Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Henrik på Ryder Cup

Pinseeker

over 20 år siden

Pinseeker

Når man nå ser hvor fantastisk Henrik spiller på PGA tour, hva skal til for at han kan komme på Ryder Cup laget? Ser at det blir satt opp en rangering av spillere som er kvalifisert for deltagelse. Blir denne laget utifra verdensrangering?
Eller skal vi vente et par år før vi kan håpe på at han blir tatt ut.
Susann kom jo rimelig kjapt med på Solheim Cup laget.

704

over 20 år siden

704

Du samler poeng på to forskjellige måter. På ET eller på det de kaller World Points. 5 spillere kvalifiserer seg fra hver kategori (altså de som ligger best an).

I og med at Henrik ikke spiller ET så må han kvalifisere seg gjennom World Points eller håpe på at Woosnam gir han én av to wild cards. Disse pleier imidlertid å deles ut til erfarne spillere som ikke har klart å kvalifisere seg gjennom vanlig spill.

For å komme med på World Points så må han passere spillere som:
Garcia
Olazabal
Monty
Howell
McGinley
Casey
Broadhurst
Dougherty
Donald
Westwood
Harrington
Bjørn
Fasth
Dredge
Langer

Noen av disse kan selvsagt komme blant de 5 som får plass på ET, men naturlig nok ikke alle. Som du sikkert skjønner, er det ikke smågutter som skal slås for å komme med på RC-laget. Og ikke for å være stygg, men det spillet Henrik har prestert så langt er langt fra godt nok. Han gikk 3 over på siste 9 forrige helg da han endte på 10.plass. Dette er akkurat det man IKKE ser etter i en Ryder Cup spiller.

I tillegg har flere av de andre spillerne samlet poeng siden i fjor, mens Henrik nettopp har begynt å dra inn litt poeng. Før helgens turnering ligger han på en 73 plass på World Points lista. Med en god runde kommer han til å klatre på den, men med tanke på at han har 6,72 poeng og 5. plassen er på 79.02 så skal det nok mer til enn noen 10.plasser...

Jeg har imidlertid tro på at Henrik kan klare det til en senere RC, for han viser jo absolutt at han har spillet inne. Med en seier eller to i løpet av de neste par årene og en hel del topp 10.plasseringer så bør han absolutt melde seg på i kampen.

704

over 20 år siden

704

Det ser faktisk ut til at det er de fra World Points-lista som blir kvalifisert først og så de fra ET (hvis de ikke er kvalifisert fra WP). Det gjør det jo dessverre enda vanskeligere for Henrik...

Pinseeker

over 20 år siden

Pinseeker

704 takk for bra svar. Da lærte jeg litt i dag også.
Men tenk å gøy det blir når Henrik er kvalifisert, etter det han har vist i USA er ingenting umulig.

Captain

over 20 år siden

Captain

Vel, jeg har jo litt å si jeg også!
Dersom Henrik er beste europeer på PGA-tour, hvilket han er i øyeblikket, er det mulig han får en "pick".

704

over 20 år siden

704

Hvis Henrik er beste europeer på PGA-touren så må du tenke kun på helgas turnering, for han har flere europeere (Parnevik, Pettersson, Olazabal, Garcia) foran seg på rankingen for denne sesongen, pluss at andre spillere har samlet poeng mot Ryder Cup fra fjorårssesongen (tilbake til september).

Forrige turnering, da han ble nummer 10 hadde han både Garcia og Olazabal foran seg, og i den første turneringen hadde han bare to europeere BAK seg. Der var heller ingen av spanjolene med, og kun Justin Rose fra Irland og UK (som for øvrig mistet cut'en).

Jeg prøver på ingen måte å sverte den fantastiske innsatsen som Henrik har stått for så langt, men jeg tror ikke vi skal legge hele verden på skuldrene hans helt enda. Jeg håper naturligvis at han vinner flere turneringer og klarer kvalifisere seg, men jeg venter litt før jeg begynner tro på det.

