Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Play fair!J

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Jeg har vokst opp i GB og lært golf i en ung alderen. Siden vi flyttet til Norge for 5 år siden (pappa er Norsk) har jeg spilte mye golf i Oslo området. DET som skuffer meg mest er hvor mye CHEATING jeg har blitt vitne til. Vi snakker om hver runde uansett om det er konk eller selskaps runde. Det er så trist å se voksne mennesker oppforer seg sån.Det er ikke ofte folk cheat i GB sikkert pga straff. (banned from all competition for life and thrown out by home club ) Vet dere hvorfor det finnes så mye juks på Norske baner og har noen straffet i Norge pga juks ?

Sigurd

over 19 år siden

Sigurd

Jesus sa: "Den som har ren samvittighet skal kaste den første steinen." Hvorpå ingen kastet.
Hvem skal straffe norske golfspillere som jukser........

Ellers er jeg helt enig, det jukses i bøtter og spann. Både på selskapsrunder, klubbkonkurranser, Ama,- og P4-tour.
Mye er ubevisst pga dårlig regelkunnskap, men jeg har sett bevisst juks (særlig leieforbedring, leting mer enn 5 min, og dropp på feil sted) på de to gjeveste tourene våre, samt at spillere legger nye baller ned når de ikke finner ballen i røffen.
Oppfordrer alle til å passe bedre på dem man spiller med.

704

over 19 år siden

704

...enig med Sigurd så lenge det gjelder konkurranser. Å jukse litt i en selskapsrunde, f.eks. gjennom å ta et straffeslag og droppe en ball i roughen fremfor å gå 200 meter tilbake og slå på nytt, ser jeg på som veldig lite alvorlig (så lenge man ikke gjør det for å justere hcp og lignende). Dette reduserer også forsinkelse i spillet for de som kommer bak.

Not Tiger

over 19 år siden

Not Tiger

Sigurd: Du tar feil. Det var en eldre dame som kastet en stor stein. Da ropte Jesus : "Hvorfor må du alltid gjøre sånn mamma"?

H

over 19 år siden

H

Det eks. som 704 nevner synes jeg er grei "juks" når det er for å spare tid og man ikke justerer hcp.
Ellers er det forbausende mange som blir sure fordi de ikke "får lov" til å bryte reglene. Og unnskyldningen er at det kun er en koserunde og at det ikke er så farlig. Javel, men hva betyr ett slag ekstra da, hvis det ikke er så farlig. Hvis man skal spille golf så er det vel greitt å følge regelverket. Noe annet blir dumt, men jeg har lært at man aldri bør si noe om andres regelbrudd i selskapsrunder.

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Er også enige med litt små juks under selskaps runder men etter min erfaring i Norge så er det få som spiller en runde uten at det er blodig alvor. Kansje det er problemet ? Det virker som status å ha et lavest mulig hcp og for mange er det viktigere en å spille til reglene.

kili

over 19 år siden

kili

Det er i utgangspunktet ingen unnskyldning for juks. Juks er juks og hverken skal eller bør forekomme. Feil kan forekomme, og da bør de korrigeres/kommenteres (noe som ikke alltid er like lett).

Det som efter min oppfatning muligens kan tenke seg å tillate seg, er å gå ut på en selskapsrunde og på forhånd avtale at 'lost ball' løses med å droppe i nærheten. Det sparer tid. Når jeg tillater en slik fremgangsmåte, er det fordi man under sterkt tidspress - og tilhørende ansvarsfølelse for flyten - kan forbedre golfdagen for mange spillere ved å tenke flyt fremfor provisoriske baller og unødvendig leting. Ta deg en tur på The Old Course og forsøk å bruke mer enn 30 sekunder på å lete efter en ball - og du blir raskt kastet av banen...

Nick

over 19 år siden

Nick

Kall en selskapsrunde for treningsrunde, og glem handicapjustering.
Ved handicaptellende runder SKAL regler følges.
Enig med skuffet. Det er altfor mye alvor.
Spill mere match, og stryk hull som går til h.. og ha det gøy.
Normenn har ikke vokst opp med golf og mangler den tradisjon og holdningen til spillet som feks. briter har.

