Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva tjener en Norsk golfpro?

nonpro

over 19 år siden

nonpro

Og da tenbker jeg ikke på touspillere men på proer som det heter?
Arbeidsåret utendørs hvertfall varer vel maks 6 mnd, hva tjener dissu gutta/damene som instruerer oss?
Kan man leve av det?

hm

over 19 år siden

hm

600.000 kanskje

Eks Pro

over 19 år siden

Eks Pro

Er vel flere faktorer som spiller inn på inntjeningen til en pro...feks.

- Hvor i landet man befinner seg

- Om man driver sin egen butikk ved siden av instruksjonen

- Om man har muligheten til å jobbe med golf innendørs om vinteren

Jeg jobbet som ass.pro ved en stor klubb og gjorde vel rundt 250000,- i året, inkludert jobb ved innendørssenter.

Eks eks PRO

over 19 år siden

Eks eks PRO

Jeg har jobbet som pro i flere sesonger også,
og har aldri tjent 600.000,-

De beste månedene har jeg tjent 50-60-000 kr.
Da har jeg jobbet 110 timers uker, så det er egentlig ikke så godt betalt allikevel da.

Å være golfpro er ikke en jobb, men en livsstil.
Det som er hyggelig er at norske proer blir bedre og bedre.
Det som er mindre hyggelig er alle som kaller seg proer,
men som ikke har noen utdannelse i det hele tatt.

Forhåpentligvis vil disse bli utkonkurrert at utdannede proer
nå som vi får flere og flere utdannede norske proer.

Ønsker du å utdanne deg til golfpro anbefaler jeg deg at du
snakker med proer og lar de fortelle deg hva jobben går ut på,
og hvor mye tid den tar. Deretter gjør du en vurdering for deg
selv om du fortsatt vil det. Hvis du velger å bli golfpro så gå inn
for det 110%.

Jau

over 19 år siden

Jau

Lurer på hva du drev med 8-23 hver dag i fire uker på rad. Var du banemannskap i tillegg?

Tenk litt

over 19 år siden

Tenk litt

en prohalvtime koster rundt 200 kr, dvs proen kan i beste fall få inn rundt 400 kr på en time dersom han selger undervisning hele tiden.
Til sammenligning har jeg som konsulent i oljebransjen 450-650kr timen alt etter hvilken oppdragsgiver jeg jobber for.
Proshoppen er neppe særlig feite greier. Selger du én dyr driver eller étt dyrt jernsett per dag har man en 100-lapp i timen på det, som skal dekke leie av lokaler og arbeidskraft.
Faktum er at det er ytterst få proer som kan ha dette som levebrød, og enda færre som kan opparbeide seg overskudd. 4-6 mnd sesong mange steder hjelper heller ikke på situasjonen.
Provirksomhet er bare lukurativt på store populære baner med stor gjennomtrekk av greenfeespillere, gjerne med 27-36 hull og oppover
De fleste proer er ansatt i golfbanen/golfklubben på fast lønn, og da tjener de i utgangspunktet det samme som en gjennomsnittslønnstaker muligens med noe kompensasjon pga ubekvem arbeidstid.
De har ikke igjen en krone av det mange kaller veldedighet og "støtte til lokal pro" i andre diskusjoner her inne.
Avansen på golfutstyr går i lommene på fabrikanter, importører, distributører og golfbaneselskapene.
Til sammenligning så tjener mange daglige ledere 50% mer enn proene, bare så det er sagt.

jau,jau

over 19 år siden

jau,jau

Normalinntekt for en workinghero er vel 4 månders arbeid for en pro.

føler meg virkelig plyndret på proshopa.

Vurderer virkelig å starte golfshop her i sør.

Tilbudspris på OLYO halvsett ca 3400 - helsett for mindre på xx, og like bra.

klær, sko , ekstrakøller, bagger, baller, capser, traller, osv svindyrt!!

kanskje det er 110%?

Proshop

over 19 år siden

Proshop

er ikke proshop feit vet ikke jeg, 15 kr for en vaffel så feit at jeg måtte spy:(

se det

over 19 år siden

se det

"tenk litt" konsulent i oljebransjen 450-650kr sier du, konsulent kan jo være så mangt...
Regner med du er sivilingeniør eller siviløkonom?, I såfall skulle den timelønna bare mangle!

