Fredrik Eckhoff
Ja, jeg har spilt på Evje flere ganger siden den åpnet de første ni i begynnelsen av juli. Kan like gjerne først som sist opplyse om at jeg er medlem der, så helt nøytral er jeg ikke.
Men til saken. Positive trekk ved de første ni:
- Helt utrolig bra greener til å være første sesongen. Ikke vet jeg hva de har gjort for å få det så bra allerede i starten, men greenkeepere på for eks Losby og Haga, som jeg spilte første gang i forrige uke, bør plukke opp et par tips. Men hva vet jeg, kanskje har grunnforholdene mest å si når det gjelder kvaliteten på greenene? I så fall er det fantastisk flotte forhold på Evje.
Fairwayer og rough er foreløpig litt uferdig her og der, men man kan ane at dette blir bra etter hvert.
- Layouten på de første ni er åpen. Det er lite skog som sjenerer, og det er aldri nødvendig å måtte rope fore, fordi banen har nok plass mellom fairwayer, og ikke minst akkurat passe avstander mellom green og neste tee.
Tre par 5-hull og to par 3 gir en lang nihullssløyfe. Den har par 4-hull opp mot 400 meter og par 5 godt over 500. Og et par 3-hull på nesten 200. Tilsammen utgjør dette at de første ni er på voksne 3300 meter og 37 i par. Det er rett og slett få spesielt korte hull, men det vil nok jevne seg ut når de siste ni åpner til våren. Der er landskapet litt mer variert, litt mer opp og ned, litt skog og noe vann.
Og da tror jeg banen blir helt rå. Og det sier jeg ikke bare fordi det er min hjemmebane...
Rundt p-plass, proshop og treningsområder er det naturligvis litt «byggeplass» ennå, men man aner konturene av noe stort. Her har folk fra Moss og omegn fått noe utrolig bra. Selv kommer jeg ikke fra Moss, men derimot «omegn», dvs Oslo, men jeg tar gjerne den snaut timelange turen til Evje. Og så er det jo mye trivelige folk i Østfold også...!
Ta en tur innom www.evjegolf.no og sjekk flyfotoene!