Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Superturist Aalbu

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Han derre Ålbu'n er jammen litt av en heldiggris.
Lurer på om Nathan Green har den australske landslagssjefen på slep også ??? Kanskje får Ålbu innført en tribune der trenerne kan stå med flagg og se på vinden før de gir klarsignal til at spilleren kan slå, akkurat som i hopp.

ole dummmmm

over 20 år siden

ole dummmmm

Vi golfidioter har tross alt Aalbu å takke for at Bjørnstad er der han er i dag. At han er med og hjelper/støtter Bjørnstad over-there skal vi sette stor pris på.. faen drev golfforbundet med før Aalbu kom?1 GO AALBU oG BJØRNSTAD!!

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

helt enig, ole dummmmmmmm.
hva driver golfforbundet med i dag ??
synest Ålbu gjør alt som skal gjøres.
når han er turist er det ingen som gjør noe som helst.

Nei og nei ole brumm

over 20 år siden

Nei og nei ole brumm

Takket være ålbu, satset henrik igjen , og det henrik gjør nå er så utrolig.
største prestasjonen som har skjedd i norge.

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Den australske landslagsjefen er nok ikke med hele tiden, MEN så har aussiene da et stort "landslag" og allerede et innarbeidet opplegg for sine spillere. Når Norge har en eneste spiller i det gode selskap - så skulle det bare mangle om han ikke har en skikkelig oppbacking. På tide - spør du meg!

Erik

over 20 år siden

Erik

Her ser man hva kun en person kan gjøre med en spiller.
Er ørsmå marginer mellom å bli verdens beste og verdens dårligste.

Passauf

over 20 år siden

Passauf

Erik du er OB

Gamle-Erik

over 20 år siden

Gamle-Erik

Er ørsmå marginer mellom å bli verdens beste og verdens dårligste.
Jeg tipper jeg ligger godt innenfor de 5% beste.
Er bare knøttemarginer før jeg spiller på PGA.
Hvor får jeg tak i en ledig hopptrener ????

seb

over 20 år siden

seb

nå har vel topp 10 i verden også et støtteapperat rundt seg så hvorfor skulle ikke HB ha det .

hvis det hjelper hb med å lykkes så hvorfor ikke , men det er så jævlig typisk norsk å hakke på det . enkelte som må kritiser uansett .

Aalbu gjør en stor jobb for hb som han gjorde for de norske hopperene .

Sol

over 20 år siden

Sol

Ole Brumm skulle finne seg ett annet nick. Navnet skjemmer ingen sies det, men du skjemmer navnet. Det er vel bare ett utslag av ren misunnelse, det noske nasjonalsyndromet.. Men heldig er han som har en JOBB som gjør at han kan reise rundt sammen med HB. Om du forandrer holdninger og legger om radikalt så kan kanskje du også få en jobb som du kan trives med.

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

Det er vel ikke mange andre av proffene som reiser rundt med kun et 3-manns-team som Bjørnstad. De andre har nok adskillig flere.

Hadde det ikke vært for Aalbu hadde nok Bjørnstad spikra panel på en vegg istedenfor å forberede seg til turnering i Arizona. Så Aalbu skal ha en god del ære for Bjørnstads suksess.

Fredde

over 20 år siden

Fredde

Ikke bare er Aalbu moralsk støtte, han er også en front figur i media. Han bidrar virkelig til økt interesse for sporten her til lands, ved hjelp av en glitrende golfproff da.

Calle

over 20 år siden

Calle

Ja det vel bare Norge som har råd til å sende med en egen mann (les Allbue) for å bære kofferter, bestille flybilletter og booke hotellrom. Men som Henrik sier er det viktig å ikke være alene hele tiden og ha selskap på reisene, så det har sin misjon selv om det ikke spiller noen stor rolle hvem det er som er med på tour.

De som mener at vi kan "takke" Allbue for at Henrik er der han er, snakker med alt for store ord. Det er Henriks trening og talent som vi kan takke for dette. Det vi også kanskje kan si er at mer penger og et større støtteaparat har tatt Henrik det siste steget.

Lake Placid

over 20 år siden

Lake Placid

Jeg vet ikke hvor stor ære Aalbu har for at Henrik er tilbake i manesjen - det vet vel egentlig bare Henrik og hans nærmeste omgangskrets - så jeg gidder ikke å spekulere i Aalbus betydning der.

