Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Bjørnstad - interlocking

Flyer

over 20 år siden

Flyer

Har sett på samtlige bilder av H.B. at han bruker interlockinggrep. Han er den første jeg har sett på touren som gjør dette. Har unntaksvis sett noen gjøre det med wedger, men aldri med driver. Er han den eneste?
Personlig har jeg brukt dette i 10 år. Nesten samtlige proer jeg har vært i kontakt anbefaler meg, og underviser i overlap, noe jeg ikke helt har vendt meg til. Nå vet at det er mulig selv med interlocking.

Noen som har meninger om bruk av ulike typre grep?

Bernt

over 20 år siden

Bernt

Tiger bruker vel interlocking.....?

Mios

over 20 år siden

Mios

jaha, da må du følge bedre meg gutt. Tiger woods bruker dette grepet det samme gjør Jack Nicklaus, bare for å nevne et par ikke så ubetydlige spillere...

www.synsland.no ;)

Bernt

over 20 år siden

Bernt

http://www.amazon.com/gp/product/0446529311/102-9577213-0572131?v=glance&n=283155

g

over 20 år siden

g

flust av spillere som bruker interlock selv om vardon/overlap grepet er vanligst.

Tiger McWould if he could

over 20 år siden

Jeg brukte interlock helt til pekefingeren min sprakk i høst. da måtte jeg midlertidig skifte til Vardon, og siden det gjorde at jeg fikk bedre kontroll og bedre lengde, så beholdt jeg det..... :O)

Tore P.

over 20 år siden

Tore P.

Interlock er veldig vanlig, saerlig for "kontor hender". Polsefingre derimot boer overlappes.

KaS

over 20 år siden

KaS

ALLE golfspillerne jeg kjenner, og det er etterhvert ganske mange, bruker interlock-grep.
Har aldri sett noen som ikke bruker det......

jaha

over 20 år siden

jaha

da er KaS og Flyer ganske blinde tror jeg.

Interlock grep

over 20 år siden

Interlock grep

Hei. Jeg har selv forsøkt begge variantene, og kom frem til at for meg fungerer interlock best, og kjenner mange andre som også bruker interlock. Jeg har imidlertid sett mange som ikke velger å ha dette grepet, så hvis KaS aldri har sett noen som ikke bruker det, så er det noe spesielt....

704

over 20 år siden

704

KaS har i hvert fall ikke sett meg spille, for jeg bruker vardon. Har også prøvd interlocking, men det gikk heller dårlig (selv om det ikke gikk så langt at fingeren sprakk...), så jeg er tilbake på vardon. Har også prøvd baseballgrepet i min tid, og det funket også greitt, selv om det var noe mer ustabilt.

Gunder

over 20 år siden

Gunder

Mange med små hender, korte fingrer, eller tynne lange fingrer bruker interlock. Med tykkere fingre hører jeg overlap er bra. Den gangen jeg prøvde overlap shanka jeg 5 baller på rad - så da turte jeg ikke mer :)

Forskjellen?

over 20 år siden

Forskjellen?

Er den eneste forskjellen mellom de to grepene at høyre lillefinger enten ligger oppå eller mellom venstre peke-og langfinger?

Mvh,
Nybegynner

704

over 20 år siden

704

I utgangspunktet, ja. Det fører jo til at forholdet mellom hendene blir litt annerledes, men fingrene ligger ellers likt på grepet. (I hvert fall slik jeg har lært det).

over 20 år siden

hehe, det var nå ikke grepet som gjorde at fingern sprakk da.... :O)
arbeidsuhell.... mye blod og en sykepleier som nesten svimte av når jeg kom løpende inn på klinikken... hihi..... mange gode minner fra den dagen..... selv om det var et helvete den nærmeste uken etterpå...

Vardon er i allefall kommet for å bli.

Nybegynner

over 20 år siden

Nybegynner

Takk for svar. Da har jeg tydeligvis rukket å prøve begge deler jeg også. På nybegynnerkurset lærte vi interlock, mens det første proen i hjemmeklubben min gjorde da jeg hadde fått grønt kort, var å flytte lillefinger oppå venstrehånda. Han rettet på flere ting også, men jeg ble i hvert fall (midlertidig) kvitt en kronisk slice.

Noen som har meninger om hva som er best for en fersking?

Råd

over 20 år siden

Råd

Hei. Det er ikke noen generell regel her for hva en nybegynner bør gjøre bortsett fra dette: Bruk pro! Han/hun vil kunne hjelpe deg med å finne et grep som fungerer for deg. Ikke bruk proen bare en gang, men bruk gjerne pro minst annenhver uke over en lengre periode, så vil jeg garantere deg at resultatene vil komme! Dette er langt bedre strategi enn å stole på råd fra en rekke velmenende golfspillere som aldri har sett verken deg eller svingen din. Man kan ikke gi noe seriøst svar på dette spørsmålet utover at mange bruker interlock, mens en rekke andre bruker Vardon.

Lykke til!

evo

over 20 år siden

evo

Jack Nicklaus har sagt at hvis han kunne gjøre kun en ting på nytt med sin golfteknikk, så ville han endret sitt grep til overlap/Vardon. Begrunnet dette med at det vil være en fordel at venstre hånds pekefinger grep rundt skaftet, spesielt med tanke på å sette hendene og gi økt kontroll.
Fordelen med interlock er at det gir lett et nøytralt grep.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her