Tiger McWould if he could

over 19 år siden

det der er bare vås kili.
du blir ikke kastet av Old Course for å lete etter en ball.
og så lenge du ikke hindrer gruppen bak deg, så er det ingen som sier noe om det heller.
Derimot så er marshall tjenesten meget effektiv der, og sørger for at alle holder fokus på raskt spill hele tiden.

I tillegg skal du vite at når det er en selskapsrunde, så er det ikke opp til deg å bestemme om en deltaker skal kunne ta en "mikke-mus dropp" i stedet for å gå tilbake og slå en ny ball.

jeg har aldri opplevd at noen NOENSINNE har gått tilbake for å slå en ny ball.
Dersom markøren til denne personen ønsker det, så kan han nekte å signere scorekort, men ikke nekte spilleren å droppe som han vil.
Det handler i hverdagen om å få god flyt og spille mest mulig effektivt. Dermed kan man ikke være regelrytter som du viser til her og be folk gå tilbake og slå ny ball.
å påstå at feil alltid skal korrigeres høres helt villt ut i mine ører.
Dersom du ikke har noe ansvar for spilleren, og spilleren viser klart at han spiller en selskapsrunde som ikke skal medføre justering av handicap, så skal du holde deg til ditt eget spill dersom vedkommende ikke ber om hjelp.

704

over 19 år siden

704

Vel talt TMWIHC. Helt enig. Det er faktisk ingenting som er mer irriterende enn fremmede som korrigerer når man tar en liten spansk en på en selskapsrunde. Det er jo absolutt ingenting som sier noe om at alle MÅ følge reglene 100% når man er ute for å ha det moro.

For øvrig skal det sies at jeg er slett ikke av den oppfatning at det "jukses" noe mer på selskapsrunder her i Norge enn i f.eks. Storbritannia, Australia eller USA. I de to sistnevnte er det jo nesten ikke regler på selskapsrunder. Men har jo også mye med det å gjøre at de nesten ikke tenker hcp når de ikke konkurrerer. Det er det bare vi tullingene på svaberget som gjør. :o)

over 19 år siden

hehe, der har du også helt rett 704.

Amerikanere har jeg spilt med noen ganger, og maken til misbruk av gimmes og mulligans har jeg aldri vært borti.
Mens andre er helt straite og spiller og koser seg uten å ha fokus på annet enn å kose seg.

jeg tror heller ikke at vi er verre enn andre.

Erik

over 19 år siden

Erik

Så lenge det ikke er noen konkurranse og ikke noe justering av HCP, kan man da jukse så mye en vil.
Er da likegyldig om man sier man har brukt 100 slag eller 40 slag.
Så lenge det ikke skal brukes til noe som helst.

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Det de operere med mange andre land er et slags "gentlemens agreement" som er avtalt på forhånd. Det er ikke juks. Det som skremmer meg er dette her med amatour og p4 tour.Er det sant? Har noen blitt tatt? Hvis svare er ja må NGF ha balls nok til å gi en straff hardt nok til skremme andre som er fristet. PS Britene er ikke riktig på alt nar det gjelder golf men akkurat her er de veldig effektiv.

Nick

over 19 år siden

Nick

En liten diggresjon TMC
Du kan faktisk bli vist av Old Course dersom du ikke holder følge med ballen foran, selv om du ikke hindrer ballen bak.
Ble selv fortalt det av marshall etter en advarsel

over 19 år siden

Du kan bli vist av hvilken som helst bane om du ikke følger regelen som marshallen forteller deg, men så lenge det ikke forstyrre noe flyt i andres spill, så blir du ikke hivd av.
når jeg sier at du ikke er til hinder for ballen bak, mener jeg nettopp det at du holder følge med ballen foran.