Det jeg derimot mener er superviktig er at Henrik har med seg folk som Aalbu - eller andre - rundt på turneringene. Hvis Aalbu ikke har noen misjon - så hadde ikke Henrik giddet å ha han med....eller?

Et støtteapparat er utrolig viktig i nesten alle idretter.

Jeg kan godt avlaste Aalbu litt på den delen.........jeg er god på flybilletter og bæring av bagasje. Er ok på Playstation også + mye sterkere enn Aalbu........hehe......

Fy f.... som jeg gleder meg til å følge FBR Open.......

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

Hva hadde de norske langrennsløperne vært uten støtteapparat? Smirnov var i mange år en evig toer med et 1-mannsteam. Da han endelig fikk folk rundt seg tok han steget helt opp.

En av grunnene til at Henrik gikk lei, var at han var mutters alene med alt. Det at han nå fikk Aalbu som et (i denne sammenheng) lite team rundt seg gjorde at han fikk lyst til å satse videre.

Tviler vel på at Woods, Parnevik, Sing og co bærer så mye kofferter og booker hotellrom alene.

Calle

over 20 år siden

Calle

Henrik har vel oppgitt flere grunner til at han valgte å satse igjen. Blant annet at det ikke var så kult i lengden å stå opp kl 6.00 for å være håndlanger hele dagen for polske håndtverkere for 100 Kr timen..

Henrik har fått en gudegave av et talent og nå som han er motivert og trener godt nok er det morsomt at resultatene kommer. Husk at det ligger en milliard treningstimer bak gjennom 20 år og Allbues innsats de siste 6 mnd er vel i høyden den lillle "tungen på vektskålen".

Eller for å snu på flisen. Skal Allbue gis kreditt for Henriks suksess må han vel også ta miskreditten for alle de andre norske golfspillerne som er dårligere enn noen sinne ??? eller.....Selv jeg ser at dette blir urimelig etter 6 mnd som sportssjef.....ergo har Allbue liten del i Henriks suksess..

Norsk golf ligger brakk med svært dårlige resultater med unntak av Henrik og Susann......Skal blir artig å se om Allbue klarer å gjøre noe med dette. Det er vel dette han egentlig er ansatt for, eller er han som noen av oss mistenker kun en medienisse som forbundet bevist har satt i rollen for å skape media og hanke inn sponsorer ??

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Lukter jantelov deluxe at folk nå begynner å se kritisk på mr. Aalbu...

Calle

over 20 år siden

Calle

Har hevdet mine synspunkter på Allbue helt siden han ble ansatt på (når Henrik fortsatt spilte P4 tour), så for meg har det har ingen ting med jantelov å gjøre.

Men Teldar, hvis Albbue gjør så mye for Norsk golf, kan du forklare hva han bidrar med i tillegg til å bestille hotell og bære koffert ?

Han har etter mitt syn den samme rollen nå som han hadde i hopp og i Stabæk, medienisse . Kanskje bra for å skaffe midler men det er vanskelig å tro på fremgang i norsk golf når en som er totalt uvitende om golf er sportssjef.

Husk at Norsk golf har aldri hatt dårligere resultater, med unntak av en superstjerne !

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

Selvsagt er det Henriks talent og trening som er hovedårsaken til Henriks suksess. Men med Aalbu på laget har han tatt de små stegene som skal til for å hevde seg.

Og det å kalle Aalbu turist vitner om ekstrem uvitenhet. Champgne-ledere forekom nok i norsk idrett tidligere, men ikke nå lenger. Og garantert ikke i tem Bjørnstad. selv om de hadde ærlig fortjent litt sjampis etter siste turnering. Håper de får enda mere å feire i Phoenix. Lykke til!

Snoop

over 20 år siden

Snoop

Calle, kan du utdype utsagnet:
"Husk at Norsk golf har aldri hatt dårligere resultater, med unntak av en superstjerne !"

Calle

over 20 år siden

Calle

Ja, hva er det han gjør da ?? Siden du mener han ikke er turist har du vel mange eksempler på hvordan han bidrar til resultatet ?

Calle

over 20 år siden

Calle

Litt vanskelig å utdype siden vi ikke har noen andre spillere en Henrik og Susann på et seriøst profesjonelt nivå. Bak disse er det syltynt, blant annet har vi ingen på ET eller LET. De talentene vi har er svært unge 15-17 år, resten er for gamle og har fått utallige muligheter til å vise form. Slik det ser ut nå må vi vente minst 4-5 år før det kommer noen bak Henrik og Susann som kan hevde seg på øverste nivå.