Mojojojo

over 19 år siden

Mojojojo

Tror kanskje at Simon Holmes nærmer seg 600 000 spenn, men andre "dødelige" proer tjener nok halvparten ville jeg tro... Kanskje litt mer for de som har egen butikk, men ikke noe mer.

.

over 19 år siden

.

simon holmes tjener langt mer, kjenner han sånn smått og han er en feinsmevker med sans for det gode liv.

me

seb

over 19 år siden

seb

nei norge er jo ar lite golf land . så veldigt lukrativt å være pro (økonomisk) kan det ikke være .

hva gjør de resten av året ? ikke så lett å få noen annet arbeid kanskje .

ser ved flere trådere på dette forumet at der er stadig kritisering av dem som handler utenlands for å ikke støtte de lokal proene , men jeg er av den oppfattning at .

der brukes alt for mye penger på utstyr og for lite penger på instruksjon .

men for all del forstå meg rett jeg sikler kraftig når jeg går i proshoper selv , og tanken på det jern settet eller den driver ville gjøre underverk for mitt spill kommer jo ofte ( litt for ofte ).

Til tenk litt

over 19 år siden

Til tenk litt

Jeg er administrerende direktør i Siksakveien 27, og tjener ikke ei krone.

Kall det gjerne daglig leder, men du skulle sett tallet zero i inntekt.

readmaster

over 19 år siden

readmaster

OG... så kom fjortisinlegget i denne diskusjonen også

4 mnd

over 19 år siden

4 mnd

nettopp, det er 4 mnd sesong noen steder.
Hva kan man da forvente ?
Hvem vil jobbe som pro dersom man bare får lønn 4 mnd.
Og hvem vil ikke jobbe som pro hvis man får en årslønn i løpet av 4 mnd ?
Litt av et dilemma det der.
Det er ikke bare å finne seg annen jobb mens golfbanen er stengt heller.
Vet noen jobber i alpinanlegg om vinteren og på golfbanen om sommeren, men det er ikke alle golfbaner som har alpinanlegg i rimelig nærhet.
Derfor er de fleste proene lønnet av baneselskapene og jobber når banen er åpen og får lønn hele året.
Noen som har forslag til hvordan det kan gjøres annerledes?

ØB

over 19 år siden

ØB

4 mnd???

Når du sier at en pro jobber 4 mnd tror du virkelig på dette?
Hvis en sesong er 4 mnd, tror du da proen kan stille opp på jobb den første dagen i sesongen han har en protime og si seg ferdig den dagen sesongen er ferdig?? Neppe...

Er utrolig mye forarbeid og forbredelser som skal gjøres før en ny sesong kommer igang.

Og for de som har butikk i tillegg er det enda verre. Har du tenkt på at det må gjøres en del papir arbeid f eks? For å ikke snakke om alt som må forhåndsbestilles osv... De har jo faktisk lyst til å ta inn noe som selger i butikken sin og dette krever mye undersøkelser.

Til dere som tror at en pro bare jobber når han har timer eller er i shopen fra mai-september så er det kanskje på tide å få seg litt mere info om hva som skjer "bak lerretet"

Til readmaster

over 19 år siden

Til readmaster

Før du kaller noen fjortiser, kom med forslag!

Vanskelig?