dilli

over 19 år siden

dilli

he, he, lært å jukse før jeg har spillt en runde. Takk! lol Not Tiger :)Josefpingla forsmådd igjen

redd

over 19 år siden

redd

Hold deg for øynene og rop fooore

Sigurd

over 19 år siden

Sigurd

Har spilt golf i 11 år. Når jeg spiller såkalte selskapsrunder (går 18 hull med golfbag) eksisterer det sjelden regler i hodet mitt. Disse rundene bruker jeg til slagtrening. Dvs jeg forbedrer og forverrer leiet til ballen etter lyst og behov, spiller kanskje en ekstra ball etter et dårlig slag, gir blaffen i å putte, sparker ballen nedi en bunker, eller inn eller ut av røffen alt etter humør og hvordan det passer med fremdriften og spillet til de andre. Når jeg går runder midt på dagen i helgene går det som oftest så sakte at jeg får tid til mye ekstraslag uten at ballen mister ryggen til de foran. Tross alt bedre å utnytte tiden til noe fornuftig enn å stå rett opp og ned å vente og irritere seg over hvor sakte det går foran.
Har hent noen få ganger at medspillerne har spurt om hvorfor jeg gjør det, men når jeg svarer at det er pga trening så har det vært greit. Aldri fått irettesettelser eller andre negative reaksjoner.
Spillere jeg møter har alltid vært hyggelige, uansett handicap og tilhørighet. Vet det finnes noen som alltid irriterer seg over andre og skal bry seg med alt, men de er heldigvis få.
Generelt kan jeg si at jeg har aldri spilt golf med noen jeg ikke kunne tenke meg å gå en runde til med. Håper andre har samme oppfatning av meg også.
Har heller aldri fått noen Marshal på nakken......
Reglene følger jeg 100% bare i konkurranser.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Helt enig med Sigurd. Så lenge vi går selskapsrunder, så er det opp til oss om vi vil forbedre leiet, droppe riktig eller skrive score i det hele tatt. Hvis vi spiller med noen vi ikke kjenner, så er det jo greit å gi beskjed om man vet at man "jukser".

Spiller jeg konkurranse mot andre, er det selvfølgelig en helt annen sak. Og selvfølgelig samme sak når det gjelder ned/oppskriving av hcp.

Jeg prøvde å si noe om dette i på gålfsidendåttkåm, men da fikk jeg kjeft gitt :-)

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Anne Kari og Sigurd, det dere driver med er IKKE juks. Dere velger å spill en del runder uten regler. Fantastisk, morsomt,skader ingen og ikke minst bra trening. Fortsetter med det og helst får andre med på det! Det er ikke det som pisses me off. Calculated or opportunistic breach of rules in order to achieve a lower score than otherwise would have been achieved through adhering to the rules of the game. Det er juks! Og desverre så er det et epedemi i Norge.

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

er ikke sikker på om dette er noen større epidemi i Norge enn andre land gitt.
Tipper de fleste land sliter med mye av de samme problemene.
Jeg nekter å tro, som god nordmann, at nordmenn er værre enn andre når det gjelder uærlighet på banen.

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Da er Britene utrolige flink til å jukse. de er nesten aldri tatt!

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

nei, for du sitter vel med oversikten ovel alle som jukser antar jeg.

det finnes flere land i verden enn GB og Norge da, til informasjon...

om Norge er verre enn GB, betyr ikke at det er noen spesiell epidemi i Norge...

Pepper

over 19 år siden

Pepper

Det hjelper vel ikke situasjonen her på berget at det også jukses i andre land?

Enig med Sigurd og Anne Kari at det er greit å se bort fra reglene hvis det gjøres oppmerksom på det overfor medspillerne og hcp ikke justeres. Jeg er imidlertid kjent med juks bla. på A tour og P4 tour hvor antall slag ble feilaktig registrert. Det er selvfølgelig fullstendig uholdbart.

Calle

over 19 år siden

Calle

Hvis noen her inne lurer på hvorfor de unge lovende juniorene jukser, kan dere bare lese innleggene til Sigurd og Anne Kari. Makan til dårlige forbilder for andre spillere og de unge skal du lete lenge etter.

Det er slike som dere to som ødelegger det dere kaller konkuranser. Dere "trener" hele tiden og så når det er en selskapsturnering stiller dere med vesentlig dårligere handikapp enn deres egentlige spillstyrke og vinner.

Juks kaller jeg det...i handikapp sammenheng, hvis dere spiller konkuranser på slag , som er det golf egentlig handler om, må dere ha meg unskyldt......

