Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kutting av putter

Stian

over 20 år siden

Stian

Tenkte jeg skulle få putteren min kuttet litt, for jeg holder så langt ned på skaftet at grepet begynner å bli tynnere der.
Så jeg var hos køllemakeren og spurte om det var greit å få den kuttet, men der sa de "hvorfor kutte putteren? Tenk om du vil ha den lenger igjen senere."
Er det ikke vanlig å kutte putteren?

Nei

over 20 år siden

Nei

Selvsagt kutter man ikke putteren.
Man skifter derimot grepet, noe som ikke koster mer enn en hundrelapp.

Stian

over 20 år siden

Stian

Men puttere selges jo i forskjellig lengde?

Men det du mener er at man da setter på et grep som går lenger ned på skaftet?

Jo

over 20 år siden

Jo

Ikke hør på dumme svar, Stian.
Man kutter selvfølgelig putteren når man må holde langt nedpå grepet.
Letteste måten å kutte den på er å løsne skaftet nederst, kappe det til riktig lengde og montere det igjen. Hvis grepet er slitt og du likevel skal skifte er det lettest å kutte oppe. Vil du ha det lenger igjen senere kan du enten skjøte det eller kjøpe et nytt for en 100-lapp.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Her er det tydelig at starteren av tråden vil ha hjelp til kutting av putteren, og ikke gjøre det selv. Det blir da feil å anbefale ham å kutte skaftet nede, dette er da noe en pro eller køllemaker må se på for ham. Om noen velger å gjøre dette selv, er jeg høyst tvilende til resultatet i forhold til å ta lengde og grep samtidig. Bare ett fåtall av puttere tåler dette, på grunn av bendte skaft. Mange putterhoder vil også lett ta skade av varmen som må til, f.eks. insertmateriale.
Skal du ha noen til å gjøre det, vil uansett prisen bli rundt det samme.

Jo

over 20 år siden

Jo

Du har selvfølgelig rett Børje, jeg har aldri hatt annet en bladputtere med rette skaft, og å kutte disse nederst er like lett som å bygge legoklosser.

Stian

over 20 år siden

Stian

Takk for svar. Jeg tror jeg skal overlate det til proffe, selv om det kunne vært fristende å gjøre det selv om det er enkelt.
Men jeg får nesten gå til en annen køllemaker, siden han første nærmest lo av meg.

snappy

over 20 år siden

snappy

Kan jeg spør hvem denne køllemakeren er...????

kunne vært morsomt å visst...

Ingen problem å forlenge putteren etter at den er kappet... Man trenger kun et nytt grep, og en insert (en metall bolt med samme diameter som skaftet...) bunnen av grepet...

Å gjøre det selv er nok en løsning, men det er prosessen med å sette grepet i korekt posisjon som kan være litt så som så.. Des uten må du kjøpe inn tape osv.. Kølle makeren jeg bruker tar 100,- for hele prosessen... Putteren kan ikke brukes på ca. et døgn etter jobben..

Hallo!!

over 20 år siden

Hallo!!

Det er slett ikke uvanlig å kutte puttere, og vanligvis gjøres dette i grep-enden. Du må da sette på et nytt grep (det er også mulig å sette på det gamle grepet, men det krever litt mer ved demontering).

Standard putterlengde er 35", men mange burde ha kortere putter. En litt uheldig effekt av å kutte putteren er at svingvekten reduseres, noe som kan påvirke hvordan putteren føles.

Hallo Hallo !!!!!!!

over 20 år siden

Hallo Hallo !!!!!!!

Takk for opplysningen som bare er vissvass.
Svingvekta er et dynamisk tall som skal reflektere hvordan køllen føles i en golfsving. Når det gjelder puttere er hastigheten så lav at man bruker hodevekt, ikke svingvekt.
Hodevekta er f.eks. lik på alle like puttermodeller, uansett om de leveres med 33" eller 36" skaft.
Stakkars Stian som må forholde seg til en mongo-pro som ikke vil kutte skaftet, og en haug med duster på nettet. Ikke lett å bli klok på alle "rådene" som gis.

