Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Avlyst både på Kjekstad og Stjørdal!!!??

Jan Mayen

over 21 år siden

Jan Mayen

Hva går galt når både siste AmaTour og NC må avlyses???? Joda, jeg vet det er pga forholdene, men herregud, vi snakker om siste turnering for sesongen, ikke første!!!! Det burde i så fall vært omvendt. Vi har jo hatt en prima sommer etter all snømugg og andre mugger.....

Det er dog voksent at klubbene innrømmer svake forhold og avlyser, i motsetning til en annen klubb som er debattert i en annen diskusjon her....

BT

over 21 år siden

BT

Jeg tror du skal være veldig glad for at du slipper å spille på Kjekstad. Jeg tipper at det hadde blitt et ramaskrik uten like hvis man hadde sluppet ama-tour spillerne ut på den banen med de greenene som er der for tiden. Da hadde det iallefall blitt eder og galle på dette forumet i ukesvis fremover!
Det viser iallefall at klubben har respekt for spillerne.

RH

over 21 år siden

RH

Kan jo arangsjere selv om banen er dorlig blir jo likt for alle

Er vel ikke så mange turneringer i norge

Jan Mayen

over 21 år siden

Jan Mayen

Jeg har selv spilt Kjekstad to ganger i år og er helt enig med deg BT i det du skriver. Mitt spørsmålstegn retter seg ikke mot klubbene som avlyser pga dårlige forhold, men HVORDAN det er mulig å ha slike forhold i august...noe feil må jo de ansvarlige (les: greenkeeper) ha gjort??

BT

over 21 år siden

BT

Jan Mayen: Helt enig med deg, det hjelper ikke å skylde på snømugg og annen sopp når vi nærmer oss 1. september. Da må det være kvaliteten på greenkeeper som er for dårlig. Litt merkelig egentlig, Kjekstad har jo de siste årene hatt veldig fine greener - ikke raske, men pene - bortsett fra en eller to hvert år som må såes om. Forholdene i år er skuffende og lite lovende!
For alt jeg vet kan snømuggen etc. være usedvanlig vrien å forholde seg til. Men det er vel andre som har hatt tilsvarende problemer, så noe kompetanse må vel finnes på dette området???

Thomas

over 21 år siden

Thomas

Så langt jeg vet så har Kjekstad vært nødt til å så om alle greenene sine.
Dette betyr vel helt nye greener?
Da er det vel naturlig at det tar en del tid før grasset sprer seg og blir tykt nok.
Ikke vet jeg men det blir vel som på en helt ny bane med nye greener, første sesongen der er vel ikke greenene veldig bra heller??

BT

over 21 år siden

BT

Et minimum av informasjon burde være at klubben informerer om forholdene på sine hjemmesider, eller når gjestespillere booker tid.
På klubbens hjemmesider står:
"13.08.2003
Greenene er dresset hardt opp for å kompansere for dårlig vekst, dermed skal ballen rulle bra på greenene. Ellers er fairways og resten av banen i fornøyelig god stand."
Ruller bra? Det er omtrendt like enkelt å få en god rull der som om når man triller en klinkekule på asfalt med småstein på......

Kjekstadmedlem

over 21 år siden

Kjekstadmedlem

Tror de sår alle greener hver vår, satser på en gresstype som trenger resåing hver vår tror jeg at jeg leste et sted.

Ellers har det vært litt suboptimalt på Kjekstad i år, ja. Vintergreener til langt på sommern', og nå "sandgreener" for resten av sesongen?!?! Kjedelige greier. Spilte på Tyrifjorden i dag, og der var det forøvrig "ekstremt" bra for et Kjekstad-medlem, må jeg si... Sukk. Og nå er det snart ny dritt-vinter.

