Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Forlengelse av skaft???

Klaus

over 19 år siden

Klaus

Har etterhvert skjønt at jeg spiller med litt for korte køller.....
Har da hørt ulike meninger om det er lurt å forlenge køllene ved hjelp av en plugg, eller at den eneste løsningen er å kjøpe nye.

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Jeg hadde også samme problem, og prøvde med lengre skaft (1,5") på jerna. Dette resulterte i køller som var vanskeligere å spille med(høyere svingvekt). Det du heller bør tenke på er å kjøpe køller som har høyere lie-vinkel, og begrense forlengelsen av skaftet til 0,5-0,75". Og hvis du bruker lengre skaft enn std. så bør du gå for en lettere type skaft enn, f.eks. TT Dynamic Gold.
For å få en indikasjon på hva som kan være riktige "mål" for deg, kan du prøve web-fit på ping.com, så er det bare å søke på ebay.com etter den fargekoden/Pingkølla du ønsker.
http://www.ping.com/flash/webfit.html
Mitt søk på ebay er:

http://sporting-goods.attr-search.ebay.com/white_Golf_Irons-Set-Ping-G2-Steel_W0QQa10244ZQ2d24QQa14Z30753QQa41Z36561QQa56Z30472QQa6Z30496QQalistZa6Q2ca
14Q2ca41Q2ca10244Q2ca56QQfromZR9QQfromZR9QQfsooZ2QQfsopZ2QQftrtZ1QQftrvZ1QQga1024
4Z10425QQgcsZ1519QQpfidZ1849QQsacatZQ2d100QQsspagenameZSTRKQ3aMEFSRCHQ3aSRCH

Det er sikkert mange som vil si at du ikke bør høre på meg, og heller få fullstendig tilpassede køller med hjelp av en pro/køllemaker, og det er sikkert lurt, men jeg liker å prøve ut litt forskjellig selv.

Evergreen

over 19 år siden

Evergreen

Et lite spm: Hvor høy er du? Altså det er forskjell på å tro at man spiller med for korte køller og faktisk spille med for korte køller.

Snoop

over 19 år siden

Snoop

Kun høyden sier ikke så mye, da folk har forskjellig lengde på armene. En må derfor også ta hensyn til lengden fra håndledd og ned til bakken.

Det som ønskes er jo at:
1. hvis man stiller kroppen sin i en optimal golfstans uten golfkølle i hånda
2. når man så får en golfkølle i hånden, så skal man ikke måtte gjøre etterjusteringer i stansen for å få undersida av køllehodet til å ligge horisontalt til bakken (skal være en liten glip fremme i tåa)

Forlengelse av køller

over 19 år siden

Forlengelse av køller

Hei. Snoop har selvfølgelig et veldig viktig poeng når han viser til lengden på armene. Jeg har selv 1 og en kvart timme forlengede køller (er 1.94 med normal lengde på armene), spiller på 5 i hcp og har hatt svært stor glede av at de er såpass mye forlenget. Jeg vet imidlertid at Eirik Walle som er på min høyde og som er pro spiller med køller som ikke er forlenget. Du bør reise til en kyndig pro eller køllemaker for å få svar på dette, for eksempel på Miklagard eller Oslo Gk, og ikke stole på råd fra en haug med liksom eksperter på nettet.

Kjøp nye køller forresten, ikke få innlegg. Det har jeg svært dårlig erfaringer med!

Lykke til!

ar

over 19 år siden

ar

Dersom du har dyre køller kan det også være en mulighet å bytte til nye og lengre skaft.

Snoop

over 19 år siden

Snoop

...og samtidig som du skifter sakft, kan du justere lie-vinkelen (bør helst ha smidde jern hvis du skal gjøre dette).

knoll

over 19 år siden

knoll

Det er ikke noe problem å få justert lie på støpte køller dersom du ikke skal justere mye. Har selv fått justert både støpte og smidde køller uten problemer.

Dersom du skal justere så mye at det er fare for problemer med støpte køller er min påstand at justering av lie alene ikke er løsningen, men at det bør gjøres en endring av skaftlenge i tillegg.

Det kan dog være vanskelig å få gjort det på en del Callaway køller da det krever litt ekstra verktøy for å unngå at festet for skaftet i hodet blir ovalt.

Men, som alle stort sett sier. Det lønner seg å få hjelp til dette dersom du ikke er helt sikker på hva du trenger:-)

Klaus

over 19 år siden

Klaus

Har et sett med standard lengde(x-16) og et sett med toski 55 som er forlenget med en tomme. Liker x-16 godt og vil også forlenge dette da jeg "føler dette er rett". Lurte derfor på om plugg gjorde nyte for seg.
Er selv 1.93 høy selv.
Ps!! Tullet litt i problemstillingen til å begynne med, da noen andre lurte på dette med kjøp av nye køller.

Takk for fin respons!!!!

KølleKalle

over 19 år siden

KølleKalle

Ikke noe problem å forlenge skaftene.
Stålskaft kan forlenges med stålrør eller spesielle aluminiumsforlengere, grafittskaft med aluminiums eller plast-forlengere.
Det som er viktig er at forlengerens ytterdiameter matcher skaftets innerdiameter. Nytter ikke å fylle opp slark med lim (som mange proshop-køllemakere gjør), det løsner ganske snart og da henger forlengeren bare i grepet.
Stålskaft er ofte fettete på innsiden, så før forlengerne limes inn må de rengjøres meget godt med fettfjerner.

tiggern

over 19 år siden

tiggern

hvis du leser litt på 4mostgolf.com så står det ganske greit forklart hvorfor du IKKE kan forlenge skaftene dine. Det er selvfølgelig fysisk mulig, men det VIL HELT SIKKERT gå ut over egenskapene til skaftet ditt.

Oij!!!

over 19 år siden

Oij!!!

På de samme siden står det også at jernsett fra OEM-produsenter (som Callaway, Titleist, Nike osv) har store avvik utover i settet, og underforstått bør man derfor ikke kjøpe disse.
Mange som har driti på draget her gitt......

veggiss

over 19 år siden

veggiss

anbefaler dere å lese "The search for the perfect golf club" av tom wishon, du får den på amazon. virkelig god bok, hvor han går i dybden på køllemaking og hvorfor du ikke bør kjøpe et sett med callaway rett fra hylla i proshopen...

Igor..

over 19 år siden

Igor..

Bra läsning..
Kolla in www.erngren.com

/ Svenske Ígor

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her