Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golfballer

SumTingWong

over 19 år siden

SumTingWong

Spiller på 9,1 i hcp men har egentlig aldri brydd meg særlig om å kjøpe kostbare baller ala Titleist v1 osv, har så langt klart meg bra med billige Top-Flite baller til kr. 99 pr. dusin fra XXL.

Som for alle andre golfere hadde det jo vært kjekt med "litt" lengre driver, og kanskje til og med fått ballen til å spinne tilbake på greenen, eller ihvertfall fått ballen til å rulle mindre.

Vil jeg ha særlige fordeler ihht. distanse og/eller spin med å bruke dyrere baller på mitt hcp nivå?

Golfballer

over 19 år siden

Golfballer

Ja, det vil særlig kunne merke forskjell på at det vil være lettere å forme slagene, få spinn, og, som du sier, så vil du kunne slå noe lenger. Hvorvidt du synes dette er verdt nesten 300 kroner mer per dusin får være opptill deg. Jeg begynte selv å spille på dyrere baller da jeg var nede i 8 i hcp, og synes jeg har hatt stor glede av det. Du bør huske på at det er ikke så ofte at du mister baller nå lenger, så forskjellen i pris er sånn sett ikke så relevant lenger...

Bernt

over 19 år siden

Bernt

SumWong.

Hva er hensikten og målet med å få ballen til å spinne tilbake på greenen?

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Spiller du på 9,1 mister du antagelig veldig få baller i løpet av en runde.

Det du vil legge merke til er at ProV1 ballene holder lenger.

Jeg har også spilt med "billige" baller. Disse blir ødelagte etter to-tre hull. Flises opp av wedgene!!!

Med ProV1 baller skjer ikke dette så ofte. Jeg kan spille en hel runde på samme ball. (hvis jeg ikke mister den da) De har mye hardere hinne som tåler wedgene mine.

Disse ballene er som oftes mye mykere enn de billigere utgavene. Dette gjør at du får mer spin og stopp på green. Men de gjør også at evt. uønsked sideskru forsterkes....

Myke baller er det mer feel med rundt green (synest jeg) og det å putte med myke og harde baller er som natt og dag.

Til slutt.
De er ikke så mye dyrere en andre baller når de holder lenger.....

kili

over 19 år siden

kili

9,1 i HCP? Sikker? Ikke for å være spydig, men jeg hadde trodd at du hadde opparbeidet et noe mer bevisst forhold til de ballene du spiller med når du er kommet ned på singel-HCP.
Jeg skal ikke gi råd til en som er bedre enn meg selv (11,2), men vet at jeg selv har glede av å spille med samme type ball (i det alt vesentligste). Jeg legger (nesten) alle de jeg selv finner i en bøtte som jeg senere bruker til trening. Det er såpass stor forskjell mellom baller at jeg føler jeg får mest lærdom tilbake ved å holde meg til én type.

704

over 19 år siden

704

Jeg spiller på et hcp som er lavere enn SumTingWong og har heller ikke noe særlig forhold til hvilke baller jeg spiller på. Riktig nok har jeg blitt litt mer kresen på hva jeg kjøper, men det er først nå som jeg ligger stabilt på single digits. For å si det sånn, så er det ikke golfballen som avgjør om man spiller på singelhcp eller ikke (og ikke køllene heller for den saks skyld...).

Jeg er nå heller ikke sikker på om jeg er helt enig med King Ben i at dyrere baller holder så mye lenger enn billigere baller, men det er mulig han har et poeng akkurat med Pro V1 og Pro V1x. Det er veldig gode baller. Jeg har imidlertid spilt med mange andre dyre baller der skallet ryker minst like fort som en billig TopFlite. (Det er mulig det var kun Pro V1 du mente også, King Ben).

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Jeg har heller ikke noen tilsvarende erfaring med holdbarehet på baller som det King Ben refererer til.
har spilt med Top-flite, Callaway HX, Strata Tour, Ben Hogan, ProV1x og alt som er egentlig, men synes ikke noen av de utmerker seg med hensyn til holdbarhet.

følelse og lengde derimot, den er jeg helt med på.
er ikke så opptatt av lengde i det daglige spillet, siden jeg har grei lengde uansett ball, men ballfølelsen rundt og på greenene, den varierer ganske mye fra ball til ball.
foretrekker nok ProV1 og Hogan Apex, men spiller i grunnen med hva som helst.

Kili, som typisk nok ikke har noe registrert nick, prøver seg med å si at det ikke er spydig ment, men du skal vite at det er ikke alle som er mer opptatt av klesmote og dyrt utstyr, men som spiller skjorta av andre mer mote-fikserte alikevel.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Det hele er en sak som dreier seg om følelse og tro.

Golf er jo en veldig mental idrett, ikke bare mht konsentrasjon, men også dagsform, "godfølelse" og tro!

Har man tro på at den ballen man spiller på utgjør forskjellen så kanskje den gjør det!!!

Baller er en del av utstyret på lik linje med hanske, sko, køller, osv.... Det må også stemme mht teknikk, lengde, osv.

Har man mye sidespinn i slagene velger man hardere baller med mindre spinn. osv....

Vanskelig å si om noen baller er "bedre" en andre. Dette fordi det er veldig individuelt hva som passer den enkelte spiller.

Det eneste man kan si med sikkerhet er vel at de aller rimeligste ballene er dårligere en de fleste andre. På lik linje med at et golfsett fra COOP til 699 er mye dårligere enn et sett fra Proshop til 3-4 tusen....

Mitt tips er å prøve noen forskjellig type baller i samråd med din pro og finne den ballen du er mest fortrolig med og holde deg til den.....

