Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Superbaner langt utpå landet

Offroad 4WD

over 20 år siden

Offroad 4WD

Ser i forumet at noen hauser opp baner som ligger litt klønete til fordi de har fin layout eller kjente banearkitekter.
Men hvor sannsynlig er det at slike avsidesliggende baner skal få sterk nok økonomi til å bli topp-baner med like god kvalitet som f.eks. Bogstad og Miklagard. Jeg tenger da på tette raske greener, perfekte fairwayer, velstelte bunkere og vannhindere, tiltalende klubbhus og treningsområder, osv.
Hvordan skal slike baner tiltrekke seg nok fullt betalende medlemmer og greenfeespillere når de fleste potensielle medlemmer er økonomisk og tidsmessig bedre tjent med å være medlemmer på andre baner som ligger nærmere hjemmet ?
Mange avsidesliggende baner jeg har vært på i utlandet (særlig middelhavsområdet og nord og sør-amerika) er bygd opp etter spa-modell med hoteller og andre turistmagneter i nærheten.
Mens i Norge klarer hardt arbeidende superentusiaster å dra igang store prosjekter "langt inni skogen".
Skyldtes konkursen i Holtsmark klønete håndtering fra prosjketgruppa, eller var det et varsko om at her var det ikke stor nok interesse til at prosjektet kunne realiseres ?
Er det andre baner som sliter med å bli ferdig, eller få økonomien til å gå rundt?
Vet at mange 6-hullsbaner på vestlandet allerede er ferdig prosjektert med 9 og/eller 18 hull, men klarer ikke å samle hverken sponsorer eller mer en 2-300 medlemmer og kommer seg dermed aldri opp fra "6-hulls-gropa"

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Tror Son er i ferd med å stable på bena 9hull med ferdigstillelse neste år, vel og merke dersom de får nok andeler dekket.

Men å etablere 18hull i disse dager uansett sted er nok relativt tøf satsning, det er ikke såååå overbefolka på våre baner utenom prime-time.

Men stå på, nye baner ønskes velkommen!

seb

over 20 år siden

seb

mange 6 hulls banner på vestlandet ?

bor selv i rogaland . og kommer ikke på så mange her , men kan godt hende at noen har glidd forbi meg . men mange var vel å ta litt hardt i ...

x

over 20 år siden

x

Tror det er en 6 hulls i Sokndal eller var det 4 er ikke helt sikker og så er det et par treningshull som det stod om i Norsk Golf, nede på sørlandet - sikkert dem han tenker på

Calle

over 20 år siden

Calle

Tror svaret er at det er fult mulig å få til meget gode baner også i distriktsnorge. Hvorfor ? Fordi lønnsnivået er vesentlig lavere i grisgrente strøk men også fordi dugnadsånden er vesentlig større.

Så banene må nok bygges på litt andre konsept men det er fult mulig.

Eller for å stille et annent spørsmål:

Hvor lenge klarer Miklagaard og andre høy kvalitetsbaner å oppretholde kvaliteten når vi ser en medlemsflugt i nær sagt alle klubber ?? Hvor mange gidder å betale 11-12.000 i året for å være medlem på Miklagaard ?? Husk på at det holder ikke at noen hundre vil betale så mye, alle må ville betale så mye. Når ikke alle vil blir det kamp om å redusere årsavgiften i klubben. Desverre er vi som liker å spille på høykvalitetsbaner i mindretall i alle klubber så og si, derfor vil de andre vinne frem på sikt. Med andre ord vi går mot flere klubbaner og baner med dårligere kondisjon.

La oss håpe at noen høykvalitetsbaner overlever....

Offroad 4WD

over 20 år siden

Offroad 4WD

Så er neste spørsmål, hvor høy kvalitet har en høykvalitetsbane ?
Snakker vi da kun om Miklagard, eller kan vi inkludere f.eks. Tyrifjorden, Borre, Kragerø, Nøtterøy, Kongsberg, Drammen, Asker osv i dette begrepet. Er det OK å spille en runde på Nes, eller blir det for dårlig sammenlignet med Miklagard ?

Calle

over 20 år siden

Calle

Smaken er som baken som vanlig. En høykvalitetsbane for meg har minimum følgende elementer.

-Lengden fra hvit/svart tee er såpass at banen skiller spillere med godt balltreff og medium balltreff. Etter min erfaring minst 6000 meter, det utelukker vel 80 % av alle norske baner.
-Designen på hullene er variert og skiller de som har kontroll på ballbanen og de som ikke har det. Det utelukker baner der du kan slå i alle retninger uten straff.
-Greenene er USGA standard eller tilsvarende, dvs minimum at de gir jevn rull og er raske. Dette utelukker vel 80 % av norske baner. Har liten glede av en runde på dårlige greener.
-Greenområdene er krevende og setter krav til mange typer nærspillslag.
-Banen må være bygd i et terreng som passer for golfbaner, jeg liker ikke ”terenggolf” …

Personlig sitter jeg da igjen med ca 6-7 baner som jeg er villig til å betale for å spille. Av disse er mine favoritter Larvik, Miklagaard, Losby, Nøtterøy.