Enda et kjekstadmedlem

over 21 år siden

Enda et kjekstadmedlem

Det er greenkeeper som ikke har peiling i hele tatt..
Nå kan ikke jeg heller utale meg siden jeg heller ikke har noe peiling på sånt..
Men det er ikke bare greenene som er dårlig på kjekstad..
Blir gjor mye dårlig arbeid flere steder på banen..
Kunne vært så mye bedre..

Vet ikke hvorfor greenen ble så dårlige...
De var greie en stund..
Skjønner ikke at alle 18 greenene kunne bli så dårlige.?
Tror greenkeeperen tok litt av med den såingen... Litt for iverig med gjødslen og kanskje litt panikk..
Mange som var veldig bra...
Mange baner som ligger like langt opp i dalene som kjekstad og de er meget bra...
Håper at banekomiten og styret tar et tak i dette...
Burde også gjøre noe med han daglig lederen der..
Han tenker bare på seg og det som er best for han og ikke på medlemmene...

Jarle M

over 21 år siden

Jarle M

Ro ned folkens. Dette er ikke bare greenkeeperens skyld. Den største grunnen til de dårlige greenene er rein skjær uflaks. Det startet med denne etterhvert så kjente snømuggen, noe alle har hørt om, men ingen vet hva er... Kjekstad sår som kjent greenene hvert år med tunrapp. Dette har vært bra så og si i alle år. Dette året ble derimot alt feil. Snømuggen hindret gresset i å gro skikkelig, men når tiden var inne for at denne muggen skulle forsvinne startet det, som de færreste vet hva er, algeangrepet. Jordlaget som gresset skal gro i er rett og slett "forgiftet" og forhindrer gresset i å slå skikkelige røtter.

Jeg vet godt at staben der oppe har stått på skikkelig for å løse dette problemet og har innvolvert flere instanser. Der iblandt Jordforsk (eller hva det heter). Bogstad GK har også vært vennlige med å bistå med utstyr.

Jeg vet også at greenkeeper skal komme med en redegjørelse i begynnelsen av neste uke. Denne kommer på hjemmesiden.

Ikke bare skyld på greenkeeper, han gjør det som går an å gjøre. Informasjonen utad, derimot, kunne vært någet bedre... Det får være en lærdom å ta med seg.

Jeg syntes ikke det er rettferdig å pøse ut med beskyldninger uten å først vite fakta, folkens. Vent heller til disse faktaene kommer! (omsider)

Knurrik

over 21 år siden

Knurrik

Jeg gikk en runde pâ Kjekstad i for et par uker siden, og greenene sâ mildt sagt miserable ut. Men.......det sâ ikke ut til â gjöre sâ mye for puttinga, hadde aldri mer enn 2 putter pâ noen green.

Dere som er sâ sure pâ greenkeeper'n pâ Kjekstad bör heller hakke pâ de banene som har sâ langhârete greener at putting blir et mareritt.

Kjekstad er uansett en av Norges morsomste og mest utfordrende baner â gâ. Klarer du â forsvare handicappet ditt som gjestespiller pâ Kjekstad kan du väre stolt over prestasjonene dine.

Og sâ er Kjerkstad en kjärkommen avveksling fra snobbete zikkzakk-turer pâ golf-âkrene rundtomkring.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Hei!

Jeg må få lov til å kritisere alle dere som skal 'slenge dritt' bak gjemte navn hele tiden. Ut i fra det dere skriver er det tydelig at dere ikke har mye peilig på greenkeeping!

Dersom det er noe dere ikke forstår kan innlegget til Jarle ovenfor være til hjelp, ellers er det bare å ringe klubben og spørre. Da lover jeg svar!

