Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Stål eller "fiber"

N/A

over 20 år siden

N/A

Startet med golf i 2005, og kjøpte et brukt jern-køllesett, NPFS.

Nå skal jeg investere i nye jern, og lurer på om jeg skal velge et sett med stål eller "fiber" i skaftene. Jeg har fått ganske motstridende tilbakemeldinger på hva som er mest fornuftig, og må innrømme at jeg er litt i villrede...

Ser at de fleste drivere, woods og rescue har "fiber"-skaft, hvorfor det?

OPW

over 20 år siden

OPW

Generelt, en normal frisk mann i 18-50 årene skal ha stål i jernene. Yngre ungdommer, stort sett alle kvinner og eldre menn skal ha grafitt.

De aller fleste har grafitt i driver og woods.

N/A

over 20 år siden

N/A

Så da har jeg altså gjort het feil som nybegynner?? Jeg har jo grafitt (Swix) i de skaftene jeg har nå...

Hva betyr dette når jeg nå skal bytte? Har spilt 5-6 baner i 2005 og 25-30 18 hulls runder. HCP=GK.

Oppfører køllene seg annerledes? (vridning i skaftet kombinasjon med vinkel på bladene osv.) Vil nye køller med stål i skaftene være en helt ny opplevelse? som evt. vil være en fordel eller ulempe? ( ja, jeg er en normal frisk mann på ca 40) På kort og lang sikt?

Beklager om jeg tar opp tema som har vært diskutert tidligere i dette fora, men jeg er ny ;)

Hvorfor har de aller fleste grafitt i driver og woods?

Stål i ben og armer

over 20 år siden

Stål i ben og armer

OPW. Dette har du ikke noe greie på. Golf er altfor individuelt til og si noe så generelt.
N/A ta kontakt med en Pro du.

pro

over 20 år siden

pro

Det blir fullstendig latterlig å si det som OPW gjør.
Grafitt eller stål, det er smaksak og har overhodet ingenting med det OPW sier, prøv deg frem og spill med det som passer deg best. Ville prøvd customgolf eller lignende.

Er selv 26 har 2,4 i HCP og spiller med grafitt skaft i alt bortsett fra wedgene mine.

Petter

over 20 år siden

Petter

Ta i mot et godt råd. Få en bekreftelse fra en Pro at det utstyret du er bra, det dummeste du kan gjøre er å tvile på det du spiller med.
Som regel er de spillern det kommer an på og ikke utstyret.

Pro-kvalme

over 20 år siden

Pro-kvalme

Pro meg her og pro meg der.
la proen sjekke, ta protimer, hør på proen.
Pro er det styggest ordet i golf.
Jeg har hørt så mye dumt fra proer at jeg får mark.
En pro som skulle reparere et brukket Ben Hogan jern for meg satte i et skaft som var 20 gr tyngre og mye mykere enn originalskaftet, en annen pro byttet skaft i driveren min med resultat at hodet skled av etter ei halv bøtte på rangen
En pro gjorde drastiske forandringer på grepet som jeg hadde lært av min første pro, et halvt år senere fikk jeg beskjed av en 3dje pro om å forandre det igjen, og vips så var jeg tilbake til slik det opprinnelig hadde vært.
En pro jeg gikk til tidlig i karrieren for å bli av med slice gjorde det enkelt ved å sette beina mine i veldig closed position i stedet for å rette på svingplanet. Dermed slo jeg rett, men får kommentarer hver jæ... gang jeg er på banen om at det ser helt galt ut.
Det finnes helt sikkert mange gode proer, men jammen finnes det mange idioter også.
Jeg vil ikke anbefale noen å gå til pro før de har lært det grunnleggende om golfsving (via bøker, filmer, internet). Man kan aldri vite om man treffer på en seriøs pro som tar deg på alvor, eller en tosk som bare gjør en quick-fix som retter ett problem og skaper fem nye.
Teaching pro's er en altfor oppskrytt rase, og har en altfor guddommelig posisjon i golf. På tide å jekke dem ned far skyene.

