Pro. En veldig vitenskaplig gjennomgang av den fulle golfsvingen. Sammen med Pelz' nærspill-bibel har du det meste :)

http://www.amazon.com/gp/product/076790236X/102-9437449-7815323?v=glance&n=283155

Putte

over 19 år siden

Putte

Enig i at nærspillbibelen er bra! Men Pelz har samme problem som mange andre amerikanskje forfattere: En ekstrem ordiare... Det er begrenset informasjon i boka, men du verden så mange ord. Men når det er sagt så er jeg fornøyd jeg. Boka er bra.

Amatøren

over 19 år siden

Amatøren

Helt enig. Pelz er alt for omfattende.
Etter det jeg kan se, er det vel ikke heller så mange av toppspillerene som bruker hans svingprinsipp.

Swing

over 19 år siden

Swing

Hvilke andre svingbøker enn den SLaP nevner kan anbefales? Noen tips?

grotti

over 19 år siden

grotti

Dette er ikke svar paa noen innlegg. Har naa i lang tid lest at systemet vedlikeholdes og at vi kommer tilbake like over nyttaar! Saa vidt jeg kan se av kalenderen, er vi naa naermere paaske enn nyttaar!

joe

over 19 år siden

joe

Er du så usikker og fattig elbow,får du nok låne bøkene på biblioteket

Marius Gebhardt

over 19 år siden

Marius Gebhardt

Pelz er ikke en "svingdoktor". Han skriver ingen ting om svingen.
Dave Pelz trener en rekke av pga proffene, noen av de som trener regelmessig med Pelz er Phil Mickelson og Vijay Singh.

Jeg har:
“Dave Pelz's 10 Minutes a Day to Better Putting”
“Dave Pelz's Short Game Bible”
“Dave Pelz's Putting Bible”
“Putt like the pros”
“Dave Pelz's 10 Minutes a Day to Better Putting “DVD
“The Fundamentals of Wedge Play” DVD

Etter min mening er ”10 miuttes a day to better putting” den beste, den finnes også på DVD. Ville vel kanskje valgt den og ”Short game bible”.
Nå kommer han ut med en ny bok om ikke så lenge, den heter “Dave Pelz's Damage Control”.

Mye av det han skriver er ganske teknisk, det er derfor viktig å være klar over dette før man begynner å lese hans bøker. Det er viktig at du tar det porsjonsvis slik at du ikke har alt for mange tanker i hodet, men det gjør ikke hans bøker noe mindre nyttige av den grunn, tvert i mot. Jeg vil anbefale og kombiner Pelz med Golfpsykologi, dette sier faktisk Pelz selv også, han sier: ”Jeg vil allerhelst at du leser ”golf is not a game of perfect” skrevet av Bob Rotella før du begynner å lese mine bøker” (jeg har også denne boken, og den kan anbefales).
Denne kombinasjonen er så svært viktig for at man skal lære alt det viktige tekniske, uten at det ”forstyrrer” tankene dine når du spiller.

Kjell

over 19 år siden

Kjell

Noen som vet om andre bøker og DVD filmer?

SJ

over 19 år siden

SJ

Jeg er på utkikk etter en vanlig svingbok, altså ikke nærspill eller putting, men full sving. Jeg ser en skribent over anbefaler "Swing like a pro". Er det andre som kan støtte denne anbefalingen, eller er det andre bøker som er vel så gode?

Jeg har i skrivende stund (og dessverre i noen måneder fremover) 28.5 i hcp. Derfor er kanskje ikke de mest tekniske bøkene noe for meg? Eller?

På forhånd takk for svar.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her