Personlig er jeg ikke interessert i amatørgolf, siden dette er b golf eller 4 divisjon i forhold til hvordan man måler andre idretter.

Pinseeker

over 20 år siden

Pinseeker

Hvordan kan noen her uttale seg negativt om Aalbu, tror ikke at forumets bedrevitere vet hva som foregår mellom spiller og inspirator.
Han måtte (ifølge VG) ringe hjem og utsette hjemreisen, det er ikke sikkert at det var en enkel telefon å ta.
Tror Jan Erik reiste nok med norsk hoppsport, til at han gidder å bo på hotell mer enn nødvendig.

Fooore

over 20 år siden

Fooore

Det hadde kanskje vært bedre om HB ikke hadde satset igjen, da hadde vi ikke hatt slike "diskusjoner" som dette.

Vær glad for framgangen og mediadekningen, slutt med negativiteten(som jeg velger å beskreive det som).

Snart åpner Dynekilen igjen, da får dere annet å bruke energien på! Håper jeg!

Jørgen

over 20 år siden

Jørgen

At Aalbu har en flott jobb som mange kan misunne er vel udiskutabelt.

Cluet er vel det at han tar seg av alt utenomsportslig, så kan Henrik konsentrere seg om å spille golf. Er det så vanskelig da? I tillegg har han lang fartstid med toppidrett, og er en god inspirator.

Ole Einar Bjørndalen drar med seg en støvsugerselger som motivator jorden rundt.

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

Som vanlig blir det mye synsing og til dels rølpete argumentasjon. Det er vel ikke så mange her inne som faktisk vet hva Henrik trenger av støtte, og fra hvem støtten kommer fra. Slik det framstilles her inne så hørest det ut som om det bare er Aalbu som er med, men det er da visselig flere.
Vil ikke ta standpunkt til hvorvidt Aalbu har en funksjon eller ikke, til det har jeg ikke nok bakgrunnskunnskap. Det jeg er opptatt av, er det prinsippielle bak det at NGF bruker så store midler til å støtte opp om en enkelt utøver. Likeledes stiller jeg meg undrende til hvor mye av resursene til sportssjefen som nå blir igjen til andre spillere. Om alle resursene nå blir brukt på Henrik, ja da har vi i praksis ingen sportssjef lenger. Hvem er det da som skal ta seg av andre spillere? Jeg tror bestemt at Aalbu gjør en god jobb uansett hvor han er, men spørsmålet mitt blir derfor hvor han bør være i forhold til hans stilling i NGF.
Ett annet aspekt blir da den økonomiske biten. Er det rimelig at utgiftene dekkes av NGF`s medlemsinntekter? Eller er det slik at denne kombinasjonen av stillingsbruk blir selvfinansierende på grunn av økte sponsorinntekter til NGF? Blir den selvfinansierende, bør det vel muligens satses på en person til for å ta ansvar for øvrige spillere.
Vil igjen presisere at jeg her bare tar opp de prinsippielle sidene ved dette, og vil ikke argumentere for eller imot. Til det kjenner jeg fakta for dårlig.

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Jeg startet ikke denne diskusjonen fordi jeg er misunnelig eller ikke liker at Aalbu er med Henrik rundtomkring.
Tvert imot ser vi tydelig at det hjelper å dra inn ressurser fra idretter som har erfaring med å prestere, i stedet for å satse på inngrodde golf-allvitere som ikke får utført en dritt.
Nå venter jeg bare på at klubbene skal tømme styrene sine for halvfeite meringslivsledere og slippe til idrettsledere slik at vi kan få frem enda flere golfstjerner.
Styre og stell i golfnorge kan lite om golf og ingenting om idrett. Hvorfor sitter de der egentlig ???

Teldar

over 20 år siden

Teldar

Tror dette blir som småpenger å regne. Hvis Bjønstad lykkes videre så kommer effekten til å gi en hel haug med nye unge spillere - nye talenter vil vokse fram. Særlig i distriktene som sikkert har fått seg golfbane i løpet av de siste årene også.

Pepper

over 20 år siden

Pepper

At Aalbu har vært og er en meget verdifull ressursperson både for Henrik B og andre norske goslpillere er vel nokså udiskutabelt. Det er klart at det er Henriks fenomenale evne til å spille god golf som gjør at han er istand til å hevde seg som han gjør, men han hadde nok fortsatt vært snekker hvis ikke Aalbu hadde tatt en prat med han på veikroen i Drammen.