Jarle M

over 21 år siden

Jarle M

Hvis du er interessert i å lese mer om tilstanden på Kjekstad så er det nå lagt ut en rapport på hjemmesidene:

http://www.kjekstad-gk.no/nyheter.asp?mode=news&nid=220

Loffen

over 21 år siden

Loffen

Jeg skjønner godt Kjekstadmedlemers frustrasjon om forholdene på greenene.Jeg er selv medlem der og mener forholdene er så dårlige at det tar bort hele gleden med og spille golf.For min egen del har jeg spilt en del andre baner i år der forholdene har vært glimrende, men dette blir jo dyrt i lengden så mitt råd til Kjekstadgk. er å ikke øke medlemsavgiften for 2004.
Jeg leser også at Glenn skriver"det er tydelig at dere ikke har mye peiling på greenkeeping"det samme kan vel sies om de som har ansvaret for greenene på Kjekstad?

Børge Thue

over 21 år siden

Børge Thue

De kritiske meningene lenger oppover i forumet er da ikke å slenge dritt. Som medlem i Kjekstad - og heldigvis i andre klubber også - har det vært frusterende med de forhold som har vært i år. Når klubben i tillegg ikke har klart å informere medlemmer eller omverden ellers om plagene og bakgrunnen for plagene, så må de tåle at det kommer surmaget kritikk i diverse forum.
Om det er greenkeeper som ikke holder mål, om det er ledelsen som er for selvopptatt eller mangler fokus eller om det bare er en kjede av maks uheldige omstendigheter er egentlig ikke så interessant. Mannen i startboden kan vi ikke skylde på, selv om han tar til forsvar og klager på drittslenging.
Man undres litt når man må helt i slutten til august før ledelsen klarer å skrive noen ord om forholdene på sine hjemmesider.
Nei, klubben får stikke fingeren i jorda og innse at de har håndtert årets sesong særdeles dårlig, deretter får man ta en intern runde og fordele ansvar, samtidig som man til fremtidige sesonger bør sørge for å ha nødvendig utstyr til å takle ulike problemstillinger. Kanskje pengene burde vært brukt på dette i stedet for en ny 9-hulls bane?
Så krysser jeg fingrene for at det gjennom vinteren og neste vår er et marked for å få solgt andelen man har der.
Det hjelper ikke å skryte av godt miljø i medlemsmassen når medlemmenes interesse ikke ivaretas på en forsvarlig måte.
Det var synspunktene til et frustert og irritert medlem, som ikke kommer til å sette flere spikemerker der ute.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Hei igjen!

Jeg har ingen problemer med å se at medlemmene reagerer og syntes dette er leit, det gjør vi også!

Å komme med meninger er også greit, men meningene bør bygge på noe. Les f.eks. inlegget til "enda ett kjekstad medlem" Saklig? Nei!

Jeg vet hvor mye mine kolleger arbeider i løpet av en sommer og ser også hva som blir og har blitt nedlagt av arbeider på greenene i år, og finner det sterkt provoserende at slike som han nevnt ovenfor går til personangrep.

For å nevne en noe som tar knekken på angrepene på greenkeeper, kan jeg meddele at vi i hele år har samarbeidet med Jordforsk. Disse sitter på den største kompetansen på dette området her i landet. De kommer med tilbakemeldinger om at greenkeeper ikke kunne håndtert saken bedre, det er i det hele tatt en nøtt å bli kvitt disse algene. Greenkeeper har fulgt arbeidsplaner fra Jordforsk, med forskjellige aktiviteter for å få greenene bra igjen, men de har ikke lykkes. Disse arbeidene har gått kontinuerlig i hele sommer og har ført til at forholdene har svingt ytterligere, fordi greenene har fått en knekk etter diverse arbeider som bla. vertikalskjæring.

Det som jeg finner underlig er at klubbens egene medlemmer (om alle er det) går ut å slenger det jeg vil kalle usakelig dritt. Er de medlemmer er de mest sansynelig her oppe en eller annen gang, eller de kan ringe å spørre oss om hva som skjer. Da hadde de fått svar...