Sigurd

over 19 år siden

Sigurd

Sorry Calle, jeg spiller nesten bare scratch-turneringer, og jeg vet jeg er et godt forbilde for andre i min klubb.

Sigurd - om handicap

over 19 år siden

Sigurd - om handicap

De fleste har begrenset tid til å spille golf.
De fleste ønsker også å bli så gode spillere som mulig.
Da står man overfor et valg om man vil benytte tiden til å trene (slå masse baller på kort tid) eller gå en runde (spille få baller på lang tid).
De fleste har det vel slik at de egentlig BØR trene, men ØNSKER å spille runder.
Da er det fint å kunne kombinere med å trene mens en spilleer runde, blir en slags mellomting, gleden av å spille på banen og effekten av mange slag.
Handicap blir som det blir. Kan ikke se at det er mer kritikkverdig å spille en ikke-handicaptellende runde enne det er å stå på treningsfeltet å trene. Det er ALLTID noen som er i forbedringsfasen og vil ha høyere nivå enn hcp sitt. Dårlig argument å beskylde noen for å trene for mye.....
Sammenlignet med mange andre land der hcp bare justeres i turneringer (F.eks Storbritannia og Frankrike) er dette helt på linje.
Med godt over 100 000 golfspillere som selv justerer hcp og selv passer på at de holder seg til reglene og ofte selv også teller antal slag skal det godt gjøres at ingen jukser. Når det i tillegg er fullt mulig å jukse SELV OM man holder seg til reglene (hcp-planlegging), er kaoset komplett. I tillegg har vi i Norge mange uslopede baner der folk på bygda trener og spiller hver dag, uten å få lov av NGF å justere hcp.

Jeg ser på hcp-turneringer som en slags opplærings-greie. Alt annet enn scratch-turneringer er like seriøst som å kjøpe skrapelodd på bensinstasjonen.

over 19 år siden

Calle, du er på jordet.
Det er da for pokker lov å spille en treningsrunde?

hvis jeg har spilt en skikkelig rævva runde, med 22 poeng og slicet alt jeg har i skauen, så trenger jeg ikke å spille en tellende runde for å rette på feilen.

Problemet her på berget er at alle er så handicap fikserte at det er helt sprøtt.

Det er forskjell på folk som "trener" og folk som trener.

jeg skriver meg ned når jeg kan, og trener når jeg skal trene.
hvis jeg spiller en treningsrunde, alene uten markør, og får 50 poeng. mener du at jeg da skal skrive meg ned?

over 19 år siden

I skottland, f.eks, får du KUN lov å justere hcp i klubbturneringer.

H

over 19 år siden

H

Synes ikke Calle er helt på kordet.

Jeg leser det slik at han mener det blir feil å kun skrive seg ned i konk. når "den skandinaviske modellen" er å skrive seg ned etter en selskapsrunde med +36P.
Og han sier jo at det ikke gjelder de som bare spiller slag.
Men, kanskje det er løsningen å bare spille useriøst på treninger. Da hadde jeg hatt høyere hcp og flere premier.

En annen ting er at den skandinaviske modellen gir de fleste jålehcp sammenlignet med Scotland. Men det er vel en annen diskusjon.

Sigurd

over 19 år siden

Sigurd

Det var da fælt så mange som skal fortelle andre hvordan de skal bruke tiden på golfbanen. Pass på hva dere gjør sjøl, og la andre trene når de vil trene og spille handicaprunder når de vil spille handicaprunder.

Å kalle trening for "useriøst" forteller mye om hvor mye som bor under topplokket. Ikke rart Norge er et uland i golf.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Til Calle. Fascinerende at innlegget mitt klarer å provosere noen som helst.

For det første har jeg ikke sagt at jeg "trener" hele tiden. Men det HENDER at jeg for eksempel spiller helt natta, og etter fire dobbeltbogeys rett og slett gir blaffen i å telle videre, og istedet tenker slag for slag.