Nå har det nylig vært en Team Norway samling i Florida hvor Aalbu var tilstede, og guttespillerne på nivået under var i Phoenix på samling. Det er derfor nå Aalbu har anledning til å følge Henrik rundt og støtte han i denne antakelig vanskelige innkjøringsfasen hvor f.eks. en fast caddy ennå ikke er på plass. Når sesongen her hjemme nærmer seg kan neppe Aalbu gi så mye støtte til en spiller som han gjør nå, da må ressursene fordeles på flere spillere.

Børje stiller interessante spørsmål rundt den økonomiske delen av dette, men her har ihvertfall jeg så begrensete kunnskaper om finanseringen og bruken av midlene at jeg bør avholde meg fra å synse noe særlig.

rudolf

over 20 år siden

rudolf

Jeg er en ivrig leser av denne debattsiden, men det er første gang jeg skriver et innlegg. Jeg blir nesten litt forbanna når jeg leser alle de kritiske innleggene i forbindelse med emnet "Superturist Aalbu."

Misunnelsen og janteloven`s tid er tydeligvis ikke forbi i lille Norge.
Jan Erik Aalbu er overhodet ingen golfturist. Han er en meget sentral støttespiller med de absolutt beste egenskaper for å gjøre en topp jobb, både som støttekontakt og organisator. Henrik Bjørnstad skal spille golf, og han skal spille GOD golf. Det å ha en rundt seg som legger forholdene til rette slik at gutten kan konsentrere seg på spillet, det er utrolig viktig. Langt de fleste av de som spiller på PGA Touren har flere enn en person til administrative jobber.

Endelig har vi en golfsjef som vet hva det betyr å ha et støtteapparat. Endelig har vi en golfsjef som bryr seg om hver enkelt spiller. Endelig har vi en golfsjef med medietekke. Endelig har vi en offensiv golfsjef som alltid gjør sitt ytterste for at forholdene skal legges best mulig til rette. Endelig har vi en golfsjef som vet hva som skal til for å bli en toppspiller. Endelig har vi en golfsjef som oppriktig viser at han er glad i landslagspillerne, alle nivåer. Endelig har vi en golfsjef som BRYR seg.

Når det gjelde økonomien i dette, ref. Børje Pedersen, tror jeg med hånda på hjertet at dette tas fra Team Norway budsjettet, altså sponsorene, og ikke av medlemsinntektene. Det kan alltid diskuteres hva en sportsjef skal bruke tiden og pengene på, men jeg vet ingenting om stillingsinnstruksen så det tør jeg ikke begi meg inn på.

Generelt sett tror jeg at ressurene hos NGF blir brukt langt bedre i dag enn på mange år. Det viser den gode jobben NGF gjør i alle ledd, både bredde og topp. Organisasjonen er i ferd med å bli meget god. Det er dyktige ledere, meget godt kvalifiserte landslagstrenere og øvrig støtteapparat. Siste sjakktrekk er å ansette Øyvind Rojahn i Challenge Team, det viser at man ønsker å bruke erfaringen til etablerte gode spillere. Bra gjort.

Stå på GOLFNORGE - nå er det virkelig "sus i roughen" tvi, tvi til alle norske landslagsspillere, jeg ser frem til årets sesong - for jeg høyhandicaper, "GOLFTURIST" og ivrig tilskuer.

704

over 20 år siden

704

Syns Teldar har et godt poeng. Det blir småpenger i forhold til det Henrik m/følge (enten det er Aalbu eller andre) kan dra inn i form av nye unge talenter. Jeg så på nettet at Henri Bjørnstad og golf var de to mest utbredte søkeordene så langt i januar. Det sier jo sitt.

At det i tillegg er nettopp Aalbu, som allerede er en kjent profil i media, tror jeg hjelper på. Dette gjør at flere følger med når han blir intervjuet på tv og i aviser. Denne typen mediadekning er gull verdt for sporten og vil garantert få positive følger. Jeg syns første det er de siste månedene (og da hovedsaklig gjennom Henriks comeback fra snekkeryrket) at golf virkelig har begynt å rive seg løs fra "sossestempelet" som har preget sporten. Og jeg syns Aalbu gjør en god jobb for å bygge videre på denne suksesshistorien, som det faktisk allerede har blitt.

Janus

over 20 år siden

Janus

Penger.....
Husk at kontingenten til NGF økte med 35 kr pr golfspiller, eller ca 4 millioner kroner bare her......