Loffen

over 21 år siden

Loffen

Dette er IKKE og slenge dritt Glenn.Det er engasjerte medlemmer som kommer med kritikk av de elendige greenene på banen og det må man tåle.Jeg har også spurt sentrale personer i klubben hva som har gått galt og fått 2-3 forskjelige svar.
Mai,juni,juli og august har gått og forholdene har bare blitt verre så noe må vel kunne ha vært gjort for og bedre forholdene.
Se på Asker der har greenene aldri vært bedere enn i år,så kanskje det hadde vært en ide og kontakte de å spurt om noen råd?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Har du problemer med å lese Loffen ? Det å si at greenkeeperen ikke har peilig osv. er å slenge dritt, når de faktiske forholdene er annerledes. Du har trolig IKKE greenkeeper utdannelse og faktisk bør du akseptere forklaringen som greenkeeperen kommer med. Hvis ikke bør du komme med en god forklaring på HVORFOR forholdene har blitt som de er.

Loffen

over 21 år siden

Loffen

Nei jeg har ikke problemer med lese og jeg er ingen greenkeeper.
(Det trenger jeg heller ikke å være for å se at greenene på Kjekstad ikke er bra)
Jeg kan derfor ikke komme med noen forklaring om hvorfor forholdene har blitt som de har blitt,men det jeg kan si er at i min verden ville slikt fått konsekvenser dersom vi hadde levert en så dårlig vare.

Killer

over 21 år siden

Killer

Det er ikke vanskelig å skjønne at greenkeeperen ikke har gjort tingene sine riktig når man ikke har gress på greenene i september.

Og det må være lov å slenge litt dritt her.
Ellers blir siden kun benyttet av snille "alle gjør så godt de kan" nybegynnere som Runar og det blir kjedelig.

Børge

over 21 år siden

Børge

Loffen, helt enig! Hadde man levert et slikt produkt i et annet marked, så hadde man vel ikke hatt kunder lenger.
Noen ville da måtte ta ansvar for en slik miss og ikke bare unnskylde seg med at dette kunne jeg ikke noe for.
Det virker også litt merkelig at man hører ulike versjoner om problemet fra ulikt hold i klubben, i tillegg til manglende informasjon før helt på tampen av august.
Når man mangler gress på greenene i september, så er det naturlig at kritikken rettes mot den som har ansvaret, dvs. greenkeeperen eller ledelsen. At noen er så såre at de syntes dette blir drittslenging får så være, kritikk som stikker føles ofte slik!?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Spørsmålet er: kan greenkeeperen noe for at greenene har blitt syke ?
Greenkeeperen hevder, noe han sikkert har belegg for, at det kan de ikke noe for. De har vært uheldige. Da har klubben 2 muligheter: 1) tro på greenkeeperen. 2) ikke tro på han, og vurdere å sparke'n.

At det er elendig med slike greener, det er det ingen som er uenig i. Det vedder jeg mye på at greenkeeperen er den første til å underskrive på.

Drittslenging = når man sier at greenkeeper ikke har peilig, uten selv å ha peiling. Det er KUN en greenkeeper eller andre eksperter som kan vurdere denne saken. Det er jævlig lett når man sitter med fasiten etter sesongen å si at "dette var ikke bra nok". NOE som uten tvil er riktig, men HVORFOR det ikke var bra nok, det er spørsmålet.

Killer: hva er en "nybegynnere som Runar" ? At jeg har spillt golf for kort tid ? Eller hva mener du egentlig ??

Loffen

over 21 år siden

Loffen

Nei, Runar det kan ikke greenkeperen noe for og det vet vi like godt som alle andre.
Men det er ikke det som er essensen i problemet.
Det er det som er blitt gjort etter at greenene er blitt "syke"(rettere sagt ikke gjort).Det jeg mener er at dette har klubben hatt mer en nok tid til å rette opp i.Et eks.hadde vært og stengt greenene(spillt på vintergreener) tidlig når problemet oppsto og gjort de grep som skal til for å få bra greener.Kanskje vi i dag og for resten av den ellers så korte sessongen hadde spillt på bra greener?Dette tror jeg de fleste medlemmene hadde hatt fårståelse for,bortsett fra deg da Runar som liker å stryke folk med hårene.
Jeg har har også flere ting å sette fingeren på når det gjelder banen,men lar de ligge dø når denne diskusjonen går på greenenes beskafenhet.

