Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

golfsko

NIC

over 20 år siden

NIC

Har spilt golf noen år, men klarer ikke se behovet for golfsko

(Prøvde en gang, men de føltes bare klumpete og "klamme".)

Ser at de aller fleste bruker golfsko, og hansker. Er det bare for syns skyld eller er det noen som presenterer bedre disse remediene?.

Hva???

over 20 år siden

Hva???

Er det bare for syns skyld eller er det noen som presenterer bedre disse remediene?

Hva mener du med dette?

NIC

over 20 år siden

NIC

med ----ramlet ut, men jeg regnet med at de fleste kunne finne ut av det, uten å være supersmarte.

remediene = hansker, golfsko.

NIC

over 20 år siden

NIC

og så "presterer, "hvis du vil ha bedre score.

eisp

over 20 år siden

eisp

Skoene holder meg tørr på føttene, samt at jeg står stødigere når jeg slår. Vått gress med vanlig såle er glatt og gjør i hvert fall at jeg glir..

Hansken sørger jo får at kølla sitter som klistret uten at du må skvise den som du prøver å presse juice.

pap

over 20 år siden

pap

Hanske er det nok stor uenighet om man trenger. Grepene nå til dags er såpass bra at man strengt tatt ikke trenger hanske(selv om jeg mener det gir noe bedre grep).

Når det gjelder sko, så er jeg ikke i tvil om at dette er en nødvendighet for meg!! Klarer man ikke å stå stødig når man svinger, vil dette også vise igjen i ballbanen.

H

over 20 år siden

H

Hadde en bekjent som heller ikke forstod nytten av golfsko, før han gikk på baken ned av en green og knakk håndleddet. Laaaaaang pause fra golf.
Og, nye stabile sko med gode spikes gir godt feste og mer stabil oppstilling.
Mange fordeler med gode sko.

Golf og hansker, ja takk

over 20 år siden

Golf og hansker, ja takk

Med golfsko så glir man ikke så lett når det er vått eller sleipt i gresset. Med hanske får man ikke gnagsår på hendene og får kanskje litt bedre grep. Men det er jo fritt valg om du vil bruke dem eller ikke.

NIC

over 20 år siden

NIC

Hei H, har ikke vært ute på så glatt bane, men brukket håndledd æææsj.

Får finne fram "klampene"igjen hvis det regner:)

jj

over 20 år siden

jj

må ha vært noen utrolig dårlige7billig sko du hadde på deg, golfsko er et must.

Truls

over 20 år siden

Truls

Prøv heller å gå i joggesko en runde etter å ha brukt golfsko lenge. Da kjenner du forskjellen og forstår hvorfor golfsko er nyttig!

Når det gjelder hanske er denne grei å ha på når man bl.a. blir svett og klam i hendene en varm sommmerdag. Den hjelper også til slik at man kan holde løsere i køllen.

Tja..

over 20 år siden

Tja..

Tror nok også at du må ha prøvd noen elendige golfsko. Selv har jeg et par golfsko fra Nike som utseendemessig ligner veldig på vanlige joggesko. Forskjellen er først og fremst at de har spikes og har en "nike golf" logo. Om du synes golfsko av den gamle typen ser teit ut har det de siste årene kommet mange golfsko som ligner mer på joggesko. At golfsko ikke er gode å gå i er ihvertfall veldig merkelig å påstå, prøv igjen du.

Maggo

over 20 år siden

Maggo

Smaken er som baken...Spiller selv med golfsko og for meg er de et must... Glemte skoene hjemme en gang, aldri mer... Jeg presterer bedre med ordentlig skotøy på bena, punktum. Om det er psykisk eller skoa vet jeg ikke, men så lenge det funker spiller det ingen rolle. Det er nå slik med golf at hvis du har troen på at noe hjelper, så gjør det antageligvis det.

Pøbel

over 20 år siden

Pøbel

Dyre golfsko behøver ikke være gode.
Men billige golfsko er garantert ræva.
På tørr bane er det ikke så farlig hva du bruker så lenge skoen er stødig og god.
På våt bane er golfsko mye bedre enn andre sko.
Men det lønner seg å legge litt penger i dem.
Selv har jeg flere par golfsko, bl.a. et par vanntette med gode gamle stålspikes som jeg bruker når det regner. Plastspikes samler så mye gress og dritt når det er vått at man får følelsen av å gå med fotballsko med skruknotter. SÅ når det regner driter jeg i forbudet mot stålspikes.
Hansker bruker jeg bare når det er så varmt at jeg svetter mye på hendene.

NIC

over 20 år siden

NIC

Takk for vennlige svar.

De golfskoene jeg kjøpte var billige og er nok årsaken til aversjonen.

Er skofreak og de billige ser heselige ut. Nå skal jeg prøve å få kjøpt noen hvite adidas (like joggesko) eller Nike.

Om det er stålspikes tror jeg muligens jeg også vil "glemme", hvis det er en fordel. Kan vel ikke bli annet enn kastet av banen med masse fy ord?:-)

jonag

over 20 år siden

jonag

Kjøpte meg et par Footjoy som første sko. Hadde gått i joggesko før det og ble så sår og øm i føttene. Kjøpte skoa billigere på vinteren. Jeg spiller aldri i annet enn gode golfsko etter dette. De er de beste skoa jeg har hatt på meg noensinne. Kan gå to runder på en dag uten å få blemmer.
Kjøp deg skikkelige golfsko som passer foten og som ikke er for store. Gjerne skinn som du pleier skikkelig.

Igor

over 20 år siden

Igor

Inga skor är bättre än fötterna de går i.. Bada dom, fila o smörj..

På www.erngren.com finns massor med bra tips, inmte bara skor..