.

over 20 år siden

.

Hva i hell har dette med valg av skaft å gjøre...

Bjarne Rimi

over 20 år siden

Bjarne Rimi

Hei Pro. Hvorfor spiller du med grafittskaft. Slår du lengre med dette, slår du rettere eller er det bare følelsen du er ute etter? Hvordan finner vi ut hva som passer oss best? Er det en følelse vi er ute etter eller hva?

OPW

over 20 år siden

OPW

Generelt er det helt korrekt det jeg sier.

NOK

over 20 år siden

NOK

Heretter får mannen min som er 57 og ikke engang nybegynner, (annet enn på driving range, låne mitt grafitt-køllesett,hvis han ikke har med sine egne stålskaft.

Merker ikke noe forskjell, burde han det?

Har han kjøpt feil før start??;(

TomTom

over 20 år siden

TomTom

Grafittskaft er for kjerringer og unger.

Kjerringunge

over 20 år siden

Kjerringunge

Javel

Vips

over 20 år siden

Vips

Forskjellen mellom grafitt og stål er at grafitt er lettere, og for en som ikke har verdens raskeste sving, kan det ofte være lettere å få den "snerten" i håndleddene som trengs.

Spiller selv med grafittskaft og er godt fornøyd med disse. Føler at jeg både slår lengre og rettere i forhold til stål.

Det er en myte at det er for kjerringer og unger. En regular flex er lik på stål og grafitt. (forutsatt at den er fra samme leverandør da)....

Synd at det ikke er etablert noen standard for de forskjellige typer flex forresten.

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Jeg har flere jernsett, noen med stål og noen med grafitt.
Det hender jeg bytter frem og tilbake i løpet av sesongen.
HVorfor kan jeg ikke forklare rent teknisk, men det har noe med følelse å gjøre.
Formen går opp og ned, og når jeg spiller elendig golf flere ganger etter hverandre oppnår jeg alltid bedre resultater når jeg bytter utstyr.
Uansett om jeg bytter fra det ene til det andre eller tilbake igjen.

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Når vi først snakker om stål vs grafitt...Jeg er en ekspert i kølleknekking, siste var driveren med fujikura grafitt skaft (may it rest in peace) 1 uken i januar. Jeg slår veldig hardt og lurer derfor på om noen med lignende sving har forsøkt å sette et stivt stål skaft i driveren? Hvis så hvordan føltes dette i forhold til grafitt?

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Jeg har testa 3-wood med stift stålskaft!

Det var passe jævlig. Tungt og merkelig...... Den eneste "fordelen" jeg kan se er vel at om man har ekstrem hastighet i svingen vil denne roe seg noe med et tyngere skaft.....

Ole Brumm

over 20 år siden

Ole Brumm

Simen, prøv et UST-skaft med stiff tip. Brekker du det, er det ikke annet å gjøre enn å legge inn armeringsjern.

King Ben

over 20 år siden

King Ben

Hehe
Test kam 32..... ;-))

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

Takker for tilbakemeldinger. Med tanke på all styrketreningen jeg har bedrevet tror jeg rett og slett jeg prøver ditt forslag Ole.....Armeringsjern :-)

anton

over 20 år siden

anton

Hei Simen. Jeg har spilt med TrueTemper DynamicGold stiff i 5w. Slår sånn passe "hardt" og med 5w ligger jeg jevnt på 210-225m. Ingen problem med ødelagt skaft.

Tunge skaft senker svinghastigheten og for mitt vedkommende fikk jeg gjennomsnittlig bedre balltreff med dettte skaftet sammenlignet med lette grafittskaft.

KølleKalle

over 20 år siden

KølleKalle

Ikke alltid riktig at tunge skaft senker svinghastigheten.
For mange vil tyngre skaft senke akselereasjonen, eller strekke den ut.
Mange spillere, særlig de med litt styrke og gjerne tidligere idrettsutøvere har en tendens til å hugge til altfor tidlig i svingen, og er ferdig med akselerasjonen lenge før kølla når ballen.
Et tyngre skaft hjelper den å akselerere gjennom ballen og forbedrer både svingrytme, retningsstabilitet og ballhastighet.