Golfentusiast

over 21 år siden

Golfentusiast

Tillater meg å komme med en generell observasjon til noen av innleggene i denne lenken og andre (f.eks. "Etikette utenfor banen").

Makan til aggresivitet er det sjelden man opplever. Er golfere virkelig så hissige og forbanna på andre som ikke er enige med dem, eller er dette et skjevt utvalg? Ser jo ut til at f.eks. nybegynnere er det verste vi vet. Et riktig skjellsord er det blitt...

Gentlemen, if any, oppfør dere som nettopp dette.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Dersom dere leser det som har vært skrevet over vil dere finne svar på mye av det dere på ny og på ny spør om...

...det hadde ikke vært til noen hjelp og stenge greenene i starten av sessongen, det måtte mest sansynlig i så fall vært for hele sesongen. Mener noen ærlig at vintergreener hadde vært bedre en hel sesong?

Og til "loffen": Hvorfor må du sette fingeren på så mye mer? Er det ikke bedre å komme med konstruktiv kritikk slik at vi kan gjøre noe med det om det er mulig????

Killer

over 21 år siden

Killer

Runar: Når du bare har spilt golf siden 1997 er fremdeles ny i sporten.
Det er masse om sporten du ikke kan.
Men det var ikke ment som kritikk.

Greenkeepere er jevnt over veldig flinke.
Men det finnes eksempler der greenene var nyklippet og lynraske i slutten av oktober i fjor og i år er det ikke gress i det hele tatt.
Sammenheng?

Glenn

over 21 år siden

Glenn

KILLER er det kjekstad du viser til nå? I så fall har du ikke fulgt med i timen. Les over i steden for å male det du har sakt før opp og opp igjen!

Killer

over 21 år siden

Killer

Viser ikke til kjekstad.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Killer: alt er relativt. I sammenhengen når golfen kom til norge er 1997 "ny" ja, men sett i forhold til den store boomen så er 1997 relativt gammelt.... :-)

Ja, det er sikkert masse jeg ikke kan, MEN jeg innser også mine begrensninger... Ulikt mange her inne som slenger om seg som de skulle vært proffer på alt..... MEN det er vel kanskje noe av meningen med disse diskusjonsfora også... men det blir litt.... tja... useriøst enkelte ganger, uten at jeg påstår at DENNE debatten er den værste.

Det er vel ikke noe særlig å klippe greenene langt ned like før telen kommer ?? Mener jeg å ha lest ?? Så det har kanskje en sammenheng. MEN så er det dette med type gress da.... Jeg vet at feks. på Elverum så klarer de ALDRI å få gresset til å overleve, tror det har noe med grunnforhold / klima å gjøre, så der har de nyklippte greener helt til snøen kommer... MEN så blir greenene aldri bra før i juli (?) heller.....

På Kongsberg feks. har man en gresstype som max kan klippes på rundt 4 mm, mens på Miklagard klipper man på 2,7 mm (hvis jeg ikke leste feil) noe som er umulig med gresstypen på Kongsberg. Dette er bare noen eksempler da... Er det ikke noen greenkeepere som leser her da så vi kan få noen fakta !!??!!

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Grunnen til at noen klipper og i det hele tatt tilater spill ut sesongen til snøen kommer, er at de bruker en gressart som er ettårig. Dette gresset dør dermed uansett hver vinter og man må re-så hvert år. Her kan sorten tunrapp nevnes.

Har man flerårig gress må man ta mer hensyn til gresset og dermed klippe høyere etterhvert som veksten avtar. Det er også vanlig at disse banene stenger greenene før banen.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Når det er snakk om elverum vil jeg tro, enn dog uten å være sikker, at det tar litt tid før varmen kommer skikkelig om våren. Dermed utsettes spiringen. Pleier ikke vinteren å være lang der?