/ Igor Lumpus , Sverige

NIC

over 20 år siden

NIC

jeg er desverre ikke så flink i svensk, men mener du med "bada dom" er det samme som å ta dem på og gå i store vannmengder til de passer perfekt til føttene.

husker jeg gjorde det som ungdom, og skoene ble de beste av det beste. Ingen gnagsår, men de så ikke alltid ut til å være helt nye etter slik behandling.

Takk for glemte og nye tips ;-)

NB: får gå litt i badekarer, da blir de vel fine likevel.

hvem er du igor?

over 20 år siden

hvem er du igor?

Ser at du har blitt så aktiv på siden , og at du reklamerer så mye for en nettside. Hva er ditt forhold til det nettstedet?

NIC til Igor

over 20 år siden

NIC til Igor

Så aktiv du er, kan du jo svare/trykke på tastarur med pinne?

Plizzz

Bananskru

over 20 år siden

Bananskru

Tror det er med golfsko som med alt annet golfutstyr: om du spiller bra eller ikke kommer 99% an på spillerens egne ferdigheter. Tipper Tiger hadde slått hvem som helst på dette forumet selv om han hadde gått barbeint.

Det er jo viktig at skoene ikke er glatte, men det er vel så viktig at man bruker like høye sko hver gang man spiller, mtp. balltreffet. Selv foretrekker jeg golfsko pga: 1) Stabilitet/grep mot underlaget 2) Vanntette sko holder meg tørr på bena 3) Det er fint å ha et par sko som man kun bruker på golfbanen, da stadige kombinasjoner av varmt og vått vær har en tendens til å generere en ufyselig lukt som gjør skoene uegnet til bruk i andre sammenhenger.

Til deg med "brukket håndledd"-argumentet vil jeg si at den eneste gangen jeg har gått skikkelig på ryggkulen på en golfbane, var det golfskoene som hadde skylden. En tidlig høstmorgen med rim i gresset bygde det seg opp rene issvuller på spiksene. Så ned første skråning kunne det ha gått riktig så galt. Tror til og med blankpolerte lakksko hadde vært bedre enn golfsko akkurat i det tilfellet.

Vil ellers legge til at jeg synes det er veldig behagelig å bruke golfsko, så beskrivelsen "klumpete og klamme" kjenner jeg meg ikke igjen i.

Bananskru

over 20 år siden

Bananskru

Når det gjelder hansker, så må jeg bare spørre om NIC aldri har vært på golfbanen i varmt vær, og erfart hva svette hender gjør med grepet ditt?

@lle Fugler

over 20 år siden

@lle Fugler

Har bevist valgt golfsko som har mykt skinn...etter jeg begynte med det...har jeg aldri hatt gnagsår (kun sår i skrittet).... før hadde jeg sko av hardere skinn...stivt heter det vel ...da var jeg stadig plaget med gnagsår... Svarte fine enkle finsko.... kan brukes hvorsom helst..bare du ikke løfter beina for høyt...da ser de softspikes og reklame under...hehe...

Maverick

over 20 år siden

Maverick

Sår i skrittet av golfsko???? Høyt skaft ....

NIC

over 20 år siden

NIC

Eller kort i beina:)

snappy

over 20 år siden

snappy

Her er det lite kunnskap....

Golf sko har fire funksjoner, jeg kan bare se at to av disse er nevnt, mens den siste og viktigste er glemt.

1. Etablere bedre grep med underlaget, spesielt i vått gress og skråninger.

2. Holde deg tørr på bena.

3. Golf sko er god kvalitet, og er laget for den belastningen det måtte være å spille golf i all verdens vær. Rett og slett å skåne alle andre skoene du har i garderoben.

4. Golfsko er bygd opp på en slik måte at den skåner spesielt venstre fot (dersom du ikke er links spiller, da høyre) for belastningsskader. Det er innlagt en metalplate i alle normale golf sko, som hjelper mot skader.

Anbefaler Footjoy sko, men hold deg unna greenjoy.. Disse har en helt forferdelig såle, høy og smal. Stygge er de også

Hansker hjelper meg å holde litt løsere.. Hjelper på varme dager, og skåner huden ved mange og lange treningsøkter, men absolutt nødvendig er den nok ikke.

veggiss

over 20 år siden

veggiss

støtter meg til footjoy anbefalingen til snappy, har selv contour skoene, og de må være de mest komfortable skoene jeg har, hadde de ikke vært så slitt skulle jeg brukt de hele tiden :D

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Tiger McWould if he could

Footjoy har veldig mange bra modeller.
har selv både DryJoys, classic og et par skikkelig billige noen som er knallgode når det er vått og kaldt... aner ikke hvorfor de var så billige, men gode er de.

I tillegg kan jeg anbefale Etonic, som har pene sko med god passform og som er noe rimeligere enn de tilsvarende fra Footjoy.

enig med Snappys forklaring om egenskapene.

NIC

over 20 år siden

NIC

Hvordan er adidas, holder de mål?

Nye Gunnar Bull

over 20 år siden

Nye Gunnar Bull

Jeg kjøpte et par hvite Adidas i fjor. De har vært overraskende gode, noe av det beste jeg har gått med faktisk...

PlayBoy

over 20 år siden

PlayBoy

Jeg har hatt to par adidas siste årene, det første paret var et middels dyrt par som overlæret nærmest gikk i oppløsning på.
Det andre var en toppmodell i brunt skinn der sømmene begynte å rakne allerede etter 2 mnd.
Det blir ikke flere adidas på meg...
Siste to årene har jeg spilt mest med lette fjellsko som ser ut som joggesko. De er vanntette, meget stødige, fantastisk gode å gå i, har godt grep og kostet meg bare ca 500kr. Som backup har jeg et par dyre Footjoy med stålspikes som jeg bruker når det regner (til tross for forbude mot stålspikes).

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her