Runar Nyrud
Nå må dere tenke dere om litt da !!! Alle kan jo ikke være med !! La oss si at det er ca. 300 aktive golfspillere i aktuell alder i en klubb med ca. 1000 spillere, la oss si at 150 gjerne vil være med. Det blir litt av en jobb å få avviklet.
Nå synes jeg kanskje det er litt drøyt med 12,4 som grense men:
Kongsberg har 26 eller noe slikt som grense. MEN det er max 54 spillere, og hvis det er mer, så blir de med høyest hcp strøket.
Hvis man har mange lav hpc i klubben, og vet at KM blir fyllt opp selvom grensa er 12,4, da er jo grensa "satt riktig".
NGF anbefaler 12 som en øvre grense.
I en "vanlig klubb" (dvs. som har eksistert en stund slik at alle hcp klasser er godt representert) har ingen over 12,4 i hcp sjans til å matche de som spiller turneringer "til vanlig" (dvs. under 4,5 i hcp). JA jeg er enig i at hvis en 12 hcp spiller over evne, og en lav hcp ikke har dagen, da kan "12" vinne, selv i lagkonkurranse. MEN alle lav hcp'erene har ikke en dårlig weekend samtidig....
Hvis det er en spiller med 12-15 i hcp som tror han har sjans til å matche de beste så får han heller spille mer og komme seg ned i hcp eller vente til neste år....
Jeg har 6 i hcp, men jeg tviler på at noen rundt mitt hcp har sjans i 3x18 runder å konkurrere med gutta nede på 2-3, min favoritt til KM har feks. dårligste runde på 78 i år, og ligger vanligvis rundt par og under. Fjordårets vinner var skikkelig misfornøyd i helgen etter en 77 runde i helgen. En annen "outsider", uten å nevne navn, gikk på 68 for 14 dager siden......
Over 12 og under 4 er to forskjellige planeter (for å overdrive litt).