Fornøyd

over 20 år siden

Fornøyd

Hei Pro-kvalme. Jeg ønsker bare å fortelle at det finnes de med andre opplevelser enn deg når det gjelder pro'er. Jeg har hatt instruksjon med i alt 6 proer og sitter igen med følgende inntrykk:

-5 viste genuin intresse for min sving og utvikling
-3 var meget dyktige og rettet opp feil i min sving å ga nyttige generelle tips
-en var meget dårlig og jeg forsøkte bare å glemme denne timen så fort som mulig.

Jeg ville aldri valgt en elektrikker til skifte varmtvannsbereder. På samme måte ville jeg aldri valgt en teaching pro for å reparere mine køller. Har du ingen køllemaker i nærheten der du bor så bør du heller skifte skaft selv eller sende køllene til en som kan denne jobben.

Du er tydligvis bevist på din teknikk og ditt utstyr. Da bør du også klare å sile ut de proene som kan gi deg den hjelpen du trenger. En time med en pro du ikke liker er den siste timen med den proen.

Håper du kan lese innlegget til "pro" en gang til. Der ser du bla at "han" henviser til en profesjonell køllemaker. Dvs denne proen ser sin begrensning og gir råd deretter.

Du skriver: "Teaching pro's er en altfor oppskrytt rase, og har en altfor guddommelig posisjon i golf. På tide å jekke dem ned far skyene". Det er noen proer igjen der oppe, men min erfaring er at de fleste nå kommet ned på moder jord og gjør en god og seriøs jobb.

Mitt råd er : søk etter en pro som passer deg. Benytt køllemaker/kølletilpasser til ditt utstyr. Lykke til videre, gi ikke opp bruken av pro. Det er mange flinke der ute.

For ordens skyld:
jeg har spilt golf i 3 år
jeg er ikke pro
jeg har ingen økonomiske interesser i sporten (kun utgifter)
kjenner kun proer gjennom instruksjon og pro-shop.
singel hcp

Sveinung

over 20 år siden

Sveinung

Problemet er vel at man går mest til pro tidlig i karrieren, og da er det ikke så lett å vite om de er helt på jordet eller virkelig har noe å lære fra seg.
Å skifte skaft og grep er såre enkelt, og det er noe som proen på de fleste golfklubber gjør eller bør gjøre. Har han jobb som pro og ikke klarer dette er det noe galt.

Fornøyd

over 20 år siden

Fornøyd

Ja Sveinung det er noe galt. Det er ikke mange proer som kan noe særlig om skaft og montering. Såre enkelt; tja det er vel det om man kan det?

Børje Pedersen

over 20 år siden

Børje Pedersen

På veien fram til å bli godkjent pro, er det også opplæring i det å skifte skaft, grep og andre enklere arbeider. At ikke alle blir like dyktige på det å velge riktge skaft er vel naturlig, det er jo en jungel uten like vi forholder oss til. Min erfaring som leverandør, er da at mange er flinke til å spørre om råd. De fleste vil jo hjelpe sine kunder optimalt, og er heldigvis ikke for stolte til å undersøke med andre.

simen fulland

over 20 år siden

simen fulland

I min nød før innendørsmesterskapet til Hakadal golf på Losby, satte jeg inn et stålskaft i min herpede driver. Det fungerte brukbart, men jeg tapte lengde. Ball hastigheten sank til rundt rundt 265 i snitt. Med det gamle grafitt skaftet var ball hastigheten i snitt rundt 285 ( snakker da om de gode slagene,ikke feil treff) Så for meg var det en merkbar forskjell. Konklusjonen blir alikevel at stål funker i drivere også. Er tyngre å "dra rundt" ,men et funksjonabelt og absolut billigere alternativ en grafitt...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her