Runar

over 21 år siden

Runar

Beklager at jeg er litt upresis, men jeg mener at jeg har hørt at de har forsøkt flerårig gress tidligere, men det funker ikke, dermed har de gått over til ettårig, og ja: det er selvsagt årsaken til at greenene ikke blir bra før i juli (?).... Jeg mente ikke å indikere noe annet....

ALAN MAXWELL

over 21 år siden

ALAN MAXWELL

I presume everyone who plays at Kjekstad,either member or visitor,expects a product which is of reasonable standard in relation to what they have paid for.I agree.However,having played the course twice recently i don,t understand the hysteria.Sure,5-6 greens are lacking grass,but there not exactly a disaster as some will have us believe.Of the nine years i have worked at Kjekstad the greens have been poor(not bad)twice Pretty good record i would say. I don,t think many courses in the area have a better one!Certainly not Asker Loffen!With a winter which lasts 8 months the quality of the greens lies in the lap of the gods ,as well as the greeenkeeper(Per-Gunnar by the way)height 174cm 72kg,not a great swing,likes:outdoor-life,e.mails. dislikes:e.mail,grass(allergic) not funny.Must we have perfect greens before golf can be fun .Ihope not.It wasn,t supposed to be that way.Poor greens,it,s a challenge.Finn Åmodt comments on bad snow conditions,does his son complain?No,he gets on with it.Given a choice i would rather play a course with bad greens than bad fairways.I never see anyone practicing putting anyway! Putting lessons 2003 ZERO!

Loffen

over 21 år siden

Loffen

Jeg skjønner at kritikk ikke er særlig godt motatt blant Kjekstads ansatte.Derfor kutter jeg denne dikusjonen nå.Får bare håpe og tro at man har tatt lærdom av dette problemet å vi får gode greener neste sessong.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Loffen: Vi vil gjerne ha saklige tilbakespill fra deg! Konstruktiv kritikk er vi glade i! Kom med dem! Det er usaklig drittslenging jeg ikke klarer!
Det er vel heller ikke så rart er det vel? Det er snakk om ens kolleger og den enorme insattsen man gjør hvert år. Å jobbe på en golfbane er ikke som å sitte i kassa på rimi, vi er ikke ferdige på jobb klokken fire. Vi brenner for klubben vår og gjør det som står i vår makt får å få den til å bli så bra som mulig.

Eigil

over 21 år siden

Eigil

Husk på at Kjekstad ikke er noen mesterskapsbane.

Derfor kan nok bl.a. greenene være av noe ymse kvalitet. Utfordringen blir jo dermed større når du skal spille banen. Du må for det første ha spilt banen noen ganger for bli kjent med den og dens lumske greener. Banen skal spilles som den er, er det noe som heter, ikke som man ønsket at den var.

I tillegg er jeg helt enig med Alan at de fleste spillere forsømmer sin puttetrening. Alt for mange bruker for mye av treningstiden sin på driving rangen. 2/3-deler av tiden burde vært brukt på nærspill, slik som de beste spillerne gjør. Denne siste type trening er i tillegg gratis. Her ligger også de største mulighetene til å forbedre sitt hcp.

Til sist synes jeg nok at informasjonen fra klubben vedr. baneforholdene kunne kommet ut noe raskere.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Jeg er enig i at vi må bli flinkere til å informere medlemmer og gjester bedre!

Det var ett stort fremskritt når vi fikk den nye hjemmesiden vår, med muligheter for å legge ut nyheter på en enkel og grei måte. Tidligere var det stort sett bare igjennom klubbavisen vi fikk ut informasjon, og selvsakt ved å henge opp beskjeder på tavla. Vi må nå bli mye flinkere til å bruke disse mulighetene vi har igjennom hjemmesidene.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her