Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Driver - Kortere skaft

Drive

over 22 år siden

Drive

Jeg har etter en lengre periode med kun jern igjen tatt frem driveren for å få de ekstra meterne på utslaget som den kan (burde) gi meg. Allikevel er det noe som sier meg at lengden på driver-skaftet mitt blir for langt i forhold til min oppstilling. Dette fører til at jeg ikke får optimal utnyttelse av driveren, da jeg stoler mer på 3'er jernet pga stabil retning (dog noe kortere). Har spilt meg ned mot 11 i hcp med bare jern, og ønsker gjerne det ekstra som må til for å spille meg lengre ned. Min driver er en Callaway Big Bertha II+ med firm skaft. Er det noen som har erfaring fra å korte ned lengden på skaftet? Evt hvor mye kan/bør man korte det ned med?

Svar mottas med takk, og gjerne fra flittige køllemakere som jeg ser skriver ofte her.

Swinger

over 22 år siden

Swinger

Tiger Woods har kortet ned på Driveren sin. Han benyttet i utgangspunktet standard 44,5 tommer. Nå har han 43,5. Han mener at han ikke taper lengde, men vinner presisjon.

Bolla

over 22 år siden

Bolla

Tiger driver relativt sett kortere enn han gjorde i sine første år på touren. Ball og kølleteknologi på driver har gått en del fremover siden han kom ut og lengdene han oppnår i dag er derfor omtrendt de samme som for 5-6 år siden. Hadde han byttet til standard lengde og grafittskaft vill han igjen mest sannsynlig vært på topp i lengde igjen. Men kanskje ikke så treffsikker...

Mitt syn er at ingen bør spille med mer enn 45 tommer, da begynner man å tape mer enn man vinner. Utalelsen er basert på dyrkjøptn erfaring (5 hcp)....

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Så vidt jeg vet gikk Tiger over til grafitt og lengre skaft tidlig i år, men har gått tilbake igjen til 43,5 tommer og stål. Og 975D nylig.

Driver

over 22 år siden

Driver

Så det dere konkluderer med er at presisjonen øker, uten at lengden blir vesentlig redusert, uansett om man er Tiger Woods eller ikke.

Som jeg skrev innledningsvis er mitt mål å få en driver som passer min stands og som er til å stole på. Uansett tror jeg at lengden blir bedre enn med 3'er jern.

Jeg har hørt at man enkelte ganger legger inn en bly-legering i toppen av skaftet. Noen kommentarer eller erfaringer til dette?

Driver

Driver

over 22 år siden

Driver

Så det dere konkluderer med er at presisjonen øker, uten at lengden blir vesentlig redusert, uansett om man er Tiger Woods eller ikke.

Som jeg skrev innledningsvis er mitt mål å få en driver som passer min stands og som er til å stole på. Uansett tror jeg at lengden blir bedre enn med 3'er jern.

Jeg har hørt at man enkelte ganger legger inn en bly-legering i toppen av skaftet. Noen kommentarer eller erfaringer til dette?

Driver

Swinger

over 22 år siden

Swinger

alle tourspillere har blytape med seg på runden. Med denne justerer de vekten på køllehodet ut i fra dagens sving. Vekten kan legges høyt, lavt foran og bak - eller i en kombinasjon av disse steder. Jeg har ikke hørt om noen som legger vekt til skaftet.

Jeg er helt sikker på at du vil slå lenger med en driver enn med 3'er jern - også lenger ut i skogen.

Driver

over 22 år siden

Driver

Jeg har i ettermiddag fått driveren forkortet med 1,5 cm og mulig det var nyhetseffekten av en forandring, men Driveren passer min sving og stands veldig mye bedre. Tror 3'er jernet kun blir benyttet på fairway fra nå av. Men Swinger, enig i din uttalelse om at den går lengre (også ut i skogen)! Ikke merkbart kortere enn gode slag før forkortning.

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Hei Driver

Driveren er den kølla i bagen som er vanskligst å slå med. Lavt loft og langt skaft. De "feilene" du har i svingen din blir forsterket med lavt loft og lange skaft, og resultatet er ofte nedslående. Dette er grunnen til at de fleste ikke klarer å skille lengde på slagene fra 5 jernet og til 3 jernet.
Hvis man kutter ned driveren med f.eks 1" vil den bli letter å beherske for de fleste, og resultatet blir rettere slag og ofte uten lengdereduksjon. De lengste slagene blir kanskje kortere, men hyppigheten av bedre ballbane, mer rull og oftere i spillbart område vil øke bruksverdien av driveren.
Bly i toppen av skaftet brukes kun i nødstilfeller for å teste om redusert svingvekt hjelper på å få den rette følelsen i golfkøllen. Det er ingen god løsning for permanent bruk! Bly kan også brukes til å øke svingvekten ved å feste blytape på køllehodet. Festes dette blyet på feil sted kan det få store utslag du ikke ønsker, så vær forsiktig.

Synes det er et godt forslag å teste ut reduksjon av lengde i skaftet. Husk at denne reduksjonen gir redusert svingvekt slik at du vil føle at køllehodet blir lettere i svingen. Det kan være en effekt du ikke ønsker, og kan da kompenseres med vektøking i hodet eller bytte til et tyngre skaft.
44" kan være en OK lengde å teste.

Vennlig hilsen

Lars Chr. Hansen
PCS Clubmaker

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her