Sier ganske mye om deg når du klarer å gjøre meg til "et dårlig forbilde" av den grunn. Hvis du, når du er på banen, alltid teller korrekt score, alltid går 18 hull (det er ikke lov å gå 9 eller 3 en kveld, for da jukser du per din definisjon), ALLTID ALLTID ALLTID...

Ja, da er det noe gæli i huet ditt. Min påstand, kan være feil.

Sorry, men jeg blir utrolig provosert av å bli kalt juksemaker hvis jeg velger å trene på en golfbane.

Anne Kari

over 19 år siden

Anne Kari

Til Calle (2). Tipper du er den ene sure regelrytteren jeg spilte sammen med i fjor som prompa i utslaget og skapte dritdårlig stemning i ballen.

704

over 19 år siden

704

Sjeldent jeg er så enig med noen som det jeg er med Sigurd akkurat i denne debatten.

Å si at de som er ute for å trene og ikke skriver score er handicapjuksere som også oppfordrer til juks blant juniorer er noe av det tåpeligste jeg har hørt på lenge. Hvis dette på noen måte skulle stemme så må norske juniorspillere være utrolig lite smarte. Å forholde seg til regler i konkurranse er jo helt uavhengig av hvordan man trener. Dette bør da jaggu meg en junior skjønne også!!

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Calle,Calle,Calle nå er jeg veldig skuffet. Antall med høyere hcp en nivå de spiller på er ingenting i forhold til de som her et hcp som er for lavt. Og hvordan har de fått det?

Erik

over 19 år siden

Erik

Calle:
Det er helt latterlig det du sier.
Da vil det si at man bare må spille hele tiden, og aldri kan trene da.
Da blir man jo bare en dårligere golfspiller.

Erik

over 19 år siden

Erik

Dersom man vil trene hele tida, og spille en sjelden konkuranse innimellom. Så må man da få lov til det.
Jeg har vertfall som mål og bli så god som mulig.
Og da må man trene.

Erik

over 19 år siden

Erik

Man kan vri og vende på dette akkurat som man vil.
Og juksing kan man kalle det uansett hva man gjør.

problemer

over 19 år siden

problemer

gå du og din partner + et vennepar, bytt scorekort, og se på reultatet.

er du ikke i stand til å ta vare på deg selv, be andre gjøre det for deg.

BINGO

Vanlig golfspiller

over 19 år siden

Vanlig golfspiller

Kan ikke alle og enhver få lov til å gjøre det han vil på golfbanen ?

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Inkludert jukse i konk. da?

Lost ball

over 19 år siden

Lost ball

På ikke-handicapregulerende selskapsrunder (kall det gjerne treningsrunder) så må det etter mitt syn være opp til hver enkelt hva vedkommende vil gjøre, så lenge man ikke bevisst går inn for å opprettholde høyt handicap. Ideelt sett spiller jeg helst etter reglene til enhver tid, men bruker tidvis lærpitch og foretar av og til noen svært kreative dropper på slike runder, og synes det er helt uproblematisk.

Problemet er vel at det også i turneringsrunder - bevisst eller ubevisst - oppstår en del "grums" i forhold til den lille røde boken. Det er muligens like mye manglende kunnskap som bevisst juksing, men det er for jæ... at den som påpeker uregelmessigheter i forhold til golfreglene under turnering altfor ofte blir utpekt som sur regelrytter når det i virkeligheten er andre spillere som forbryter seg mot reglene.

Skuffet

over 19 år siden

Skuffet

Lost Ball jeg forstår din frustrasjon men om ingen sier fra ved regelbrudd til slutt vil konk. miljø forsvinner. Vet at jeg gidder ikke å spille hvis det er fritt ffram for juks.

Vips

over 19 år siden

Vips

Regler er til for å følges. Punktum....

Jeg syns at golf er moro når reglene følges. De kan i mange tilfeller hjelpe scoren. Jeg følger reglene når jeg er ute og spiller men får ikke stempel som regelrytter for det. Det spørs hvordan en påpeker ting..