BHF

over 19 år siden

BHF

"Ser i forumet at noen hauser opp baner som ligger litt klønete til fordi de har fin layout eller kjente banearkitekter.
Men hvor sannsynlig er det at slike avsidesliggende baner skal få sterk nok økonomi til å bli topp-baner med like god kvalitet som f.eks. Bogstad og Miklagard"

Ehhh unskyld min uvitenhet, men ligger ikke miklagard langt ute på bondelandet???

Krutt

over 19 år siden

Krutt

Nei nei nei, Miklagard ligger på trivelige og sentrale Kløften...

BFH

over 19 år siden

BFH

som sagt bodelandet

Til BHF/BFH

over 19 år siden

Til BHF/BFH

Hei.
Hva er nicket din egentlig; BHF eller BFH? Jeg tar det for gitt at dette står for Bonden fra Hurum, eller bondefjott fra Hurum/Hardanger...

Hvorfor skal du slenge spydige bemerkninger om Milagard istedenfor å bidra med noe konstruktivt? Kanskje du skulle ta et stavekurs, slik at du kan klare å stave nicket ditt likt to ganger, og ikke minst; "bodelandet" er vel ikke noen treffende beskrivelse av Miklagard? Hvorfor skal enhver diskusjon på dette forumet ende opp med en diskusjon for/mot Miklagard?

Sibirkløfta

over 19 år siden

Sibirkløfta

Åh ikke vær så slem mot BHF/BFH. Det er bare lenge siden han har fått seg noe, og så tenkte han sikkert at han kunne komme seg ut av kjedsomheten ved å skrive noe dritt og fokke opp Miklagardmafiaen.

Litt uheldig start, men men. Kanskje han klarer å komme seg ut av uføret?

Til "Til BHF/BFH "

over 19 år siden

Til "Til BHF/BFH "

Forsiktig med sten i glasshus.

Milagard og Miklagard i samme innlegg på deg og.

Artig med unger som krangler

Sibirkløfta

over 19 år siden

Sibirkløfta

Var det alt?

Jordbær og golf

over 19 år siden

Jordbær og golf

Holtsmark ER OG BLIR en bane som ligger på landet, Skal vi til Sylling så er det får å plukke jordbær !! Pga avstands problematikken kommer banen til å slite år etter år med økonomien. Medlemsmassen vil aldri blir stor nok til å dekke kostnader, og sponsoravtaler etc et lite attraktive når banen er så til de grader usentral. Skal man likevel lokke næringslivet til banen må prisene så kraftig ned at inntjening likvel ikke holder. Det virker som de satser på den gamle fellen om at volum = inntekt.....dessverre er det jo ikke slik.

Petter Pan

over 19 år siden

Petter Pan

Heisann alle sammen
Dere som er medlemmer på Miklagard har jo en meget bra bane, jeg skjønner ikke at dere gidder å bli provosert over alle som "rakker" ned på klubben deres, jeg var så heldig og spille banen deres i juli 05 da greenfee er satt ned til 400kr, jeg må si at denne banen levde opp til forventningene

Birger

over 19 år siden

Birger

Calle:

først så tror man at du har peiling, og så leser jeg at du snakker om jevn rull og raske greener i forhold til USGA standard.

det er litt morsomt da, at en som utgir seg for å ha peiling prøver å innbille folk at USGA har noe som helst med jevn rull og raske greener.

USGA er standarden for oppbyggingen av greenene. d.v.s underlag, såle og slike ting. en teknisk standard med andre ord.
jevn rull og rask green får du med godt gress og gode greenkeepere. det kan du få like bra uten å drasse inn USGA standard.

b

over 19 år siden

b

Jeg sitter her og lurer på hvor for eks Valderama hadde stilt i denne vurderingen. Jo langt, langt ute på landet der banen ligger ca 2 - 3 mil fra nærmeste store by.

Sibirkløfta

over 19 år siden

Sibirkløfta

Til Petter Pan.

Det kan jo være at vi rett og slett finner det underholdende :-)

Tobias

over 19 år siden

Tobias

Calle:
Jeg ser du sier at det er medlemsflukt fra alle baner og du spør hvor lenge Miklagard klarer å holde kvaliteten pga av dette.

Det er ingen medlemsflukt fra Miklagard, så dine antagelser faller til stengrunn...
Jeg anbefaler deg å sjekke fakta før du skriver så bombastisk!

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

Fatter ikke at noen har problemer med plasseringen til Miklagard.
Den ligger MELLOM Oslo og flyplassen til Oslo, det er motorvei til 100m fra første tee, tar bare 25 min å kjøre fra Oslo sentrum (20 min hvis man tøyer fartsgrensene).
Da er det verre med Holtsmark, 3 kvarter på geitesti full av traktorer og bønder, det gidder ihvertfall ikke jeg.
Og hvem gidder å kjøre til Randsfjorden, Kjekstad, Mørk, Østmarka eller andre baner i Arild Monsen-land.
Håper på flere lett tilgjengelige baner langs E6 og E18 (heia Ulven), og driter i om overoptimistiske bønder i Jordbruks-Norge må slite litt på inntjeningen.