Hallo igjen!!

over 20 år siden

Hallo igjen!!

Hvorfor tror du Scotty Cameron Mil Spec har ulik hodevekt for ulik lengde?

The Pro

over 20 år siden

The Pro

Det er kjempevanlig å kutte putteren blant gode spillere! det er mye lettere å pendle bra med en kort putter. Mange tour spiller velger å kutte putteren noen tommer! Og er man ikke fornøyd er det kjempe enkelt og forlenge den igjen, det kan man gjøre hos en køllemaker for noen 100 lapper!

Ikke køllemaker

over 20 år siden

Ikke køllemaker

Hallo Hallo !!!!!!! : En faktaopplysning. Svingvekt er ikke et dynamisk tall, men en statisk størrelse. Forskjellen er innlysende; den ene verdien sier noe om en kølles egenskaper når den er i ro og den den andre forteller noe om hvordan den oppfører seg når den er i bevegelse. Eller mere korekt hvor mye motstand køllen har mot akselerasjon i et gitt bevegelsesmønster.

Hva skal du med en verdi som forteller hvordan kølla er når den er i ro. Det du trenger er et dynamisk tall som forteller hvordan kølla er når den er i bevegelse. Svingvekt er en oppskrytt og missforstått verdi (statisk). Brukes feil av alt for mange.

Den dynamiske verdien vi er ute etter heter Massetreghetsmoment eller ofte forkortet bare treghetsmoment, Moment Of Inertia (MOI).

Hallo igjen!!

over 20 år siden

Hallo igjen!!

Å kutte skaftet vil endre putterens egenskap (feel!!). Om det er pga endret svingvekt eller endret MOI er vel egentlig ikke så viktig.

Men det er mange meninger om både svingvekt og MOI, også blandt kjente køllemakere.

Pøtter

over 20 år siden

Pøtter

Så en gang golf på dansk viasat, der har de ofte innslag med tips om sving og utstyr. Den gangen hadde de et innslag om puttere. Det proen da sa var at om du holdt lengre ned på putteren enn den totale lengden, fikk den skaftdelen som var ovenfor hendne dine dårlig "innflytelse" på pendlingen til golferen. Derfor anbefalte denne proen på det varmeste å kutte skaftet til rett lengde.

Hallo Hallo

over 20 år siden

Hallo Hallo

til "Ikke Køllemaker". MOI er verdien av vridningsmotstanden på putteren (sirkulært runde aksen til skaftet), har ingenting med svingvekt å gjøre enten du kaller den dynamisk eller statisk.
Svingvekt er en oppskrytt verdi til en viss grad for Ola Dunk, men for bedre spillere betyr det en god del for å holde rytmen fra kølle til kølle.
Ikke skriv her hvis du ikke har peiling.

Goddag mann økseskaft

over 20 år siden

Goddag mann økseskaft

til "Hallo igjen"; Skarp observasjon at kutting av skaftet vil endre putterens egenskaper. Man kutter skaftet nettopp for å endre putterens egenskaper.

Ikke køllemaker.

over 20 år siden

Ikke køllemaker.

Til "Hallo Hallo": MOI er en fysisk betegnelse og den er ikke forbeholdt vridningsmotstand sirkulært rundt aksen til skaftet. En kølles treghetsmoment kan regnes om vilkårlig akse. Avanserte køllemakere snakker om treghetsmoment for vridning om skaftaksen som du skriver, men også "motstanden" mot pendelbevegelsen til hele kølla beskrives ved treghetsmomentet. Ved å forandre lengden på skaftet vil denne verdien forandre seg. Det samme gjelder dersom du endrer vekt på køllehodet.