Jeg har i mange turneringer påpekt feil som andre spillere gjør og fått høre at den regelene hadde de ikke hørt om. De hadde jo alltid gjort sånn og slik. Tror mange rett og slett blir sløvet hvis ikke reglene følges hele tiden. Den dagen de spiller i turnering er det lett å fortsette uvanen og i værste fall bli disket. Det er for dumt. OG det er bare TULL at spilet går tregere dersom en skal følge reglene. (men det er vel en annen tråd)

Jalla

over 19 år siden

Jalla

Vips har et viktig poeng, man bør lære reglene, og det gjøres lettest ved praktisk spill.
Men, i alle idretter konkurrerer man når det er konkurranser, og trener eller.
Man ser aldri skiløpere som fosser i vei 50 km i konkurransefart på trening, eller et fotballag som spiller 2x45 min fotball med 11 spillere på hver side.
De som har problemer med reglene bør sette seg ned å lese (eller la regelboka ligge lett tilgjengelig på do).
Og sist men ikke minst, alle bør få trene som de vil uten at vi andre skal legge oss opp i det.
Vips liker å spille runder etter boka og Erik liker å sparke litt på ballen mellom hvert slag. Selv prøver jeg å gjøre begge deler. Det bør uansett være opp til den enkelte hva han vil gjøre.
Og når det gjelder juks i konkurranser så er ikke golf akkurat noen actionsport. Når man går turnering i 3 eller 4-ball er det ikke så vanskelig å følge såpass med på hva de andre spillerne gjør at kroniske juksere slipper unna.

over 19 år siden

jo, han har et poeng, men å si at regler er til for å følges, punktum... det blir helt merkelig i forhold til at man faktisk også følger reglene om man sparker ballen, så lenge det er definert som en treningsrunde.
Poenget må være at man ikke skal bruke ordet "treningsrunde" som unskyldning for å slippe nedskriving før handicapturneringer, og det er her mange svikter og jukser til seg for høyt handicap.

Meg, og andre som ikke spiller så masse turneringer, men som liker spillet, og gjerne vil forbedre seg ved å trene litt på banen, bør ikke påstås å være sandbaggere for at vi lar være å skrive Stableford poeng etter en slik runde.
70-80 prosent av rundene jeg går, går jeg for å se om treningen hjalp, og går det bra, så skriver jeg meg ned.
de resterende rundene spiller jeg enten alene, eller som forhåndsdefinert ovenfor mine medspillere at jeg kun spiller for å trene denne runden, og gjør hva jeg vil med ballen min, uten å sinke de andre.

dersom dette er regelbrudd, så skulle jeg likt å se hvilken regel som definerer dette.

NIC

over 19 år siden

NIC

Hvorfor tror Tiger......... at Vips er en han!?????

Vips

over 19 år siden

Vips

Det blir det store spørsmålet.....

Hvilket kjønn har jeg????

Er vel mere interessante ting å diskutere her.

Det jeg ville frem til er at jeg har opplevd mange spillere som har lagt på seg uvaner gjennom å kutte regler når de trener. Når de da kommer til den store dagen da de feks skal delta i klubbmesterskapet så fortsetter de med uvanene. Dette er jo ikke bra.

Så lenge en klarer å skille mellom trening og turnering så går det vel for det meste greit.

For min egen del føler jeg at jeg har mer ut av å spille hver runde etter boka. Hva andre gjør år være opp til dem.

En må også tenke litt på en oppdragende effekt når en går sammen med GK spillere. De er kanskje ikke så stødige på alt som har med regler å gjøre. Da kan det være lærerikt for dem å se hvordan spillere med lavt HCP gjør sakene.

