Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Klubbmesterskap

Bruno A.

over 21 år siden

Bruno A.

I min hjemmeklubb arrangeres klubbmesterskapet med ulike klasser inndelt etter hcp. Av disse er det kun A-klassen, dvs de med 12,4 eller bedre i hcp som skal spille slag. Resten spiller med Stablefordpoeng. Jeg mener dette bryter med hensikten bak klubbmesterskapet, som må være å kåre klubbens beste spiller. Punktum. Det gjør heller ikke saken bedre at de med høyere hcp enn 12,4 ikke får lov til å stille i A-klassen selv om de skulle ønske det. Synspunkter? Hvordan er det i klubbene rundt omkring?

Jan Mayen

over 21 år siden

Jan Mayen

Det er helt hårreisende av din klubb. Man skjønner kanskje at vi bor i et "U-land" når det gjelder golf..........

Selvfølgelig skal alle som vil spille KM i slag få være med på det. Klubbens beste spiller(e) skal kåres og da er det schratch slagturnering som gjelder. Stabeleford og anna skjiiit kan de spille resten av året.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Nå må dere tenke dere om litt da !!! Alle kan jo ikke være med !! La oss si at det er ca. 300 aktive golfspillere i aktuell alder i en klubb med ca. 1000 spillere, la oss si at 150 gjerne vil være med. Det blir litt av en jobb å få avviklet.

Nå synes jeg kanskje det er litt drøyt med 12,4 som grense men:

Kongsberg har 26 eller noe slikt som grense. MEN det er max 54 spillere, og hvis det er mer, så blir de med høyest hcp strøket.

Hvis man har mange lav hpc i klubben, og vet at KM blir fyllt opp selvom grensa er 12,4, da er jo grensa "satt riktig".

NGF anbefaler 12 som en øvre grense.

I en "vanlig klubb" (dvs. som har eksistert en stund slik at alle hcp klasser er godt representert) har ingen over 12,4 i hcp sjans til å matche de som spiller turneringer "til vanlig" (dvs. under 4,5 i hcp). JA jeg er enig i at hvis en 12 hcp spiller over evne, og en lav hcp ikke har dagen, da kan "12" vinne, selv i lagkonkurranse. MEN alle lav hcp'erene har ikke en dårlig weekend samtidig....

Hvis det er en spiller med 12-15 i hcp som tror han har sjans til å matche de beste så får han heller spille mer og komme seg ned i hcp eller vente til neste år....

Jeg har 6 i hcp, men jeg tviler på at noen rundt mitt hcp har sjans i 3x18 runder å konkurrere med gutta nede på 2-3, min favoritt til KM har feks. dårligste runde på 78 i år, og ligger vanligvis rundt par og under. Fjordårets vinner var skikkelig misfornøyd i helgen etter en 77 runde i helgen. En annen "outsider", uten å nevne navn, gikk på 68 for 14 dager siden......

Over 12 og under 4 er to forskjellige planeter (for å overdrive litt).

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

LAGKONKURRANSE ?? Mangler en S foran der ja...... SLAG !!

Bølla

over 21 år siden

Bølla

Hvis du er medlem i en klubb av en viss størrelse så vil du ikke kunne bli blant de 10 beste med over 12.4 i hcp. Derfor er dette ikke urettferdig slik jeg ser det. Derimot fører dette til at de beste virkelig får de samme forutsettningene til å spille bra og vise hvem som er best.

Skulle en 2-3 hcp spiller bli satt i KM sammen med en på 20 eller 30 ville han spille dårligere enn det han kan. Høres dette rart ut ? Ja, men fakta er at alle spillere blir påvirket av hvem man går sammen med . Dette er jo ikke bevist fra dårlige spilleres side, men de har dårligere rutiner på banen, bruker som regel lengre tid, flighten må hjelpe til å lete etter ball oftere osv. Fakta er at dette påvirker de bestes mulighet til å score lavt negativt i motsettning til om de går sammen med spillere på eget nivå. Lik det eller ikke lik det, men slik er det !

En fin løsning på problemet er å la de beste gå ut først i flight sammen, på denne måten kan alle være med på 4 runder over to dager slagskonkurranse fra hvit backtee.