Når det gjelder wild cards så tror jeg Henrik må spille eksepsjonelt bra før han får det, ellers er det stor sjanse for at disse havner hos gamle og erfarne karer (f.eks. Monty, Olazabal, D.Clarke, eller lignende spillere hvis disse ikke er kvalifisert fra før).

Men igjen, jeg krysser fingrene for at helten vår smeller til :o)

PlayBoy

over 20 år siden

PlayBoy

Spiller HB slik som nå får han garantert vildcard.
Mange av de andre kvalifiserte som f'eks Garcia er altfor ustabile.
Henrik har sterk psyke og stødig spill.
Selv om han slår et og annet håpløst slag som gjør at han taper de ypperste plassene i strokeplay, vil han utgjøre et konstant press på motstanderen i match-play, 4-ball, greensome, etc.
PGA sitt stabile spill er han spesielt godt egnet som makker for en annen toppspiller.
Jeg vedder på at Henrik spiller neste Ryder Cup.

704

over 20 år siden

704

Hvor mye? ;o)

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

jeg er også villig til å vedde imot deg Playboy.... "garantert wildcard" er ganske drøyt...

hm

over 20 år siden

hm

vedder gjerne i mot jeg også, 100k?

PlayBoy

over 20 år siden

PlayBoy

Les hva jeg skriver; "Hvis han fortsetter å spille som nå"!!!!!!!
Tror dere at han utelates av den europeiske RC-kapteinen dersom han fortsetter å være beste europeer på PGA og ligger jevnt rundt 10. plass på PGA. Da bør dere holde dere unna all vedding.

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Det er viktig å huske at golf er en sport med små marginer. HB kommer sikkert til å gå enda bedre på noen turneringer, men han kommer helt sikkert også til å komme lenger ned på listene.

Det er også overhengende sannsynlig at han kommer til å misse en cut snart. Det må både han og vi tåle, uten at nedturen blir alt for stor.

Albert Einstein

over 20 år siden

Albert Einstein

jeg leser det du skriver PlayBoy, men de som "vet" hva resultatet blir før andre, har en tendens til å tape veddemål, så da må vi vel få lov å vedde imot?

:O)

704

over 20 år siden

704

Han får det ikke om han fortsetter å spille som nå heller. Han må høyere opp på listene, for dit kommer garantert andre europeere til å komme, enten i USA eller andre steder i verden (inkl. Europa som også teller på World Point listen).

Henrik har heller ingen erfaring i tilsvarende konkurranser eller store mesterskap (f.eks. World Match Play, Masters etc.). Det taler garantert mot hans deltagelse i RC som følge av wild card.

Det er langt igjen før han nærmer seg Ryder Cup diskusjonen. Men med fare for å gjenta meg selv, så er det lov til å håpe at han vinner et par turneringer og dermed samler massevis av poeng fra verdensrankingsystemet.

PlayBoy

over 20 år siden

PlayBoy

Det er også lenge igjen til Ryder Cup.
Hvem skulle fått vild-card dersom uttaket hadde vært i dag ???
(ikke skrik, jeg sier ikke at det skulle ha vært HB)

koheim

over 20 år siden

koheim

sjekk denne linken:
http://www.pga.com/rydercup/2006/europe/teaminfo/rc_world_points_list.html

Henrik på 73. plass.....

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

Det er *mange* gode spillere på den listen, men på den annen side så vil jeg ikke kimse at spillet HB leverer i USA. Nærmeste europeer på FBR lista var Daniel Chopra på 27. plass (-7), og Henrik har bare amerikanere foran seg (ok, en columbianer også ;-) - og det med spill HB langt fra er fornøyd med. Hvis han leverer rundt topp 10 i 2-3 turneringer til, så vil han *definitivt* være på wildcard-blokka til Woosnam.

Bobby Peru

over 20 år siden

Bobby Peru

lite presisjon før alle tar av ;-)
Med "være på wildcard-blokka til Woosnam" mener jeg nettopp det; at han er i betraktning - ikke at han nødvendigvis velges ut.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her