Forøvrig så er jeg av typen hankjønn

Jens Johan Johnsen

over 19 år siden

Jens Johan Johnsen

Det viktigste for meg er å bli flinkest mulig til å slå ballen slik at jeg kan komme raskt ned på et spillemessig godt nivå.
For å være ærlig så driter jeg i reglene foreløpig. De kommer litt etter litt. Har så vidt bladd litt i Decisions-boka, og alt pjattet som står der er meg fullstendig likegyldig i lang tid fremover. For å si det rett ut så synest jeg ikke det var annet en en tåpelig ordlek.
Bortsett fra drop fra vannhinder så har jeg kun én regel: spill ballen som den ligger, eller spill en ny. Det rekker i lange baner for mitt spill.
For å sette det litt på spissen, skulle jeg komme til ubevisst å bryte en regel under en klubbturnering fordi jeg ikke kjente til den så ville jeg likevel ha prestert riktig i henhold til handicappet mitt fordi jeg da hadde brutt samme regelen under treningsrundene som jeg skrev meg ned under. Dvs dropper jeg konsekvent feil fra vannhinder og egentlig skulle hatt 2 straffeslag, så skulle jeg hatt de to samme straffeslagene under treningsrundene mine og ville dermed ha 2 poeng høyere handicap med det resultat at stablefordscoren blir den samme.
Kravene for å få grønt kort var veldig overfladiske mht regler, og da blir det som det blir. Jeg spiller ihvertfall ikke treningsrunder ene og alene for å lære reglene, det gjør jeg for å lære å treffe ballen med kølla og treffe hullet med ballen.

NIc

over 19 år siden

NIc

JJJ, kjipt å bare si enig, men de fleste jeg kjenner spiller slik.

Ellers Vips, skulle veddet sjørtet mitt i xxl på at du var dame.

eller homofil mann, (virker snillere en de fleste mannenic-ene) Eller den tredje løsning - høflig for at du ikke sjuler deg:)

Ikke bli sur, er du snill.

over 19 år siden

Godt å høre at du ikke er fordomsfull da NIc...... damer er snillere enn menn.... lol....

Rogalending

over 19 år siden

Rogalending

Hvis jeg ikke følger reglene på en "treningsrunde", gir jeg beskjed til de jeg spiller med at runden ikke er hcp tellende, og aldri fått negative reaksjoner på dette. Går jeg en runde på kvelden med lite folk på banen slår jeg ofte også to baller...for TRENINGENS skyld.

De som mener at dette er juks, burde heller slutte med all menneskelig kontakt og få seg en jobb i skatte etaten eller noe sånt hvor de kose seg med med regler og paragrafer dagen lang.

Mange ganger har jeg spilt med høythandicappere som ofte havner i roughen og står der og hakker og hakker. Da har jeg flere ganger foreslått at de heller kan la være å skrive scorekort og bruke runden til trening. Dette for at de skal få trent mer på "normale" slag og at på denne måten heller ikke oppholder eventuelle som venter bak.

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Blir en litt merkelig definisjonsak!

Jeg har vært bort i tilfeller hvor medspiller har spilt etter reglene og ligget på rundt 40 poeng etter hull 16.
For så å ta en mulligan på hull 17!!!! og en gimme på hull 18.!!

Han kan da ikke skrives ned! Men man kan heller ikke si at han "jukser"
Fordi han faktisk følger "reglene" mht nedskriving.....

Fooore

over 19 år siden

Fooore

Sorry King Ben, jeg er helt uenig, dette blir helt klart "juks" i mine øyne, ihvertfall om vedkommende skal spille hcp-turneringer senere.

Vips

over 19 år siden

Vips

NIC: Jeg er høfligheten sev her på forumet. Er ikke fink til å henge ut andre bare for moro skyld. Kall meg kjedelig, men bare ikke homofil..... Den er i drøyeste laget.

Så var jo dette i utgangspuktet en seriøs diskusjon også. Da er det ofte veloverveide ord som gjelder. Ikke pisspreik fra folk som NIC

King Ben

over 19 år siden

King Ben

Til Fooore!

Det å få en putt på 20cm. etter et nydelig innspill er vel helt vanlig på en helt vanlig standard runde!

Man kan spille etter alle kunstens regler og følge dem til punkt og prikke, men har du gitt en putt kan du ikke forlange at vedkommende skriver seg ned etter runden selv om han har drøye 40 poeng.

DET er juks.......

over 19 år siden

du kan gjerne si at man ikke kan forlange at han skriver seg ned, men det er å misbruke reglene, og det er ikke dette de fleste jeg kjenner holder på med, og det er i hvertfall ikke det jeg selv holder på med.

når jeg spiller treningsrunde, så er det fordi jeg vil trene og bli bedre forberedt.
da er det ingen som teller mine poeng, og jeg selv teller bare slag i så fall.