4 mnd

over 19 år siden

4 mnd

Jeg vet nøyaktig hva to proene i medlemsklubben mine gjør.
De er for det første ansatt på helårsbasis med fast årslønn som er delt opp og utbetales månedsvis.
De har bare møteplikt så lenge banen er åpen.
I tillegg har de ansvar for drift av pro-shop, men får ingen profitt fra denne på toppen av fastlønnen. Dette innebærer at de må foreta varetelling og årsregnskap etter sesongslutt, og fylle opp og klargjøre shoppen før sesongstart neste år.
I vinterhalvåret følger de opp de som er organisert i på klubblaget og i juniorgruppa. Dette innebærer 2 innetreningskvelder i uka.
De har også ansvar for å tilrettelegge for to samlinger i vinterhalvåret, en i syden og en i Danmark.
Ellers deltar de på kurser og messer og andre relevante oppgaver, planleggingsmøter, og sporadiske oppgaver pålagt fra daglig leder.
Sesongen er rundt 5,5 - 6 mnd, resten av året har de det ganske rolig.
De har heller ikke overtidsbetalt selv om de jobber utover 7,5t pr dag, men har krav på seg fra klubben til å respektere arbeidsmiljøbestemmelsene som begrenser overtid. De får selvfølgelig alle reiser og opphold ifm jobben dekket, samt kosttillegg osv ifm seminarer og treningssamlinger.
Lønnen ligger på 380 000 for head pro og 310 000 for assistentpro. Daglig leder har 495 000, alt ifølge budsjett for 2006. Regnskapet fra i fjor viste imidlertid mye høyere tall for utbetalt lønn og kompensasjoner, særlig for daglig leder som fikk overført 653000 kr til sin konto. Daglig leder skal imidlertid møte på kontoret hele året (men sitter neppe der 8 timer pr dag hele vinteren).

til 4 mnd

over 19 år siden

til 4 mnd

Hva i himmelens navn gjør daglig leder for 653000, untatt møtetene da.

Det ser ut som at pro -ene gjør hele arbeidet alene, eller?

EW

over 19 år siden

EW

Er det ikke vanlig at proer også har en del av range og greefe inntekter?

til EW

over 19 år siden

til EW

proer, javisst ,men hva gjør daglig leder for å tjene 653000 i dette tilfellet (eller liknende i andre tilfeller)?

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Hvis proen er selvstendig næringsdrivende er det vel vanlig at han har prosenter av green fee og/eller inntektene fra driving rangen. Til gjengjeld er det kanskje ikke uvanlig at proen betaler for retten til å drive kurs (grønt kort) i tillegg til leie av proshop. Hva proen netto kan få ut av jobben er svært avhengig av kursvirksomheten, instruksjon og salg av utstyr mv, og varierer nok en god del fra klubb til klubb.

Er proen fast ansatt mottar han bare vanlig lønn.

En daglig leder som tjener 653.000 må imidlertid gjøre en svært god jobb, f.eks. i forbindelse med å øke sponsorinntektene. Jeg er glad daglig leder i min klubb ligger på et vesentlig mer nøkternt nivå.

EW

over 19 år siden

EW

Tror generelt proer,ansatte i klubbene tjener gode penger. Men helt enig i at 653000 er for mye for en daglig leder,hva er så et nøktern nivå Pepper?

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Tja, nøkternt og nøktern, litt avhengig av klubbstørrelse mv. For en "normal" klubb med 18 hulls bane skulle jeg tro alt under 400.000 er nøkternt, mange tjener nok 400.000+ tipper jeg. Spørsmålet kan jo snus rundt, hva er "gode penger"?

sjell inge røkke

over 19 år siden

sjell inge røkke

"gode penger" er det jeg ikke sløser bort på tiggere etc.

Teitur

over 19 år siden

Teitur

Nå er det vel slikt at jo bedre lønn - jo bedre person får du i stillingen. Å få tak i en dyktig leder fra næringslivet blir nok vanskelig med 400 tusen i lønn. Generelt sett er lønningene i klubbene lave, unntatt greenkeeper da.. De er generelt sett overbetalte..

nope

over 19 år siden

nope

greenkeper?? vet det er mangel på dem, men at de tjener mye, det tror jeg overhodet ikke på! 250.000 tipper jeg

teitur

over 19 år siden

teitur

Greenkeeper på de bedre baner i Norge betales med fra 550 til 850 tusen i året. Sjekk regnskapet på din egen bane.