Benny Borg

over 19 år siden

Benny Borg

Enig med PlayBoy. Jeg fatter heller ikke hvorfor man skal klage på beliggenheten til Miklagard. Det er da langt bedre å frese avgårde på E6 i tyve minutter fra Sinsen enn å sitte å trøkke i kø i 40 kilometer mot andre golfanlegg.Den tiden man bruker på å kjøre hentes også inn med en gang man ankommer anlegget, siden man har lett tilgang til både treningsanlegg og banen.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

lol..... Arild Monsen-land......

litt nedlatende holdning til oss bønder, men ok. den var så morsom at jeg lar den passere..... .:O)

tak

over 19 år siden

tak

I alle land vil en bane som ligger mellom hovedstaden og
hovedflyplassen bli betraktet som sentralt beliggendende.
Ref Miklagard

Ja, man skulle tro det...

over 19 år siden

Ja, man skulle tro det...

Men som man ser her, så er tydeligvis BFH/BHF av en helt annen oppfatning. Det som er problemet med denne debatten nå er at den igjen har blitt en diskusjon om Miklagard, og ikke addresserer de temaene Offroad 4WD har tatt opp. Vi kan vel derfor forsøke å pensle oss inn på dette igjen.

Spørsmålene er vel relatert til hva som gikk galt med Holtsmark, og hvordan 6-hullsklubber kan ta steget opp fra tegnebrettprosjekter til gode kvalitetsbaner. Et hovedproblem er, slik jeg ser det, at folk ikke er villige til å betale for det som det koster å drifte skikkelige anlegg. Det er opplagt at det kreves enormt mye mer ressurser for å drifte et anlegg som Nøtterøy, Losby, Bogstad, Miklagard enn baner som for eksempel Askim. Hvis folk ikke er villige til å betale mer enn maks 3000-4000 i årsavgift, så er man helt avhengige av besøk av svært mange greenfeespillere. Dette bringer så med seg neste problem; fastsettelse av greenfeeavgiftene. Man gidder ikke betale noen høy greenfee for å spille de dårligere banene, og dermed blir det enda vanskeligere for disse klubbene å få økonomien som kreves for å utvide... En ond sirkel med andre ord.

Bruno

over 19 år siden

Bruno

Er det av ren forglemmelse Evje Golfbane i Moss ikke er nevnt som en bane det er verdt litt reisetid for å spille?
Den er ansett for å være nest best i landet...ett poeng etter Miklagard.

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

Tiger McWould if he could

Evje er en flott bane, men personlig synes jeg den er litt uferdig.

det er nok heller ikke meningen man skal tro den er noe annet, siden banen er svært ny.

når den blir helt ferdig, så er jeg høyst sannsylig enig i at dette er en god nr.2..... :)

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Å kjøre 20min ekstra burde ikke være så veldig utslagsgivende i mine øyne, da lver man jammen marginalt. Eller snevert....

Alt innafor 1 time er ok i mine øyne, så fra Oslo burde man rekke minst 30baner. Bare å velge og vrake!

PlayBoy

over 19 år siden

PlayBoy

1 time er akseptabelt når man skal besøke andre baner i helgene, men en time hver vei på kveldstid hvis man trener golf nesten hver dag er helt uakseptabelt.
Selv tåler jeg ett kvarter, aksepterer en halv time, men 45 min er altfor langt. På kveldstid altså.
Har man f.eks. 1 time hver vei til og fra jobb (innkl bringing og henting av barn i b.hage og skole + en tur innom super'n) og deretter skal spise middag og kjøre 1-2 timer til/fra golfbanen blir det lite igjen av døgnet for mitt vedkommende.
Mente ikke noe negativt med baner i Arild Monsen-land, annet enn at jeg tror baner som ligger for langt unna der folk bor vil få problemer med å både skaffe og holde på medlemmer. Gjelder særlig der medlemmene må kjøre forbi andre baner for å komme til sin egen. Tror m.a.o. at svært få er villige til i det lange løp å kjøre forbi Asker, Bærum, Ulven, eller Tyrifjorden for å komme til Holtsmark.
Tid er en utrolig viktig faktor i golf fordi golf er en tidkrevende aktivitet.
Vi syter og klager over sakte spill når runden tar en halv time ekstra. Denne halvtimen er vi like lite villige til å miste på veien. Tar en runde 4 timer og vi må kjøre 45 minutter hver vei ogt skal legge til litt oppvarming, nærspill og en sosial seanse etter runden tar det mellom 6 og 7 timer borte fra hjemmet for å spille 1 runde golf.
Det er uakseptabelt i alle familier jeg kjenner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her