Ingenting galt med det, og det er helt lovlig etter reglene. ingen bevisst holdning på å IKKE skrive meg ned før turneringer, for jeg ønsker å konkurere på riktigst mulig nivå.

mitt mål for i år er å bli god nok til å delta og klare cutten i klubbturneringen, og da er ikke handicapjuks måten å gjøre det på, for da kommer jeg ikke med på startlisten engang.

Til Vips

over 19 år siden

Til Vips

jeg kalte deg ikke kjedelig, eller homofil, bare en liten veddings.

Nå ble NIC såret:(

jeg syntes bare jjj hadde mye rett, det er ikke piss.

Du er altså en (nesten alltid) høflig MANN

Blidere nå?

hilsen NIC (ikke homofob)

Anonym feiging

over 19 år siden

Anonym feiging

herregud.... nå er chattingen i gang igjen......
hvis du vil drive kontaktannonse, NIC, så gå til et annet forum please..

til Anonym feiging

over 19 år siden

til Anonym feiging

Hvilket forum?

NIC er kvinne!

dolli dusk

over 19 år siden

dolli dusk

En flott kvinne vil ikke ha en Anonym feiging. Det vet alle!

Jens Johan Johnsen

over 19 år siden

Jens Johan Johnsen

Nedskriving pga a JUKS er helt greit for meg så lenge ikke vedkommende bruker et uriktig handicap som kvalifisering til turneringer som f.eks. AMA-TOUR.
Jeg synest det er like dumt at snobber på jakt etter jålehandicap reiser land og strand rundt for å spille seg ned på baner som er kjent for å gi høy score.
La oss si at jeg har et reelt handicap på 20, men gjerne vil komme under 15.
Alternativene er da enten å velge ut de letteste banene fra lista til Scangolf, eller å jukse litt under spill på hjemmebanen.
I begge tilfeller får jeg 5 slag bedre handicap enn jeg fortjener.
Så kan jeg sitte å skryte av hvor god jeg er i golf, men får selvfølgelig ræva resultater i turneringer.

Og når vi først snakker om fair play. Minnes i en diskusjon tidligere at noen nevnte at klubben hadde skrevet noen juniorer ned i hcp for at de skulle kunne delta i scratchturneringer de egentlig ikke var kvalifisert til.
Jeg kjenner ikke reglene godt nok, men kan ikke huske å ha sett noen steder at handicap kan justeres på annen måte enn ved spill. Likevel har jeg hørt at handicap-komiteen har truet med å sette handicap etter skjønn på en sandbagger som ofte vinner turneringer på hjemmeklubben min. Tviler ikke på at vedkommende "lader opp" handicappet sitt til turneringer, men hvor i reglene er tvangssetting av handicap nevnt ?

Regelrytter

over 19 år siden

Regelrytter

Se NGF`s handicapbestemmelser her http://ngf.golf.no/photoalbum/view/?size=org&id=40142
Her kommer det klart fram at komiteen kan sette hcp på en spiller.

Jens Johan Johnsen

over 19 år siden

Jens Johan Johnsen

Takk for tipset. Interessant lesning.
Disse bestemmelsene har jeg hørt eksisterer, men aldri blitt forelagt.
Burde de ikke inngå i Grønt Kort kurset ?

Til NIC

over 19 år siden

Til NIC

Er stort sett en blid og høflig mann ja, og har en fobi. Jeg liker ikke å bli assosiert med homser.

Men nok om det. Nå syns jeg vi skal glede oss til å spille golf etter reglene, når banene åpner i april....

og VIPS så var jeg borte..

TIL VIPS

over 19 år siden

TIL VIPS

Høflig! Ja, bare bortsett fra at du er en homsehater!

+++++

over 19 år siden

+++++

borte for godt Vips

Tipper

over 19 år siden

Tipper

At Vips er en homofob homofil, ellers hadde han brukt et nicnavn som ikke er så nøytralt, at noen og enhver kan lure på hvilket kjønn

Vips, ville ikke en som ikke liker å bli assosiert med homser brukt, eller hva?

LGNR

over 19 år siden

LGNR

Henrik bomma, fy f....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her