4 mnd

over 19 år siden

4 mnd

Hvorfor daglig leder tjener 653 000 ???
Lønnen er "bare" 495 000, men så er mannen Siv.Øk., han har ansvaret for å dra inn sponsorer, holde seg oppdatert og utnytte muligheter for div støtteordninger (kommunen, tippemidler, idrettsforbundet), han tilbyr og samarbeidrer med kommunen, helsevesenet og andre organisasjoner for å lage opplegg til pasienter og andre. Han legger forholdene til rette og har en vesentlig rolle i gjennomføring av turneringer, han rapporterer i hytt og pine, han er sjef for et aksjeselskap med 5 heltidsansatte og 10-15 sesongarbeidere pluss en del ungdom på sommerjobb, Han har overordnet ansvar for proshop og restaurant, han gjennomfører en drøss med møter på i og utenfor sesongen, han samarbeider med flere skoler for et opplegg for å introdusere golf til klassene, han deltar på mange kurser (ofte i helgene) særlig i vinterhalvåret, han sørger for vedlikehold av banens hus, maskiner og andre eiendeler, han sørger for at det blir gjennomført GK-kurs, fakturerer, purrer, setter opp regnskap og masse annet småtteri som jeg ikke kommer på i farten.
Den forrige daglige lederen vi hadde var totalt ubrukelig til tross for at han hadde med seg sekretær i 50% stilling, derfor slo styret på stortromma når de ansatte den vi har nå. Det første han gjorde var å sparke sekretæren og refinansiere lånene på banen, og bare der ble han kvitt en årlig utgift på rett under 450000 kr.
Jeg vil si at den vi har nå er verd hver krone vi betaler. På toppen av det hele har vedkommende spilt golf i 15 år og er singel handicapper. Ingen av de tidligere daglige lederne har spilt golf før de ble ansatt.
Det merkes.....

hm

over 19 år siden

hm

Greenkeeper på de bedre baner i Norge betales med fra 550 til 850 tusen i året. Sjekk regnskapet på din egen bane.

det må være headgreenkeepere med høy utdannelse og lang fartstid innenfor faget.

Tipper en greenkeeper snitter på 260.000,- i Norge

teitur

over 19 år siden

teitur

hm:
Jeg mente selvfølgelig Head Greenkeeper eller Course Superintendent om det er lettere å forstå. Ellers har du rett..

OK

over 19 år siden

OK

Til 4mnd!!

Er det mulig å få høre hvilken klubb det her refereres til??

4 mnd

over 19 år siden

4 mnd

Det er en nyere klubb på østlandet. Hvilken det er kan være det samme.

frustrert frue

over 19 år siden

frustrert frue

Hei, jeg er gift med en pro og vet at han tjener lite i forhold til hvor mye han jobber. Hadde vel en inntekt i fjor på ca 130.000 på 5 måneder og jeg og ungene så lite av han. Ville ikke blitt eller giftet meg golfpro hvis jeg var deg!!!!! PS har ingen del av proshop eller drivingrange.

jonag

over 19 år siden

jonag

Om en bedrift betaler lønn til ansatte må de først ut med arbeidsgiveravgift. Deretter trekkes arbeidstageren skatt før han sitter igjen med netto. Slik jeg forstår det drives golfbanene som selskaper som har disse pliktene på seg. Dersom det står 650000 i regnskapet går normalt 14,1% bort før brutto inntekt for ansatte kan betales. Da blir 650000 til 558000, men det er vel fortsatt ganske OK.
Jeg synes at pengegalopp innen golfsporten kan gjøre mye skade i lille golfNorge.

Igor

over 19 år siden

Igor

I Sverige får ett Pro bättre betalt, kanske för att de helt enkelt är bättre på att lära ut..
Annars finns andra alternativ. Kolla in denna sidan där allt är till rea och rea där betyder gratis !
Till o med såm att detta kanske lockar er oljemiljonärer ? :-)

www.erngren.com ( dom har en fantastiskt bra golfskola på film..
--Missa inte den ! )

/ Igor Lumpus

snappy

over 19 år siden

snappy

Head proene i mine to klubber har disse inntektene:

1. 960.000
2. 320.000

Proen i klubb nr.1 eier proshop, klubben er blandt de eldste i Norge, høyt medlemstall osv.

Proen i klubb nr.2 har ikke proshop, har lite protimer grunnet en ny klubb, lavt medlemstall osv

Som dere ser varierer det mye... Kjenner flere proer som tjener over 300.000,- men svært få over 400.000,-

Eier proen shopen, er det jo han som bestemmer sin egen inntekt... Hvordan han selger osv... Er det lite protimer, kan man jo gå bort til rangen å slå noen baller... Da kommer det som regel noen bort, og du klarer kansje å selge en time..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her