Men Team Norway skal være selvfinansiert (selv om inntektene synes i regnskapet til NGF).....

Men - når Bjørnstad spiller inn penger, så faller det nok litt tilbake til Tean Norway-og kanskje er det Henrik selv som ønsker at Aalbu er med til Phoenix - og at det er naturlig at Henrik selv betaler.

Sååå mye å gjøre på kontoret på Ullevål har nok ikke Aalbu å gjøre i januar.
Dog sluttet har som hoppsjef bla pga reising- så det kan nok bli et problem for ham videre.

Så la det være - uansett gjør NGF som de selv vil uansett...

Hmm

over 20 år siden

Hmm

Tror uansett de ikke sløser med pengene Aalbu og Co. De sover jo til og med på samme rom :-) Det hadde faen ikke jeg gjort...

Jante

over 20 år siden

Jante

Her ingen mening om personen Aalbu, men mener at Børje Pedersen stiller noen veldig viktige og relevante spørsmål. Bra innlegg!

b

over 20 år siden

b

Team Norway hvor pengene tas fra er ØREMERKET av sponsorene bak Team Norway til nettopp dette bruk. Disse pengene har FØRINGER for hvordan de kan brukes og SKAL brukes til toppspillere som HB og SP etc. Kan ikke skjønne hva dere SYTER for, det er jo bare reinspikka misunnelse! eller er det kanskje noen som snakker uten å vite annet enn at de vet noe som helst - besservissere.

Erik

over 20 år siden

Erik

Når jeg sier at det er ørsmå marginer mellom å bli verdens beste og verdens dårligste, er det satt litt på spissen.
Men det er sant.
Forskjellen kan være så liten som det å tilfeldigvis ha møtt på verdens dyktigste golftrener, og som trener sammen med deg hver eneste dag.
Dersom man ikke hadde møtt på den golftreneren hadde man sansynligvis vært sjanseløs til å bli inærheten av god.
Er jo 100 vis av ganger enklere å bli god dersom man har en dyktig trener som følger en opp.
Iforhold til om man f.eks ikke har penger til trenere, og må trene helt på egenhånd gjennom hele livet.
De 2 situasjonene kan være forskjellen mellom og bli verdens beste og verdens dårligste.

Erik

over 20 år siden

Erik

Jeg har ikke kritisert at Hb har ett støtteapparat rundt seg.
Jeg sier bare hvor enormt mye det kan ha og si.
Det var jo nettopp derfor han ga seg på europatouren fordi han mangla støtteapparat, og motivasjonen og resultatene var ikke inærheten av noenting. Han missa jo cutten med ca. 10 slag hver uke på slutten.
Ett godt støtteapparat kan være forskjellen det mellom å misse cutten med 10 slag og vinne turneringer.

Erik

over 20 år siden

Erik

Det er klart at HB har talentet som skal til.
Men poenget mitt er jo at dersom man står alene om ting, så kan det være svært vanskelig og få ut talentet sitt.
Og som jeg sa istad det er forskjellen mellom å misse cutten med 10 slag, og kjempe itoppen av turneringer i HB sitt tilfelle.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

jeg synes du gir støtte apparatet litt for mye av crediten for Henriks comeback her Erik.
Du må ikke glemme det faktumet at han er en selvstendig person som kommer til slutninger selv også.
Ingen tvil om at Aalbu og NGF har vært god støtte, men Henrik er ingen pyse som må dulles med for å spille godt. han får nok det lille ekstra av motivasjon av støtteapparatet, men det er Henrik Bjørnstad, og ingen andre som er årsak til at han er så god som han er.
den hårfine balansen du viser til som avgjør forskjellen mellom verdens beste og verdens dårligste spiller forstår jeg ikke hvor du har fra. Er nok ikke så enkelt som det du sier der.
Det handler om mange faktorer, ikke bare tilfeldigheter som jeg vet at du er fan av å argumentere for.
Talent og god og trygg oppvekst er en vesentlig del av oppbygging av selvtillit for eksempel.

PlayBoy

over 20 år siden

PlayBoy

Å få Henrik høyt opp på PGA er den beste investeringen NGF kan gjøre.
Se bare på responsen i aviser og TV.
At Henrik nevnes tidt og ofte gir golf en enorm oppmerksomhete blant ikke-golfere, og det kan bety økt rekruttering og flere golfbanere. Og ikke minst motiverer det andre til å satse.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her