Den MOI du skriver om gir opplysning om hvor tilgivende hodet er for treff utenfor sweetspot. Den MOI jeg beskriver som en kølles motstand mot pendelbevegelse er det som gir deg svingfølelse. Svingvekt er enkelt å måle og benyttes derfor som en parameter for å bestemme en kølles egenskaper. Noen sier at med samme svingvekt gjennom hele settet så vil køllene føles like når de svinges. Dette er ikke riktig for de fleste spillere. Med samme treghetsmoment vil alle køllene føles like når du svinger. Det du kaller "rytme fra kølle til kølle" er nettop dette.

Hallo Hallo

over 20 år siden

Hallo Hallo

Jeg vet at MOI er en fysisk betegnelse som kan regnes fra hvilken som helst akse som noe roterer rundt.
Men i golfterminologi har MOI satt seg som køllehodets motstand mot vridning rundt skaftaksen, og svingvekt som et mål på treghetsmomentet i svingen rundt golfspilleren.
Jeg vet at Mats Modeer prøver å modernisere termionologibruken ved å innføre massetreghetsmoment i stedet for svingvekt, men det er egentlig det samme (vekt og arm) og kan måles statisk. Mats er en dyktig køllemaker som har gjemt seg på en øy i havgapet hvor han holder på med sitt og har stort sett fornøyde kunder, alt fra ama-tourspillere til Ola gjennomsnitt.
Resten av golfverden inkludert de store køllemakerne og designerne som Tom Stites, Tom Wishon og Ralph Maltby holder seg til innarbeidede begreper som alle skjønner og har et forhold til.

Ikke Køllemaker

over 20 år siden

Ikke Køllemaker

Til Hallo Hallo: Massetreghetmoment og svingvekt er ikke det samme. Svingvekt er i prinsippet et statisk moment (vekt x arm). Massetreghetsmoment er er masse x arm x arm. Matz Modeer moderniserer ikke golfterminologien, men han er med på å gi oss golfere et løft med hensyn til tilpassning av utstyr. Slik jeg oppfatter artikler fra anerkjente køllemaker så er det noen spillere som skal ha lik svingvekt i settet og noen skal ha likt massetreghetsmoment gjennom settet.

Kjenner du de designere og køllemakere du referer til eller kan du vise til noen artikler hvor de sier at massetreghetmoment enten er lik svingvekt eller at det er lik svingvekt som er det eneste riktige gjennom et sett?

Hallo*10^2

over 20 år siden

Hallo*10^2

Vekt x arm blir for enkelt, IK.
Det finnes ingen eksakt formel for virkelig svingvekt, for den avhenger av hvor store hender du har og dermed hvor aksen for håndleddsbevegelsen går.
Men du kommer nær ved å bruke:
SW=(L*(H+S/2)-14*(H+S)-10*G)/50
SW=swingweight
L=køllelengde
H=vekt på køllehodet
S=vekta av skaftet (ferdig kuttet)
G=vekt av grepet

Køllemakerne har imidlertid standardisert en målemetode som gjør at de kan bygge køller med lik svingvekt til en "standardperson".
Samme uvissheten får du for massetreghetsmomentet, det avhenger av hvor langt fra den butte enden av kølla du har aksen for håndleddsbevegelsen.
Siden massetreghetsmomentet avhenger av kvadratet av køllelengden vil dette målet være mye mer unøyaktig dersom du ikke holder kølla nøyaktig likt hver gang.
Mats sitt "løft" mht tilpasning av utstyr er mao mer unøyaktig enn alle andre køllemakere inkl PGA-tour spillerne som anvender svingvekt.
Hva som er galt og riktig av de to metodene er ikke godt å si. Det avhenger vel av hva du er vant til og hva du har lyst på.
En middelmådig norsk golfspiller trenger uansett ikke perfekt matchende køller, han spiller like godt med treghetsmoment som med svingvekt.

Stian

over 20 år siden

Stian

Jeg har nå hvert fall levert inn putteren for kutting på Golfsenteret på Sandaker (ble ikke avvist der, men tatt i mot med åpne armer :) ).

Og helt enig at kutting påvirker putterens egenskaper, ellers hadde jeg ikke giddet å gjort det i første omgang :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her