Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skaft: lengdens effekt på stivhetsgrad

Steinar Boge

over 21 år siden

Steinar Boge

Skal bestille komponent jernsett og vill ha Dynamic Gold skaft. Jeg ligger i grenseland mellom S300 og R300 med hensyn til svinghastighet og er litt i tvil om hva jeg skal ta. Jeg kommer til å lage køllene 1" lenger enn standard lengde. Vil dette gjøre stivhetsgraden betydelig mindre, slik at S300 skulle passe meg fint eller bør jeg gå for R300 og tip-kutte 1-2" mer enn standard for å oppnå enn passende stivhet??
Send gjerne e-mail

Lars Chr. Hansen

over 21 år siden

Lars Chr. Hansen

Normalt så setter vi det mykeste alternativet en golfer kan beherske bl. a. for å optimalisere den gode følelsen også ved litt urene treff.
Grenser du mellom Dynamic gold S300(stiff) og R300(regular) vil jeg allikevel med 1" forlengelse fortrekke å bruke S300 fordi fleksen blir ca 1/2 flex mykere bed 1" forlengelse.
Uttaler meg på generelt grunnlag fordi jeg ikke vet din køllehodehastighet og nedsvingsaksellerasjon. Måten du slår på er faktisk også et viktig element rent tilpasningsmessig.
Kan hende du skal ha en light versjon av skaftene som gir et lettere skaft. Dette er ofte lurt ved forlengelse av skaft for å holde svingvekten/vektbalansen i køllen nede på et oK nivå. Tyngre og lengre skaft gir øket svingvekt noe som for enkelte spillere kan være en kjedelig effekt.
Skaftvalg avhenger også av køllehodets beskaffenhet, spesielt hvis man ønsker å oppnå en korrigerende effekt på renhet i treffet, ballbane og lengde.

mvh
Lars Chr. Hansen
PCS Clubmaker

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Hei
Jeg driver som køllelimer, og tar det meste av skaft fra Dynacraft.com, som er en meget seriøs leverandør. Om du går inn på weben deres, så finner du en link til tekniske spørsmål med svar fra Jeff Summit. Send en mail til ham, og du får det mest riktige svaret, hils gjerne fra meg.

Om du har tid til å vente til mandag med å bestille, kan du gå in på NETTOGOLF.COM
Det er mitt firma som starter nettsalg av komponenter, og ferdige saker, til priser som totalt sett blir billigere enn å bestille fra USA. Det kommer litt i helga også, men da er det mye webbygging på meg 24 t. i døgnet
.

Steinar Boge

over 21 år siden

Steinar Boge

Takk for tipsene!
Lars Chr, det var mer eller mindre hva jeg trodde. Godt å få ting bekreftet av en pro.
Børje, det er da faktisk også Dynacraft jeg skal bestille. :-)
Det blir enten Dynacraft Pro Cavity irons eller Progressive Irons.

Med hensyn til skaft har jeg også tenkt på RP Rifle 5.5, men er det vært de ekstra pengene?
Hvordan er egentlig vekten på Rifle i forhold til TT DG S300?
Er DG Lite et godt alternativ med hensyn til vekt, siden jeg skal ha 1" lengre skaft?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her