Det er utrolig stor forskjell på de forskjellige ballene som er på markedet i dag......

Lykke til!!

704

over 19 år siden

704

Dette er helt riktig, King Ben.

Det jeg imidlertid er litt redd for er at mange tror at (golf)baller og fancy køller gjør stor forskjell. Etter min oppfatning gjør det ikke det før man begynner bli temmelig god. Dette gjelder golf som alle andre idretter som krever noen form for utstyr (kanskje med unntak av motorsport...). Man kan kanskje skaffe seg små fordeler ved å skaffe seg utstyr som er best mulig tilpasset, men man kommer likevel ikke bort fra at det er den grunnleggende teknikken og slagene som er avgjørende. Hvis man ikke klarer kontrollere ballen i utgangspunktet er det lite hjelp i å kjøpe seg en Titleist Pro V1x til 70 kroner stykket (eller hva de koster).

Det mentale aspektet syns jeg er helt irrelevant i utgangspunktet hvis man diskuterer hvor bra utstyret er. En ball eller en golfkølle er verken bedre eller dårligere selv om du tror den er det (men jeg ser poenget ditt).

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

Det er helt klart at den totale sammenhengen, som til sammen utgjør en golfspiller, er en sammensetning av mange elementer som skal stemme for at spillet skal bli bra.

det mentale er også helt klart en viktig faktor her, men som 704 sier, ikke når man betrakter kvaliteten på produktet.
dersom en ball sprekker av ET slag, så er det en dårlig ball, det kan det ikke være tvil om.
men om en ball tåler 100, 110 eller 120 slag, vil ikke i stor grad påvirke meg i valget, siden alle slag er forskjellig, og alle baller vil tåle forskjellig, m.h.t antallet slag på den.

dette er jo litt vitenskaplig, og kanskje til og med en morsom betraktning. så kanskje vi rett og slett skal gå vitenskaplig til verks til sommeren og teste ut hvilke baller som tåler flest slag med en og samme kølle.....

Hvem sponser baller?

:O)

SumTingWong

over 19 år siden

SumTingWong

Takker for svar.

Må vel grave litt dypere i lommeboka og skaffe meg noen Titleist Pro v1 baller og teste litt.

Svar til Bernt:
Må jo være litt kjekt for alle amatør golfere å få til å slå baller inn til green som spinner mot pin ala Woods å gjengen. "Briefe" litt hehe

Vet for all del at dette ikke bare har med ballen å gjøre, men er vel egentlig nesten umulig å få til med en steinhard distanse ball.

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Klart det Sum, men ingen på denne jord har kontroll på en ball som spinner så mye!

Hvor mange har ikke spunnet AV greenen, og dessuten, hvilken regel sier at man slår forbi flagget!!!

Regelen er heller at de fleste dødelige amatører slår FOR KORT!!!

Er du med på poenget mitt;)

fabel

over 19 år siden

fabel

Dyr eller billig, hard eller myk. Det finnes billige baller med mykt skall hvis det er det man er ute etter.
Det jeg synes er viktig er at ballen ikke er "skeiv" slik mange billige baller er. Kjøpte et dusin billig baller i fjor og der var det kun noen få "runde baller".
Jeg putter ballen i en bolle med vann, fyller på med salt til ballen såvidt flyter. Deretter tar jeg en tusj og merker den delen av ballen som er over vann med en liten prikk. Så snurrer jeg litt på ballen. Hvis prikken havner på toppen hver gang, har ballen en "lett", og en tung side og ballen er ikke i balanse. Denne ballen vil ikke oppføre seg likt for to like slag.
Så lenge ballen er i balanse og har et relativt mykt skall som gir stopp på green spiller det ingen rolle hva jeg spiller med.
Siden det er så mange "skeive" baller i en billig pakke foretrekker jeg alikevel litt dyrere baller.
Bernt: jeg er helt enig. Med en proV1 får jeg ca 1,5 m backspinn (PW)og det har 99% av gangene gjort putten lenger. Med en prov1x derimot ligger ballen død.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Det er jo litt av det jeg prøvde å si! Fabel...

For deg funker ikke ProV1 like bra som ProV1x fordi du har mye spinn i slagene dine fra før.
Mens andre som ikke har like mye må kanskje ha hjelp til å få stopp! for eks. fra en ball som gir mer spinn.

Det hele dreier seg om hva som passer den enkelte og hvilken slag man bruker mest.

HVis man nesten alltid ruller ballen inn mot flagget trenger man ikke baller som stopper fort som for eks Ben Hogan Apex (prøv å gni disse mot hverandre og gjør det samme med andre type baller, og merk forskjellen)

Passauf

over 19 år siden

Passauf

SumTingWong - Prøv NXT tour gir deg veldig mye av det som er beskrevet om Pro V1 over. Du sparer noen kroner.

Bobby Peru

over 19 år siden

Bobby Peru

Bernt,
mye spinn vil f.eks. være hendig ved lave innspill for å få rask stopp på ballen (dette vet du garantert, men siden du spør).

Per Kristian

over 19 år siden

Per Kristian

Jeg spiller mest med NXT Tour og er veldig fornøyd med de. Nesten halve prisen i forhold til Pro V1.

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Bobby. Klart det, men Sum snakket om å briefe med at ballen spinner tilbake om man slår forbi pinnen;). Mitt poeng her var at en normal golfer som regel slår for kort, så da er vitsen borte....

Jeg ville bare gjøre et poeng av at slik spinn har ingen kontroll over. De som vil ha stopp får av og til dette, men de har ikke kontroll over det....

Bernt

over 19 år siden

Bernt

Bobby:)

Jeg spurte ikke, det var bare et lite apropos;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her