Jan Mayen

over 21 år siden

Jan Mayen

Seeding av de beste er selvfølgelig helt korrekt måte å avvikle det på.

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Mistenker at jeg tilhører den klubb bruno A snakker om, og skal således selv delta i klubbmesterskapet(i klassen for de med over 12 i hcp)
Vil bare da presisere at det spilles stableford uten handicap for de med hcp over 12, dvs 2 poeng for par, 1 poeng for bogey, etc..) Altså maks slag blir 6 uansett.
Hva er det som er vanlig praksis i små og mellomstore klubber i forbindelese med klubbmesterskap? Klasse inndeling basert på hcp i både herre, dame, senior og juniorklasser??
Hva med dersom det for eksempel kun er et par flighter som stiller i klasse A, herrer?

Minnie Moe

over 21 år siden

Minnie Moe

Synes Østmarka gjør det helt greit. Alle som vil kan melde seg på. Så setter de grense ved de 50 med best handicap. Resterende 14 plasser i klubbmesterskapet må de med dårligere handicap spille scratch konkurranse om. Grens wn i år gikk på 14.0. Blandt vi som kvalifiserte oss var det et par spillere med 21 i handicap og sogar en med 25 i handicap.

Så nå gleder jeg meg til helga! Da blir det spill med de store gutta!

Jeg mener at...

over 21 år siden

Jeg mener at...

Et klubbmesterskap bør gjennomføres som brutto slagspill fra hvit (blå tee for damer) tee med en maks spillergrense og hcp cut dersom det er flere påmeldte enn antall plasser.. Så lister man alle som er med etter hcp og lager 2-3 ball'er utifra hcp slik at de gode spiller med andre gode og mindre gode med mindre gode...

Hans E. Johnsen

over 21 år siden

Hans E. Johnsen

Den tradisjonelle måten å gjøre det på i et KM er den innlegget ovenfor nevner:

Slag, scratch, hvit/blå tee og et gitt antall spillere i feltet. Alle kan melde seg på - men bare de med lavest hcp opp til feltet er fullt får spille. Å sette sammen flightene etter hcp er også normalt - tre personer i hver. Videre er det mange som lar de presumptivt dårligste spille ut først.....

Tullinger

over 21 år siden

Tullinger

Et klubbmesterskap er da vel ikke noe å diskutere.
Finnes det noen mindre konkurranse ????
I alle idretter er det VM, EM og NM som gjelder for de store gutta.
Regionsmesterskap, Kretsmesterskap og Distriktsmesterskap for dem på brukbart nivå.
Men klubbmesterskap, det er en mikroskopkonkurranse til å le seg i hjel av
Tenk skulle alle idrettsgrupper i Norge sette opp klubbmesterskap som årets høydepunkt.
Men dere golfere er jo ikke normale i hodet likevel, så da må det vel bli sånn................

BDK

over 21 år siden

BDK

I min hjemmeklubb, Oppegård, er alle som har under 12.4 i hcp automatisk kvalifisert til å være med på klubbmesterskapet. Mesterskapet spilles som slagspill over to dager. Første dag fra gul og andre dag, etter cuten, fra hvit. I tillegg til alle med hcp lavere enn 12.4, er det mulig å kvalifiser seg til klubbmesterskapet gjennom tre ulike turneringer i løpet av sesongen. Kravet er at man i en av disse turneringene går banen på under 100 slag. Akkurat tallet 100 er vel en grense klubben har funnet gir et fornuftig antall deltagere til klubbmesterskapet. Dersom det er mange deltagere et år, antar jeg at kvalifiseringsgrensen blir lavere neste år.
Dette er en enkel og grei ordning som gjør det mulig for litt dårligere spillere å få være med på klubbmesterskapet. På denne måten blir klubbmesterskapet noe som de beste kan være med på dersom de ønsker, og noe de litt dårligere kan strekke seg etter i løpet av sesongen. I fjor klarte jeg, med mine daværende 18 i hcp, å kvalifisere meg til klubbmesterskapet ved å gå en av de tre turneringene under 100 slag. Det var veldig inspirerende å få lov til å delta i en "ordentlig" turnering med slagspill og cut etter første dag.

At jeg spilte elendig under det selvpålagte presset i selve KM og var milevis fra å klare cuten er en helt annen sak ;-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her