Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva synes dere om OB ?

Pegbreaker

over 20 år siden

Pegbreaker

At man har OB markeringer langs banens ytterkant er helt i orden.

Men når man begynner med OB markeringer midt inne i selve banen, for å skille 2 hull, så har det gått for langt.
Her i området er det allefall et par baner som har dette.

Det er overhodet ikke holdbart og jeg har lest at under større turneringer så må disse markeringene tas vekk.
Ikke lov, med andre ord !

Selv har jeg og samtlige av mine kamerater et heller avslappet forhold til det tøvet.
Havner vi en 10 -15 meter på "gal" side, så spiller vi videre, samme om det er en selskapsrunde eller en mer alvorlig hcp-runde.

Går vi derimot OB utenfor banens yttergrense, så er blir det selvsagt lagt til to straffeslag, før man slår på nytt.

Hva synes dere?

tha golfer

over 20 år siden

tha golfer

synest ditt og dine kompiser sitt syn på ob er helt slik fint!helt ening i at ob grensene burde vere ved banen sine yttergrenser...om ballen er et par cm ute er vel det ikke så farlig?den ligger jo som oftest like dårlig/bra til som de 2 cm innefor ob grensen!

hehe

over 20 år siden

hehe

er det noen som er ute for å provosere igjen eller???

Selvfølgelig må man respektere OB. Banen er jo slopet etter vanskelighetsgrad og dersom dere driter i de hvite pinnene så er det ikke en handicap tellende runde...

Vips

over 20 år siden

Vips

Dette er igjen et eksempel på holdninger til golfregler.. De er blant enkelte helt borte dersom de taler i disfavør til spilleren.

OB pinner er satt på banen for å holde spillet innenfor disse, uavhengig om det er utenfor baneanlegget eller ikke. Jeg ville gjerne sett den regelen der det står at OB pinner inne på anlegget skal fjernes under større turneringer.

Og en ting til. Det gis ETT straffeslag når en går OB. Ikke to. Du får to dersom du spiller videre fra OB og ikke retter opp feilen før neste slag er slått.

SÅ det så

Lost ball

over 20 år siden

Lost ball

@pegbreaker:
Genialt opplegg! Dette burde jeg ha tenkt på selv. Er det noen andre regler også som du/dere ikke liker, og ikke følger?

For min del liker jeg dårlig regelen om mistet ball. Derfor plasserer jeg heller en ball der jeg mente å slå den jeg mistet, i stedet for å ta "stroke and distance" straff. Skulle jeg være uheldig og slå i vannhinder, så teller naturligvis ikke droppen. Det er da ikke min feil at noen tullinger har plassert store vannpytter rundtomkring.

Hver spiller sin egen regelbok, da blir alle fornøyde!

Baccus

over 20 år siden

Baccus

At det finnes OB-staker på enkelte baner som fjernes av turneringsledelse før en større turnering, er rett. De pinnene det dreier seg om i slike tilfeller, er plassert der av SIKKERHETSGRUNNER. Det dreier seg ofte om hull hvor enkelte spillere fristes til å ta en shortcut via nabohullet som spilles i motsatt retning.

Sikkerhet er viktig. Jeg mener derfor at også disse hvite stakene skal respekteres.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Det er riktig Baccus.

på Tyrifjord, fjernes stakene mellom 15 og 12 under store turneringer.
dette blir gjort nettopp av den grunnen Baccus her nevner.

stakene er satt opp for å hindre farlige situasjoner til daglig, siden det ganske ofte har blitt ropt FORE her når noen slår en super-slice fra utslaget på 15, som så havner på greenen på hull 12.
med stakene, så blir utslaget automatisk siktet lengre mot venstre, og dette forhindres effektivt.
det er plantet trær der stakene står, som vil medføre at stakene blir borte etter hvert som trærne blir høye nok.

tviler på at det er rene regler som krever flytting av disse stakene.

Calle

over 20 år siden

Calle

Og andre baner sette opp OB pinner for å hindre de langslående aktive spillerne å ta snarveier over andre hull osv...helt vanlig begge deler..

Når det er sagt så mener jeg man bør søke å designe baner som i minst mulig grad har hvite staker. Arkitekter bør føye banen inn i terenget på en naturlig måte ikke sette opp kunstige OB hinder. Baner med mye OB i spill er ofte dårlige baner...!

Niblick

over 20 år siden

Niblick

Calle,

I have to agree with you about the architect's responsibility. However, it is not always our fault...:-)

One example is Evje near Moss. Hole 7 has OB on the right hand side towards hole 3. This was not part of Jeremy Turner's design. His original design was a tee on the other side of the stream that runs parallel to hole 7.

This possibility was taken away after or just before construction had started. Jeremy had to come up with a new teeing area. He found this as it is today but this creates a stronger driving angle in relation to the landing area and players could now cut the corner of the third hole. OB was erected to prevent this from happening due to safety.

Internal OB is not the best architecture...but sometimes the next best solution...unless you have an amazing budget and can buy more land...

Brian

Pegbreaker

over 20 år siden

Pegbreaker

"Det gis ETT straffeslag når en går OB. Ikke to."
-------------------------

Kunne vært atskillig bedre forklart, men når jeg slår mitt neste slag fra fairway etter en OB på utslaget, så vil det bli slag nr 4, i stedet for nr 2, siden jeg må legge til et straffeslag, samt slå et nytt utslag.

I praksis dermed to straffeslag.

Vips

over 20 år siden

Vips

Jo flere slag en bruker desto lavere blir det du betaler pr slag. Mao mer golf for penga :-)

jonag

over 20 år siden

jonag

På Stjørdal GK har vi OB på 13 av 18 hull. regner med at dette er med i slope-beregningen. Havner man utenfor slår man 3. slaget fra tee. Ellers kan vi bare hive hele stableford-systemet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her